Jump to content
Annons

Distljudet i gitarren låter illa vid inspelning


gsol

Recommended Posts

gsol, jag tror du måste lösa missljuden i gt-6'an innan du börjar tänka på om du skall micka eller lajna. Du skrev tidigare att du hörde samma missljud när du lyssnade på gt-6 via hörlurar. Det pekar mot att du måste justera nivåerna inuti gt-6.

Läs k9's inlägg igen och försök justera nivåerna. Lyssna i hörlurar (kopplade till hörlursutgången på gt-6) medan du justerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag ska gå till musikaffären imorgon och be dem kolla på det här... Återkommer med besked här i forumet om de hittar felet 😳

Tusen tack för all hjälp jag fått i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker GT6an låter tokbra. Men tillskillnad från vissa andra pedaler/podar så måste man pilla lite med ljuden innan dom blir riktigt bra.

Tänk på att varje effektblock i pedalen har egna volym inställningar. Kolla så att du inte överstyr signalen internt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger det ännu en gång det jag sa i början.. Jag "lajnar" ADLRIG en distad elgura utan mickar heller framför en gitarrförstärkare (hur dålig stärkare det än är) ..

Jag håller verkligen inte med dig där. De flesta dyrare amp/cab-sims som finns på marknaden idag håller faktiskt hög klass och kan låta minst lika bra och ibland även bättre än en micad stärkare, framförallt en dålig dåligt micad stärkare. Det beror ju på lite vilket ljud man är ute efter.

För heminspelningar är ju en ampsim oumbärlig.

Dessutom löser det ju knappast hans problem om han micar upp den. För pedalen ska ju funka med båda alternativen.

Jag håller fullständigt med dig!

Om ni har hört den senaste Jet Circus-skivan, så

kan jag bara meddela att samtliga gitarrer är lineade

genom en Vox Tonelab.. låter sjukt äkta!! Vet också

att det är många som linear genom Line 6 pod också..

Link to comment
Dela på andra sajter

Men han säger ju själv att det låter bättre då han kör GT6:an genom stärkaren än då han lajnar.. Då är det ju enklare att micka upp den ju så får han det soundet inspelat..

Line6 och Tonelab är liksom i en annan divison och spelar.. Dom är ju verkligen avsedda att kunna lajnas (läs bra amp och cabinett-simulator)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det sånt här ljud du är ute efter? http://chilone.net/235.mp3

Det där är budget ampsimulator.

Gissa vilken?

Hej!

Kanske inte just det där ljudet jag är ute efter i slutändan, hade tänkt mig lite mindre diskant, och lite "fetare" dist med mer tryck.

Men just nu skulle jag vara helnöjd bara jag hittade ETT distljud som lät bra i datorn, för då har man ju inte långt till att hitta fler...

Men vilken ampsim var det?

Danke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men han säger ju själv att det låter bättre då han kör GT6:an genom stärkaren än då han lajnar.. Då är det ju enklare att micka upp den ju så får han det soundet inspelat..

Line6 och Tonelab är liksom i en annan divison och spelar.. Dom är ju verkligen avsedda att kunna lajnas (läs bra amp och cabinett-simulator)

Visst har du en poäng i det du säger, men jag är ändå rätt säker på att om jag skulle få lajningen att funka bra så skulle det låta mycket bättre än om jag mickade.

Dessutom är den enda mic jag har en Minidisc-mic som drivs på nåt klent batteri. Visserligen en ganska bra (och dyr.. 😄 ) mic, men den är inte avsedd att spela in såhär i datorn med. Jacket på den är 1/8" (a.k.a "Minitele" om jag inte missminner mig).

Därför skulle jag vara tvungen att dra på väldigt mycket ljud i min lilla stärkare, och den är inte av bästa kvalitet, så ljudet grötar bara ihop sig på höga ljudnivåer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. Men jag menar naturligtvis att du ska använda mic avsedd för ändamålet. T.ex en Shure SM-57 (kan man ha användning till mycket annat också.. Särskillt då du redan har XRL (trs) micingångar på ditt Edirolkort).

Men en annan sak du också kan labba med sedan du spelat in din gitarr är att lägga på en effektplugg i ditt program som simulerar rörljud.. Du hittar säkert många sånna "fettande" pluggar på Kvraudio

t.ex. Baxpander som du kan ladda hem gratis från

http://www.kvraudio.com/get/491.html

baxxpander.jpg

En massa andra rör och distpluggar finner du också gratis på

http://www.kvraudio.com

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar också ljudet av en äkta förstärkare framför en emulerad, men en emulerad ska inte låta så dåligt. Det låter i ditt ljudklipp som om du har proplem med överstyrning. Mitt tips är att du går till musikaffären du köpte den i och ber dem visa hur man får fram ett bra ljud och går inte det så begär pengarna tillbaka och lägg dem på något annat istället...

