Jump to content
Annons

Stationär dator till musikproduktion


Sam Vice

Recommended Posts

Hej! Startade en tråd för några dagar sedan där jag bad om tips på laptops under 10k. Nu tvekar jag lite på om inte en stationär är bättre... Har jag förstått det rätt med att en får mer för pengarna om man bygger ihop datorn själv mot att köpa en färdig? Jag kan ju inte bygga men tänkte att man kanske kan fiska lite i sin bekantskapskrets.. Eller är det något jag skulle kunna göra på egen hand utan erfarenhet? 

Om det är bättre att köpa delar till en dator vad är det man behöver då? Kan jag få en ok dator för under 10 000kr?

Jag har relativt nyss börjat producera och vill ha det bästa jag kan få för under 10k, med möjlighet till att uppgradera senare.

 

Skulle vara galet tacksam för eran kunskap !

//Sam

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Det funkar bra med en köpedator. Minst 8gb i ramminne. Bör finnas uttrymme för typ 16 om man vill fylla på. 1tb hårddisk så man har gott om uttrymme. DAW, pluggar, samplingsbibliotek etc tar gott om uttrymme. Så länge man kör som amatör så klarar man sig utmärkt med en köpedator. Allt annat är bara onödiga pengar som du hellre kan lägga på andra saker till studion/datorn. Kommer det en tid då du kan börja försörja dig på det här, ja då är det dags att för en byggdator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en i7 (konverterad i5). 16GB, SSD Diskar, USB3, 17" Nvidia730, Win8.1 begagnad från tradera, 4200+frakt, duger åt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, Die Hard said:

Det funkar bra med en köpedator. Minst 8gb i ramminne. Bör finnas uttrymme för typ 16 om man vill fylla på. 1tb hårddisk så man har gott om uttrymme. DAW, pluggar, samplingsbibliotek etc tar gott om uttrymme. Så länge man kör som amatör så klarar man sig utmärkt med en köpedator. Allt annat är bara onödiga pengar som du hellre kan lägga på andra saker till studion/datorn. Kommer det en tid då du kan börja försörja dig på det här, ja då är det dags att för en byggdator.

Men blir det inte dyrare att köpa en färdig dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, antor said:

För enbart musik bör man också kunna skippa grafikkortet om man skaffar ett system med grafikchip.

Precis!

Grafikkort kostar pengar och genererar värme (som måste kylas bort, vilket både låter och kostar pengar).

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte expert, men har funderat innan om detta och tänkte att jag ändå alltid kommer vilja ha en fungerade och kraftfull stationär dator. Då är det bara att byta ut mest cpu när det behövs om man bygger en för musikproduktion, vilket kostar mindre än en ny hel dator, och du betalar bara för specifik bra hårdvara när du uppgraderar. ~ 4000kr vart 3dje år + byta moderkort för kanske 2000kr vart 4:e år verkar vanligt

 

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, Casper Bjerkehagen said:

Är inte expert, men har funderat innan om detta och tänkte att jag ändå alltid kommer vilja ha en fungerade och kraftfull stationär dator. Då är det bara att byta ut mest cpu när det behövs om man bygger en för musikproduktion, vilket kostar mindre än en ny hel dator, och du betalar bara för specifik bra hårdvara när du uppgraderar. ~ 4000kr vart 3dje år + byta moderkort för kanske 2000kr vart 4:e år verkar vanligt

 

Mvh Casper

Men även om man köper en färdig dator kan man väl byta ut delar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bättre och billigare att bygga om man kan eller har nån som kan och ska man eller om det blir så att man behöver göra nåt med video så är det ju bra med ett grafikkort.

Det gäller bara att inte måla in sig i ett hörn men om man håller sig till kända tillverkare som Asus, Gigabyte, MSI etc etc så ska det inte vara några problem. Intel eller AMD processor varierar över tid vilket som funkar bäst och ger mest bang för pengarna. Jag personligen har alltid gåt på Intel och har datorer jag byggde för 7 år sedan som funkar kanonbra än idag. 

Till musik så verkar det som att 7000 spänn räcker för själva burken för det är ungefär vad dom kostat mig att bygga sedan jag började. Den senaste blev dyrare men den byggde jag till videoredigering så bara grafikkortet gick på runt 10 000 spänn.

Ska man spela in riktiga ljud vilket jag kan rekommendera jämfört med att sitta framför skärmen och mixtra så borde vilken modern hårdvara som helst klara från 20 spår och uppåt simultant. Även mina äldre maskiner klarar 20 och uppåt. Ska man köra en massa samplade ljud så får man se till att ha snabb hantering av det så är det lugnt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, Sam Vice said:

Men även om man köper en färdig dator kan man väl byta ut delar?

