Jump to content
Annons

Hörlurar eller monitorer


Musiker81

Recommended Posts

Vad är bäst att redigera midi med hörlurar eller monitorer.

Jag använder just nu bara hörlurar av märket Ultrasone för 2000 kr

som går från mitt ljudkort RME AIO.

Jag har också monitorer av märket KRK rokit G3 för 3000 kr för båda.

Kan jag fortsätta att redigera bara efter mina hörlurar eller bör

jag använda monitorerna för redigering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bäst och bäst, det är ingen dum idé att använda båda dina verktyg. Bara hörlurar kan trötta ut rejält. Kombinera dem, men med lite mer fokus på monitorerna skulle jag säga. Så länge du KAN ljudet i dem är det inget problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på situationen. Jag sitter ofta med lurar på natten, eftersom sambon har märkliga idéer om att man behöver sova också. Det är då jag brukar pyssla mest med låtsnickrande och alltså med midi (eller, ja - VSTi, men ändå...). Jag gör också en del grovmixning i lurar, men slutmix gör jag alltid med monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vad tänker du på när du menar redigera midi? Jo det blir hörlurar här när sambon också får för sig att sova. Själv är man nu nattmänniska och får de bästa idéerna efter tio på kvällen. Därav att jag alltid hatat kliva upp tidigt på morgonen för att slaviskt släpa sig till ett jobb. Ligger kvar så länge det går och rusar upp på morgonen. Kliva upp en timme minst som många gör förstår jag mig inte på. 😆 Men tillbaka till ämnet så går det utmärkt även att mixa med hörlurar. Bara man har någon bra hörlursplugg som tar bort det överdrivna som hörlurar ställer till med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tillbaka till ämnet så går det utmärkt även att mixa med hörlurar. Bara man har någon bra hörlursplugg som tar bort det överdrivna som hörlurar ställer till med.

Har du något tips på sådan hörlursplugg? Helst gratis...

(För oss som nästan alltid kör med monitorer, men ibland måste anpassa oss efter personer som tycker att de vill sova.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att mixa med luringar  är en vanesak, själv har jag gjort merparten på biofilmer på DT250. Dock är öppna system, som exempelvis Sennheiser HD600 & HD650 betydligt bättre för att verkligen höra vad man gör. Bäst har det blivit för mig när jag mixar främst i ett par HD650 och högtalare, för att sen kolla bumlighet i ett par DT250.

Slutna lurar får en förtätning i ljudet i undre lågmidden/basen, och den kan man inte eliminera med plugins i DAW'en, bara dämpa effekten, men till bekostnad av trovärdigheten i ljudet.

Dock, när det bara gäller komponerande, så kan jag väl iof inte se varför man inte rätt & slätt använder det man gillar bäst! Det är ju utan tvekan alltid bättre ju bättre grejer man har, men kritiskt blir det ju inte förrän man går in i mix-fasen :-)
Och du verkar vad jag kan bedöma redan sitta med fullt schysst grejer, vet flera som gillar dem, så jag skulle säga: gör som du trivs bäst med här och nu, det är verkligen  inget fel på någondera :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lurar ger inte rätt djupperspektiv och inte en upplöst textur. har testat att göra mixar med lurar ett bra tag då jag inte har akustikbehandling i studentrummet, men monitorer är bättre till merparten ändå.

Då har du inte rätt lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har du något tips på sådan hörlursplugg? Helst gratis...

(För oss som nästan alltid kör med monitorer, men ibland måste anpassa oss efter personer som tycker att de vill sova.)

Vet inte om det finns någon gratis. Men hallå är det inte värt att betala lite för att få ett bättre ljud? Det har du väl gjort hittills? 🙂 Denna kostar ju knappt 200:- http://www.toneboosters.com/tb-isone/

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det finns någon gratis. Men hallå är det inte värt att betala lite för att få ett bättre ljud? Det har du väl gjort hittills? 🙂 Denna kostar ju knappt 200:- http://www.toneboosters.com/tb-isone/

Med tanke på vad jag åstadkommer har jag betalat alldeles för mycket vid det här laget... 🤪

Använder som sagt sällan lurar öht. 

Ska kolla upp länken. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Redigering av midi var tydligen knäckfrågan – inte mixning. I så fall är lurar att föredra då allt småkrafs kommer fram lättare (även vid audio/icke-midi-editering som knaster, stränggnissel etc.)

För själva ljudbild'n, så snart editeringen är avklarad och mixning tar vid, är ju monitorer givet under merparten av tiden. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...