Jump to content
Annons

Hur mastrar man för bättre ljud på YouTube.


TripMan

Recommended Posts

Annons

Kort och gott, det handlar om volym/dynamik. 

Youtube normaliserar allt du laddar upp till runt -13 LUFS och allt starkare än så dras ner i volym. Du kan bland annat läsa om LUFS och olika volymstandard här:

https://studio.idg.se/2.1078/1.673140/studio-tipsar--sa-volymstark-ska-din-mix-vara-2017

Mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl helt enkelt så att ljudet är bättre på Youtube än på Spotify. Youtubes MP3 format är ett snäpp bättre än Spotifys bästa kvalitét? Och Soundcloud sämst ändå.

Som okänd musikant som vill dela med sig av musiken tror jag Youtube är överlägset Spotify. Även om det bara är en stillbildsvideo. Både pga bättre ljud, men även på lättheten att få fram låten från en länk. Om jag klickar på en Spotifylänk i nån av mina datorer eller telefon så måste jag oftast klicka o jävlas en bra stund innan det går att få fram låten. Trots att vi har betalspotify. En youtubelänk klickar man bara en gång på.

Soundcloud är sämst ändå, folk som inte är musiker själv fattar inte vad det är, och har inte nån app för det.En sån länk skiter nog de flesta i. Och sämst ljud också även om man laddar in en WAW fil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...