Jump to content
Annons

Finns de någon hårdvara som underlättar mixning?


Lonie

Recommended Posts

Hej.

Jag gör allt på min laptop men skulle vilja lära mig mer hårdvara. Så då tänkte jag om de finns något som skulle underlätta min mixning? Har hört att de finns hårdvara i kompressor skulle de vara något?

Använder fruity loops.

Redigerat av Lonie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Om du inbillar dig att du ska få bättre mixar bara du skaffar hårdvara så har du fel. Dessutom måste du köpa dyr hårdvara för att komma.upp i samma kvalitet dom dagens mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Lonie.

Allt som finns i datorn är egentligen mjukvaru-imitationer av den hårdvara som användes för musik-inspelning och processning innan datorerna blev vanligare. Hårdvaru-motsvarigheterna både ser ut- och fungerar som dom gör i datorn - i relativt hög grad. Självklart finns hårdvaran kvar på marknaden och är fullt användbar, dock kanske i mindre omfattning än förut. Vissa föredrar hårdvara helt och hållet, tycker det låter bättre eller känns bättre att jobba med - eller både och. Skillnaderna i ljudkvalitet blir dock allt mindre.

Ja tror det är betydligt svårare att gå från datorvana till att börja använda hårdvara, än att gå från hårdvara till dator. Det blir anakronistiskt liksom.

Förmågan att mixa musik väl blir vare sig bättre eller sämre oavsett man använder mjuk- eller hårdvara, eftersom man mixar ju musik genom att använda dom mentala koncept man byggt upp i huvet, oavsett vad man mixar med. Däremot kan en del uppleva mixning lättare eller svårare med hård- eller mjukvara på grund t.ex. taktila skäl, visuella skäl, eller genom att inskränka sig till en begränsad arbetsplattform (inte ha obegränsade möjligheter, som i en dator) osv.

Ska du vinna avsevärda fördelar med byte till/från hårdvara, så kommer du få experimentera mycket och länge (och investera därefter) för att till slut få fram ett något bättre sätt att jobba som passar just dig.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör allt på min laptop men skulle vilja lära mig mer hårdvara. Så då tänkte jag om de finns något som skulle underlätta min mixning?
Jag instämmer med Signia. Hårdvara eller mjukvara är totalt irrelevant när du inte lärt dig använda verktygen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Här fick du en del hånfulla kommentarer från de fullärda o överlägsna ser jag. Sånt som bidrar till att inläggen här blir färre o färre.

En bra kompressorburk är alltid bra vid sångpålägg. Man kan hitta riktigt bra kompressorer beg till bra pris idag.

Die Hard, är mjukvara helt gratis?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Här fick du en del hånfulla kommentarer från de fullärda o överlägsna ser jag. Sånt som bidrar till att inläggen här blir färre o färre.

En bra kompressorburk är alltid bra vid sångpålägg. Man kan hitta riktigt bra kompressorer beg till bra pris idag.

Die Hard, är mjukvara helt gratis?

Varför köpa en ferrari innan man ens börjat övningsköra? Om han har pengar i överflöd kan han ju såklart gå loss på marknaden, men jag tror verkligen inte att han ska köpa massa hårdvara utan att varken veta vad det är och vad man har det till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdvara kan visserligen vara kul, om du har rätt prylar, men underlättar knappast ditt mixande på något sätt. Då gör du bättre i att lära dig ditt inspelningsprogram innan och utan. Ett par bra monitorer, hörlurar och ett akustikbehandlat rum är långt mycket viktigare än en hårdvarukompressor. Hur ska du kunna göra bra mixar om du inte hör av du håller på med?

Men om det nu handlar om att du faktiskt VILL lära dig hårdvara, och vi bortser från att det skulle vara "enklare" eller "underlätta" så råder jag dig att kika på http://www.warmaudio.com.

En bra början kan vara:

1. En stereo eq

2. En stereo kompressor

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Här fick du en del hånfulla kommentarer från de fullärda o överlägsna ser jag. Sånt som bidrar till att inläggen här blir färre o färre.

En bra kompressorburk är alltid bra vid sångpålägg. Man kan hitta riktigt bra kompressorer beg till bra pris idag.

