Jump to content
Annons

Glass i söderhavet


Itzhak

Recommended Posts

Katla (oregistrerad)
är det något ord som används slarvigt och omdömeslöst i svenskan, så är det ordet "rasist". för det kan man tydligen kalla vem som helst, som inte uttrycker sig så polerat och politiskt korrekt som vissa önskar.

Rasist och pedofil är två ord som sällan används korrekt. Idag ligger inte kraften i betydelsen utan i hur mycket hat de lyckas alstra när de slinker i munnen på folk.

I övrigt är ord som "eskimå" och "indian" egentligen inte accepterade i akademiska sammanhang eftersom de har sin bakgrund i en förlegad kolonial attityd. Istället heter det inuiter och urinvånare. Man har visst överseende med t.ex. "indian" då det inte finns ett bra ersättningsord på svenska.

"När negern är glad dansar han och slår på sin trumma" var för övrigt en mening som en kompis fann i hans farfars gamla rasbiologiskt skadade skolbok. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

min inställning är att vi alla ska vara delaktiga i att forma vårat språk. innebörden och tolkningar av ord förändras över tiden och det är ordet "neger" ett tydligt exempel på.

Vilket jag håller med om oreserverat.

I övrig så är det dock svårt att särkoppla diskussionen om n*gerbollar från rasism eftersom ordet n*ger används i sådant syfte mer än en gång. Och jag kan också ha svårt med att acceptera fördommsfulla inlagor omkring hur toleranta vi är. Statistiken säger väl annorlunda med tanke på allt våld och andra otrevligheter som den svenska rasismen orsakat.

Jag skulle heller inte uppfatta Svenne som rasistiskt även om det är så menat. Jag skulle kanske sura lite, men inte personligen illa vid mig.. konstig nog.

Ord är ju inte heller fria utdragna ur sitt sammanhang. Det beror på vem som säger den och hur de sägs och var och när o s v. Det är väl därför det blir så löjligt. Om man tror att man kan stoppa rasism eller fördommar genom att attackera ett enda ord som i sig är ganska oskyldigt så har man ju inte fattat ett smack. Det skulle vara som att tro att alla missbrukare skulle försvinna om man förbjöd ordet Heroin. 🙂

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

är det något ord som används slarvigt och omdömeslöst i svenskan, så är det ordet "rasist".  för det kan man tydligen kalla vem som helst, som inte uttrycker sig så polerat och politiskt korrekt som vissa önskar.

Rasist och pedofil är två ord som sällan används korrekt. Idag ligger inte kraften i betydelsen utan i hur mycket hat de lyckas alstra när de slinker i munnen på folk.

I övrigt är ord som "eskimå" och "indian" egentligen inte accepterade i akademiska sammanhang eftersom de har sin bakgrund i en förlegad kolonial attityd. Istället heter det inuiter och urinvånare. Man har visst överseende med t.ex. "indian" då det inte finns ett bra ersättningsord på svenska.

"När negern är glad dansar han och slår på sin trumma" var för övrigt en mening som en kompis fann i hans farfars gamla rasbiologiskt skadade skolbok. 🙂

väl talat.

och när jag gick på högstadiet sa vår lärare att samer bodde i kåtor och levde av naturen.

Link to comment
Dela på andra sajter

FAst nu känns det mest som du bara vill bråka Itzak...

njae. inte riktigt.

jag håller inte med om den generaliseringen som "gladamatör" gör, men det finns egentligen inget rasistiskt i det han säger. därför reagerar jag på "MusicGene" som direkt gör kopplingar till rasism, speciellt i en sådan här diskussion som handlar om språkbruk och acceptans.

min inställning är att vi alla ska vara delaktiga i att forma vårat språk. innebörden och tolkningar av ord förändras över tiden och det är ordet "neger" ett tydligt exempel på.

men det är jävligt sunkigt att låta enskilda ord bära skulden för vår egna oförmåga att integrera och helt bortse ifrån kulturella/religiösa och fysiska olikheter. när det plötsligt blir fult att ge sina barn sagor av astrid lindgren så reagerar jag.

Min koppling till rasism är

Varför ska jag tvingas på kultur som inte respekterar människor ???

Det är väl ingen som tvingat på honom nån kultur som inte respekterar människor (iallafall så tror jag inte det).

Jag hatar smygrasism.

Jag ogillar uppletade och långsökta försök att hitta rasism där det inte finns.

