Jump to content
Annons

Hur har folk råd?!


Linus Aegman

Recommended Posts

Hej, jag undrar bara hur vanliga människor kan ha råd med alla studiosaker här på forumet?

Jag ser folk som köper datorer med 4 gig ram och tillbehör för över 20 000 kr, de har nya cubasse (och säkert 5 redigeringsprogramm till) och massa VST intrument.

Tänk! Ett bra vst kostar ju typ flera tusen kronor för lite "ljud"! Sen har väl folk säkert massa mikrofoner och preamps, amps, 1000 sladdar, minst en skitfin gitarr och allt det där

Man kan ju köpa en gitarr för lika mycket som en bil. Jag fattar itne varför det ska va så dyrt med alla musiksaker och om alla här lever på knäckebröd och köper nya cubase för sin lön?

fast..jag kan ju ha fel

Redigerat av Linus Aegman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är nog ofta så, att man sparar ett bra tag för att köpa det man behöver - och efter många år, så har man hunnit samla på sig mycket utrustning.

En hemstudio kan lätt komma upp på 100000:- eller mer om man tycker att man vill lägga så mycket på sitt stora och givande intresse - men inköpen är ju sällan gjorda samtidigt, utan utspridda över flera år...

Det finns andra som prioriterar att köpa nya golfklubbor varje år, eller svindyra stereoprylar etc... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror iofs att ganska så många inte har betalat för sitt Cubase och sina VST-pluggar....

Men annars håller jag med vad de andra har sagt. -Man köper nån liten grej här och nån liten grej där. Sparar ett tag och sedan slår man till... Eller så tar man ett lån eller köper på avbetalning...

Jag hann med att köpa 4 synthar under de 5 år som jag gick på studielån, så man behöver inte alls ha nån fet lön; det beror som sagt bara på vad man prioriterar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara säga att det har aldrig varit så billigt att göra musik som det är just i dag.

Med hjälp av en hyffsad dator, ett hyffsat ljudkort (håller man på med trance,techno och annan instrumental-musik som inte kräver akustisk inspelning av instrumen så duger vilket standardljudkort som helst).

Man behöver inte betala ens om man är händig. Operativsystemet Linux börjar bjuda på en hel del möjligheter med programvara som t.ex Rosegarden fria VST syntar etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hegobald: Helt sant! Tidigare har folk varit musiker, där de haft några instrument som kostat skjortan. Idag är folk musiker, tekniker, studioägare, masteringstekniker och gud-vet-vad. En medelsvensson har råd att som hobby köpa en komplett studio som folk skulle betalat för att få spela in i för bara 20-30 år sedan.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Avbetalningar, skulder, banklån....etc etc etc

Hela min exitens består idag av lån känns det som 😱

För tillfället får man "tyvär" pria Huset som behöver renoveras lite

men när det är klart blir det fler "avbetalningar" 🙂

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

För 10 år sedan köpte jag en underbar, näst intill självspelande, gitarr för 27 000 kronor. Detta var pengar som jag sparat ihop från spelningar över en längre tid. Jag hade inga som helst möjligheter att lägga undan något från mitt vanliga jobb. Jag hade också behövt en ny gitarr i 8 års tid. Den enda gitarr jag hade var en dubbelhalsad Ibanez och jag upptäckte att den vägde oerhört mycket och att jag inte hade så mycket användning för 12:an på den.

Det dröjde alltså åtta år innan jag kunde realisera mina gitarrdrömmar.

Idag kan jag skaffa mig en mycket kompetent inspelningsutrustning för mindre än de 27 000:- jag lade på gitarren för tio år sedan!!!!

Jag förstår läget, jag önskar mig också fortfarande massor av grejjor. Det har dock aldrig varit lättare och billigare att skaffa sig kompetent musik- och inspelningsutrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och se bara på de otroliga begagnatpriserna på synthar idag!!

Min älskade Waldorf microQ som jag gav 10,000kr för 2000 eller 2001 skulle jag idag bara behöva betala nånstans mellan 3 och 4 tusen för!!

Ungefär samma pris gäller Access Virus A, som kostade över 15,000kr ny....!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt liv är musiken. Jag åker inte utomlands, har ingen bil, har en inneboende har i princip inget annat som pengarna går till. Förutom tandläkaren och såna måste grejer.

Allt handlar om prioritering. Jag prioriterar musik... Möjligt att det har gått till överdrift. Men jag vill inte göra nåt annat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...och se bara på de otroliga begagnatpriserna på synthar idag!!

Min älskade Waldorf microQ som jag gav 10,000kr för 2000 eller 2001 skulle jag idag bara behöva betala nånstans mellan 3 och 4 tusen för!!

Ungefär samma pris gäller Access Virus A, som kostade över 15,000kr ny....!

3 papp för en Virus A? Var? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser folk som köper datorer med 4 gig ram och tillbehör för över 20 000 kr

:rolleyes: Det var jag som köpte burk med 4 Gb! 😄

Lån! Facklån på 25 lakan kostade lika lite som om jag skulle köpt hemdator via jobbet. Och som andra sagt: Aldrig har så många till så billig penning kunnat göra så bra inspelningar som idag.

Vad som främst sätter gränserna idag är den egna kompetensen. Vet inte om du levde på kassetbands-portornas tid.

Ping-pong mellan spåren.

Master efter fyra generationers flyttande....det var brusande tider med mycket mellanregister! Men låtarna var lika bra!

...men man var lika fattig.

En Fostex fyrspårkassett-porta kostade c:a 12 lakan i början på 80-talet. Idag får man rätt mkt för dom pengarna.... så upp med hakan det var värre förr! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

upp med hakan det var värre förr! 😄

...trots att den allmänna trenden, med rör överallt och när allt ska låta "vintage" och "retro" och alla buzzwords de hittar på, säger att det var mycket bättre förr... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag undrar bara hur vanliga människor kan ha råd med alla studiosaker här på forumet?