Jag utgick mest ifrån att han sökte något för att underlätta sin mixning. Han hade redan möjligheter för mixning i datorform, så då kände man att det mer dyrt än underlättande att köpa mer saker, som gör typ samma sak men inte underlättar särskilt.

På ett sätt kan jag förstå dig med: Innan man kan mixa kreativt behöver man få till en väl smord och optimerad dator som inte spelar apa var o varannan timme. Det slipper man ju helt med hårdvara, så det i sig skulle kunna iofs kunna ses som underlättande - även om det blir bra mycket dyrare än att köpa lite plugins. Plugins kostar ofta bara en tiondel av vad motsvarande hårdvara går loss på.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Här fick du en del hånfulla kommentarer från de fullärda o överlägsna ser jag. Sånt som bidrar till att inläggen här blir färre o färre.

En bra kompressorburk är alltid bra vid sångpålägg. Man kan hitta riktigt bra kompressorer beg till bra pris idag.

Die Hard, är mjukvara helt gratis?

Jag tycker det är ganska meningslöst att köpa på sig en massa prylar innan man har lärt sig det grundläggande - för då vet man inte alls vad man ska leta efter eller hur man ska kunna komma fram till det resultat man är ute efter.

För en nybörjare (för många erfarna också) är det enligt min mening bättre att hålla sig ITB. De plugins som följer med dagens DAW-program, duger väldigt långt och man behöver gå upp en bra bit i pris för att få tag på hårdvara som låter bättre - men även då är detta "bättre" en smaksak. Oftast kan man skruva till samma sound med mjukvaran ändå eller skruva till ett sound som gör att man inte kan säga säkert om det är ITB eller OTB eller vilket alternativ som låter "bäst" - så då kan större investeringar i hårdvara bli att bara slänga pengarna i sjön.

Kan hålla med Nilsson om att en kompressor kanske inte är fel vid inspelning av sång (och mycket annat...) - men problemet är att om man inte vet precis vad man är ute efter redan från början, så har man i så fall redan spelat in med kompressor och då finns det ingen återvändo, utan blev det fel på någon parameter vid inspelningstillfället, så är det bara att spela in igen. Det som är säkrast, är att spela in så rent som möjligt och lägga alla sorters effekter vid mix. Då kan man alltid backa till den ursprungliga rena inspelningen och börja om därifrån, om man skulle ha gått vilse någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det må vara lite hård ton här stundtals men jag tycker faktiskt det är goda råd du fått i tråden. Det finns ingen hårdvara som kommer underlätta ditt mixande, mer än möjligtvis en midi-controller om man gillar att ratta med rattar.

Ska man mixa med hårdvara som ger likvärdig kvalitet som det du får i datorn så blir det antingen väldigt dyrt eller väldigt omständigt. De enda ställen som jag tycker det är värt att satsa på hårdvara är vid ingången till ljudkortet (ex kompressor på sång) eller på masterbussen (ex EQ och kompressor). Men jag ser inte varför det skulle tillföra något för dig om du är i nybörjarfasen, det gör det knappt för de mer erfarna. Bättre att lägga krutet på annat då.

Om du verkligen är intresserad av klassisk hårdvara för att lära dig hur de fungerar så skulle jag rekommendera dig att skaffa en UAD Satellite och ett gäng pluggar då det är så nära dessa klassiker du kan komma utan att det ska kosta dig en förmögenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla översittar svar classic musiker alla är likadana spelar ingen roll vart man vänder i sig i de här forumet:) har lärt mig de mesta på youtube så får väl finna svaret där istället:)

Det spelar ingen roll vart man vänder sig, nej - för det finns bara ett svar som är korrekt när det gäller att lära sig mixa. Det är nämligen mixning det handlar om när man vill få det att låta bättre. Det har ingenting alls med hårdvara eller mjukvara att göra, utan det är bara att skruva och lyssna, skruva och lyssna, skruva och lyssna etc. Inga genvägar, utan det är bara träning som hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Köpa på sig massor av hårdvara?" Ni är då duktiga på att vrida till allting.

Kan man kapa lite av sångpeakarna direkt vid inspelning så blir mixningen enklare sen, jag tycker ni snackar skit allihop. Och det är så det går till i de vräkigaste studioarna världen över oavsett att de använder den bästa mjukvara som finns.