Jag tycker det är tramsigt med dittan och dattan.

Jag håller med dig om att man inte ska haka upp sig på enskilda ord och ge orden skulden. Det är vad man menar när man säger dom som avgör dess innebörd. Sen tycker jag man ska respektera att en del människor tar illa vid sig vid vissa ordval.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Jag håller med dig om att man inte ska haka upp sig på enskilda ord och ge orden skulden. Det är vad man menar när man säger dom som avgör dess innebörd. Sen tycker jag man ska respektera att en del människor tar illa vid sig vid vissa ordval.

Absolut. Man märker i uttalet vad personen har för avsikt med det ord han/hon säger. Neger och svenne kan var laddade i ett redan hätskt sammanhang. Väljer vederbörande att dessutom lägga till "-jävel" eller "-fitta" för att ytterligare makera att ordet har en negativ innebörd förtjänar denne att få en rasistvarning dinglande ovanför huvudet enligt mitt sätt att se det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig om att man inte ska haka upp sig på enskilda ord och ge orden skulden. Det är vad man menar när man säger dom som avgör dess innebörd. Sen tycker jag man ska respektera att en del människor tar illa vid sig vid vissa ordval.

Absolut. Man märker i uttalet vad personen har för avsikt med det ord han/hon säger. Neger och svenne kan var laddade i ett redan hätskt sammanhang. Väljer vederbörande att dessutom lägga till "-jävel" eller "-fitta" för att ytterligare makera att ordet har en negativ innebörd förtjänar denne att få en rasistvarning dinglande ovanför huvudet enligt mitt sätt att se det.

och den här tråden handlar ju ursprungligen om att sagan om pippi i söderhavet anses osmaklig och rasistisk. jag kan inte erinra mig att sagostunderna med pippi (på tv), när jag var liten, tedde sig rasistiska på något sätt.

ska då hennes litteratur nu i efterhand klassas som just "rasistisk" och förolämpande osmaklig, för att vissa uppfattar enskilda ord som nedsättande? och vem gör vi en tjänst om vi accepterar ordet som "fult"? en del mörkhyade människor med afrikanskt ursprung, som må ha invandrad direkt från Gambia, och inte gillar att vårat ord för "mörkhyade afrikaner" är ett spanskt (?) låneord.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

I övrig så är det dock svårt att särkoppla diskussionen om n*gerbollar från rasism eftersom ordet n*ger används i sådant syfte mer än en gång.

och här kämpar jag för att vi inte ska låta vårat språk censureras. jag har aldrig någonsin bakat negerbollar i syfte att hetsa några flyktingar från etiopien, och om människor i forna jugoslavien har småkakor och kallas "svennebröd", så låt dem ha det, även om vissa rågblonda svenskar anser sig kränkta av ordet "svenne"

Och jag kan också ha svårt med att acceptera fördommsfulla inlagor omkring hur toleranta vi är. Statistiken säger väl annorlunda med tanke  på allt våld och andra otrevligheter som den svenska rasismen orsakat. Jag skulle heller inte uppfatta Svenne som rasistiskt även om det är så menat. Jag skulle kanske sura lite, men inte personligen illa vid mig.. konstig nog.

Ord är ju inte heller fria utdragna ur sitt sammanhang. Det beror på vem som säger den och hur de sägs och var och när o s v. Det är väl därför det blir så löjligt. Om man tror att man kan stoppa rasism eller fördommar genom att attackera ett enda ord som i sig är ganska oskyldigt så har man ju inte fattat ett smack. Det skulle vara som att tro att alla missbrukare skulle försvinna om man förbjöd ordet Heroin.  🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
och den här tråden handlar ju ursprungligen om att sagan om pippi i söderhavet anses osmaklig och rasistisk. jag kan inte erinra mig att sagostunderna med pippi (på tv), när jag var liten, tedde sig rasistiska på något sätt.

ska då hennes litteratur nu i efterhand klassas som just "rasistisk" och förolämpande osmaklig, för att vissa uppfattar enskilda ord som nedsättande? och vem gör vi en tjänst om vi accepterar ordet som "fult"? en del mörkhyade människor med afrikanskt ursprung, som må ha invandrad direkt från Gambia, och inte gillar att vårat ord för "mörkhyade afrikaner" är ett spanskt (?) låneord.

