Jump to content

Recommended Posts

Hejsan allihopa, jag heter Rasmus och mitt nuvarande artistnamn är Skillna Den. Jag har komponerat musik i min ensamhet sedan 12 års ålder och seriositeten har bara växt. Haft några uppehåll i min produktivitet, men nu är jag på nytt fylld med blivande musik direkt från ryggmärgen.

Jag är ganska duktig på trummor. Kan spela trumpet hyfsat. Keyboard och piano kan jag leka med så det låter bra ibland och helt meningslöst ibland... använder midi-keyboard till att brainstorma idéer när jag skriver en låt. Testar typ en enkel melodi/harmonik på fri hand sen spikar jag allt precis enligt min vilja i sequencerprogrammet, Logic Pro 9 i mitt fall.

Nästan ingen känner till min musik, trots att den är bra. För att ni ska få en uppfattning om vad jag gör, delar jag med mig av mitt senaste alster här nu och direkt via följande länk:

Jag är väldigt intresserad av att ha någon att samarbeta med (för magiska resultat). Jag jobbar endast i midi och i enstaka fall klippning av ljudfiler för att matcha. Det låter kanske inte så kul med midiproduktioner, men det är ju trots allt den elektroniska musikens grundpelare idag. Trumsamplingar går att applicera på midispår, vilket ger skitbra resultat. Pianosamplingar på midi ger också fina (färdiga resultat), men t.ex. gitarr eller bas är svårt att få till så som man vill. Det blir oftast ganska fult, men jag har ändå använt det i låten jag länkade ovan.

Jag söker någon som är grym på att forma syntljud-melodier-övergångar, någon som är villig att spela in olika riff (till metronom, ett måste) utan slarv i rytmiken på gitarr/elgitarr/bas. Jag älskar tunga gitarriff men clean (odistad) virtuositet är inte heller fel. Jag är flexibel. Kan programmera trummor i världsklass till vilken musikstil som helst.

Ja... jag vill egentligen bara utnyttja min musikalitet till fullo och producera skitcool musik, med färdig och stabil mixning, eftersom jag har kapaciteten. Ingen uppmärksammar min musik sålänge den är gömd och svårtillgänglig. Det är en sorg. Kollade hur många lyssnare mitt album från 2014 hade på spotify. 3 st.

Länk till det albumet:

Jag är också visuellt artistiskt lagd och gillar fotografering såväl som galen, petig redigering av bilder.

Kom igen så gör vi något nytt! 🥰

  • Gilla 1
Link to post
Share on other sites

öl, kaffe...? 🤪 trodde vi skulle diskutera musik

Link to post
Share on other sites

Du har inte funderat på "enkel" musik....jag lyssnade lite och tyckte den lät onödigt svår.

Om du menar enkel som i seg/få toner, så har jag aningen lugnare låtar inkluderade på albumet på spotify,

Men jag undrar, exakt vad i låten tycker du är onödigt "svårt"? Tack för lyssning btw.

Link to post
Share on other sites

öl, kaffe...? 🤪 trodde vi skulle diskutera musik

Öl vet jag inte men jag vet att kaffet är helt och hållet genomviktigt för att vettig och ljuv musik ska kunna uppstå.

Välkommen till forumet 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to post
Share on other sites

Kul låt, och oväntad stil.

Ambitiös trumprogrammering. Jag tycker de passar bra i stilen. Bra jobbat! 🙂

Edit: Jag instämmer förresten om kaffet... 😉

Edited by Jayway
Link to post
Share on other sites

Väldigt kul med respons. Kaffe är en bra idé... vi får nog mata på lite på den gamle dripp-dropparen

Link to post
Share on other sites

Jag tycker det här exemplet låter bra. Finns många idéer. Det är givande att samverka med andra, men jag har haft utmaning att hitta medlikar som vill vara med på projekt. Kanske beror på att jag spelar progressiv rock, och det är inte så lätt att ta till sig. Ändå komponerar jag bara efter melodier som jag får till mig.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      När man talar om att något ”låter MIDI” så innebär detta vanligtvis att ljuden låter overkliga, stela eller rent av robotaktigt. Det vill säga raka motsatsen till hur vi människor beter oss. Men så behöver det inte vara.
      I grund och botten är det två saker som avgör hur MIDI låter:
      1. Vilket ljud som används.
      2. Hur du spelar och/eller programmerar ljuden.
      Om du exempelvis använder ett samplingsbibliotek som för tankarna till billiga syntstråkar, så kommer det också att låta precis så. Det är alltså inte MIDI i sig som är problemet, utan hur det hanteras.
      Ett enkelt kvantiserat trumkomp utan dynamik som med största sannolikhet kommer att låta statiskt och omänskligt.
       