Fast på ett sätt har ni väl rätt, de flesta kompressorerna är bara skit som sabbar sångpålägget utan att det går att rätta till efteråt. Tex Behringer o de billigare DBX.

Men nu är det nog bästa tiden att hitta en bra beg kompressor, om några år kommer det inte att finnas några till salu längre. Att lägga ut pengar på en eq-burk tycker jag verkar onödigt. Och en grej till som är min helt personliga åsikt; det är att alla kompressorer o eq mm som drivs av rör är sämre än de utan. Solid state ska det vara, det blir en svag irriterande dist i allt med rör. Det är bara i gitarrförstärkare det är bra med rör.

Kolla vend.se på kompressorer, den här kanske?

http://vend.se/310236-kompressor-drawmer

Link to comment
Dela på andra sajter

Och en grej till som är min helt personliga åsikt; det är att alla kompressorer o eq mm som drivs av rör är sämre än de utan. Solid state ska det vara, det blir en svag irriterande dist i allt med rör.

Hej Nilsson! Längesen sist! 🙂

Vi brukar ju aldrig hålla med varandra så jag tänkte fortsätta på det spåret. Jag vet att du säger att det är din personliga åsikt att allt med rör är sämre men nu pratar vi med en ev nybörjare och då blir det liksom inte en åsikt längre utan en rekommendation vilket kanske iofs är ok. Jag ville eg bara säga att jag INTE håller med dig. Det du nämner som negativt är det som många av oss (de flesta?) anser vara något positivt på ljudet. En harmonisk distorsion är det som många upplever som "värme" vilket jag iofs alltid tyckt vara ett lite konstigt begrepp.

Precis som Yllet skriver ovan så tycker jag du ska kolla in Warm Audio:s produkter. Fantastisk kvalitet för pengarna. Har dragit igenom några mixar med mina EQP-WA, vilket är pulteq kopior med rör som då per definition skulle vara sämre än dina Solid State prylar. Helt fantastiskt resultat.

Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla översittar svar classic musiker alla är likadana spelar ingen roll vart man vänder i sig i de här forumet:) har lärt mig de mesta på youtube så får väl finna svaret där istället:)

Jag tycker att en del här är fånigt "hårda" (d v s otrevliga) mot nykomlingar, men det är inget att bry sig om.

Däremot så är ju alla här förutom möjligen Nilsson överens i sak. Och personligen håller jag också med, hårdvara (i form av mixerbord, rackkompressorer o s v) hjälper inte direkt om du inte har väldigt mycket pengar att investera i det (typ några hundra tusen).

Det som hjälper dig mest för att få till en bra mix är sjysst akustikbehandling och bra lyssning.

Vet att t ex Niklas Flyckt gärna jobbar med sitt stora SSL-bord vid mixar, men många andra superproffs har gått åt rakt motsatt håll. Max Martins studio i Los Angeles ser t ex mest ut som ett vardagsrum med en dator. Och norska Stargate (låtskrivare åt Beyonce, Rihanna o s v) har förvisso ett stort mixerbord i studion, men använder endast fyra kanaler (varav två för att koppla in en iPod 🙂).

"We do everything in the box and the desk is just there to make our room look like a real studio"

Vilket för all del kan underlätta, inspiration är viktigt 🙂

Hur känner du själv, vad är det som du upplever som hinder när du mixar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber er hålla en god ton i tråden och vara vänliga mot varandra.

MVH

Anders

Helt väluppfostrade vill vi nog inte vara.

Hej Nilsson! Längesen sist! 🙂

Vi brukar ju aldrig hålla med varandra så jag tänkte fortsätta på det spåret. Jag vet att du säger att det är din personliga åsikt att allt med rör är sämre men nu pratar vi med en ev nybörjare och då blir det liksom inte en åsikt längre utan en rekommendation vilket kanske iofs är ok. Jag ville eg bara säga att jag INTE håller med dig. Det du nämner som negativt är det som många av oss (de flesta?) anser vara något positivt på ljudet. En harmonisk distorsion är det som många upplever som "värme" vilket jag iofs alltid tyckt vara ett lite konstigt begrepp.

