Jump to content
Annons

Glass i söderhavet


Itzhak

Recommended Posts

.. dessutom fattar jag överhuvudtaget inte debatten "negerboll" och deras jämförelse med "vitlök" ... hur fint hade det varit om det hetat "arisklök" 😛

Jag hade inte brytt mig ett skvatt om det hetat albinolök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 84
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

När jag föds är jag svart

När jag fryser är jag svart

När jag är varm är jag svart

När jag är sjuk är jag svart

När jag dör är jag svart

När du föds är du rosa

När du fryser är du blå

När du är varm är du röd

När du är sjuk är du grön

När du dör är du lila

Och du kallar mig färgad!

Såg en ytterst likartad text framföras i en hiphopmusikvideo för några år sedan...

Rätt kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock använder jag sällan ordet "negerboll". Eftersom jag alltid rullar mina i cocos, går det ju bra att kalla dem cocosbollar, som väl är ungefär lika vedertaget som negerboll som term.

Fast för mig är en cocosboll en sån där med vitt klet inuti...

Chokladboll brukar jag säga istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock använder jag sällan ordet "negerboll". Eftersom jag alltid rullar mina i cocos, går det ju bra att kalla dem cocosbollar, som väl är ungefär lika vedertaget som negerboll som term.

Fast för mig är en cocosboll en sån där med vitt klet inuti...

Chokladboll brukar jag säga istället.

Dubbelword på Dig, Androiden! Waz up, Nigga?!

Link to comment
Dela på andra sajter

.. dessutom fattar jag överhuvudtaget inte debatten "negerboll" och deras jämförelse med "vitlök" ... hur fint hade det varit om det hetat "arisklök" 😛

jojo, och vi har ju "gul"-lök också. bäst att börja lubba när man har över en miljard uppretade kineser efter sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock använder jag sällan ordet "negerboll". Eftersom jag alltid rullar mina i cocos, går det ju bra att kalla dem cocosbollar, som väl är ungefär lika vedertaget som negerboll som term.

Fast för mig är en cocosboll en sån där med vitt klet inuti...

Chokladboll brukar jag säga istället.

chokladboll är inte samma sak som negerboll. chokladboll är sådana du hittar på kon(edit:d)itorier, oftast med någon form av mörkt strössel på.

ja. rätt ska va rätt.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Dock använder jag sällan ordet "negerboll". Eftersom jag alltid rullar mina i cocos, går det ju bra att kalla dem cocosbollar, som väl är ungefär lika vedertaget som negerboll som term.

Fast för mig är en cocosboll en sån där med vitt klet inuti...

Chokladboll brukar jag säga istället.

chokladboll är inte samma sak som negerboll. chokladboll är sådana du hittar på kontitorier, oftast med någon form av mörkt strössel på.

Njae, även om jag inte riktigt håller med, så håller jag med ändå.

Det är bara ett pk-surrogat till negerboll... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Benämningen "Indian" har ju sin speciella historiska bakgrund (om man ska tro det man lärde sig i skolan) och "eskimå" har jag ingen riktig koll på vart det kommer ifrån....

Medans "neger" ju bara är en beskrivning av hudfärgen.

men det är här det blir lite konstigt, eftersom de själva tydligen tycker att det är ok att säga "svarta" och själva använder begreppet "vita" för ljushyade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock använder jag sällan ordet "negerboll". Eftersom jag alltid rullar mina i cocos, går det ju bra att kalla dem cocosbollar, som väl är ungefär lika vedertaget som negerboll som term.

Fast för mig är en cocosboll en sån där med vitt klet inuti...

Chokladboll brukar jag säga istället.

chokladboll är inte samma sak som negerboll. chokladboll är sådana du hittar på kontitorier, oftast med någon form av mörkt strössel på.

Njae, även om jag inte riktigt håller med, så håller jag med ändå.

Det är bara ett pk-surrogat till negerboll... 😛

eller är det så att kontitoriernas bastanta chokladströsslade bollar, bara ytterligare vill förstärka kopplingen och symbolisera mörkt hår?!

den tratidionella negerbollen rullas ju (med omsorg) i kokos eller pärlsocker.

