Jump to content
Annons

Vilken ordning påverkar vad i mixerkanalen ?


Gäst

Recommended Posts

Jag vill veta vad som påverkar vad i mixen. Om jag har tex 123456 vst pluggar på ett spår. Hur gör ni ? Ska man ha kompressorn på 1an eller 6 an ? Eller tex eq på 1 an eller 6 an eller tex 4 an ? Vad är det som kommer påverka ljudet först av 1-6 ? Vet inte riktigt hur jag ska förklara men hoppas ni förstår. Typ om vi tar en limiter, ska den vara först eller sist för att påverka allt ?

Redigerat av punchline82
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är alltid svårt att generalisera. Men tänk lite så här.. 

 

Kör du eq på 1 och t.ex skär bort lite mids och sedan kör kompressor på 2 så eqar du bort diverse saker som inte inte kommer accentueras av kompressorn eftersom de helt enkelt inte finns kvar i signalen. 

 

Sen finns det ju vissa kompressorer som mörkar till ljudet då kanske man vill lyfta tillbaka diskant med en eq post kompressor. 

 

Jag kör oftast standard eq ssl/PTs eq3 först, sen kompressor sen t.ex en pultec eller dylikt som har lite mer färg. 

 

Limiter brukar jag köra relativt sent i kedjan undantaget kan vara basgitarr ifall jag vill jämna ut signalen, aka göra bajskorv av allt. 

 

Så:

1. Eq

2. Kompressor 

3. Multibandskomprssor 

4. Eq med färg, alt saturation 

5. Fx

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Fyller på oberoende vad andra sagt...

Känner att jag har ett lite outside the box svar... Som kanske är svaret du inte visste du var ute efter...

Rent praktiskt funkar detta bäst för mig i praktiken... oftast. 

1. Automatisera ordentligt innan någon plugg går på.

Detta kan både vara clipgain (innan pluggen i kedjan då), och oftast rida volymerna på allting så att låten känns som en låt med bra bygg i, (detta är efter alla pluggar i kedjan, men du gör det innan du processar med pluggar.) 
du kommer automatiskt highlighta ljudens bättre karaktär då du bumpar upp ljudet när det gör optimala "saker" för låten. 

Du har även byggt bort mycket av kompression som ett nödvändigt ont, nästan enda anledningen till att använda kompression är då att den färgar ljuden och attack/release på ett nice sätt så låten blir bättre, och mer groovie på rätt sätt för låten. 

När du automatiserat är det oftast rätt uppenbart var det behöver eqas. Oftast en del lowmid på många ställen, men du eqar in i automationen, så efter eqn kommer det låta väldigt soft och nästan klart. 

2. Efter detta kompression och allt annat efter vad som behövs!

Ha en nice dag!

Redigerat av Casper Bjerkehagen
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Grovt räknat tänker jag (och har väl alltid gjort): 

–  På kanalnivå: alltid kompression före EQ (bortsett från ett högpassfilter som alltid hamnar först). Om du EQ:ar före kompression motverkar kompressorn det du nyss har EQ:at. Se även Seniors inpass i SoS:https://www.soundonsound.com/sound-advice/q-should-i-eq-first-or-compress-first

–På mix-/masterbuss gärna tvärtom då det mesta redan "bör" vara klart. Då har jag alltid kompressor efter (eventuell) EQ. De minimala ändringar som EQ ska bidra med ska inte påverka kompressorn lika fatalt. Vad limiter anbelangar hamnar den alltid sist (i alla fall på master bus). Såvida du inte gör något specifikt på kanalnivå där du vill trycka ihop basen eller något annat otyg.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-03-06 at 22:03 sa Casper Bjerkehagen:

Fyller på oberoende vad andra sagt...

Känner att jag har ett lite outside the box svar... Som kanske är svaret du inte visste du var ute efter...

Rent praktiskt funkar detta bäst för mig i praktiken... oftast. 

1. Automatisera ordentligt innan någon plugg går på.

Detta kan både vara clipgain (innan pluggen i kedjan då), och oftast rida volymerna på allting så att låten känns som en låt med bra bygg i, (detta är efter alla pluggar i kedjan, men du gör det innan du processar med pluggar.) 
du kommer automatiskt highlighta ljudens bättre karaktär då du bumpar upp ljudet när det gör optimala "saker" för låten. 

Du har även byggt bort mycket av kompression som ett nödvändigt ont, nästan enda anledningen till att använda kompression är då att den färgar ljuden och attack/release på ett nice sätt så låten blir bättre, och mer groovie på rätt sätt för låten. 

När du automatiserat är det oftast rätt uppenbart var det behöver eqas. Oftast en del lowmid på många ställen, men du eqar in i automationen, så efter eqn kommer det låta väldigt soft och nästan klart. 

2. Efter detta kompression och allt annat efter vad som behövs!

Ha en nice dag!

Måste flika in å säga tack för"medhåll".

Har börjat  automatisera innan jag processerna.  Blir bättre balans och man har redan då gjort större delen av vad Eq och kompressor gör.  Dessutom behövs mindre processorkraft och pluggar. 😎👊

Detta har hjälpt mig med vst trummor son e fan så mkt bökigare än livetrummor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...