Jump to content
Annons

StationÀr dator till musikproduktion


Sam Vice

Recommended Posts

Hej! Startade en trÄd för nÄgra dagar sedan dÀr jag bad om tips pÄ laptops under 10k. Nu tvekar jag lite pÄ om inte en stationÀr Àr bÀttre... Har jag förstÄtt det rÀtt med att en fÄr mer för pengarna om man bygger ihop datorn sjÀlv mot att köpa en fÀrdig? Jag kan ju inte bygga men tÀnkte att man kanske kan fiska lite i sin bekantskapskrets.. Eller Àr det nÄgot jag skulle kunna göra pÄ egen hand utan erfarenhet? 

Om det Àr bÀttre att köpa delar till en dator vad Àr det man behöver dÄ? Kan jag fÄ en ok dator för under 10 000kr?

Jag har relativt nyss börjat producera och vill ha det bÀsta jag kan fÄ för under 10k, med möjlighet till att uppgradera senare.

 

Skulle vara galet tacksam för eran kunskap !

//Sam

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Det funkar bra med en köpedator. Minst 8gb i ramminne. Bör finnas uttrymme för typ 16 om man vill fylla pÄ. 1tb hÄrddisk sÄ man har gott om uttrymme. DAW, pluggar, samplingsbibliotek etc tar gott om uttrymme. SÄ lÀnge man kör som amatör sÄ klarar man sig utmÀrkt med en köpedator. Allt annat Àr bara onödiga pengar som du hellre kan lÀgga pÄ andra saker till studion/datorn. Kommer det en tid dÄ du kan börja försörja dig pÄ det hÀr, ja dÄ Àr det dags att för en byggdator.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag köpte en i7 (konverterad i5). 16GB, SSD Diskar, USB3, 17" Nvidia730, Win8.1 begagnad frÄn tradera, 4200+frakt, duger Ät mig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

17 timmar sedan, Die Hard said:

Det funkar bra med en köpedator. Minst 8gb i ramminne. Bör finnas uttrymme för typ 16 om man vill fylla pĂ„. 1tb hĂ„rddisk sĂ„ man har gott om uttrymme. DAW, plï»żuï»żggar, samplingsbibliotek etc tar gott om ï»żuttrymme. SĂ„ lĂ€nge man kör som amatör sĂ„ klarar man sig utmĂ€rkt med en köpï»żedator. Allt anï»żnat Ă€r bara onödiga pengar som du hellre kan lĂ€gga pĂ„ andra saker till studion/datorn. Kommer det en tid dĂ„ du kan börja försï»żĂ¶rja dig pĂ„ det hĂ€r, ja dï»żĂ„ Ă€r det dags att för en byggdatorï»ż.

Men blir det inte dyrare att köpa en fÀrdig dator?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

3 hours ago, antor said:

För enbart musik bör man ocksÄ kunna skippa grafikkortet om man skaffar ett system med grafikchip.

Precis!

Grafikkort kostar pengar och genererar vÀrme (som mÄste kylas bort, vilket bÄde lÄter och kostar pengar).

 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är inte expert, men har funderat innan om detta och tĂ€nkte att jag Ă€ndĂ„ alltid kommer vilja ha en fungerade och kraftfull stationĂ€r dator. DĂ„ Ă€r det bara att byta ut mest cpu nĂ€r det behövs om man bygger en för musikproduktion, vilket kostar mindre Ă€n en ny hel dator, och du betalar bara för specifik bra hĂ„rdvara nĂ€r du uppgraderar. ~ 4000kr vart 3dje Ă„r + byta moderkort för kanske 2000kr vart 4:e Ă„r verkar vanligt

 

Mvh Casper

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

56 minuter sedan, Casper Bjerkehagen said:

Är inte expert, men har funderat innan om detta och tĂ€nkte att jag Ă€ndĂ„ alltid kommer vilja ha en fungerade och kraftfull stationĂ€r dator. DĂ„ Ă€r det bara att byta ut mest cpu nĂ€r det behövs om man bygger en för musikproduktion, vilket kostar mindre Ă€n en ny hel dator, och du betalar bara för specifik bra hĂ„rdvara nĂ€r du uppgraderar. ~ 4000kr vart 3dje Ă„r + byta moderkort för kanske 2000kr vart 4:e Ă„r verkar vanligt

 

Mvh Casper

Men Àven om man köper en fÀrdig dator kan man vÀl byta ut delar?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr bÀttre och billigare att bygga om man kan eller har nÄn som kan och ska man eller om det blir sÄ att man behöver göra nÄt med video sÄ Àr det ju bra med ett grafikkort.

