Jump to content
Annons

Mikrofonpreamp


pereds

Recommended Posts

Har en Aphex 107 micpreamp i racket....men det var länge sen jag använde den. Det sitter 32 bra preamps i bordet (Soundtracs). Har dessutom två halvfärdiga byggprojekt, en 8-kanalig preamp på 1 HE baserad på kretsen SSM 2017 samt en 30 kanalig Preamp med samma micförstärkare som i en Mackie 1604. ...å sen höll jag ju på att glömma att det sitter 4st i Digirack 002 samt 16st i min Yamaha Promix... hur många blir det totalt??? ....hhhmm ...miniräknare ...tja..92! Nångång skall man väl ha användning av alla samtidigt 🙂

Fast om nån är intresserad av att ta över mina byggprojekt så kan ni ju höra av er...

hej hopp

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hmm.. Alto.. Nja.. jag har i alla byggt en antal sånna hära http://www.tangible-technology.com/tubes/1566/1566.html

Jag föredrara att använda Lundahls trabsformator.. Finns att köpa på http://www.lundahl.se/

kul att bygga själv ju 🙂

Fan va koolt! Kan inte du sätta ihop en sånhär åt mig?

http://home.earthlink.net/~djahnsen/

/E

Hmm.. Ska fundera på saken.. Jag har fått visst intresse för germaniumtrasistorer nu.. Ska prova bygga (uppfinna) nåt eget med sånna först.. Och ja.. det blir med trafo såklart 😉

Gillar germaniumtransitorns lägre BE spänningsfall ju gämfört med en silkon dito. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

AndersL (oregistrerad)
Konstigt att ingen har nämnt focusrite...

Någon som har testat Octopre?  Fantastisk kombination med 3st Octopre (3x8 kanaler) med varsitt ADAT kort rakt in i RME 96/52. 24 kanaler Neve!

Det smeker hårt om man ska göra multikanalsinspelning.

Jag kör med Focusrite. Lärde mig i senaste numret av Studio att Rupert Neve startade företaget, och det var ju en trevlig lärdom! 😳

I övrigt kör jag med dom inbyggda XDR pre-amparna i min Mackie VLZ mixer.

Hade en Behringer mixer tidigare, och jag tycker att de har orättvist dåligt rykte. Preampen låter helt okej för dom pengarna. Men visst, det var stor skillnad att byta till Mackie..

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder för närvarande en Studio Project VTB-1. Har dock inte kört med den tillräckigt mycket för att egentligen kunna säga att den är bra eller dålig. Men första intrycket var att den lät varken bra eller dåligt, låg brusnivå, och bra förstärkning. Men saknar kanske något. Denna post ska dock inte tas för seriöst.

AndersL: Jag tror inte han har varit inblandad i platinum-serien. Men jag kan ha fel.

läste också att han inte hade någon inblandning i det...hehe.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder för närvarande en Studio Project VTB-1. Har dock inte kört med den tillräckigt mycket för att egentligen kunna säga att den är bra eller dålig. Men första intrycket var att den lät varken bra eller dåligt, låg brusnivå, och bra förstärkning. Men saknar kanske något. Denna post ska dock inte tas för seriöst.

Låt den stå på ett tag!

Köpte också en vtb1, och gillar den skarpt nu. Låter man röret brinna ett antal timmar samt väntar en halvtimme/trekvart efter man satt på den innan man kör igång är skillnaden enorm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är också en sak jag stör mig på. Det finns ingen on/off-switch!

I know 😉

Kan hålla med om att det är irriterande, har lagt märke till denna avsaknad på en del andra preamps också - billiga som jättedyra. Det kan omöjligen finnas en poäng med detta, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
someuse (oregistrerad)

Hej! Om någon hör eller ser en LA610 till salu där ute så får ni gärna maila mig!

En Focusrite 220 med AD-kortet för 12000 hade också varit ok...

Redigerat av someuse
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har oxå nyköpt en VTB1 att matcha min tjusiga gröna MXL-mic... efter visst grubbel samt glad påverkan från detta forum. Den har ju stått här mer än en vecka, men jag har faktiskt inte tokprovat den. jag tar till mig tipset att röret bör varmköras ORDENTLIGT innan användning!

