Jump to content
Annons

Hur skriver man en symfoni?


JDW

Recommended Posts

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Någon som vet hur man bär sig åt för att skriva klassisk musik??

🙁

Går i skolan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet hur man bär sig åt för att skriva klassisk musik??

🙁

du kan skriva vad som helst nu och vänta 100 år och se om det blev klassisk... 😄

sorry, menar du skriva musik som låter som "klassisk" musik? det vill säga som de gamla tonsättarna? handlar om kunskap om komposition och orkestrering, studera är en bra idé

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett skönt tips är att lyssna in dig på eran som du vill efterlikna! Tex. Barocken, Romantiken, etc etc.! Det är olika arrangerings och kompositionstillvägagångssätt samt annorlunda harmonik om man kollar på olika epoker!! Vill du låta Mozart eller Bach! Fråga dig det först! Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

vet faktist inte.. men handlar väll lite om att han känsla för det.. Yngwie Malmsteen verkar juh lösa saken med att spela en massa apreggion och hålla sig mycke till harmonisk moll(heter det så?.. direktöversatt från "harmonic minor")..så du kan juh prova leka med det litegranna..

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Om du lyckas ta emot musiken som svävar i kosmos och den råkar träffa dig och den råkar vara klassisk - då "skriver" du klassisk musik. Annars blir det något annat, i bästa fall...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

JDW,

några lösryckta tankar.

Klassisk musik är så mång olika stilar. Det rör sig ju om en period på sådär 1.000 år. Jämför det med pop som kanske är 50 år gammal, men som innehåller en hel massa olika stilar bara den.

Sen beror det ju på vad du menar med klassisk musik respektive symfoni. Klassisk musik kan till exempel avse att den spelas på instrumentet "symfoniorkester", eller instrumentet "kvartett" eller på instrumentet "soloharpa". Det kan också vara en "känsla" man är efter som sedan spelas av trummor+bas+lead+kompgitarr med sång till (även om sättningen är rock, så kan musiken vara klassisk).

En symfoni kan också betyda en massa saker. Överfört kan det ju användas som "en symfoni av smaker". Det tyder på att det bör vare en viss variation i det hela. De klassiska kompositörerna, Beethoven, Tjajkovskij, Brahms, följde ett visst mönster där symfonin består av fyra satser. Att skriva en symfoni för en vanlig människa är nog ett års arbete när man väl har iden. Mycket noter är det.

Några tips: gå till en nothandel eller en musikaffär och köp ett fickpartitur av någon symfoni. Köp en skiva med samma symfoni. Lyssna samtidigt som du läser.

Klassisk musik bygger på en hel mängd regler om vad man får och inte får göra. Det tar några års studier att lära sig dem, ytterligare några år att lära sig hur man bryter mot dem. Det finns läroböcker i ämnet, men vill du göra det på allvara så måste du nog ta hjälp av en lärare. Kolla musikskolan eller studieförbunden om det finns kurser eller handledare som kan hjälpa. Räkna med att börja "enkelt" för att lära dig hantverket först. Några områden som du kommer vilja titta närmare på är till exempel:

-- harmonilära som handlar om ackord och ackordsföljder, ackordens funktioner och sådant

-- stämföring, hur man skriver flerstämmigt så det låter bra

-- instrumentlära, hur instrumenten låter och hur man skriver idomatiskt (dvs så det blir enkelt och låter bra) för dem (till exempel undvikera man gärna att skriva b-tonarter för strängar om det skall bli enkelt för amatörer)

-- kompositionslära, som handlar hur man sätter ihop kompositioner med starkare och svagare partier och hur ett verk med flera satser kan vara uppbyggt.

De "klassiska" ställena att lära sig och träna på sånt här är på musikhögskolorna.

Men, som Nike så i reklamen, just do it. Ta ett vitt papper och rita upp notsystem. Skriv noter. Klar. Själv använder jag ett notskrivningsprogram som gör hantverket lite lättare, men det är inte där musiken sitter.

Trombonisten.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Japps, det är som Trombonisten säger.

Symfoni betyder samklang vilket underförstått betyder att alla instrument skall klinga i harmoni. Det finns regler för när musik är harmonisk och disharmonisk. För att krångla till det började symonier ocskå låta disharmoniskt, låt oss säga efter Richard Wagners operor sett dagens ljus. Men man måste kunna de harmoniska lagarna för att kunna bryta mot dem på ett musikaliskt bra sätt. Idag har de flesta nyskrivna symfonier många disharmoniska inslag. Den musik som idag mest liknar gammaldags symfonier hittar du i filmmusik som tex Howard Shores Sagan om Ringen.