      En mer varierad tagning, med skiftade velocity (anslagsvolym), spökslag och små tempovariationer.

      Den stora boven i dramat, förutom val av ljud och den som spelar, är kvantiseringen. Det vill säga mjukvaruprocessen som tajtar till din MIDI-inspelning enligt exakta taktslag, om så önskas. Visst är det frestande att rätta till små misstag, men det ofta precis dessa misstag som gör att det låter mänskligt. Någon sa att 100% kvantiserad musik är lite som att läsa en text utan vare sig böjning, betoning eller förändring av takt. Utmaningen som musiker ligger nämligen inte att träffa rätt ton vid exakt rätt tillfälle, utan att förmedla en känsla. Din känsla. Det ska dock understrykas att de flesta inspelningsprogram låter dig välja hur mycket du ska kvantisera och ibland kan exempelvis 75-80% göra susen.
      Ett annat dilemma är att ljuden från diverse samplingsbibliotek ofta låter för bra. Må det vara trummor, stråkar, flyglar eller vad som helst egentligen. Vi människor gillar lite “skit under naglarna” och när något är för perfekt hajar vi till. Med detta i åtanke finns det några saker du kan göra för att förmänskliga dina MIDI-inspelningar (gärna i kombination).
      1. Använd en equalizer för att plocka bort den absoluta toppen, det ”snygga”.
      2. Lägg på lätt distorsion eller brus. Exempelvis i form av rullband eller mixerbordspluggar.
      3. Reverb och delay i olika grad kan placera instrumentet i ett ”verkligt” rum.
      4. Spela upp ljudet genom högtalarna och spela in igen, för än mer analog känsla.
      5. Jobba med automatisering och dynamik. Varierad velocity är din vän.
      6. Se till att variera varje takt, om än lite grann.
      7. Om du programmerar trummor istället för att spela, lägg till spökslag (ghost notes).
      8. Flytta otajta slag manuellt (istället för att kvantisera) och testa humanize-funktionen.
      En trummis är garanterat bättre på att spela in eller programmera välljudande MIDI-trummor, än någon som inte kan spela trummor. Precis som en pianist förmodligen kan lyfta ett mediokert pianoljud bara genom sättet att spela på. Sen är det naturligtvis så att det ställs högre krav på ett framträdande soloinstrument än en ljudmatta i bakgrunden. Med detta sagt finns det (idag) ingen magisk plugg som förvandlar dåligt spelad eller rattad MIDI till livfullt sväng – det är det bara du som kan göra.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
       