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer Eurorack MX 802A (Integrerad)

Helt ok! 🙂

Brusar inte den lite väl mycket...??? Jag blev överraskad vilket klart ljud jag fick när jag köpte min ALTO micpreamp (den 2-kanaliga) jämfört med Eurorack MX802A...har aldrig använt micpreamparna i den sedan dess...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder de inbyggda preamparna i mitt Fireface eller de som sitter i mixerbordet (Seck 1882) huvudsakligen. Har även en liten TubeMP som jag använder ibland. Jag tycker faktiskt att den har ett smått fantastiskt ljud i sin prisklass...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Line audio design omp8. Svensk burk med 8 kanaler. I kategorien ofärgad. Klart i klass med min andra mickstärkare som kostar 6 gånger mer per kanal utan att vara extrem (DAV Broadhurst garden 2).

Gunnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brist (oregistrerad)

- LA Audio MPX1 (kanalstip i stil med Focusrite Trakmaster). OK.

- Joe Meek VC1Qsc (kanalstrip). Bra.

- Focusrite Green Dual Mic Pre. Väldigt bra.

Jag är helt övertygad om att Line Audio-förförstärkarna är bra. Deras mikrofoner är jag väldigt nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Draugen (oregistrerad)

Jag har en Toft ATC-2, en DBX 586 och två Sytek MPX4A-ii. De sistnämda kan jag verkligen rekommendera! Ganska neutrala men ändå med skön värme. Har 4 kanaler med standard-op´s och 4 med Burr Brown-op´s. De med Burr är mer åt rör-hållet. Perfekt på trummor. Enda problemet med dom är att gain-kontrollerna inte är kalibrerade från noll, utan från +12dB, så det kan lätt dista in från kondingar med hög output på trummor.

Här är en länk till Sytek-preamparna:

http://www.sytek-audio-systems.com/products/preamps/mpx4/

Link to comment
Dela på andra sajter

Draugen (oregistrerad)
två Sytek MPX4A-ii. De sistnämda kan jag verkligen rekommendera!

Kul! Jag har spanat in dom tidigare, men hittade ingen leverantör i Europa. Vart köpte du dina?

De har ingen återföräljare i Europa så jag beställde dom direkt från fabriken. Bästa servicen någonsin! Det e bara dra iväg ett mail.. tog väl 9 dagar innan jag hade dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har testat Octopre? Fantastisk kombination med 3st Octopre (3x8 kanaler) med varsitt ADAT kort rakt in i RME 96/52. 24 kanaler Neve!

  • Neve har INTE utvecklat Octopre eller annan Focusrite platinum-burk, som andra svarat tidigare
  • OctoPre är nästan Behringer-klass. Den funkar väl hyffsat, men inte mer.
  • Att skicka ADAT i optisk kabel från OctoPre är att be om bekymmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag en Universal Audio 2-610 och en LA-610. 2-610 är 2x M610 och LA610 an en 1x m610 + Optisk kompressor T4. De låter mumma båda... funderar dock på att sälja min LA-610 och köpa en kompressor till (vi får se).

Grejerna körs med en Manley Ref C mikrofon och en Manley ELOP stereo kompressor/limiter. Är skitnöjd. Är lite sugen på LA-2 orna... gud vad de låter bra...

Mmm, du verkar ha "cashflow" :rolleyes:

Schyssta prylar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastisk kombination med 3st Octopre (3x8 kanaler) med varsitt ADAT kort rakt in i RME 96/52.

Att skicka ADAT i optisk kabel från OctoPre är att be om bekymmer.

Ja, hur funkar det egentligen? Octopren kan bara vara master. Så i det här fallet har vi tre enhter som skickar WC till samma ljudkort. Vilken synkar kortet efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Draugen (oregistrerad)
De har ingen återföräljare i Europa så jag beställde dom direkt från fabriken. Bästa servicen någonsin!

Sjysst! Vad kostade det med frakt och tull?

Det gick på runt 16000:- allt som allt, fast det va ju för två stycken. Skulle ha gått på mer om de inte vart schyssta och skrivit ner värdet på paketet!

Link to comment
Dela på andra sajter

AMS/Neve, Universal Audio och Grace.

Och som någon nämnde tidigare - jämför aldrig Focusrite med Neve, det är långt ifrån samma sak. Riktiga Neve förstärkare har i de flesta fall riktiga klass A förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...