Du behöver alltså läsa harmonilära.

För att det skall låta harmoniskt behöver man veta vad och hur de olika instrumenten skall spela. OFta sägs att alla instument skall spela samma sak för att det skall låta harmoniskt Inget kan vara mer felaktigt! Instrumenten spelar mycket olika melodier och rytmiska mönster. Att veta hur man kan passa ihop melodier så att de ändå sam-klingar är viktigt. Det kallas kontrapunkt och det behöver du också läsa när du lärt dig tillräckligt mycket harmonilära.

Du behöver också lära dig symonins formatik. Det betyder hur man delar in musiken i olika fraser och satser, hur musiken skall utvecklas på ett intressant sätt och hur den skall upplösas (avslutas).

En symfoniorkester består i regel av nästan hundra musiker och deras instrument (men antalet varierar -- exempelvis Gustav Mahler och Richard Strauss kunde klämma till med dubbla uppsättningar orkestrar och dubbla uppsättningar körer). Det finns en samling instrument som är standardinstrment för att ingå i en symfoni. Dit hör till exempel inte piano, blockflöjt eller saxofon.

Du behöver alltså läsa om orkestrering för att veta vilka instrument som skall ingå i orkestern och hur de används. Då lär du dig samtidigt hur du kan utnyttja instumenten på bästa sätt.

Du sätter själv ribban!

Franz Schubert är en av de fem mest berömda kompositörerna genom tiderna. Han hann skriva cirka 7 symfonier utan att ha lärt sig kontrapunkt innan han tog sig i kragen och lärde sig det inför sin åttonde (som han dock bara blev klar med till hälften -- sedan gav han upp den). Visserligen låter de första sju väldigt "tunna" i klangen och simpla men de är ju fina ändå!

Du lever i en postmodernistisk värld!

Nu för tiden är "allt tillåtet" och desutom har auktoriteter på området svårt att bibehålla folks respekt -- kort sagt: du gör som du vill. Lite bör det likna en vanlig symfoni för att folk skall känna igen den som en sådan du bestämmer själv.

Skaffa också en lättstyrd virtuell orkesterplugg till ditt inspelningsprogram så kan du testa instrument. I exempelvis Edirol HQ ORchestra får man hjälp med att se vilka toner de riktiga instrumenten kan ta, etc. Det går också att köpa färdiga samples från symfoniorkestrar som man kan klistra in i sin egen låt så att det låter symfoniskt.

Play it loud!/ Fredrika

😄

EDIT: borttappade bokstäver igen -- slitet tangentbord(?)

Redigerat av Fredrikmo
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt skrivit en, på rent gehör, eftersom jag inte kan noter. Först tyckte jag att det inte var så svårt... typ hmpff de gamla mästarna pyttsan, det kan väl vem som helst göra på en pissekvart.

Sedan insåg jag vad jag hade tagit mig an. Det tog i drygt 300 timmar, litervis med kaffe och en förstående flickvän. Ändå låter det lite amatörmässigt.

Jag lade upp en av satserna på demositen du kan ju lyssna om du vill :

https://www.studio.se/index.php?showtopic=3519&hl=symfoni

Den länkar till soundclick.

Mitt råd är att precis som med all annan musik, så förvänta dig inte att det skall låta bra förrän du övat. Skriv lite stråkstycken, lite pianostycken arrangera och jobba på innan du ger dig på helheten. Man får nog skiva många symfonier innan det blir något kul av det. 😄

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

hehe, vet inte om nån har skrivit det men det finns ju hur mycket partitur som helst att låna. Låna lite partitur på en bibbla, sätt dig och lyssna å lär dig klanger, tekniker, uttryckssätt och annat. Kanske läsa på en massa om instrumenten m.m.?? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Tänk på att du behöver lära dig symfoniorkesterns enskila instruments tonomfång.