Precis som Yllet skriver ovan så tycker jag du ska kolla in Warm Audio:s produkter. Fantastisk kvalitet för pengarna. Har dragit igenom några mixar med mina EQP-WA, vilket är pulteq kopior med rör som då per definition skulle vara sämre än dina Solid State prylar. Helt fantastiskt resultat.

Ha det!

Warm Audio burkar man kan ta på och lukta på? Låter intressant, måste googlas på. Du har säkert rätt, många snälla röster o keyboards mm kan nog må väldigt bra av vissa rörburkar även om inte jag gillat nåt rördrivet i längden. Men jag spelar bara in min egen rossliga röst och rör gitarrstärkare, så till det kanske det inte ger nåt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen när jag mixar så kan de svårt att höra när man sitter flera timmar och vrider på kompressorn på ett ljud får ont i pekfingret.🙂

Jag tycker att en del här är fånigt "hårda" (d v s otrevliga) mot nykomlingar, men det är inget att bry sig om.

Däremot så är ju alla här förutom möjligen Nilsson överens i sak. Och personligen håller jag också med, hårdvara (i form av mixerbord, rackkompressorer o s v) hjälper inte direkt om du inte har väldigt mycket pengar att investera i det (typ några hundra tusen).

Det som hjälper dig mest för att få till en bra mix är sjysst akustikbehandling och bra lyssning.

Vet att t ex Niklas Flyckt gärna jobbar med sitt stora SSL-bord vid mixar, men många andra superproffs har gått åt rakt motsatt håll. Max Martins studio i Los Angeles ser t ex mest ut som ett vardagsrum med en dator. Och norska Stargate (låtskrivare åt Beyonce, Rihanna o s v) har förvisso ett stort mixerbord i studion, men använder endast fyra kanaler (varav två för att koppla in en iPod 🙂).

"We do everything in the box and the desk is just there to make our room look like a real studio"

Vilket för all del kan underlätta, inspiration är viktigt 🙂

Hur känner du själv, vad är det som du upplever som hinder när du mixar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och när jag suttit för länge så domnar öronen bort de där med kurva när inte öronen orkar ta in all information. Om de fanns en decibel mätare eller nått som man kan kolla på. Som de står typ kicken borde inte överstiga en viss decibel.🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Och när jag suttit för länge så domnar öronen bort de där med kurva när inte öronen orkar ta in all information. Om de fanns en decibel mätare eller nått som man kan kolla på. Som de står typ kicken borde inte överstiga en viss decibel. 🙂

Med lite vana kan man se på en vanlig vu-stapel om kicken är ungefär rätt, samma med virveln. Såna finns det väl i Frutty Loopset. Jag brukar skruva så att stapeln hoppar till aningen mer av kicken än virveln. Jag använder det här jämnt när vi spelar live och har mixern på scen, och man inte hör alls hur det låter ute i lokalen. Om inte VU-na hoppar ganska rejält av kaggen o virveln är det nåt fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Och när jag suttit för länge så domnar öronen bort de där med kurva när inte öronen orkar ta in all information. Om de fanns en decibel mätare eller nått som man kan kolla på. Som de står typ kicken borde inte överstiga en viss decibel. 🙂

Att öronen blir trötta händer ju alla. Det är viktigt att ta pauser och inte sitta för många timmar om dagen.

Och som Neosus säger, se över din lyssning. Det är inte nödvändigt så att du behöver köpa nya monitorer/hörlurar. Det kan vara så att du sitter med onödigt hög volym och då är det inte konstigt att öronen blir trötta fort. Det är dessutom svårt att mixa bra på hög volym då hjärnan bearbetar informationen på ett helt annat sätt då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet en sak som garanterat underlättar mix, och det är ett alternativt monitorpar. Sånt finns inte som mjukvara ännu. Jag har ett par små Avantone med enbart ett enda bredbandselement. Att mixa nivåer i dem är helt överlägset lätt jmf med större monitorer. Det låter lite burk-middigt när man sitter o mixar, men vitsen är att man ska växla mellan main monitorer och de här. När man får nivån på virveln lagom i de här blir den lagom även i andra lyssningssytem.

http://webshop.holmerup.biz/lyssning/avantone-pro/avantone-pro-mixcubes-active.html

Finns även som passiva:

http://webshop.holmerup.biz/lyssning/avantone-pro/avantone-pro-mixcubes-active-mono.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...