Tom en Beheringer VAMP låter mycket bättre än det där och en VAMP kostar 1000:- ny på musikbörsen. En fungerande GT6a ska inte låta så illa...

Sedan kan jag ju hålla med om att val av strängar vilken gitarr man spelar på och spelstil väger in i hur bra gitarren låter, men i ditt falll så är det inte fråga om det utan här är det en fråga om överstyrd signal...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. Men jag menar naturligtvis att du ska använda mic avsedd för ändamålet. T.ex en Shure SM-57 (kan man ha användning till mycket annat också.. Särskillt då du redan har XRL (trs) micingångar på ditt Edirolkort).

Men en annan sak du också kan labba med sedan du spelat in din gitarr är att lägga på en effektplugg i ditt program som simulerar rörljud.. Du hittar säkert många sånna "fettande" pluggar på Kvraudio

t.ex. Baxpander som du kan ladda hem gratis från

http://www.kvraudio.com/get/491.html

baxxpander.jpg

En massa andra rör och distpluggar finner du också gratis på

http://www.kvraudio.com

Hmm.. Lät lite intressant. Tyvärr var Download-länken ur funktion 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan också spela in två - tre kanaler (dubba) med så lite dist som möjligt.

Sen när du panar ut höger , vänster och en i mitten så hör du resultatet....

Grymt mycke bättre än en kanal med bara dist ???

Fast det förutsätter ju att det inte låter så illa som det gör nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är löst! 😳

Jag var ner till musikaffären, och de förstod sig inte heller på problemet. "Fortsätt ratta lite så kommer det låta bra till slut". De hade med andra ord inte hört hur dåligt mitt distljud var... Vad jag i alla fall fick bekräftat på affären var att det absolut inte var något "fel" på den. "Antingen är den trasig eller så fungerar den så att säga" fick jag veta.

Med den vetskapen tänkte jag att, "fan, nu när jag vet att alla mina grejer funkar normalt ska jag börja om från början". Så jag resetade GT-6:an till frabriksinställningar (vilket inte hjälpte) och installerade om drivrutinerna till ljudkortet, varpå det helt plötsligt lät finfint 😲

Tänk att det inte var svårare än så... 😄

Tusen tack till alla välvilliga personer som försökt hjälpa mig. Jag antar att en liten ursäkt för eder tidsspillan vore på sin plats, nu när det visade sig vara något så enkelt som drivrutinerna som spökade 🤪

Tack än en gång!

/Gustav

Link to comment
Dela på andra sajter

Hadde någon av oss tänkt till så hade vi nog kunnat hjälpa dig fortare. Själv är jag så mycket "pryl-bög" ett jag altid föredrar att kolla hådrvaran först.

Kul att det löste sig för dig. Har du hunnit testa GT-6:an nu?

Ja nu har jag suttit och "lekt av" mig lite med inspelningsfunktionen 🙂

Dessvärre har jag inte hittat det perfekta, tunga metalljud jag är ute efter, men det är ju bara att fortsätta ratta lite så kommer det nog så småningom 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ohh vad surt! Jag har pedalen hos några kompisar. Minns att också jag letade efter ett grymt metal kompljud ganska länge.

Det finns dock ett som har funkat jättebra till inspelning för mig. Eftersom jag inte har pedalen här så kan jag inte ge dig det exakta patch nummret just nu. Men det är ett av autoriff ljuden som ligger någerlunda i början på preset listan. Stäng av autoriff effekten och delayet och allt annat som du inte tror att du behöver, så har du ett riktigt gott utgångsläge.

Om du inte hittar ljudet så får jag återkomma nästa vecka med de exakta inställnigarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ohh vad surt! Jag har pedalen hos några kompisar. Minns att också jag letade efter ett grymt metal kompljud ganska länge.

Det finns dock ett som har funkat jättebra till inspelning för mig. Eftersom jag inte har pedalen här så kan jag inte ge dig det exakta patch nummret just nu. Men det är ett av autoriff ljuden som ligger någerlunda i början på preset listan. Stäng av autoriff effekten och delayet och allt annat som du inte tror att du behöver, så har du ett riktigt gott utgångsläge.

Om du inte hittar ljudet så får jag återkomma nästa vecka med de exakta inställnigarna.

Ohh..! Det vore guld! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...