Det finns en gammal sextitals bok i ämnet av Leonard Bernstein där han förklarar så att vi normala faktiskt hänger med. Finns på ett bibliotek nära dig. Annars kan dom låna från Malmö stadsbibliotek. Hans visar med hjälp av en Brahms symfoni. Mitt "verk" efter den läsningen blev för full orkester i tre satser sjutton minuter långt. Ska bara fila lite till på virvelstrumman så är jag nog klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack till alla som hjälpt mig att tänka till men att behöva gå i musik skola o lära mig NOTER nää jag e för gammal(40 år) och otålig för det

jag spelar helt på Gehör och det skall jag prova med att komponera en symfony

jag har testat lite en gång men inget vidare lyssna gärna

http://www.soundclick.com/util/streamM3U.m3u?ID=2216842&q=Hi

den heter LONG WAY HOME

känns väl lite musikalisk

😆

Redigerat av JDW
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina råd (jag anser mig själv mycket duktig på kompositioner av symfonier)=

Låt Brasset ( och saxophoner) spela en melodi.

Låt basen (samt allt annat som spelar baskav) spela en naturlig basstämma (något enstaka instrument som spelar högbas kan spela någon mindre naturlig basstämma).

Låt en kyrkorgel (ja) spela ackorden inverterat till brassmelodin.

Inkludera ett pampigt trumspel. Det kan se ut ungifär hur som helst, bara var noga med att låta pukorna och symbalerna överdrivas på 1:an.

Låt Pizz-stråkar slå på halvslaget (heter det så, alltså 3:an i en 4-takt, eller 2:an i en 2-takt). Det är riktigt snyggt, jag älskar verkligen dessa instrument. 😆

Spamma fram massvis med stråkstämmor. Ha en sektion stråkar på varje oktav. Bara hitta på något. Hoppa lite mellan ackordtonerna. Have fun!

Låt instrument som ackordgitarr och piano slå tydligt på 1:an för att ge ordentlig gung mellan 1:an och Pizz-stråkarnas slag.

Sedan beroende på hur du vill att det ska låta så kan du plocka in lite karaktärsinstrument. Vid rockmusik kan du exempelvis plocka in en disbas att köra basstämman i stället, så får du rockkännsla. Du kan även plocka in elgitarrer att spela några av stråkinstrumenten, exempelvis. Have fun!

EDIT: Ser nu att det hette "klassiskt".

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack till alla som hjälpt mig att tänka till men att behöva gå i musik skola o lära mig NOTER nää jag e för gammal(40 år) och otålig för det

jag spelar helt på Gehör och det skall jag prova med att komponera en symfony

jag har testat lite en gång men inget vidare lyssna gärna

http://www.soundclick.com/util/streamM3U.m3u?ID=2216842&q=Hi

den heter LONG WAY HOME

känns väl lite musikalisk

😆

komponera kan du nog göra på gehör, men för att skriva en symfoni, bör du iallafall känna till den allmäna definitionen om det, typ det som "fredrikmo" är inne på.

Om inte så kanske det slutar med något som låter karelsk tango, men du är jätteglad iallafall, för du tror att symfoni låter så.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag skrev själv ett symfoniskt stycke i 17-årsåldern på piano och märklig orgelpercussion (marimba, blås och orgel-liknande). Den inspelningen skall restaureras, läggas på cd, spelas inpå nytt, ny version och även den läggas på cd sedermera. Väntar bara på nytt ljudkort och hemsida.

Positivt:

Ett tappert försök med musikalisk begåvning.

Trumpeten lät väldigt autentisk.

Bra att du försöker stegra stycket, inteniteten att fler instrument kommer in.

Typiskt för klassisk musik är just teman. Bra.

Negativt:

Kan bli lite väl många instrument som skall in och bröta efterhand.

Detta stycke hade behövt mer variation. Temat rullas på även om det bara handlar om drygt 3 minuter. Lägg in ett lugnare stycke efter knappt halva tiden.

Här kan den där flöjten komma in lite ensamt och bryta av tillsammans med trumpeten. Låt dessa instrument spela något helt skiljt från temat. Återvänt efter 30-35 sekunder för att få större effekt på temat igen. Och då har du samtidigt en chans att låta cellon vila, så den inte pajar hela stycket.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan faktiskt absolut skriva en symfoni endast på gehör. Det klarar man sig långt på. Fast sedan lär man väll iofs behöva kunna en hel drös ackord nu, men de kan du ju kuna utan att vara utbildad i musikteori. Jag själv spelade något litet blåsinstrumetn när jag var bättre, och kan nu skriva symfonier och kan en bra bit teori som jag lärt mig från det praktiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag skrev själv ett symfoniskt stycke i 17-årsåldern på piano och märklig orgelpercussion (marimba, blås och orgel-liknande). Den inspelningen skall restaureras, läggas på cd, spelas inpå nytt, ny version och även den läggas på cd sedermera. Väntar bara på nytt ljudkort och hemsida.