Link to comment
Dela på andra sajter

gladamatör (oregistrerad)

😉 ...jag måste ju bara tillägga :

-vitlök

-vitchoklad (toblerone)

-.......

nej fan ...hehehehe....alltså....man blir ju bara trött. Ämnet är outömligt. Hur många gånger har man inte suttit på spårvagnen och hört Svenne ???

Alla är vi olika oavsett hudfärg, religon etc...Acceptera ( hårdrocken smög in där hehehehe).....

Om jag skulle få för mig att resa till mekka eller New York eller Singapore ,så anpassar jag mig efter människorna som bor där. Påtvingar dem inte mina kulturella värderingar. Varför ska jag tvingas på kultur som inte respekterar människor ??? 🙁

Drive by shooting, fundamentalister, regnskogsskövling, utfiskning mm....

WAKE UP PEOPLE....vi kanske har lite seriösare problem än så ??? 😛

mvh gladamatör

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Med tanke på att ordet neger är helt felaktigt att använda för att beteckna mörkhyade, så bör det inte användas alls i de sammanhangen! Neger är person inom en viss folkgrupp i Portugal och ingenting annat (enligt en professor i Kulturgeografi).

Mörkhyade heter det.

😛

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

WAKE UP PEOPLE....vi kanske har lite seriösare problem än så ??? 😛

Mitt största problem just nu är att jag inte kan komma ihåg hur många kalorier det är i en Mums-mums.

.. jag tror att det är 80 kilokalorier ja .. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skulle få för mig att resa till mekka eller New York eller Singapore ,så anpassar jag mig efter människorna som bor där. Påtvingar dem inte mina kulturella värderingar. Varför ska jag tvingas på kultur som inte respekterar människor ??? 🙁

I det här inlägget läser jag ut rasistiska undertoner. Sånt tycker jag är hemskare än kalla saker och ting negerboll eller chokladboll.

Inlägget insinuerar att invandrare som grupp påtvingar kulturella värderingar till personen ifråga samtidigt som invandrare som grupp inte respekterar människor.

sån är jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skulle få för mig att resa till mekka eller New York eller Singapore ,så anpassar jag mig efter människorna som bor där. Påtvingar dem inte mina kulturella värderingar. Varför ska jag tvingas på kultur som inte respekterar människor ??? 🙁

I det här inlägget läser jag ut rasistiska undertoner. Sånt tycker jag är hemskare än kalla saker och ting negerboll eller chokladboll.

Inlägget insinuerar att invandrare som grupp påtvingar kulturella värderingar till personen ifråga samtidigt som invandrare som grupp inte respekterar människor.

sån är jag

.. jag tolkade det likadant faktiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

I det här inlägget läser jag ut rasistiska undertoner. Sånt tycker jag är hemskare än kalla saker och ting negerboll eller chokladboll.

Inlägget insinuerar att invandrare som grupp påtvingar kulturella värderingar till personen ifråga samtidigt som invandrare som grupp inte respekterar människor.

sån är jag

och i det här inlägget läser jag en något billig poäng som kryper upp i arslet på sig själv.

är det något ord som används slarvigt och omdömeslöst i svenskan, så är det ordet "rasist". för det kan man tydligen kalla vem som helst, som inte uttrycker sig så polerat och politiskt korrekt som vissa önskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skulle få för mig att resa till mekka eller New York eller Singapore ,så anpassar jag mig efter människorna som bor där. Påtvingar dem inte mina kulturella värderingar. Varför ska jag tvingas på kultur som inte respekterar människor ??? 🙁

I det här inlägget läser jag ut rasistiska undertoner. Sånt tycker jag är hemskare än kalla saker och ting negerboll eller chokladboll.

Inlägget insinuerar att invandrare som grupp påtvingar kulturella värderingar till personen ifråga samtidigt som invandrare som grupp inte respekterar människor.