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
       
    • By Jon Rinneby
      Det största problemet med programmerade trummor är att de ofta låter mekaniska och orealistiska. Det blir helt enkelt ”för perfekt” - precis som med övriga midi-instrument för den delen. Detta är vi människor ytterst känsliga för. Vi gillar i regel små doser av defekter och felaktigheter, även om vi själva inte alltid är medvetna om detta.
      Med detta sagt finns det framförallt tre saker du kan tänka på när du spelar in eller programmerar midi-trummor, för att få dessa att kännas mer levande och humana.
      Människor har inte perfekt timing
      När du spelar in ett midi-spår, trummor eller andra instrument, så har du möjlighet att kvantisera varje anslag. Detta kan vara en bra idé när du precis spelat in, så att du vet att tagningen är tajt. Problemet är bara att riktiga trummisar aldrig är hundra procent tajta, oavsett vad de säger. Istället handlar det om svänget och vad som händer mellan varje anslag, snarare än att spela som en metronom. Kvantisera därför istället dina trummor till 80-90 procent och fundera på om du vill att trummisen ska ligga lite ”före” eller ”efter”. Ibland vill man åt drivet och ibland hänget. Det kan då vara läge att flytta hela midi-paketet några millisekunder framåt eller bakåt, beroende på låt.
      Människor spelar inte med samma styrka hela tiden
      Velocity är din bästa vän när det kommer till att få trummorna att låta mer levande och organiska. Det finns inget värre och mer avslöjande än kulsprutevirveln som smattrar på med exakt samma kraft i varje trumfill. Velocity kan ställas från 0-127 och beroende på vilka trumsamplingar eller trumprogram du använder, kan detta utnyttjas till fullo. Många inspelningsprogram har idag en så kallad randomize- eller humanize-funktion vilket kort och gott gör att det ena anslaget inte blir det andra likt. Det går naturligtvis även utmärkt att manuellt justera varje anslag, vilket ger än mer kontroll över trumsoundet.
      Människor har bara två armar
      I alla fall de flesta av oss. Var därför noga med att inte spela in eller programmera trumkomp som kräver att trummisen har fyra armar. Baskaggen borträknad kan man alltså bara spela på två delar av trumsetet samtidigt. Detta är extra viktigt att tänka på i fills eller när mycket cymbaler eller pukor används. Försök att tänka som en trummis.
      Överkurs
      Utöver ovanstående finns det naturligtvis också en mängd andra saker du kan göra för att få dina midi-trummor att kännas än mer som på riktigt. Här kommer några av mina favorittips
      Försämra ljudet i form av distorsion, bitcrusher eller annat. En nedgradering av ljudet kan många kommer vara en uppgradering och skänka lite välbehövligt liv åt ett allt för polerat sound. Jobba med spökslag. Det vill säga virvelanslag som knappt hörs, före eller efter varje huvudanslag. Ändra pitchen på individuella virvelslag, speciellt i fills, för att få mer mänsklig intensitet. Ju starkare anslag, ju högre pitch. Spela upp hela trumsetet genom dina högtalare och spela in igen. Gärna i ett stort rum. Komprimera sedan detta stenhårt och blanda in med originalljudet. Parallellkomprimering får även midi-trummor att andas mer. Öka tempot medvetet i refrängerna, 2-3 bpm räcker gott och väl. Spela in en riktig hi-hat. Det är ofta den programmerade hi-hatten som är boven i dramat. Blanda även in andra perkussiva element som tamburiner, congas, shakers och dylikt, vilket garanterat ger trummorna mer liv. Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
       
    • By j88
      Långsökt, men ger det ett försök. Jag är gitarrist på hobbynivå, 32 år, och jag skulle gärna spela instrumental modernare jazz med en eller två andra. De flesta instrument är intressanta, och keyboard/synt och bas är lite extra intressanta.
      Jag vill gärna att vi skriver egen instrumental musik. När det gäller stil så tänker jag mig enklare post-bop eller freejazz, med lite ambient eller elektroniska inslag. Du behöver inte vara snabb i fingrarna, eller jättebra på ditt instrument, för det är inte jag. Jag är inte så vass på att läsa noter heller. Kan du lite musikteori så är det ett plus men inte ett krav.
    • By Mattias87
      Jag har tänkt köpa en midi synth för att skapa musik för hemmastudio. Jag är inget proffs och vill först och främst lära mig att skapa musik på detta sätt då jag aldrig använt midi synth förut. Jag kommer lägga trummor, synth, bas osv med synthen. Min budget är upp till 2000. 
      Hade velat ha lite förslag och tips på synthar från er som kan detta.
    • By Victor Wolf
      Jag är i behov utav ett bra bord som jag kan få plats med i min lägenhet. Jag har en ganska begränsad yta där jag kan ha det och iom att det kommer stå centralt i lägenheten så behöver det vara hyfsat stilrent.
      Det jag ska få plats med på bordet är två monitorer, skärm, laptop, tangentbord & mus. Under bordet behöver det finnas en utdragbar skiva där jag ska ha min 88-tang.midi keyboard. 
      Måtten jag har att röra mig med som bordet behöver få plats inom är: 
      Bredd: 163cm, Djup: 83cm
       
      Jag har än så länge endast hittat nedan två bord som är i den stil jag tänkt mig. Det första har en väldigt lång leveranstid och den andra har lite för djupt mått ☹️
      https://www.glorious.de/glorious-sound-desk-pro-black           /         https://output.com/products/platform
      Jag skulle vara extremt tacksam om ni har några tips på liknande bord som dessa eller om ni har några andra idéer ni kan dela med er utav! 🙂
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

    There are no registered users currently online

×
×
  • Create New...