Jo. Ingen expert är jag men det kan ju vara att man får moderkort som inte är jätte uppgraderingsbart med nya cpu:er iom att tillverkaren inte nödvändigtvis tjänar på att ha ett mer modernt/framtidssäkrat moderkort

Link to comment
Dela på andra sajter

On 6/16/2019 at 11:06 PM, Sam Vice said:

Men även om man köper en färdig dator kan man väl byta ut delar?

Ja, men inte det viktiga som @Casper Bjerkehagen säger.

Har slängt ihop en dator från Webhallen. Har för mig att de kan bygga ihop och funktionstesta för 800kr, vilket blir drygt 10.000 totalt.

Här är länken: Dator 10.000

Du får då;

Intel 6 kärnor (senaste generationen)
16GB RAM
500GB SSD
3000GB mekanisk hårddisk
Windows 10 Home
Litet smidigt chassi

Det du inte får med är kringutrustning som skärm, tangentbort, mus.

Ska du bygga nytt nästa gång kan du ta med dig allt förutom moderkort, CPU och ram-minne (vilket ju ändå är de delar du vill uppgradera.) Tänker att DDR4 RAM är ute om 5-6 år...

Tar inget ansvar för att delarna funkar med varandra, men har ändå lagt orimligt med tid på jobbet för researchen 😂

Edit: Kuken, processorn har ingen integrerad grafikdel...!

Edit2: Förslagsvis köper du till ett billigt begagnat grafikkort med PCI-e gränssnitt för ett pris ej överstigande 100 kr. Det borde räcka för att driva en DAW.

Redigerat av candybag
  • Gilla 1
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
10 timmar sedan, candybag said:

Ja, men inte det viktiga som @Casper Bjerkehagen säger.

Har slängt ihop en dator från Webhallen. Har för mig att de kan bygga ihop och funktionstesta för 800kr, vilket blir drygt 10.000 totalt.

Här är länken: Dator 10.000

Du får då;

Intel 6 kärnor (senaste generationen)
16GB RAM
500GB SSD
3000GB mekanisk hårddisk
Windows 10 Home
Litet smidigt chassi

Det du inte får med är kringutrustning som skärm, tangentbort, mus.

Ska du bygga nytt nästa gång kan du ta med dig allt förutom moderkort, CPU och ram-minne (vilket ju ändå är de delar du vill uppgradera.) Tänker att DDR4 RAM är ute om 5-6 år...

Tar inget ansvar för att delarna funkar med varandra, men har ändå lagt orimligt med tid på jobbet för researchen 😂

Edit: Kuken, processorn har ingen integrerad grafikdel...!

Tusen tack för att du tog dig tid candybag!! Ser stabilt ut! Jag får hitta annan processor med igp kanske eller lägga till ett grafikkort.. 🙂 Hur kollar man om delarna är kompatibla me varann? 

Är står sig inet i jämförelse med webhallen? 

 

Redigerat av Sam Vice
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, Sam Vice said:

Tusen tack för att du tog dig tid candybag!! Ser stabilt ut! Jag får hitta annan processor med igp kanske eller lägga till ett grafikkort.. 🙂 Hur kollar man om delarna är kompatibla me varann? 

Är står sig inet i jämförelse med webhallen? 

 

Köper du inte ett snorbilligt beggat grafikkort så tar du istället en i5-9600k processor med iGPU. Grafikkort köper du till den dan du vill börja gejma istället 🙂

Webhallen hade grejerna i lager. Inet och Webbis är snarlika både i pris och omdöme, men Webhallen har ett meningslöst achievement-system som jag blivit besatt av.

Jag är 99% säker på att grejerna funkar ihop. Jag hade litat på mig själv vid en beställning, men du är ju inte jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
6 timmar sedan, candybag said:

Köper du inte ett snorbilligt beggat grafikkort så tar du istället en i5-9600k processor med iGPU. Grafikkort köper du till den dan du vill börja gejma istället 🙂

Webhallen hade grejerna i lager. Inet och Webbis är snarlika både i pris och omdöme, men Webhallen har ett meningslöst achievement-system som jag blivit besatt av.

Jag är 99% säker på att grejerna funkar ihop. Jag hade litat på mig själv vid en beställning, men du är ju inte jag...

haha ok 🙂

https://www.webhallen.com/se/product/290956-Intel-Core-i5-9600K-6-karnor-6-tradar-3-7-GHz-4-6-GHz-Turbo-9MB-Socket-1151 

denna?

Varför en annan processor? 

Redigerat av Sam Vice
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Sam Vice said:

Precis. Därför att den processorn har en integrerad grafikdel. Du ansluter då skärmen till moderkortets HDMI-utgång och behöver inget grafikkort

Den kostar 1000 kr mer, men har mer kraft (och kan överklockas.)