Positivt:

Ett tappert försök med musikalisk begåvning.

Trumpeten lät väldigt autentisk.

Bra att du försöker stegra stycket, inteniteten att fler instrument kommer in.

Typiskt för klassisk musik är just teman. Bra.

Negativt:

Kan bli lite väl många instrument som skall in och bröta efterhand.

Detta stycke hade behövt mer variation. Temat rullas på även om det bara handlar om drygt 3 minuter. Lägg in ett lugnare stycke efter knappt halva tiden.

Här kan den där flöjten komma in lite ensamt och bryta av tillsammans med trumpeten. Låt dessa instrument spela något helt skiljt från temat. Återvänt efter 30-35 sekunder för att få större effekt på temat igen. Och då har du samtidigt en chans att låta cellon vila, så den inte pajar hela stycket.

:musik

Tackar för en så nogrann analysering av mitt försök till ett verk

även om detta nu är mer en musical än det är klassisk symfony

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackkar alla ni andra åxo

kul att det gav så bra resultat med denna tråden

ni har verkligen gett mig många tips som jag kommer att ta i beaktning när jag snart skall börja skriva en symfony

räknar ju med att det kommer att ta några veckor att färdigställa en sådan

eftersom jag har all tid i världen,kommer att sitta 8-15 timmar per dag och komponera detta stycket 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill att det skall låta som att e " riktig " Symphoni orkester spelar in den

är Bra samplingar A-Ö.

Finns ett par bra att välja emellan där Vienna är Top of the Line ..

Framför allt Blås tycker jag är svårt att få realistiskt..

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill att det skall låta som att e " riktig " Symphoni orkester spelar in den

är Bra samplingar A-Ö.

Finns ett par bra att välja emellan där Vienna är Top of the Line ..

Framför allt Blås tycker jag är svårt att få realistiskt..

till vilket program e det då?

vad e det för samplingar?

vart kan jag köpa dom då?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt skrivit en, på rent gehör, eftersom jag inte kan noter. Först tyckte jag att det inte var så svårt... typ hmpff de gamla mästarna pyttsan, det kan väl vem som helst göra på en pissekvart.

Sedan insåg jag vad jag hade tagit mig an. Det tog i drygt 300 timmar, litervis med kaffe och en förstående flickvän. Ändå låter det lite amatörmässigt.

Jag lade upp en av satserna på demositen du kan ju lyssna om du vill :

https://www.studio.se/index.php?showtopic=3519&hl=symfoni

Den länkar till soundclick.

Mitt råd är att precis som med all annan musik, så förvänta dig inte att det skall låta bra förrän du övat. Skriv lite stråkstycken, lite pianostycken arrangera och jobba på innan du ger dig på helheten. Man får nog skiva många symfonier innan det blir något kul av det. 🙂

Tja! Snyggt stycke! Störde mig dock på upplösningen i stackatostråkarna! Sorry om jag e dryg! Men bra jobbat asså! Fått till dynamiken bra också! Cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Flukta in Vienna på www.deals-online.nu.

Opus 1 på 25 GB: 10000;-

Woodwind ensembles på 6.1 GB: 4150;-

Solo strings på 29 GB: 4495;-

French Oboe på 6.7 GB: 2650;-

...t.ex.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Klassisk musik är så mång olika stilar. Det rör sig ju om en period på sådär 1.000 år.

Det är egentligen helt fel.

Klassisk musik är den musik som skrevs under tidsperioden kallad klassicismen c:a 1750-1830.

Beethoven är väl en av dem har jag för mig.

De andra "genrerna" är bl a barocken & romantiken.

Det brukar dock från 1600-(barocken) till tidigt 1900-tal (expressonismen) sammanklumpas som klassisk musik i folkmun.

Link to comment
Dela på andra sajter

Opus 1 på 25 GB: 10000;-

Woodwind ensembles på 6.1 GB: 4150;-

Solo strings på 29 GB: 4495;-

French Oboe på 6.7 GB: 2650;-

😳

Jösses!

Tänk vad jag är glad att jag är synthare...

Fast å andra sidan blir man då frestad av andra saker som inte är helt gratis heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Flukta in Vienna på www.deals-online.nu.

Opus 1 på 25 GB: 10000;-

Woodwind ensembles på 6.1 GB: 4150;-

Solo strings på 29 GB: 4495;-

French Oboe på 6.7 GB: 2650;-

...t.ex.

:musik

Tackar 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...