Det gÀller bara att inte mÄla in sig i ett hörn men om man hÄller sig till kÀnda tillverkare som Asus, Gigabyte, MSI etc etc sÄ ska det inte vara nÄgra problem. Intel eller AMD processor varierar över tid vilket som funkar bÀst och ger mest bang för pengarna. Jag personligen har alltid gÄt pÄ Intel och har datorer jag byggde för 7 Är sedan som funkar kanonbra Àn idag. 

Till musik sÄ verkar det som att 7000 spÀnn rÀcker för sjÀlva burken för det Àr ungefÀr vad dom kostat mig att bygga sedan jag började. Den senaste blev dyrare men den byggde jag till videoredigering sÄ bara grafikkortet gick pÄ runt 10 000 spÀnn.

Ska man spela in riktiga ljud vilket jag kan rekommendera jĂ€mfört med att sitta framför skĂ€rmen och mixtra sĂ„ borde vilken modern hĂ„rdvara som helst klara frĂ„n 20 spĂ„r och uppĂ„t simultant. Även mina Ă€ldre maskiner klarar 20 och uppĂ„t. Ska man köra en massa samplade ljud sĂ„ fĂ„r man se till att ha snabb hantering av det sĂ„ Ă€r det lugnt. 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

15 timmar sedan, Sam Vice said:

Men Àven om man köper en fÀrdig dator kan man vÀl byta ut delar?

Jo. Ingen expert Àr jag men det kan ju vara att man fÄr moderkort som inte Àr jÀtte uppgraderingsbart med nya cpu:er iom att tillverkaren inte nödvÀndigtvis tjÀnar pÄ att ha ett mer modernt/framtidssÀkrat moderkort

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

On 6/16/2019 at 11:06 PM, Sam Vice said:

Men Àven om man köper en fÀrdig dator kan man vÀl byta ut delar?

Ja, men inte det viktiga som @Casper Bjerkehagen sÀger.

Har slÀngt ihop en dator frÄn Webhallen. Har för mig att de kan bygga ihop och funktionstesta för 800kr, vilket blir drygt 10.000 totalt.

HÀr Àr lÀnken: Dator 10.000

Du fÄr dÄ;

Intel 6 kÀrnor (senaste generationen)
16GB RAM
500GB SSD
3000GB mekanisk hÄrddisk
Windows 10 Home
Litet smidigt chassi

Det du inte fÄr med Àr kringutrustning som skÀrm, tangentbort, mus.

Ska du bygga nytt nÀsta gÄng kan du ta med dig allt förutom moderkort, CPU och ram-minne (vilket ju ÀndÄ Àr de delar du vill uppgradera.) TÀnker att DDR4 RAM Àr ute om 5-6 Är...

Tar inget ansvar för att delarna funkar med varandra, men har Ă€ndĂ„ lagt orimligt med tid pĂ„ jobbet för researchen 😂

Edit: Kuken, processorn har ingen integrerad grafikdel...!

Edit2: Förslagsvis köper du till ett billigt begagnat grafikkort med PCI-e grÀnssnitt för ett pris ej överstigande 100 kr. Det borde rÀcka för att driva en DAW.

Redigerat av candybag
  • Gilla 1
  • Tack! 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
10 timmar sedan, candybag said:

Ja, men inte det viktiga som @Casper Bjerkehagen sÀger.

Har slÀngt ihop en dator frÄn Webhallen. Har för mig att de kan bygga ihop och funktionstesta för 800kr, vilket blir drygt 10.000 totalt.

HÀr Àr lÀnken: Dator 10.000

Du fÄr dÄ;

Intel 6 kÀrnor (senaste generationen)
16GB ï»żRAMï»ż
500GB SSD
3000GB mekanisk hÄrddisk
Windows 10 Home
Litet smidigï»żt chassi

Det du inte fÄr med Àr kringutrustning som skÀrm, tangentbort, mus.

