Jump to content
Annons

So... jag köpte en IsoVox 2 och är inte nöjd.


oceanmusic

Recommended Posts

Hej på er gott folk.

Jag köpte en IsoVox 2 härom veckan och monterade ihop den relativt enkelt. Slogs av att det kändes lite B med kardborreband och att man fick tvinga ihop den lite på sina ställen (t.ex. med dragkedjorna). Väl inne i lådan så lät det torrt och som det ska MEN det läcker ut i min lägenhet alldeles för mycket. Det bör tilläggas att det ekar en del i min lägenhet, och som det är nu så gör inte IsoVoxen jobbet ordentligt utan läcker ut tillräckligt mycket ljud för att det ska störa mina grannar, om jag tar i när jag sjunger. Jag har skickat bilder till IsoVox och de har bekräftat att jag byggt ihop den rätt.

Har någon annan samma problem?

/Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eh, jo. Den marknadsförs delvis med just det, att du ska kunna tracka / öva sång utan att störa grannarna. Detta säger även företaget i mail-korrespondens. De är dock tillmötesgående och erbjuder sig köpa tillbaka den, men jag skulle ju vilja lösa problemet. Anyone?

Link to comment
Dela på andra sajter

ISOVOX är framtagen för att användaren skall kunna öva och spela in sång utan att störa sina grannar i t.ex. lägenhet eller villa.

ISOVOX skärmar av och absorberar ljudreflektioner i 360 grader, så du kan stå i t.ex. ett badrum och spela in sång eller voice-over med professionellt resultat.  "

Märkligt att det står som första punkt, att inte störa grannarna !

Du kan ju sätta upp en mick någonstans i rummet "bakom ryggen" och mäta skillnad i sångnivå med och utan  ISOVOX så ser du mer objektivt vilken dämpning du får. Det hjälper dig dock inte direkt med problemet.

Det finns dyrare sångbås (rum i rummet), som ska ha hög dämpning. Dessa kostar en slant. Fanns en tråd om detta, med någon som beställde ett sådant, borde gå att hitta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här informationen kommer från företaget. Klicka på bilden. Bilden visar utan och med Isovox 2 och volymen i rummet.

06fa1d_d1f304cdf3524bb7b1c440e940178743~

Det framgår inte vilken skala det är !  Normalt är det dB, men om man inte använder dB ser skilnaden mycket större ut. Som här? Sedan är det nog vettigt att vara allmänt sunt skeptiskt vad gäller företagets egna mätningar.

Får du liknande resultat med egna mätningar?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver ett tätt utrymme och massa för att ljudisolera. Om man lyssnar på filen du laddat upp så dämpar den i princip bara över 4-5khz. Den fungerar säkert väldigt bra för akustiken när man står i den men om du köpte den för att isolera ljud utåt så kommer den inte hjälpa mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite missvisande då att: "ISOVOX är framtagen för att användaren skall kunna öva och spela in sång utan att störa sina grannar i t.ex. lägenhet eller villa."

Ja det får man säga ! Man undrar hur företaget gjorde sina egna mätningar. Skillnaderna är gigantisk  mellan din och deras mätning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett företags egna mätningar skall alltid tas med en nypa salt. De är oftast gjorda utefter perfekta förhållanden. Någon som lyckats få till samma förbrukning på en bil gentemot företagets egna? 🙂

Nog om det, riktigt trist att sångboxen blev en sån besvikelse. Jag tror dock att du vinner mer på att dämpa mer i ditt rum, spela in mitt i rummet så mycket du kan, och inte spela in med för input gain. Ju närmre en vägg du är desto sämre. När det gäller att inte störa grannarna tror jag det är i stort sett omöjligt om du vill undvika att döda inspelningen. Visst du kan boxa in dig totalt så inget läcker ut men inspelningen kommer att vara totalt livlös. 

Försök att hitta tillfällen då du verkligen kan spela in.

Bli lite polare med grannarna och håll dig ajour när de är bortresta osv. Eller bara var ärlig och öppen, 'jag håller på mycket med musik och har ingenstans att ta vägen med mina inspelningar. Jag vet att min sång hörs och jag hoppas att den inte stör er alltför mycket. Går det bra att jag spelar in då och då eller liknande'. Det är sällan ett problem bara man är ödmjuk och hänsynstagande. Funkat för mig iaf! 

Fotnot: Jag utgår från att du kan sjunga och inte låter som en ostämd fiol. Om inte, hitta en lokal på landet 😉.

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Längst ner står det ju Depending on voice type, strenght and volume when practicing. We do NOT guarantee that this works for all types of vocalists and/or neighbors.
  **The ISOVOX is not soundproof!
 Spill-sound will be heard

Link to comment
Dela på andra sajter

Längst ner står det ju Depending on voice type, strenght and volume ..

En klassisk disclaimer . "Vår produkt fungerar på andra röster utan din, det är inte fel på vår produkt, utan det är din röst som låter som en hundvissla" Skäms ! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

En klassisk disclaimer . "Vår produkt fungerar på andra röster utan din, det är inte fel på vår produkt, utan det är din röst som låter som en hundvissla" Skäms ! 

Det gäller att man läser det finstilta innan ett köp och det är så lätt idag att googla och se vad andra skriver om produkten. Finns inga ursäkter längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...