Jag ser folk som köper datorer med 4 gig ram och tillbehör för över 20 000 kr, de har nya cubasse (och säkert 5 redigeringsprogramm till) och massa VST intrument.

Tänk! Ett bra vst kostar ju typ flera tusen kronor för lite "ljud"! Sen har väl folk säkert massa mikrofoner och preamps, amps, 1000 sladdar, minst en skitfin gitarr och allt det där

Man kan ju köpa en gitarr för lika mycket som en bil. Jag fattar itne varför det ska va så dyrt med alla musiksaker och om alla här lever på knäckebröd och köper nya cubase för sin lön?

fast..jag kan ju ha fel

haha rolig tanke .. men som tur är så finns det gott om pluggar som är grattis iaf 😄

dessutom brukar vissa hålla en riktigt hög klass

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt handlar om prioritering. Jag prioriterar musik... Möjligt att det har gått till överdrift. Men jag vill inte göra nåt annat.

Bara att hålla med. Det finns inget annat jag lägger ut pengar på utom livets nödtorft. Och trots det får man som sagt spara ett bra tag om man vill ha de lite dyrare sakerna.

För tillfället har jag lagt mig lite i mittfåran. Jag köper inte svindyra vintagekompressorer eller mickar men jag vill inte heller ha de riktiga budgetgrejorna. Att lägga ut 20 000 på Powerbook och Mbox eller mickar för 3-4000 styck funkar än så länge men som sagt.. det blir en del sparande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser folk som köper datorer med 4 gig ram och tillbehör för över 20 000 kr

😛 Det var jag som köpte burk med 4 Gb! 😄

Lån! Facklån på 25 lakan kostade lika lite som om jag skulle köpt hemdator via jobbet. Och som andra sagt: Aldrig har så många till så billig penning kunnat göra så bra inspelningar som idag.

Vad som främst sätter gränserna idag är den egna kompetensen. Vet inte om du levde på kassetbands-portornas tid.

Ping-pong mellan spåren.

Master efter fyra generationers flyttande....det var brusande tider med mycket mellanregister! Men låtarna var lika bra!

...men man var lika fattig.

En Fostex fyrspårkassett-porta kostade c:a 12 lakan i början på 80-talet. Idag får man rätt mkt för dom pengarna.... så upp med hakan det var värre förr! 😄

Vad kostade burken? :rolleyes:

Edit: Såg nu att du skrivit 25 lakan. 🥰

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

En vacker dag ska jag äga en Mellotron Mark IV och en ARP2600. Det är inte ett krav och har inte någon tidsfrist. Det är mer en önskan om att verkligen någon gång få ha något riktigt legendariskt och äkta i min samling. Något ska man ha att göra när man blir pensionär. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om du levde på kassetbands-portornas tid.

Ping-pong mellan spåren.

Master efter fyra generationers flyttande....det var brusande tider med mycket mellanregister! Men låtarna var lika bra!

...men man var lika fattig.

En Fostex fyrspårkassett-porta kostade c:a 12 lakan i början på 80-talet. Idag får man rätt mkt för dom pengarna.... så upp med hakan det var värre förr! 😆

Lyxlirare där .... På 80-talet körde jag med två vanliga kassettbandare med en sunkig dj-mixer emellan för att lägga nya spår. Vad var det bandet hette .. "Brus i dojan"?

Numera kör jag med det som följde med mitt ljudkort + gratis VSTs.

Det hemska är att musiken inte blir bättre för det. Tidigare gick det ju i alla fall att skylla på bruset.... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara säga att det har aldrig varit så billigt att göra musik som det är just i dag.

Exakt!

Det finns ju minst en generation som inte suktat efter DX7-or (15 tusen kr) eller portastudios (sju tusen kr) utan bara pillat in ett program i familjens dator...

Det man kan göra på en sunkig onoffdata idag var liksom otänkbart för tio år sedan.

Så sluta gnälla! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om du levde på kassetbands-portornas tid.

Ping-pong mellan spåren.

Master efter fyra generationers flyttande....det var brusande tider med mycket mellanregister! Men låtarna var lika bra!

...men man var lika fattig.

En Fostex fyrspårkassett-porta kostade c:a 12 lakan i början på 80-talet. Idag får man rätt mkt för dom pengarna.... så upp med hakan det var värre förr! 😆

Lyxlirare där .... På 80-talet körde jag med två vanliga kassettbandare med en sunkig dj-mixer emellan för att lägga nya spår. Vad var det bandet hette .. "Brus i dojan"?

Numera kör jag med det som följde med mitt ljudkort + gratis VSTs.

Det hemska är att musiken inte blir bättre för det. Tidigare gick det ju i alla fall att skylla på bruset.... 😱

Lyxlirare där! Jag hade en bergsprängare med två kassetdäck av märket SABA. Den had dock den roliga egenheten att den hade två ingångar för mickar! Jag satte mickar x/y och spelade in mig själv spelandes trummor. Sen flyttade jag över kassetten till playback-däcket, tjoffade in ett tomt band i rec-däcket, mickade upp bergsprängaren och basstärkaren, spelade in det och sen gick processen vidare med gitarrer, synthar, körer och sång. Gud, vad man slet och vad dåligt det blev!

Det var bättre förr och ju förr dess bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

fan. har plöjt ner så jävla mycke på utrustning och instrument men här andå bara till den nivån att de nätt och jämt är anständigt. Men å andra sidan behöver man ju akta sig för att lita för mycket på prylar istället för att bearbeta. träningen e ju guld värd om man inte gått nån ljudteknisk utbildning

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...