Jump to content
Annons

Kompressor-inställningar efter tempo?


JJRockford

Recommended Posts

Annons

Självklart!

Ha riktigt överdrivna inställningar på threshhold och ratio så att du hör kompressorn rejält. Sen justerar du attack och release tills du får rätt känsla. Sedan drar du tillbaka inställningarna och kör så mycket som behövs. Skulle låten driva i tempo så får du automatisera, som Die Hard sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara något? Tänker framför allt på de gånger då kompressorn används för att öka eller minska substainen i ett ljud.

Jag tänker att det snarare en bra inställning att sätta releasen i tempo för att framhäva transienten på ett transparent sätt?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan skapa groove med kompressorn. Kolla bara på all EDM och dess användning av sidechain. Detta funkar på all sorts musik. Att tajma attacken och releasen till tempot kan lyfta låten. Och då menar jag inte att man skall räkna ut exakt vilken millisekund som motsvarar en viss bpm utan att man går på känsla. Jag menar, prova att ha extreminställningar på threshhold och ratio (för att verkligen höra vad som händer) och lek med releasen och attacken. Du kommer att se att vissa inställningar är mer svängiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker att det snarare en bra inställning att sätta releasen i tempo för att framhäva transienten på ett transparent sätt?

Ja, det är absolut också en möjlighet.

Det jag tänker är att mycket av arbetssätteti studiovärlden fortfarande i grunden verkar präglas av tekniska begränsningar från, ptja, 60-70-tal? Jag menar, att ställa in en kompressor i blindo som det gjordes redan på 50-talet är ju knappast nödvändigt längre. Men ändå verkar arbetssättet vara likadant. Tänk att istället rita in kompressor inställningen direkt på en vågform. Det skulle förmodligen inte vara några problem.

Och det jag tänkte med kompressor-inställningar kontra tempo var att det kanske visar sig att vissa värden ofta motsvarar jämna motvärden (alternativt att resultaten av t ex release), nu när det går att sätta och mäta sånt mycket mer exakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...