Jag upprepar att jag inte anser att användandet av ordet "neger" bör strykas i Pippi i Söderhavet eftersom Astrid Lindgren, dels med tanke på den tid den skrevs i och dels med tanke på handlingen, inte haft uppsåt att förnedra eller angripa svarta människor.

Jag tycker inte att ordet ska förbjudas heller men kan ha förståelse för om någon känner att man mår dåligt av att kallas det. Återigen beror det på sammanhanget i hur orden används. I fallet med Pippi är ordet opersonligt riktat och där har jag svårt att se att man skulle ta illa upp.

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Vad i helvete är kultur?

Jag har nog säkert ställt frågan till minst 100 personer, men ingen har lyckats förklara för mig vad Svensk kultur egentligen innebär. Det är lite lustigt. Inte ens de mest extrema förespråkarna för den svenska kulturen lyckas lägga fram några exempel på vad de menar. Inget som är värt nåt i alla fall.

Är det midsommarstång, sill, köttbullar, politisk beslutsångest, en djävla slapphet i skolan, brist på lagar och dåligt omdöme om när man ska sluta inta alkohol på krogen inom och utom landet, så är det väl inte så mycket att slå sig för bröstet över?

Innefattas Astrid Lindgren, ABBA, Per Gessle, Jussi Björling, AIK, MFF, IFK, Stenmark, Björn Borg, August Strindberg, Kajsa Bergqvist, Ernst Billgren, E-type, Mats Wilander, Cardigans, Max Von Sydow, Lena Olin, Gösta Ekman o.s.v. så må det vara hänt. Men det spelar ju ingen roll hur många influenser från andra länder som än uppstår. De nämnda personerna ovan har ju redan gjort avtryck i historien genom att ge ut alster, sätta rekord, spelat in filmer o.s.v. Och måtte nu detta fortsätta om det innebär något bra, men inte bara för något slags självändamål. Handlar tanken om rasism egentligen i grund och botten om rädsla för konkurrens?

Innefattas Volvo och IKEA av den svenska kulturen? Jag bara frågar...

Vad i helvete är kultur?

Egentligen.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar ingen roll om det är Astrid Lindgren eller någon annan som har skrivit boken.

Så länge det är en fiktiv bok så ser jag ingen anledning till att censurera eller efterkorrigera överhuvudtaget. (även om det så hade stått svartskalledjävel eller något annat idiotiskt.)

Sådana böcker betraktar jag som ett konstverk, och vem fan vill ha sina konstverk/sångtexter censurerade?

(Fö. så tycker jag att de missnöjda borde ge sig på 50 cent & co. innan de hoppar på Astrid Lindgren.) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Astrid Lindgren. Gudinna? Jag är uppväxt med hennes böcker. Lyssna på A Tuba.

Men tiderna förändras. Om bara femtio år kommer säkert sådant vi idag ser som självklart att vara verkligen tabu.

Apropå knepigheter, jag hörde följande för inte länge sedan på avstånd från ett par killar:

"Asså, han är en sån där vet du. Du fattar va? Heterosexuell, fy faa-aaan!!!"

[följt av fjolliga handrörelser].

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Astrid Lindgren. Gudinna? Jag är uppväxt med hennes böcker. Lyssna på A Tuba.

Men tiderna förändras. Om bara femtio år kommer säkert sådant vi idag ser som självklart att vara verkligen tabu.

Apropå knepigheter, jag hörde följande för inte länge sedan på avstånd från ett par killar:

"Asså, han är en sån där vet du. Du fattar va? Heterosexuell, fy faa-aaan!!!"

[följt av fjolliga handrörelser].

🙂

:musik

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Snart är det lika bra att man håller käft. Zigerare ska man kalla romer men de kan tycka att jag är gadjo? 🙂

Man behöver inte överdriva och bli nån sorts sverigedemokrat men inte fan ska man heller behöva skämmas över att vi har lyckats behålla en nation och inte blivet invaderade av danskar m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå knepigheter, jag hörde följande för inte länge sedan på avstånd från ett par killar:

"Asså, han är en sån där vet du. Du fattar va? Heterosexuell, fy faa-aaan!!!"

[följt av fjolliga handrörelser].

😛

:musik

vad är det för ställen du hänger på egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en svensk flagga på gaveln. Är jag rasist då? En del svenskar kanske tycker det, men min kompis från Indien har inget emot det. Sjuk värld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en svensk flagga på gaveln. Är jag rasist då? En del svenskar kanske tycker det, men min kompis från Indien har inget emot det. Sjuk värld.

ja, jävla indianer.

