Jump to content
Annons

Tips på nedåtgående moll7 interval?


Recommended Posts

Försöker lära mig att höra alla intervaller åt bägge riktningar med hjälp utav låtar som referens. Har problem att hitta en låt (som man någorlunda känner igen) som använder sig utav moll7 i nedåtgående riktning (10 halvtoner). Något tips? 🙂 Tritone i samma riktning är också till hjälp, även fast "Even Flow" med pearl jam funkar relativt bra där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Menar du moll7 som i ett moll7 arpeggio (Bb G Eb C) eller moll7 som i en liten sjua (Bb-C)?

I alla fall så vet jag ej om det finns men jag brukar sjunga en oktav ner och sedan en stor sekund upp.

Ibland funkar The winner takes it all, med ABBA. Mellan win- och -ner är det en liten sjua. Den är uppåtgående men ibland så hittar jag ner om jag tänker mig att min ton är -ner och att jag skall sjunga win- om du förstår vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du moll7 som i ett moll7 arpeggio (Bb G Eb C) eller moll7 som i en liten sjua (Bb-C)?

Moll7 arpeggio? Du har nog fått det där om bakfoten? Ett arpeggio är ju ett brutet ackord. Så ett moll7 arpeggio är samma som ett moll sju ackord t.ex Cmoll7= C Ess G Bb

Edit: sry såg inte att du hade skrivit ett inverterat Cmoll7 höhö!

C3 till Db2 är en stor 7:a. C3 till D2 är en liten 7:a.

Är jag trött eller? Hur tänker ni nu? En Liten sjua är ju t.ex C till Bb, stor sjua C till B?

C1 till Db2 är ju en liten Nia C1till D2 är en nia

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag trött eller? Hur tänker ni nu? En Liten sjua är ju t.ex C till Bb, stor sjua C till B?

C1 till Db2 är ju en liten Nia C1till D2 är en nia

C1 till Db2 är en liten nia precis som du säger, ett intervall _uppåt_.

C3 till Db2 är en stor sjuan _neråt_.

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe, en ton i andra oktven till tredje okatven blir alltid uppåt. Db2 till C3 är alltså en stor sjua uppåt.

http://www.musikteor...r/grunder/8.gif

Visst är det som du säger, mitt försök till poäng vara att jag alltid föredrar att tänka "uppåt". Db2 till C3 stor sjua uppåt, och C2 till Db3 också uppåt blir b9, resultatet blir i princip det samma om man jämställer t ex 2 med 9. På gitarr är det svårt med att spela täta intervall. Om man har referenstonen i basen blir det också mindre snurrigt.. i alla fall för mig, tror jag.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det som du säger, mitt försök till poäng vara att jag alltid föredrar att tänka "uppåt". Db2 till C3 stor sjua uppåt, och C2 till Db3 också uppåt blir b9, resultatet blir i princip det samma om man jämställer t ex 2 med 9. På gitarr är det svårt med att spela täta intervall. Om man har referenstonen i basen blir det också mindre snurrigt.. i alla fall för mig, tror jag.. 🙂

Jo, jag förstår att ni tänker gitarrackord och uppåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat knep är att sjunga en låt som börjar med en stor sekund uppåt och oktavera ner den stora sekunden. Tex Happy Birthday:

Hap- py birth- day to you

C3 C3 D2 C2 F2 E2

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...