Jump to content
Annons

UPPDATERAD Why Should I Care - Färdig mix


Staplegun

Recommended Posts

Annons

Mysig låt! Trevig melodi som får mig på gott humör.

Spontana tankar:

Låten kanske går i en för lite låg tonart? Det känns som om sångerskan inte riktigt känner sig hemma i det registret, och att det skulle bli mer ös om hon skulle sjunga högre.

Mixningen låter schysst, men det finns plats för förbättringar. Dock är jag inte så duktig så jag hör vad som är fel. Men liiiite burkigt tycker jag det låter. Basen kommer t.ex. inte riktigt till sin rätt

Elpianokompet som är panorerat till höger skulle kunna varieras lite. Kanske fina fina licks som livar upp. Istället spelas nån form av solo mitt i låten samtidigt som kompet, vilket inte känns alldeles helgjutet.

Hmm. Jag gillar verkligen låten, men det är något livlöst inspelat. Det svänger inte riktigt så bra som det kunde ha gjort.

Hoppas jag inte lät för negativ nu =)

Keep it up!

Link to comment
Dela på andra sajter

hepp!

håller med föregående talare om det positiva!

Håller också med om liret, men jag tror att dublettvirvlen stör mest faktiskt.

fast det är en skön låt! testa strippa ner den lite. skala av den. och som sagt testa en annan tonart?

happy trails!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

😳 Första sekunderna av sång så trodde jag att det var Tracey Thorn som sjöng! Fruktansvärt likt!

Håller inte med ovanstående om att sången ligger i ett för lågt register. Det finns en poäng med att ligga där nere. Det blir en annan stil, som jag gillar.

Melodi, ackordvändor och gitarrljud låter i övrigt mycket Marine Girls, vilket är positivt i mina öron. Men det övriga arrangemanget känns lite splittrat. Som att ni försökt att stoppa in fler ingredienser än låten håller för.

Lyssna på Marine Girls och hör hur långt man kan komma med ett arrangemang på gitarr, bas och tamburin!

Link to comment
Dela på andra sajter

fick lite daniel lemma å if i used to love you bäijbeh vibbar.

vet inte om jag har hjärnsläpp, men skulle antingen vilja dubba guran å panna left/right eller breda ut trummorna lite. jo. Åså tycker jag att sångerskan borde oktava. inte för att hon sjunger dåligt där hon e nu, men tror de skulle va fint med en oktav upp

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt och schysst sväng! En fin liten popbagatell helt enkelt, i god bemärkelse. Det lilla syntplinget som dyker upp i refräng två lyfter verkligen, sånt gillar jag. Lite för kvick utfejdning dock, låten hade gärna fått vara lite längre. Och det brukar jag inte tycka. Två och en halv minut är en lagom låtlängd för sån här musik, men den här klarar mer!

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Spontana tankar:

Låten kanske går i en för lite låg tonart? Det känns som om sångerskan inte riktigt känner sig hemma i det registret, och att det skulle bli mer ös om hon skulle sjunga högre.

Mixningen låter schysst, men det finns plats för förbättringar. Dock är jag inte så duktig så jag hör vad som är fel. Men liiiite burkigt tycker jag det låter. Basen kommer t.ex. inte riktigt till sin rätt

Elpianokompet som är panorerat till höger skulle kunna varieras lite. Kanske fina fina licks som livar upp. Istället spelas nån form av solo mitt i låten samtidigt som kompet, vilket inte känns alldeles helgjutet.

Hmm. Jag gillar verkligen låten, men det är något livlöst inspelat. Det svänger inte riktigt så bra som det kunde ha gjort

Det är meningen att hon sjunger lågt, jag tycker att det ger låten karaktär.

Det är en hel del mixjobb kvar på den, jag har bara pillat ihop mixen snabbt.

Inspelningen tog 2 timmar, jag föredrar att inte ta för många tagningar, risken då är att man förlorar den spontana känslan.

Nej du var inte för negativ, det är sån här kritik jag upskattar! :-) Tack

Håller också med om liret, men jag tror att dublettvirvlen stör mest faktiskt.

fast det är en skön låt! testa strippa ner den lite

Har också tänkt på det med virveln, det är rätt mycket saker samtidigt men jag tror att det löser sig vid mix. Skall prova att plocka bort dubbelslagen.