WORD!

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Spelar ingen roll om det är Astrid Lindgren eller någon annan som har skrivit boken.

Så länge det är en fiktiv bok så ser jag ingen anledning till att censurera eller efterkorrigera överhuvudtaget. (även om det så hade stått svartskalledjävel eller något annat idiotiskt.)

Sådana böcker betraktar jag som ett konstverk, och vem fan vill ha sina konstverk/sångtexter censurerade?

(Fö. så tycker jag att de missnöjda borde ge sig på 50 cent & co. innan de hoppar på Astrid Lindgren.) 🙂

För att citera de coola killarna over there..."WORD!" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk också så hemskt det måste vara för våra grannar, när vi pratar om "finska pinnar". Snacka om rasism... 😉😉

När ska någon av våra otaliga myndigheter hitta DEN kakan och sätta stopp för dess namn...? 🙁

Ska det verkligen vara tillåtet att äta MUNKAR...? Det är ju i högsta grad nedsättande mot de fromma stackarna som utsätts för detta vidriga tilltag i butikerna.

Är det verkligen ingen som har uppmärksammat att man i väldigt många konditorier kan köpa Göteborgare - för att äta upp dessa...? Det är ju självklart djupt kränkande mot alla som bor i rikets näst största stad...

Kan inte Ballerina klassas som hets mot folkgrupp (balettdansöser, alltså)...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm. helt rätt Claes.. Vad är vad egentligen.. Negrer hatar att kallas negrer om dom är svenska politiker men om man kallas "fifty-cent" på MTV så är det helt ok att kalla polarna för "niggers" och dessutom bli miljonär på det hela..

Tänkte på en gammal historia jag hörde för en massa år sen..

Det handlar om en skolbusschaufför på manhattan... Han skjutsa varje dag ungdomar från diverse kvarter till Å från skolan..negrer, latinos, kineser etc.

Varenda dag så blev det bråk i hans buss mellan dessa "raser" ( ja jag vet att det inte finns olika raser bland människor.. men jag hittar inte annat passande ord)

En dag fick han nog så han stannade bussen mellan 2 hållplatser, klev bak och sa följande:

Nu får det f**n vara nog.. från och med nu så finns inga mörka, gula och så vidare.. från och med nu så är vi alla gröna... Fattar ni det ??? Det var det första.. det andra jag vill är att det mörkgröna där bak, och det ljusgröna här fram.. Ok???

Kontentan är väl.. Som jag ser det.. Man är väl som man är.. Ok? 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Kontentan är väl.. Som jag ser det.. Man är väl som man är.. Ok?  😕

Typ det ligger i ens natur att särskilja på ras och hudfärg hur ogärna vi än vill?

Typ som klassikern om skorpionen och grodan?

Om någon mot förmodan missat den;

Skorpionen vill korsa ett vattendrag, men han kan inte simma. Han ser en groda och ber grodan att bära honom över på grodans rygg. Grodan säger: "Nej, jag litar inte på dig. Jag har hört om hur förrädiska skorpioner är. Jag är rädd för att om jag låter dig kliva upp på min rygg så kommer du att sticka mig." Skorpionen svarar: "Varför skulle jag göra det? Det skulle inte ligga i mitt intresse. Om jag sticker dig så kommer vi båda att drunkna." Så grodan går med på att låta skorpionen kliva upp på hans rygg och börjar simma över vattendraget. Halvvägs över sticker skorpionen grodan. Medan grodan dör och börjar sjunka, frågar han: "Varför gjorde du det? Nu kommer vi båda att dö." Skorpionen svarar: "Jag kunde inte rå för det. Det ligger i min natur att sticka".

Link to comment
Dela på andra sajter

gladamatör (oregistrerad)

😕 musicgene

Det var kanske dumt att sätta mig i sammanhanget ??? Vad jag menar ( om det du hakade upp dig så på ) var naturligtvis att ingen människa bör tvinga någon annan att tycka som han/hon vill. Vi är väl alla fria individer ??? 😉

mvh gladamatör

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 musicgene

Det var kanske dumt att sätta mig i sammanhanget ??? Vad jag menar ( om det du hakade upp dig så på ) var naturligtvis att ingen människa bör tvinga någon annan att tycka som han/hon vill. Vi är väl alla fria individer ??? 😄

mvh gladamatör

nothing personal

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...