Jump to content
Annons

Distljudet i gitarren låter illa vid inspelning


gsol

Recommended Posts

Hej,

Har blivit intresserad av att kunna spela in musik i datorn (främst gitarr och trummor) och har införskaffat lite utrustning i form av en Boss GT-6 multieffekt, som ska fungera som gitarrförstärkare, och ett externt USB-ljudkort (Edirol UA-25).

Jag har kopplat ihop enheterna såhär:

Gitarr -> Boss GT-6 via Mono Output -> Edirol UA-25 via Teleinput -> PC via USB 2.0

Hur jag än vrider på alla inställningar låter distortionsljudet på gitarren så illa att man vill börja gråta när jag spelat in till datorn. Spelar jag med samma ljud, men istället kopplar till min gitarrförstärkare låter det jättebra.

Jag har laddat upp ett ljudexempel här där ni kan lyssna hur illa det låter.. Först spelar jag lite med de cleana ljuden, vilket låter helt ok, och sen drar jag på disten och får det låta helt otroligt illa.

Jag förstår verkligen inte hur jag ska lösa det här problemet. Ljudkortet ska ju tydligen vara ett av de bättre i sin prisklass, och Boss GT-6:an har jag hört andra som spelat in med och fått enastående resultat. Därför känns det som att det inte borde kunna vara hårdvarans fel, men hur ska jag gå till väga? Finns det någon plugg man kan ladda ner som fixar detta?

Svara gärna som om jag vore fem år, eftersom jag inte vet speciellt mycket om sånt här. 😕

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sätt en mick framför stärkaren och spela in det i stället.. Jag skulle aldrig tänka mig att spela in gitarr via linesignal.. Jag har aldrig lyckats få ett bra distljud då (låter bara grunch och transistor)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda mic jag har är dessvärre en Sony-mic med minitele-utgång. Den är visserligen ganska bra, men den drivs ju på batteri, och dessa mickar är ganska klena. Micförstärkaren i mitt ljudkort tro jag dessutom kräver att man har en kondensatormikrofon (eller vad det heter). Därför måste jag dra på ljudet väldigt mycket i min lilla 15W-föstärkare, och då grötar det bara ihop sig...

Jag vet att det ska gå att få bra inspelningskvalitet direkt via linjeingång med Boss GT-6. Här är till exempel en länk med en ljudsnutt som är inspelad på det sättet.

Mvh

Gustav

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som signalen är överstyrd. Testa att sänka utvolymen från GT-6an. Nog för att GT-6 inte har den bästa förstärkarsimen på marknaden men såhär illa ska det verkligen inte låta.

Kolla gärna också så att du faktiskt har amp/speaker-simen påslagen, utan den så låter det ju bara som en linead distpedal, vilket har detdär ljudet ungefär.

EDIT: ja givetvis är signalen överstyrd. men du fattar vad jag menar 😕

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom de rena ljuden låter bra så borde det inte vara line-kopplingen som är problemet. Jag misstänker att du får dist vid inspelningen, det brukar låta ungefär så fult. Kolla om det inte är för hög volym in i ljudkortet. Jag vet inte hur ditt ser ut, men det brukar finnas en liten röd lampa eller stapel som kallas "clip". Lyser eller blinkar den så har du för hög volym. Kolla också i din programvara (Cubase el. dyl.) så det inte distar där heller. Hoppas att det löser problemet.

Funkar inte det så är det dags att kolla att förstärkar och högtalarsimulering är påslagen när du kör via mono output.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom de rena ljuden låter bra så borde det inte vara line-kopplingen som är problemet. Jag misstänker att du får dist vid inspelningen, det brukar låta ungefär så fult. Kolla om det inte är för hög volym in i ljudkortet. Jag vet inte hur ditt ser ut, men det brukar finnas en liten röd lampa eller stapel som kallas "clip". Lyser eller blinkar den så har du för hög volym. Kolla också i din programvara (Cubase el. dyl.)  så det inte distar där heller. Hoppas att det löser problemet.

Funkar inte det så är det dags att kolla att förstärkar och högtalarsimulering är påslagen när du kör via mono output.

Lycka till!

Förstärkar- och högtalarsimuleringen är på. Lampan som indikerar för hög ljudvolym håller jag mig alltid under, och jag har testat att spela in med flera olika inspelningsprogram... Ljudet är i och för sig lite bättre nu, men fortfarande långt ifrån fulländat...

Snart blir jag tokig.... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter det likadant om du använder nån av fabriksinställningarna? Om din patch är anpassad för förstärkaren så låter den troligtvis inte bra linead.

