Jump to content
Annons

Yulen

Medlem
  • Antal inlägg

    31
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    1

Dagen då Yulen senast vann var 5 augusti 2015

Yulen hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

3 Neutralt

Om Yulen

  • Födelsedag 1988-10-06

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Gällivare
  • Min utrustning
    Presonus Firestudio Mobile
    JBL LSR 308
    sE 4400a
    Shure SM7B
    Shure SM57
  1. Är långt ifrån en akustikexpert, men det beror väl på rummet man sitter i? Vilka frekvenser som ger stående vågor osv, vilket leder till starkare vibrationer.
  2. Bra val! Lämna gärna feedback på hur de två första kanalerna känns när du fått bekanta dig med den!
  3. Bara AD i 880. Inserts (och möjligheten att köra den som en ren DA), ställbar impedans på alla kanaler och "bättre" DA är väl säljpunkterna för 880 gentemot 800. Har själv en 880 (som är fantastisk, missförstå mig rätt), men hade 800 funnits på marknaden när jag skaffade extra preamps så hade jag nog kört på den och sparat några slantar istället. De två första kanalerna med ställbar karaktäristik skulle göra större skillnad för mig än inserts, särskilt när man inte sitter på flera highend-preamps eller massa outboard som man vill klämma in i frontend.
  4. Yulen

    Playback live

    Kör du utljudet själv, eller med tekniker? När jag kör ljud åt artister/band med backing tracks så avskyr jag band som "mixar det själv" och att jag bara får ett stereospår av en komplex mix. Jag vill ha separata spår, åtminstone grupper/stems. Om inte grundljudet är tillräckligt bra (vilket ofta är fallet, speciellt med basmaterial) så vill jag kunna fixa det utan att sabba soundet i hela mixen, vilket ofta blir näst intill omöjligt när jag endast får stereospår. Det är samma resonemang som att det är bättre att mixa om än att försöka fixa problemfrekvenser i mastringen. Om du kör själv; hur lågt kan du sätta latency på ingångssignalen? Mixa ner dina backingtracks med pluggarna på så du frigör processorkraft till dina livespår (sång/gitarr), och sätt latency så lågt det går. Annars, håll ett öga på SOundcrafts nya MTK-mixerbord. Du för det som ett interface och kan använda pluggar som inserteffekter på mixerbordet, och det bör kompensera för fördröjningen mellan backingtracks och live. Ingen aning om det verkligen funkar dock, men på papper bör det vara en bra lösning för dig.
  5. Kör också Audient (iD22), men när det kommer till drivrutiner och bibehållen support så är det svårt att slå RME på fingrarna. Överlag så är RME dyrare, men det är bra, stabila grejer som kommer fortsätta fungera under lång tid.
  6. Grejen med Behringer är väl inte att prylarna låter dåligt, men att dom är opålitliga. När man kör ett jobb så måste man kunna lita på att grejerna håller, särskilt i livesituationer. Det blir något mindre känsligt om det är fasta installationer som inte ska transporteras runt, men faktumet kvarstår ändå. Ska dock tillägga att jag inte kört Behringers slutsteg, och att det mycket väl kan vara ett undantag i deras produkter (som t.ex. deras AD/DA). Men jag har haft bekymmer med hörlurar, hörlursförstärkare, preamps, mickar, mixerbord och DI-boxar, så jag brukar undvika Behringer så gott det går. YMMV.
  7. iD22 här, inga problem med Win7/Cubase 8. Spelat in 10 kanaler samtidigt utan dropouts och liknande, något som inte var säkert med mitt gamla Presonus-kort.
  8. Lite OT, men då du nämnde Oktava mk-012... Om budget är en faktor, har du kollat på Line Audio CM3? Nu har jag bara jämfört dem live, men föredrog CM3 av de två. Kardoidkapslarna på Oktava-mickarna, XY-mickat kit. Inget svar på din egentliga fråga, men kanske det hjälper någon. Lycka till!
  9. Nytt interface + preamps. Låter grymt bra vid första testen, ska spela in en jazzkvartett imorgon så de verkligen får visa vad de går för!
  10. Tycker dock den här är bättre: http://www.ebay.com/itm/NEUMANN-ORIGINAL-U47-U48-Microphone-Badge-Logo-1950s-/111737483602?hash=item1a0412b152
  11. Beror på vilken högtalare/högtalarlåda du kopplar den till. Motståndet i högtalarlådan ska vara samma eller högre än värdet på förstärkaren, annars riskerar du att förstöra komponenter i förstärkaren (transformatorn såvitt jag minns, är ingen höjdare på elektronikbiten).
  12. Balanserade kablar är en god idé. Har du några strömkablar som löper parallellt eller över kablarna till dina högtalare?
  13. Gör det som låter bra! Det finns inga stenhårda regler när det kommer till stereobussen. Generellt skulle jag säga att om man inte VET att man vill ha något speciellt på masterbussen så bör man låta bli, men det är t.ex. inte ovanligt att slänga på en busskompressor och mixa "genom" den. Tumregel kan vara att då mixa med busskompressorn på, och inte lägga på den i efterhand. Men i slutändan spelar det ingen roll, så länge du gillar hur det låter. Mastrar du själv eller ska det skickas iväg för mastring hos någon annan? Skickar du iväg det så kan det vara en god idé att prata med ansvarig mastringtekniker innan.
×
×
  • Skapa ny...