Första sekunderna av sång så trodde jag att det var Tracey Thorn som sjöng! Fruktansvärt likt!

Håller inte med ovanstående om att sången ligger i ett för lågt register. Det finns en poäng med att ligga där nere. Det blir en annan stil, som jag gillar.

Melodi, ackordvändor och gitarrljud låter i övrigt mycket Marine Girls, vilket är positivt i mina öron. Men det övriga arrangemanget känns lite splittrat. Som att ni försökt att stoppa in fler ingredienser än låten håller för.

Lyssna på Marine Girls och hör hur långt man kan komma med ett arrangemang på gitarr, bas och tamburin

Har aldrig hört Tracey eller Marine Girls, får ta och lyssna, tack.

Tack för kritiken, keep it coming ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Är det en STRÅKMASKIN jag hör? 😄

Sången är ganska fin, men jag hör att hon inte riktigt tänker på vad hon sjunger ibland. Att bryta på svenska är fint, hon får gärna göra det ännu tydligare.

Här funkar det rätt bra med ostämda gitarrer och lite sur sång, passar formatet.

Mixen då: Plus för mycket bra sångljud, bästa jag hört i demoväg på ganska länge. A-guran har för mycket kropp och bumlar lite, dippa brett nån dB vid 500 hz. Jämför med pianot till höger i spektrum analyzer och skapa ett pussel.

På det hela taget en trevlig låt!

en grej till: Tonarten är perfekt för henne, lyssna inte på dåliga tips här ovan.

Redigerat av Demomannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en STRÅKMASKIN jag hör? 😄

Sången är ganska fin, men jag hör att hon inte riktigt tänker på vad hon sjunger ibland. Att bryta på svenska är fint, hon får gärna göra det ännu tydligare.

Här funkar det rätt bra med ostämda gitarrer och lite sur sång, passar formatet.

Mixen då: Plus för mycket bra sångljud, bästa jag hört i demoväg på ganska länge. A-guran har för mycket kropp och bumlar lite, dippa brett nån dB vid 500 hz. Jämför med pianot till höger i spektrum analyzer och skapa ett pussel.

På det hela taget en trevlig låt!

en grej till: Tonarten är perfekt för henne, lyssna inte på dåliga tips här ovan.

Tack för "tycktillet" jag skall prova att fixa till gitarren.

Första gången jag spelat in gitarr + det är en Yamaha YS-1 den verkar inte låta så bra oavsett hur man spelar in den, den är ganska EQ-ad redan.

Stråkmaskin ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta tycker jag tjejerna som jag hör sjunga här på forumet låter oengagerade och med allt för återhållet uttryck men här passar det på ett egendomligt sätt perfekt, kanske har det bl a med låttiteln att göra. Gitarren låter platt nylonsträngad och lite otajt ibland men ger nån slags charm. Jättesnygg refräng som jag tycker lyfter hela låten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo man kan ju önska i all ovindlighet, lite mer bas o kanske skala lite i arret... Tycker sången är skön som fan, blir det mer tryck om hon sjunger med mer inlevelse?

I det stora hela tycker jag att det låter riktigt bra, men det är väl för att man jämför med sina egna produktioner 😄 , jag skulle vara toknöjd med ett sånt här sound!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Alltid lika kul varje gång i princip som man bedömer bidrag. Jag antar att det är lite spänt att invänta kommentarer också. Såhär blev utfallet denna gången:

Positivt:

* Det där klaviaturljudet som tar sig in strax efter två minuter in i låten, lite elpianolikt. Det låter och spelas fantastiskt!

* Refrängerna är riktigt sköna (se dock under negativt).

* Bra sammanhållen sång. Antingen en mycket professionell Sanna eller också väl avvägt kompressorarbete, eller kanske en kombination. Kort sagt, texten framgår perfekt. Ett inte helt lätt arbete alla gånger. Stor eloge!

* Schyssta instrumentval bidrar till en lättsam, trallvänlig och etsa-sig-fast-känsla. Potential!

* Det var en låt jag såg framför mig och önskade få brodera ut ytterligare (se nedan).

* Att Sanna sjunger mörkare än normalt. Det ger en viss utstickande effekt!