Men jag tror faktiskt att du har en överstyrning nånstans i kedjan. Det är den enda rimliga förklaringen jag kan se. För den rena gitarren har en onaturlig dist lite då och då den med.

Sådär illa ska det inte låta liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Låter det likadant om du använder nån av fabriksinställningarna? Om din patch är anpassad för förstärkaren så låter den troligtvis inte bra linead.

Men jag tror faktiskt att du har en överstyrning nånstans i kedjan. Det är den enda rimliga förklaringen jag kan se. För den rena gitarren har en onaturlig dist lite då och då den med.

Sådär illa ska det inte låta liksom.

Men det cleana ljudet var nog en dålig patch just på den inspelningen, för igår när jag spelade in en liten snutt fick jag det att låta så här rent trots allt: http://www.skrapan.uppsala.se/04/ncsolb/w/fear of the dark.mp3 (kopiera länken och klistra in i webbläsaren eftersom den inte vill ta med hela annars...)

Men disten är faktiskt lite bättre än den var i mitt första exempel jag postade!

En konstig grej som jag upptäckte dock... Jag tänkte försöka hitta felkällan genom någon sorts uteslutningsmetod, så jag gick in på en hemsida med Boss GT-6-patches på..

Det fanns på den sidan en patch med ett tillhörande ljudklipp i mp3-format för att man skulle kunna höra hur den lät innan man laddade ner den, och den är jag relativt säker på att den är inspelad direkt in i datorn, alltså inte via mickad stärkare.

När jag laddat ner patchen har jag alltså exakt samma inställningar på ljudet som han i ljudklippet hade. Men trots det får jag det inte att låta alls lika bra.

Alltså borde GT-6:ans inställningar vara utesluten som felkälla...

Mvh

Redigerat av gsol
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

1. Vad är det för gitarr och pickuper?

2. Dämpar du övriga strängar vid spelandet?

:rolleyes:

nära nu//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, men att det inte lät lika bra kan ju också bero på din gitarr och ditt sätt att spela.

Hur mycket har du testat att dra ner utvolymen på pedalen egentligen? Det borde ju vara den som spökar.

Jag har testat alla möjliga volymer, från knappt hörbart i inspelningsögonblicket till så högt det går utan att peak/limiter-lampan börjar lysa på mitt ljudkort...

Samma sak hela tiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat alla möjliga volymer, från knappt hörbart i inspelningsögonblicket till så högt det går utan att peak/limiter-lampan börjar lysa på mitt ljudkort...

Samma sak hela tiden...

Om du pluggar in ett par hörlurar i pedalen, hur låter det då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

1. Vad är det för gitarr och pickuper?

2. Dämpar du övriga strängar vid spelandet?

😄

nära nu//:musik

Gitarr: Epiphone SG Special (billig nybörjargitarr, men ändå skön att spela på... :rolleyes: )

Mickar: De som följde med gitarren. Osäker på fabrikat, men det är ju inga lyxmickar direkt i och med att guran kostade 2.000:- 😛

Har det med detta att göra? Det hade jag faktiskt inte ens tänkt på... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat alla möjliga volymer, från knappt hörbart i inspelningsögonblicket till så högt det går utan att peak/limiter-lampan börjar lysa på mitt ljudkort...

Samma sak hela tiden...

Om du pluggar in ett par hörlurar i pedalen, hur låter det då?

Det var för övrigt lite intressant.. När jag kör in hörlurar i Phones-output på GT-6:an så låter disten i det närmaste exakt likadant som när jag spelar in och får sån där dålig kvalitet på den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, har du testat att ändra output select? Fabriksinställningen står på combo amp enligt manualen och då är högtalar-simen automatiskt avstängd.

Ja, jag har Output Select på "Line/Phones", men har även testat "Line (PA)"... Ingen större skillnad där...

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Jag tycker att det låter som en gammal Rockman av första generationen.

Håller med tidigare skribenter om att det låter lite överstyrning även vid ren signal. Även disten låter som bara dist och ingen ton.

Hmm. Kan inte grejorna, men prova följande:

Kolla om mickarna är höjda och om strängarna ligger nära. Nära är 2-3 mm. Det kan ge hög signal.

Prova även att dra ner distens intensitet. Prova oxå att dra ner diskant och försök hitta mer kropp i tonen.

Kolla så att signalen inte överstyr i ljudkortet.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Nejmen jag tycker vi kör på dethär och så säger du att det är ditt sound helt enkelt....