Fast det utesluter ju inte att han har en halv poäng. Det är vanligt att man som svensk i lilla Sverige är nyfiken på andra länder och andra kulturer, och väl ute på resande fot utforskar och anammar vi (eller försöker iaf) den kultur vi besöker.

Med risk för att vara för ärlig, tycker jag majoriteten av våra invandrare inte gör några seriösa försök att utforska och anamma vår kultur. Istället kämpar de stolt för sin egen kultur, vilket såklart påverkar omgivningen som känner att den tvingas på dem.

Men det beror säkert delvis på att vår svenska kultur inte är lika stark och extrem (mycket pga jantelagen). Det finns inte lika mycket att varken hedra eller hävda som om man t.ex är muslim.

Jag säger inte att det ena är rätt eller fel (just nu iaf 🙂), bara att gladamatör har en halv poäng.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm..Hoppsan!!! 🙂 Man kan få böter på upp till 100 000:- om man använder ordet *egerboll i annonsering. 😛

http://sv.wikipedia.org/wiki/Negerboll

Men lika fördömdat så är det inte samma recept på de chokladbollar som finns på konditorierna som de gamla härliga negerbollarna som man gjorde då man var liten... Så jag passar på att ge orginalreceptet här.. Sen kan vi väl försöka hitta ett värdigt namn till dessa, för det har en väldigt speciell smak.. Särkillt då man gjort dom själv också som 10-åring. Chokladboll är alltså INTE samma sak.

Du behöver:

150 g smör eller margarin

2 dl socker

3 ½ dl havregryn

1 dl kokosflingor

1 ½ msk vaniljsocker

4 ½ msk kakao

3 msk kaffe

 

Garnering:

pärlsocker eller kokosflingor

 

Gör så här:

Rör smör och socker till en jämn smet gärna med elvisp så går det snabbt.

 

Tillsätt havregryn, kokosflingor, kakao, vaniljsocker och kaffe och rör till en jämn smet för hand eller med elvisp.

 

Kaffe kan man till exempel göra genom att blanda 2-3 tsk néscafé med 3 msk vatten.

 

 

Häll upp kokosflingor eller pärlsocker i en djup tallrik. Rulla små bollar av smeten och rulla bollarna i kokosflingorna eller pärlsockret.

 

 

Lägg bollarna i en burk och förvara i kylskåp.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det beror säkert delvis på att vår svenska kultur inte är lika stark och extrem (mycket pga jantelagen). Det finns inte lika mycket att varken hedra eller missionera som om man t.ex är muslim.

Har du aldrig varit i Dalarna Hacke? Där är det ta mig katten viktigt med svenskheten. Det blir så viktigt att man spyr på skiten varenda gång man ser en dalahäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det beror säkert delvis på att vår svenska kultur inte är lika stark och extrem (mycket pga jantelagen). Det finns inte lika mycket att varken hedra eller missionera som om man t.ex är muslim.

Har du aldrig varit i Dalarna Hacke? Där är det ta mig katten viktigt med svenskheten. Det blir så viktigt att man spyr på skiten varenda gång man ser en dalahäst.

Hehe, nä det har jag faktiskt missat. Vad sägs om en balans mellan ytterligheterna då? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

FAst nu känns det mest som du bara vill bråka Itzak...

njae. inte riktigt.

jag håller inte med om den generaliseringen som "gladamatör" gör, men det finns egentligen inget rasistiskt i det han säger. därför reagerar jag på "MusicGene" som direkt gör kopplingar till rasism, speciellt i en sådan här diskussion som handlar om språkbruk och acceptans.

min inställning är att vi alla ska vara delaktiga i att forma vårat språk. innebörden och tolkningar av ord förändras över tiden och det är ordet "neger" ett tydligt exempel på.

men det är jävligt sunkigt att låta enskilda ord bära skulden för vår egna oförmåga att integrera och helt bortse ifrån kulturella/religiösa och fysiska olikheter. när det plötsligt blir fult att ge sina barn sagor av astrid lindgren så reagerar jag.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...