Jump to content
Annons

Mickrofon till Live Acke


jim

Recommended Posts

Hallå.

Jag hittade ingen tråd om detta så skapar en!!

Jag har en kondensator mik. Nån kopia som funkar bra. Nu lurar jag på att køpa en Suhre Sm57 eller 58. Jag vill kunna spela in min acke live och æven kunna lægga sång både till inspelning och live. 1000-1500 kr e lagom før mig.

Har ni några tips. Såg att JAM sålde JJlabs till bra pris. Nån som provar dom ?

Trevlig helg

Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
JAM säljer Studio Projects B1 för 1000 spänn. Den vann senaste mikrofontestet i Studio. Jag har en själv och den funkar kalas!

Funderar själv på att köpa en sådan. Verkar som du delar Studios entusiasm?

Annars fattade jag som att jim var ute efter stryktåligare dynamisk mick för live-bruk och inte kondensatormik (inspelningsmick)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte precis rekommendera min testsite - men så såg jag att det det rörde sig om liveinspelning och inte studio. De micar jag har gjort inspelningstester med, är främst till studiobruk...

Jag är inte glad för ljudet i SM57/58 - utan skulle hellre välja en Beta58...

Studio Projects B1 är min personliga favorit bland de billigaste som jag har haft nävarna på. Behringern har jag inte testat själv, så jag kan inte säga vilken som är bäst. Jag tolkade det dock som att Studio Projects B1 fick ett lite större plus i kanten än Behringer i tidningens test... 🙂

Kommer förresten snart att köra en ny omgång inspelningar, där modeller från bl a Milab, Pearl och Hansén kommer att finnas med. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte precis rekommendera min testsite..... Jag tolkade det dock som att Studio Projects B1 fick ett lite större plus i kanten än Behringer i tidningens test... 🙂

Vilket suveränt test! Otroligt!

Fick samma uppfattning som du vad gäller Behringer kontra B1:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det jag vill ha är en studiomic som passar för att spela in live acke. Jag har en TSM MT87 nu den har tyvärr ingen pad så jag kan skära basen!!

Funderar på B1 eller kanske C1 an från studio...Tack för era svar. Jag var lite otydlig på min fråga...Det ska vara en kondenstor...

Redigerat av jim
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha en livemic och dessutom studiomic i samma så är det bara om den har

1. Pad (dämpning cirkus 10-20 dB)

2. Valbar karateristik (ofta låter det bäst med rundtagande i studion medans du vill kunna "rikta bort" kringljud med kardioid i livesituationer)

3. Frekvenskärning (cirkus 80-100 Hz HP)

Och sen får du tänka på att ha nån sort fantommatning till den live också.

SM57 kommer inte att funka så bra att spela in akkeguran live med inte.. För svag för det.

Däremot så tror jag att CM2 (hos Jam) kan vara ett bra komplement till din TSM mic och dom funkar minnsan live.. Även om jag mest använt dom som overhead för trummor och visserligen med lyckat resultat spelat in även en kyrkokör med dom.

CM2 är ganska svaga också så nån pad (dämpning) behöver du inte.. När det gäller att skära av basfrekvensen så kan du nog göra det lika bra i mixbordet va? Så gör då jag utan problem.

Läs om CM2 här

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...