:rolleyes:

Jag ger upp...

Hahaha, den är i och för sig skön...

- Fan vilken taskig ljudkvalitet?

- Vadå vad snackar du om? Det är ju mitt sound!!

Du ska ha tack för alla tappra hjälpförsök i alla fall 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo, rätt output select har jag..

Och ja, den är beggad, men jag har köpt den i en musikaffär, och min öppet köp-vecka löper ut imorgon, så det är därför jag verkligen vill få den att fungera så att jag kan utesluta att det är något fel på den. Annars blir det att man får lämna tillbaka den :rolleyes:

Redigerat av gsol
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
ok. Har du manual till den?

De hade tappat bort den i butiken, men jag lånade en bamseskrivare och skrev ut de drygt 80 sidorna från internet, så ja jag har manual :rolleyes:

Redigerat av gsol
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Det är första gången jag skriver här på forumet men nångång (nånstans) ska ju vara den första.

Får jag komma med ett tips..

Skit i alla patcher du hittar på nätet.

De låter oftast skit när man kör dem själv beroende på vilken gitarr och vilka mickar man har osv.

Prova dig fram och ratta tills du har ett ljud som du är nöjd med.

Tänk oxå på att du line:ar och då får man sällan ett riktigt bra ljud oavsett vad man hört för patch-exempel på nätet.

Jag har själv en GT3 och har rattat fram ett ganska hyggligt ljud.

Det rena ljudet är jag jävligt nöjd med.

Disten är det lite sämre med men rattar man lite här och där så går det.

Tack för ordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger det ännu en gång det jag sa i början.. Jag "lajnar" ADLRIG en distad elgura utan mickar heller framför en gitarrförstärkare (hur dålig stärkare det än är) .. Och så ska jag passa på att ge ett hemligt ( 😳 ) studioknep.. Det låter alltid större och fetare med en liten gitarrförstärkare än en stor och bamsig en i studio.. Man kan helt enkelt vrida på mer med en liten stärkare (min favoritstärkare i studio heter Fender Blues Junior).. Sen mickar jag endera med en Shure SM57 (jag använder alltid en sån då det är Marshallriggar) eller en Sennheiser MD-421 om det är andra lite svagare stärkare.

Det finns ju micingång på din Edirol så det borde låta fetare och bättre med en mick.

En begagnad SM-57 kan du säkert hitta för 500:- på t.ex venodlin eller blocket eller i nån musikbutik... Mycket användbar mic faktiskt 🙂

Lycka till nu! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger det ännu en gång det jag sa i början.. Jag "lajnar" ADLRIG en distad elgura utan mickar heller framför en gitarrförstärkare (hur dålig stärkare det än är) .. Och så ska jag passa på att ge ett hemligt ( 😳 ) studioknep..  Det låter alltid större och fetare med en liten gitarrförstärkare än en stor och bamsig en i studio.. Man kan helt enkelt vrida på mer med en liten stärkare (min favoritstärkare i studio heter Fender Blues Junior).. Sen mickar jag endera med en Shure SM57 (jag använder alltid en sån då det är Marshallriggar) eller en Sennheiser MD-421 om det är andra lite svagare stärkare.

Det finns ju micingång på din Edirol så det borde låta fetare och bättre med en mick.

En begagnad SM-57 kan du säkert hitta för 500:- på t.ex venodlin eller blocket eller i nån musikbutik... Mycket användbar mic faktiskt 😄

Lycka till nu!  🙂

Hmm.. intressant.. tack för tipset 😄

När du säger "hur dålig förstärkare man än har", inkluderar det då min Laney Hardcore Max 15W, nypris cirka tusen (1.000) SEK? 😎

En sak jag undrat lite över när det gäller mickning av stärkare; var ska man placera micken egentligen? Hur nära/långt ifrån och på vilken höjd?

Peace.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger det ännu en gång det jag sa i början.. Jag "lajnar" ADLRIG en distad elgura utan mickar heller framför en gitarrförstärkare (hur dålig stärkare det än är) ..

Jag håller verkligen inte med dig där. De flesta dyrare amp/cab-sims som finns på marknaden idag håller faktiskt hög klass och kan låta minst lika bra och ibland även bättre än en micad stärkare, framförallt en dålig dåligt micad stärkare. Det beror ju på lite vilket ljud man är ute efter.

För heminspelningar är ju en ampsim oumbärlig.

Dessutom löser det ju knappast hans problem om han micar upp den. För pedalen ska ju funka med båda alternativen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...