Jump to content
Annons

En vanlig rock/poplåt


Betyg  

35 röster

  1. 1. Betyg

    • 5= sammanfaller med min smak
      3
    • 4= fullt godkänt
      9
    • 3= godkänt
      14
    • 2= lyssnade ej klart
      2
    • 1= syssla med nåt annat
      1


Recommended Posts

Har förviss redan kommenterat... men lyssnade och diggade igen, och jag måste fråga vad du egentligen sjunger i refrängen?

"If it wasn't for (...?) you're in love with me" ?

Som sagt, refrängen är sådär underbart 60-talsmässigt kärleksfull.. 🙂 men svengelskan är iiinte till låtens fördel. :rolleyes:

Texten går ”If it wasn´t for that you´re in love with me”. Han berättar för henne hur mycket hon betyder för en vän till honom, så därför ”om det inte vore för att du är kär i mej”. Vännen kan inte stå ut med detta så han tvingas välja bort vännen mot henne.

Jo, jag måste jobba med svengelskan. Det är tillräckligt knepigt att skriva på engelska (tack för din engelsklektion i ”vilken språktavla”) ännu besvärligare att sjunga det. Normalt brukar jag inte sjunga på mina låtar utan överlåter det till min gamle spelkompis Lars Hellström. (Går att höra honom på sid 11 demoinspelningar. ”En låt till” daterad sista inlägg 9 juni) Men på senare år har han varit sjuk så på den låten "What is more" har han sjungit in en versrad i taget för att kunna ta återhämtningspaus mellan. Tråkigt för en sån sångbegåvning. Jag hoppas ju att han ska kunna ta över sången på "If it wasn´t for", men till dess får jag öva själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan hejsan!

Jag tycker, hela låten ut, att trummorna känns för stela. Som om man spelar kompet med raka armar.

Men det jag först reagerade på var att en liten bit in i andra versen försvinner något som gör att låten tappar känslan totalt. Det låter som om någon musiker glömmer att spela.

Flera har sagt att dom inte gillar svengelskan och att det är för mycket dist. Jag håller med dom. Lite för mycket dist. Men solo gitarren är alldeles perfekt distad.

Och innan sista refrängen tycker jag att det skulle passa med en extra takts uppbyggnad till refrängen. Och även tycker jag du ska fixa så det blir ett extra lyft i sista refrängen. Så man verkligen hör att "Oj, nu är det sista refrängen".

Och precis som "musik", tycker jag att låten slutar för tvärt!

Nu tycker jag att jag lät väldigt negativ här :rolleyes: men låten är otroligt härlig att lyssna på!

Skulle du inte kunna lägga upp den så man får chansen att ladda ner den också?

.: Fnykis

Edit: Nu när jag kör låten igen är jag absolut tvungen att sjunga med i refrängen! 🙂

Redigerat av Fnykis
Link to comment
Dela på andra sajter

Har förviss redan kommenterat... men lyssnade och diggade igen, och jag måste fråga vad du egentligen sjunger i refrängen?

"If it wasn't for (...?) you're in love with me" ?

Som sagt, refrängen är sådär underbart 60-talsmässigt kärleksfull.. 🙂 men svengelskan är iiinte till låtens fördel. 🙂

Texten går ”If it wasn´t for that you´re in love with me”.

Ok, jag menar inte att låta gnällig, men sådär kan man inte heller säga på engelska. :rolleyes:

Du kanske ska skriva och sjunga på svenska istället? Om man bortser från svengelskan (i både skrift och uttal) så har du schyssta berättelser i dina texter och schyssta harmonier i kompositionen. Väl menat alltså. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan hejsan!

Jag tycker, hela låten ut, att trummorna känns för stela. Som om man spelar kompet med raka armar.

Men det jag först reagerade på var att en liten bit in i andra versen försvinner något som gör att låten tappar känslan totalt. Det låter som om någon musiker glömmer att spela.

Flera har sagt att dom inte gillar svengelskan och att det är för mycket dist. Jag håller med dom. Lite för mycket dist. Men solo gitarren är alldeles perfekt distad.

Och innan sista refrängen tycker jag att det skulle passa med en extra takts uppbyggnad till refrängen. Och även tycker jag du ska fixa så det blir ett extra lyft i sista refrängen. Så man verkligen hör att "Oj, nu är det sista refrängen".

Och precis som "musik", tycker jag att låten slutar för tvärt!

Nu tycker jag att jag lät väldigt negativ här 😆 men låten är otroligt härlig att lyssna på!

Skulle du inte kunna lägga upp den så man får chansen att ladda ner den också?

.: Fnykis

Edit: Nu när jag kör låten igen är jag absolut tvungen att sjunga med i refrängen! 😉

Skönt med sån feedback och att den är så pass samstämmig och fylld med tips. Då finns all anledning att vara lyhörd. Jag har försökt lyssna i andra versen vad det är som försvinner men kan inte höra något, är det möjligen inledningen till vers 2 du menar? Det tuggande distkompet tycks alla vara överens om ska bort eventuellt ersättas med akustiskt komp, jag får prova det. Och trummorna blir till att jobba vidare på, men som Nad Sylvan föreslog, dubbla tempot? Ett lyft inför sista refrängen vore kanske lite extra rop/skrik/kort mening under upptakten?

Vad gäller nedladdning ska det bara vara att högerklicka på länken och "spara mål som".

Slutligen Hackeman min engelsklärare, menar du att hela refrängraden sällar sig till min rad språktavlor!? Jag som tvingades plöja Hermodskurser i både engelska, tyska och franska på sommarloven! Hade en välmenande farsa - han har som tur är inte hört låtarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sir Paul skulle inte behöva skämmas om han gjort den här sången.

Snygga gitarrer och stämmor.

Sticket är kanon.

Bockar för dom orden! Den karln har varit en fantastisk tillgång för popälskare och stor inspirationskälla och han håller väl fortfarande på av och till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt med sån feedback och att den är så pass samstämmig och fylld med tips. Då finns all anledning att vara lyhörd. Jag har försökt lyssna i andra versen vad det är som försvinner men kan inte höra något, är det möjligen inledningen till vers 2 du menar? Det tuggande distkompet tycks alla vara överens om ska bort eventuellt ersättas med akustiskt komp, jag får prova det. Och trummorna blir till att jobba vidare på, men som Nad Sylvan föreslog, dubbla tempot? Ett lyft inför sista refrängen vore kanske lite extra rop/skrik/kort mening under upptakten?

Vad gäller nedladdning ska det bara vara att högerklicka på länken och "spara mål som".

Slutligen Hackeman min engelsklärare, menar du att hela refrängraden sällar sig till min rad språktavlor!? Jag som tvingades plöja Hermodskurser i både engelska, tyska och franska på sommarloven! Hade en välmenande farsa - han har som tur är inte hört låtarna...

Jag lyssnade extra mycket i andra versen på flera instrument i taget. Då upptäckte jag att det var gitarren som gjorde ett litet break. 😮 Det var det jag reagerade på även fast det bara är kanske 4 sec. 🙂

Jo, jag tycker också att tuggandet ska bytas mot akustiskt men att ta trumkompet i dubbla hastigheten skulle bli för hetsigt. Då finns inte den sköna känslan kvar av en lungn låt.

Jag tänkte så att den sista refräng ska ha t.ex. en extra ljusare stämma, högre upp än melodin, och kanske några stråkar.

Jag kom på att man kunde högerklicka på länken.. 😎

.: Fnykis

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...