Ska du bygga nytt nĂ€sta gĂ„ng kan du ta med dig allt förutom moderkort, CPU och ram-minne (vilket ju Ă€ndĂ„ Ă€r de delar du vill uppgradera.) TĂ€nker att DDR4 RAM Ă€r ute om 5-6 Ă„r...ï»żï»ż

Tar inget ansvar för att delarna funkar med varandra, men har Ă€ndĂ„ lagt orimligt med tid pĂ„ jobbet för researchen 😂

Edit: Kuken, processorn har ingen integrerad grafikdel...!

Tusen tack för att du tog dig tid candybag!! Ser stabilt ut! Jag fĂ„r hitta annan processor med igp kanske eller lĂ€gga till ett grafikkort.. 🙂 Hur kollar man om delarna Ă€r kompatibla me varann? 

Är stĂ„r sig inet i jĂ€mförelse med webhallen? 

 

Redigerat av Sam Vice
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

10 minutes ago, Sam Vice said:

Tusen tack för att du tog dig tid candybag!! Ser stabilt ut! Jag fĂ„r hitta annan processor med igp kanske eller lĂ€gga till ett grafikkort.. 🙂 Hur kollar man om delarna Ă€r kompatibla me varann? 

Är stĂ„r sig inet i jĂ€mförelse med webhallen? 

 

Köper du inte ett snorbilligt beggat grafikkort sĂ„ tar du istĂ€llet en i5-9600k processor med iGPU. Grafikkort köper du till den dan du vill börja gejma istĂ€llet 🙂

Webhallen hade grejerna i lager. Inet och Webbis Àr snarlika bÄde i pris och omdöme, men Webhallen har ett meningslöst achievement-system som jag blivit besatt av.

Jag Àr 99% sÀker pÄ att grejerna funkar ihop. Jag hade litat pÄ mig sjÀlv vid en bestÀllning, men du Àr ju inte jag...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
6 timmar sedan, candybag said:

Köper du inte ett snorbilligt beggat grafikkort sĂ„ tar du istĂ€llet en i5-9600k processor med iGPU. Grafikkort köper du till den dan du vill börja gejma istĂ€llet 🙂

Webhallen hade grejerna i lager. Inet och Webbis Àr snarlika bÄde i pris och omdöme, men Webhallen har ett meningslöst achievement-system som jag blivit besatt av.

Jag Àr 99% sÀker pÄ att grejerna funkar ihop. Jag hade litat pÄ mig sjÀlv vid en bestÀllning, men du Àr ju inte jag...

haha ok 🙂

https://www.webhallen.com/se/product/290956-Intel-Core-i5-9600K-6-karnor-6-tradar-3-7-GHz-4-6-GHz-Turbo-9MB-Socket-1151 

denna?

Varför en annan processor? 

Redigerat av Sam Vice
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1 minute ago, Sam Vice said:

Precis. DÀrför att den processorn har en integrerad grafikdel. Du ansluter dÄ skÀrmen till moderkortets HDMI-utgÄng och behöver inget grafikkort

Den kostar 1000 kr mer, men har mer kraft (och kan överklockas.)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

6 timmar sedan, candybag said:

Precis. DÀrför att den processorn har en integrerad grafikdel. Du ansluter dÄ skÀrmen till moderkortets HDMI-utgÄng och behöver inget grafikkort

Den kostar 1000 kr mer, men har mer kraft (och kan överklockas.)

Sweet!

Tror du d skulle det passa med tex detta grafikkort framöver?

https://www.webhallen.com/se/product/259885-ASUS-GeForce-GTX-1050-2GB-Phoenix-PH-GTX1050-2G

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

14 minutes ago, Sam Vice said:

Sweet!

Tror du d skulle det passa med tex detta grafikkort framöver?

https://www.webhallen.com/se/product/259885-ASUS-GeForce-GTX-1050-2GB-Phoenix-PH-GTX1050-2G

Ja men det Àr en ganska meningslös uppgradering om du vill ha fler Àn en skÀrmutgÄng. Köp ett beggat Radeon RX570 eller RX580 istÀllet för samma pris (eller lÀgre) om du Àr ute efter mer prestanda/skÀrmutgÄngar.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1050-Ti-vs-AMD-RX-570/3649vs3924

Redigerat av candybag
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

24 minuter sedan, candybag said:

Ja men det Àr en ganska meningslös uppgradering om du vill ha fler Àn en skÀrmutgÄng. Köp ett beggat Radeon RX570 eller RX580 istÀllet för samma pris (eller lÀgre) om du Àr ute efter mer prestanda/skÀrmutgÄngar.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1050-Ti-vs-AMD-RX-570/3649vs3924

NÀ behöver bara en skÀrm ! Hehe.. Men tog ba ett billigt grafikkort som verkar funka till dom flesta spelen? :))

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

5 minutes ago, Sam Vice said:

Bra kort, men lÀnken funkar inte. Köp frÄn sweclockers.com's begagnatmarknad istÀllet, mer trovÀrdigt för datorprylar Àn blocket. Och oftast bÀttre priser.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Inet har en datorbyggarfunktion dÀr du inte kan missmatcha delarna. Fundera pÄ om du vill bygga en ryzen eller intel cpu - dator. Jag skulle vÀntat i 20 dagar och se hur bra den nya ryzen 8 core 3000 serien fungerar i musikproduktion, för i allmÀnhet börjar intel tappa det totalt jÀmfört med ryzen och Amd. Intel har hittils varit bÀttre för musik för att de har lÄg latency i realtidsarbete som mixa osv, men om ryzen slÄr intel nu, skulle jag ALDRIG bygga en intel maskin. DÄ ryzen och amd bara antagligen kommer fortsÀtta kötta och slÄ intel rejÀlt Är för Är

 

😁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
4 timmar sedan, Casper Bjerkehagen said:

Inet har en datorbyggarfunktion dÀr du inte kan missmatcha delarna. Fundera pÄ om du vill bygga en ryzen eller intel cpu - dator. Jag skulle vÀntat i 20 dagar och se hur bra den nya ryzen 8 core 3000 serien fungerar i musikproduktion, för i allmÀnhet börjar intel tappa det totalt jÀmfört med ryzen och Amd. Intel har hittils varit bÀttre för musik för att de har lÄg latency i realtidsarbete som mixa osv, men om ryzen slÄr intel nu, skulle jag ALDRIG bygga en intel maskin. DÄ ryzen och amd bara antagligen kommer fortsÀtta kötta och slÄ intel rejÀlt Är för Är

 

😁

Alright! Ja jag ska ju ivÀg fram till den 15 juli sÄ de kanske Àr lÀge att va lite kylig.. nÀr slÀpps nya ryzen? 

Och kommer inte den va svindyr dÄ?

Redigerat av Sam Vice
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

45 minuter sedan, Sam Vice said:

Alright! Ja jag ska ju ivÀg fram till den 15 juli sÄ de kanske Àr lÀge att va lite kylig.. nÀr slÀpps nya ryzen? 

Och kommer inte den va svindyr dÄ?

Den kommer isÄfall inte vara sÄ dyr, 3-4 tusen, amd vill ta över marknaden sÄ de gör riktigt bra grejer billigare Àn intel. 7:e juli slÀpps det:) Sen fÄr vi se riktiga test om den Àr bÀttre pÄ musikproduktion. Jag skulle tippa pÄ det, och dÄ köper jag ocksÄ ny cpu, har gamla 2000 serien som funkar bra, men inte super optimerat för musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

10 timmar sedan, Casper Bjerkehagen said:

Den kommer isÄfall inte vara sÄ dyr, 3-4 tusen, amd vill ta över marknaden sÄ de gör riktigt bra grejer billigare Àn intel. 7:e juli slÀpps det:) Sen fÄr vi se riktiga test om den Àr bÀttre pÄ musikproduktion. Jag skulle tippa pÄ det, och dÄ köper jag ocksÄ ny cpu, har gamla 2000 serien som funkar bra, men inte super optimerat för musik

Ok! SÀg att jag skulle köpa d paketet som candybag samlade ihop.. Àr d isf bara att switcha Intel-processorn mot amd? Eller mÄste man byta ut andra delar för att d ska funka?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

5 minutes ago, Sam Vice said:

Ok! SÀg att jag skulle köpa d paketet som candybag samlade ihop.. Àr d isf bara att switcha Intel-processorn mot amd? Eller mÄste man byta ut andra delar för att d ska funka?

Du behöver Àven byta moderkort till ett som passar AMD-processorn.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...