Negativt:

* Att refrängen, åtminstone efter den förekommit en gång, d.v.s. refrång två och de följande, borde förstärkas med bakgrundsång i stil [sanna: Why should I o.s.v.] tillägg därefter "Why should I? oo-hoo-ooo" (som ett slags "svar" - kanske från Häftpistolen själv?). Kunde jag förklara? Detta gör att låten lyfter det där lilla extra som krävs...från....

4.5 till 5 av 5...

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Förtrollande liten låt  😛 . Skulle önska att du skruvade upp orgelplinket som kommer in ganska sent och att det kommer in lite tidigare...

Tack! Syftar du på rhodesplinket som går loss i tredje refrängen?

Jo man kan ju önska i all ovindlighet, lite mer bas o kanske skala lite i arret... Tycker sången är skön som fan, blir det mer tryck om hon sjunger med mer inlevelse?

Tack för det. Jag tycker att hon sjunger med inlevelse.

Positivt:

* Bra sammanhållen sång. Antingen en mycket professionell Sanna eller också väl avvägt kompressorarbete, eller kanske en kombination. Kort sagt, texten framgår perfekt. Ett inte helt lätt arbete alla gånger. Stor eloge!

* Schyssta instrumentval bidrar till en lättsam, trallvänlig och etsa-sig-fast-känsla. Potential!

* Det var en låt jag såg framför mig och önskade få brodera ut ytterligare (se nedan).

* Att Sanna sjunger mörkare än normalt. Det ger en viss utstickande effekt!

Negativt:

* Att refrängen, åtminstone efter den förekommit en gång, d.v.s. refrång två och de följande, borde förstärkas med bakgrundsång i stil [sanna: Why should I o.s.v.] tillägg därefter "Why should I? oo-hoo-ooo" (som ett slags "svar" - kanske från Häftpistolen själv?). Kunde jag förklara? Detta gör att låten lyfter det där lilla extra som krävs...från....

Tack så mycket för KONSTRUKTIV kritik! Vi är inte helt klara än, stämmor skall spelas in och mixen skall göras färdig.

Kommer att lägga upp den igen när den är helt klar.

Kul att höra något positivt om sångljudet, det är första gången jag spelat in seriöst - dessutom genom en jättebillig mikrofon.

Tack alla som tyckt till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnat x-antal gånger nu och jag gillar verkligen rösten.

Riktigt snyggt inspelat.

Undrar också om hon har full kontroll eller du har full kotroll på kompressorn?

Stängarna är också snygga. Ligger befriande lågt.

Gillar inte (den gate:ade)Autopan-prylen i bakgrunden. Långsammare svep kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnat x-antal gånger nu och jag gillar verkligen rösten.

Riktigt snyggt inspelat.

Undrar också om hon har full kontroll eller du har full kotroll på kompressorn?

Stängarna är också snygga. Ligger befriande lågt.

Gillar inte (den gate:ade)Autopan-prylen i bakgrunden. Långsammare svep kanske?

Båda har full koll ;-) Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Det här är typ fjärde gången jag lyssnar på låten och har känslan att det skulle kunna bli något.. Skön layback feeling och lysande duttande med klaviaturen.. riktigt bra sång och bra ljud. Har dock lite svårt för virvelljudet eller vad det är som för mig gör att det låter en aning otajt i början..

allt som allt en riktigt bra låt med bra sång på.. kanon! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Det här är typ fjärde gången jag lyssnar på låten och har känslan att det skulle kunna bli något.. Skön layback feeling och lysande duttande med klaviaturen.. riktigt bra sång och bra ljud. Har dock lite svårt för virvelljudet eller vad det är som för mig gör att det låter en aning otajt i början..

allt som allt en riktigt bra låt med bra sång på.. kanon! 😱

Tack för det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt! Låga tonarten passar fint med hennes röst. Skulle kunna höja hennes röst som i nuläget inte riktigt kommer fram. Hade nog velat ha lite mer bas i bastrumma. Höj elbasen.

Är en sån här låt som jag eg. inte lyssnar på men som jag tror att jag kommer lyssna på när allt börjar kännas lugnt och trivsamt i livet. När mitt hem är så där lagom cosy och jag sitter i soffan med en kopp kaffe i handen och jag bara trivs. 😎

(Har dock tänkt så om sådana här låtar i typ 15 år 😎, j-a svartrockare man är 😮😎 )

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...