Jump to content
Annons

En vanlig rock/poplåt


Betyg  

35 röster

  1. 1. Betyg

    • 5= sammanfaller med min smak
      3
    • 4= fullt godkänt
      9
    • 3= godkänt
      14
    • 2= lyssnade ej klart
      2
    • 1= syssla med nåt annat
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: If it wasn't for

ARTIST/GRUPP: Jan Gissberg

GENRE: Rock

KOMPOSITÖR: Jan Gissberg

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: MP3

STORLEK: 4,3 megabyte

STATUS: Demo

LÅTLÄNK: Ifitwasntforhttp://goto.glocalnet.net/cinemationab

Hej musikvänner! Efterlyser synpunkter på ett konventionellt stycke musik i gammal beprövad sättning bestående av gitarrer, bas och trummor i ackompanjemanget.

Redigerat av 91:an
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Zvanen (oregistrerad)

Mycket bra! Det enda jag inte gillar är trumljudet som låter lite.. euhm, klent eller vad man skall säga, det låter lite för ''stelt''. Men annars mycket bra! Diggar gitarrerna starkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig tänkt på att trummorna låter klent, det är Battery2 som används, och gitarrerna, både el och akustiska är en Variax.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj.. wow vad ska man säga. Detta gillar jag verkligen mycket.

Jag börjar med det negativa.. 😆

Alltså instrumenten låter inte bra, känns lite otajt och lite tråkiga ljud. Trummorna låter inte heller så grejt. Mixning panorering och sånt kan jag inte svara på.

Uttalet på sången är inte bra.

Det Positiva.

Bortsett från arret/instrumenten så tycker jag att låten är riktigt riktigt bra... Alltså den fastnar direkt i mitt musik huvud och spelas upp om och om och om igen. Jag gillar verkligen låten. Stämmorna är riktigt bra. sköna. Melodin är fantastisk. Detta är en hit tror jag.

Men jag tror att kompet måste göras om. Skulle nog hellre vilja ha en akustisk gitarr genom hela låten, och endast lägga på en distad gura i refrengen. Kanske öka tempot lite ett par tre bpm.

Nu har jag sagt vad jag tyckte 🙂 lycka till

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra låt! Kan hålla med om att ljuden inte alltid är helt klockrena. Gitarren låter typ krasslig i "tugg-kompet". Jag skulle nog ha ett lite mer snärtigt ljud där. Sololjudet och det cleana ljudet gillar jag. Skitbra refräng!

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att få så konstruktiv kritik och förslag på förbättringar! Ibland undrar man ju vad det är som gör att det inte låter riktigt hundra. Nu är jag ju varken musiker eller begåvats med mer sångröst än att kunna följa melodin, musiken är ju hobbyverksamhet. Det stora nöjet ligger i att komponera och sen pröva sej fram i inspelningsprogrammet hur det kan låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror din musik hade blivit hundra strå vassare med svensk sång. Du har en ganska skön röst. Låten är helt ok dock lite för lugn eller "mesig" för min smak. Det som verkligen stör mig, förutom uttalet, är ljudet och mixningen. Trummorna är jättetråkiga. Virveltrumman skall höras, ljuden måste bli mer levande. Gitarrerna låter som de är inspelade med en tio watts övningsförstärkare. Det känns som du har panorerat lite för mycket i vissa fall, alla instrument ligger liksom antingen helt höger eller helt vänster, en del iaf.

Så:

Svensk text

Fixa till ljuden

Mixningen är inte såå dålig ändå den är bara lite osammanhängande

Fetare ljudbild i allmänhet inte så plottrig.

Den gitarren som låter sämst är den halvdistade kompguran under verserna och sologuran. De låter verkligen övningsförstärkare alltså.

Har för vana att försöka ge konstruktiv kritik så bli inte nedstämd av att jag har så mycket dåligt att säga. I huvudsak var det helt ok men det kan bli mycket, mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att (som ny medlem) inleda positivt.

Låten sitter som en smäck och låter i mina öron väldigt mycket åt Alan Parson hållet. Kanske för att din röst är väldigt lik Eric Wolfe's (som sjunger på många av AP) låtarna.

Det skulle dock ha varit *mycket* mer synthar om Parson producerat. Smat övernitiskt noggrant. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu låten kan bli nåt om du arbetar mycket med ljuden som flera påpekat. Trummorna är, som tidigare nämnts, alldeles för klena. Sången har ju gått igenom autotune lite för mycket enligt mig. Eller så har du sån klang i rösten 😎

Jobba vidare med ljudbilden osv så kan det börja arta sig!

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Så kommer då sanningen... 😛 ..... nä, skämt åsido, musik är en smaksak....

Positivt:

Bra röst.

Bra gitarrspel. Go gitarr till vänster. Rätt go fuzz till höger.

Bra trummor, exakt volymsatta för min smak. Virvel, pukor, kanon!

Underbart mellanspel in i halva låten.

Bra lagda effekter på alltihopa.

Bra panoreringar

Bra nivåer på det mesta.

Negativt:

Basen, var finns den?

Slutet är ogenomtänkt och alllllldeles för kort.

Eventuellt något hög sång.

Slutkommentar: Precis som alltid annars (för samtliga demos jag nu hört och bedömt tror jag) så är slutet svagt, det är alltså framförallt för kort. Annars är det en bra låt och en av få med hitpotential. Höj upp basen. En lagom mjuk minihit.

