Jump to content
Annons

Hellpig

Recommended Posts

Så trött man blir... nör jag började lira in på datorn för 10 år sedan, köpte jag ett M-audio FW410-kort, hade det et par år men var inte så nöjd med det. Köpte istället ett TC Electronics Konnekt 24d, som då kostade 6500 kr. Ett år efter jag hade köpt det, låg priset på 1500 kr och efter några månader till droppade TCE supporten för kortet. Yay!

Sedan låg det lite nere på inspelningsfronten, men när vi flyttade till hus fick jag tillgång till et extra hus där jag kan föra liv utan att störa resten av familjen.... så jag köpte ett Propellerheads Balance, som funkade bra och till ett rätt lagom pris tyckte jag, 2500 kr. Uppgraderade till Windows 10 och märkte att kortet inte trivs helt bra i w10 men det är väl bara till att uppgradera drivrutinerna tänkte jag. Det var då jag upptäckte att Balance är droppat av Propellerhead.

Så... nu funderar jag på mitt fjärde ljudkort men vad ska man köpa egentligen? Jag behöver inte något som har massor av ingångar, spelar aldrig in mer än ett instrument åt gången och det som spelas in är gitarr, bas eller sång. Och har inte budget till något som är vansinnigt dyrt. Skulle vilja hitta något från en tillverkare som inte droppar supporten på sina produkter, åtminstonde inte på direkten som de två föregående korten... fördelaktigt USB eftersom det är vad jag har på min dator (har thunderbolt med men ... litar inte på att den standarden).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själv trivs jag väldigt bra med mitt Steinberg UR28M. Såpass många funktioner i att jag egentligen inte behöver vare sig mixer eller monitorkontroller.

Känner en att en inte behöver alla extra funktioner så prova något av deras billigare ljudkort i UR-serien. UR22 fick riktigt bra kritik i Studio för några år sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

RME har stöd för ljud enligt usb standarden så de går att använda till tex ipad eller android telefoner utan speciella drivrutiner. Jag skulle säga babyface men den verkar visst ha blivit utbytt mot babyface pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte nyligen ett Roland Capture Dual Ex. Jag gör allt på Ipad, och den är anpassad för detta - man slipper ha en hub mellan paddan och ljudkortet, och den har batteridrift om man vill vara portabel. Dessutom funkar den som en enkel mixer utan att vara uppkopplad till padda eller dator vilket gör att allt (mick, gitarr, midi-keybord) kan vara inkopplat till vardags (smidigt att slippa koppla om när jag vill spela in). Den har två mickingångar och MIDI. Kostar lite drygt en tusenlapp.

Jag har sedan tidigare ett Apogee One som funkar bra (men som jag kanske säljer), men inte till Windows som du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips, skall kolla upp lite på detta...

Burn; det kan hända men ljudkortet hade issues, bland annat knaster när hårddisken arbetar mm som TCE aldrig verkade få bukt med. Plus att inställningarna ändrade sig emellanåt, nej tyvärr så var det 6500 kr skit man fick där. Alltid tyckt/trott TCE var kvalité men inte helt övertygad längre...

JohnRick, det är säkert kanon men jag har inte 10 papp över för ett ljudkort och lär inte ha det förrän om, i bästa fall, ett år.

Nåja, som sagt skall kolla runt o återkommer... tack för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör också Audient (iD22), men när det kommer till drivrutiner och bibehållen support så är det svårt att slå RME på fingrarna. Överlag så är RME dyrare, men det är bra, stabila grejer som kommer fortsätta fungera under lång tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...