Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden (a k a Längstah) 2023


CHAE

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)
7 minuter sedan sa Fidden:

Hehe, kommer ha typ 0 buffert och dubbla boenden några månader när jag betalat insatsen till lägenheten om ett par veckor. Får damma av mina studentlivsskills och leva på nudlar över sommaren.

Jag får komma förbi och laga mat till dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite film och serier har jag tittat på det sista.

One More Time. Netflix.
En Ground Hogday (Måndag Hela Veckan) pastisch och den skäms inte för det. Inte behöver den skämmas alls för den delen. Välgjort och välspelat med den vackra och talangfulla Hedda Stiernstedt, Vanna Rosenberg och Per Fritzell.

Heddas rollfigur Amelia är 40 år, bitter eftersom livet inte blev som hon tänkt sig. Efter att ha grävt upp en tidsskapsel som hon och hennes då bäste vän grävt ner i barndomen händer det plötsligt något. Amelia fastnar plötsligt i en tidsloop, ända in i 80-talet komplett med alla kläder & frisyrer som man trodde man hade glömt.

För att komma tillbaka till nuet måste hon förstå med vad hon gör för fel i livet. Visst känns det som en repris från andra filmer, ovan nämnda Ground Hogday (som faktiskt nämns i filmen) t ex och ganska snart förstår man hur det hela måste sluta. Låter som en blek kopia på en kopia men det är en fin och småputtrig liten historia. Om vänskap, botgörelse, och om att höja blicken från sin egen spegelbild. Rolig som fan bitvis.

3/5 Juicy Couture-brallor.

 

Snowfall. HBO. 
Året är 1983 i Los Angeles och kokainet börjar på allvar ta över stan. Vi får följa den 20 år gamla drogförsäljaren Franklin Saint (lysande spelat av Damson Idris) i stads delen Compton. Han är smart och ambitiös och kränger lite marijuana för att dryga ut kassan, men snart ser han möjligheterna att tjäna mer pengar på tyngre saker när han kommer i kontakt med en bindgalen israelisk knarkkung. Det är här det börjar bli farligt. Kokain och senare crack ger mer inkomster snabbare men ökar också riskerna för Franklin och hans hjälpande vänner och konkurrenterna är allt annat är snälla. Samtidigt introduceras vi för andra spelare.

Luica Villanueva (Emily Rios) dottern till en mexikansk kartellboss som vill manövrera ut sin pappa och ta familjeföretaget till nya höjder på sitt eget vis. Hon träffar fribrottaren Gustavo ”El Oso” Zapata (Sergio Peris-Mencheta), som är lite på dekis och börjar jobba åt henne för att förbättra sina framtidsutsikter.

CIA-agenten Teddy McDonald (Carter Hudson), vill kompensera för en tidigare misslyckanden i yrket genom att gå undercover och ta rodret över en operation som går ut på att finansiera nicaraguanska antikommunistiska gerillarörelser med kokainpengar, om just detta låter bekant så är det för att det är en doft av Iran-Contras affären som svävar över den.

Det fullständigt kryllar av bifigurer här och det är väl det som får detta att stanna av lite då och då. En del kommer och går och verkar inte föra fram handlingen nämnvärt. Visst, de finns där som en krydda som i alla andra serier och filmer men man kunde kanske ansat lite.

Välspelat och välregisserat med en aura av Tarantino bitvis över det hela. Det är i stort sett ganska underhållande och spännande. Underbart soundtrack också! 6 säsonger finns, jag har bara sett den första än så länge men hittills så ger jag den...

3/5 små vita kristaller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...