Hobbymusiker? Narras inte! Va duktiga ni e alla...

😛

Skönt att du gjort dig av med 88:an!/:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hobbymusiker? Narras inte! Va duktiga ni e alla...

🙂

Skönt att du gjort dig av med 88:an!/:musik

Här narras ingenting, den största entusiasmen infinner sej väl så länge man har en verksamhet som hobby, annars ställs helt andra krav och press. Som yrke är det serie- och filmteckning som gäller vilket är skitkul det med. En undran - vad är 88:an ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah det var en mysig liten popdänga.

Jag håller med de andra om att det behövs mer arbete, speciellt med trummorna. Som de är nu låter de diffusa och främmande. Lite större tycker jag du kan kosta på dig att göra dem. Mer reverb, mer kompressor.

Gitarrerna är okej men lite mellanregistriga. Det känns som att instrumenten krigar lite i mitten över huvud taget. Lite mer dynamik.

Har du mastrat det?

Körerna är mycket snygga. De slukar kompet på ett lite jobbigt sätt.

Arbeta mer med trummorna och mixa om. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

ios (oregistrerad)

ios tycker till om ljudbild

det låter stundtals bra men även dåligt, så jag väljer att säga pass på denna. (kanske återkommer med en mer utförlig åsikt när kvällsmaten har lagt sig till rätta)

ios tycker till om struktur

ett bra arrangemang som tilltalar. "vg" med andra ord.

ios tycker till i största allmänhet

passar till grillkvällen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitskön refräng! Känns sådär 60-talsmässigt kärleksfull på nåt vis. 😄

Just ordet "me" (och några till) låter svengelskt på sina ställen i refrängen, men annars är dialekten rätt så ok.

Själva produktionen har du fått feedback på så det räcker. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag reagerar först på är guran som tuggar, lite högre tempo och annan dist och inte tuggningar på komp gitarren, så tror jag det blir myckert bättre.

svårt att sätta ord på vad jag menar men annars var det väldigt bra låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Tycker detta är en väldigt bra låt! Dock med lite bristande produktion som föregående inlägg även påpekar. Men låten har klar potential!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon! Mysig röst och riktigt skön melodi... Det är väl i så fall gitarrkompet och trummorna som man hänger upp sig på i likhet med många andra som har svarat. Känns lite stampigt för rakt på något sätt...

Men åter igen... härligt 🥰!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

OK, statusen är ju demo på denna sak.

helt klart godkänd som demo. Bättre behöver det inte låta ljud- o prod-mässigt. Det ger en klar bild av hur låten går i grunden.

Nu ska du arra om låten så den blir mer spännande som färdig låt. den behöver mer luft o lite mer variation, versen är den svagaste länken just nu, det är bara transport till nästa refräng. kanske en omgjord sångmelodi?

Kanske låta nån annan arra den?

Vissa av gitarrgrejerna är klart värda att behålla, men inte allt. Tuggandet är väl sådär spännande... 😉

det bästa är helt klart refrängen. Den är riktigt bra.

Även om sången är helt OK så är svengelskan det inte.

Sångarbyte till den riktiga versionen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonbra låt!

Den har du lyckats med. Det är kul med musik.

En tanke som slår mig är om du skulle lägga på en akustisk gitarr på versen ev bridgen och laborera med mute på den återkommande gitarren som du har där. Det blir lite mycket av den. Annars tycker jag det är bra.

Andra har väl påpekat något liknande

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hejsan... 😄

Jag kollar runt på dem som har lyssnat på min låt...lite för att kolla vad det är för genre som du jobbar med!....Ja, och nu har jag hittat denna låten med dig!.. en låt med mycket bra melodi.... 🙂

Svengelskan kan man alltid jobba på...en rad i låten som är utmärkande för just svengelskan...är i ref..if it wasn`t for...gäller bara att frasera på ett annat sätt, för refrängen är mycket bra så ändra bara yttepyttelite där på själva fraseringen.

Sen kan jag ju tillägga att själv så sjunger jag oxå svengelska ..men får man ett påpekande så kan man ju alltid ändra sig...

I övrigt tycker jag det låter bra om dig!....och en låt som du har jobbat vidare på hoppas jag.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara hålla med det flesta här. Underbar slagdänga med charmig touch av 60-talet. Du skulle kunna dubbla tempot på trummorna och testa en alternativ mix!

Har Du tänkt på det? Och så var det svengelskan. Ja, det gäller ju att vara självkritisk här och fråga sig själv, är det såhär engelska skall låta? Har Du gjort det? 😄;)

Skitbra låt iallafall! Verkligen.

Må bäst,

NAD

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppla! Ja det negativa om produktionen och inte minst trummorna har du fått och jag håller med dem. Men låten är go! Jobba på produktionen och du har en superlåt! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

helt klart en skön låt. sätter sig direkt - speciellt refrängen gillar jag!

jag får sälla mig till den övriga skaran av kritiker å påpeka svengelskan.

gittarerna låter lite mer åt weezer-hållet än beatles (resten av låten tycker jag är mer beatles). dista ner lite o kör renare ljud kanske kan va nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har förviss redan kommenterat... men lyssnade och diggade igen, och jag måste fråga vad du egentligen sjunger i refrängen?

"If it wasn't for (...?) you're in love with me" ?

Som sagt, refrängen är sådär underbart 60-talsmässigt kärleksfull.. 🙂 men svengelskan är iiinte till låtens fördel. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...