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, candybag said:

Precis. Därför att den processorn har en integrerad grafikdel. Du ansluter då skärmen till moderkortets HDMI-utgång och behöver inget grafikkort

Den kostar 1000 kr mer, men har mer kraft (och kan överklockas.)

Sweet!

Tror du d skulle det passa med tex detta grafikkort framöver?

https://www.webhallen.com/se/product/259885-ASUS-GeForce-GTX-1050-2GB-Phoenix-PH-GTX1050-2G

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minutes ago, Sam Vice said:

Sweet!

Tror du d skulle det passa med tex detta grafikkort framöver?

https://www.webhallen.com/se/product/259885-ASUS-GeForce-GTX-1050-2GB-Phoenix-PH-GTX1050-2G

Ja men det är en ganska meningslös uppgradering om du vill ha fler än en skärmutgång. Köp ett beggat Radeon RX570 eller RX580 istället för samma pris (eller lägre) om du är ute efter mer prestanda/skärmutgångar.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1050-Ti-vs-AMD-RX-570/3649vs3924

Redigerat av candybag
Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, candybag said:

Ja men det är en ganska meningslös uppgradering om du vill ha fler än en skärmutgång. Köp ett beggat Radeon RX570 eller RX580 istället för samma pris (eller lägre) om du är ute efter mer prestanda/skärmutgångar.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1050-Ti-vs-AMD-RX-570/3649vs3924

Nä behöver bara en skärm ! Hehe.. Men tog ba ett billigt grafikkort som verkar funka till dom flesta spelen? :))

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Sam Vice said:

Bra kort, men länken funkar inte. Köp från sweclockers.com's begagnatmarknad istället, mer trovärdigt för datorprylar än blocket. Och oftast bättre priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inet har en datorbyggarfunktion där du inte kan missmatcha delarna. Fundera på om du vill bygga en ryzen eller intel cpu - dator. Jag skulle väntat i 20 dagar och se hur bra den nya ryzen 8 core 3000 serien fungerar i musikproduktion, för i allmänhet börjar intel tappa det totalt jämfört med ryzen och Amd. Intel har hittils varit bättre för musik för att de har låg latency i realtidsarbete som mixa osv, men om ryzen slår intel nu, skulle jag ALDRIG bygga en intel maskin. Då ryzen och amd bara antagligen kommer fortsätta kötta och slå intel rejält år för år

 

😁

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
4 timmar sedan, Casper Bjerkehagen said:

Inet har en datorbyggarfunktion där du inte kan missmatcha delarna. Fundera på om du vill bygga en ryzen eller intel cpu - dator. Jag skulle väntat i 20 dagar och se hur bra den nya ryzen 8 core 3000 serien fungerar i musikproduktion, för i allmänhet börjar intel tappa det totalt jämfört med ryzen och Amd. Intel har hittils varit bättre för musik för att de har låg latency i realtidsarbete som mixa osv, men om ryzen slår intel nu, skulle jag ALDRIG bygga en intel maskin. Då ryzen och amd bara antagligen kommer fortsätta kötta och slå intel rejält år för år

 

😁

Alright! Ja jag ska ju iväg fram till den 15 juli så de kanske är läge att va lite kylig.. när släpps nya ryzen? 

Och kommer inte den va svindyr då?

Redigerat av Sam Vice
Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, Sam Vice said:

Alright! Ja jag ska ju iväg fram till den 15 juli så de kanske är läge att va lite kylig.. när släpps nya ryzen? 

Och kommer inte den va svindyr då?

Den kommer isåfall inte vara så dyr, 3-4 tusen, amd vill ta över marknaden så de gör riktigt bra grejer billigare än intel. 7:e juli släpps det:) Sen får vi se riktiga test om den är bättre på musikproduktion. Jag skulle tippa på det, och då köper jag också ny cpu, har gamla 2000 serien som funkar bra, men inte super optimerat för musik

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, Casper Bjerkehagen said:

Den kommer isåfall inte vara så dyr, 3-4 tusen, amd vill ta över marknaden så de gör riktigt bra grejer billigare än intel. 7:e juli släpps det:) Sen får vi se riktiga test om den är bättre på musikproduktion. Jag skulle tippa på det, och då köper jag också ny cpu, har gamla 2000 serien som funkar bra, men inte super optimerat för musik

Ok! Säg att jag skulle köpa d paketet som candybag samlade ihop.. är d isf bara att switcha Intel-processorn mot amd? Eller måste man byta ut andra delar för att d ska funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Sam Vice said:

Ok! Säg att jag skulle köpa d paketet som candybag samlade ihop.. är d isf bara att switcha Intel-processorn mot amd? Eller måste man byta ut andra delar för att d ska funka?

Du behöver även byta moderkort till ett som passar AMD-processorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...