Jump to content
Annons

Metod vid inspelning med klick?


JimK

Recommended Posts

Annons

Vi får förutsätta att det är enskilt som menas annars finns det ingen poäng då resterande musiker ändå följer trummisen. Det sagt så är ju gängse praxis annars att lägga just trummor och bas ("kompet") först. Vill minnas att jag satte sju progmetallåtar på en dag i studion förra året, och då var det just till click (och backing iofs). Till ett ngt nyare projekt i annan genre gick jag själv till lokal och spelade in fem låtar till förlagt click i min DAW som jag då hade på laptop. När jag hade putsat till detta så kom basist och lade sin grej, sedan fick övriga tio pers spela efter oss vartefter påläggen föll på plats. I alla fall - viktigast i sammanhanget torde ju vara att trummisen känner sig bekväm med att spela till, eller med, click.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antog det, men ville bara få helt klart för mig vad som gällde. Det är ju inte ovanligt att spela till klick även om man spelar in ett helt band, men i dem flesta fall så går det givetvis till såsom du säger.

Som JohnRick säger så är det viktigt att trummisen klarar av att spela till klick. En annan sak som jag vill poängtera är att inte slarva med timing på några spår. När man spelar in ett helt band så kan tempot svaja, men i slutändan så spelar det ingen roll då hela bandet ändå "spelar ihop". Om det börjar svaja när man spelar in enskilda musiker så kan det vara ett gissel då det är väldigt svårt att få till "rätt svaj" när musikerna inte spelar tillsammans, och det helt enkelt slutar med en otajt mix. Så var noga med timingen, och i vanlig ordning så ta hellre några extra tagningar och få ett bra spår än att försöka fixa eventuella misstag i mix.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, tanken är att spela in trummorna och ev basen först. Funderar lite på om alla ska spela samtidigt (och bara spela in trummorna) eller att lägga ett slaskspår med kompet som trummisen får lyssna på tillsammans med klicket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att göra på flera sätt, och ingenting som fungerar är fel! Tänk bara på läcket om du väljer att ha förstärkare i samma rum som trummorna.

En metod som jag kört med och som fungerat bra (för mig!) är att köra DI-bas och gitarr med förstärkarsimulatorer (t.ex. POD Farm) i medhörningen åt trummisen, tillsammans med klick. Inget läck som kan sabba truminspelningen, men trummisen får ändå gitarr och bas samtidigt som musikerna spelar mer "tillsammans" än att spela efter slaskspår. Får du bra tagningar med gitarr/bas är det bara att spara dom dessutom. Nackdelen är ju att det behövs fler kanaler.

Men som sagt, alla metoder som fungerar är bra! Se bara till att fundera över vilka fördelar och nackdelar olika metoder ger, samt om du kan leva med nackdelarna. Det finns tekniker som gillar förstärkarläck i OH då det återger känslan av att alla spelar i samma rum, även fast jag inte ser det som en fördel. Different strokes osv...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt bästa tips är att öva låten med klick hos den som ska ha klick (trummisen?). Alltså att repa/öva under inspelningsliknande former innan själva inspelningen.

Det är svårt att spela med klick om man inte är van.

Det är dessutom jättesvårt som trummis att höra ett klick och resten av bandet samtidigt, om bandet råka "åka ifrån" klicket så att trummisen plötsligt ska förhålla sig till två tempon.

Även trummisens hörlursmix (klickets volym kontra det övriga) är viktig att justera in när man repar.

Lycka till med inspelningen!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som några har sagt tycker jag att du ska be trummisen träna till klick. Gärna till en förinspelad bakgrund eller till och med guitar pro.

Att låta en gitarrist och basist spela samtidigt tycker jag är en sämre idé eftersom de dels kan spela fel och dels svaja i tempo. Har mött många gitarrister som har svårt med tajmingen.

Sen när du bygger upp ditt klick har jag ett tips som jag fick lära mig när vi var hos en gammal inspelningsräv för 2 år sedan:

Lyssna igenom låten och hur det är tänkt att trummisen ska spela. Bygg sedan upp ett klick med olika slagverk utifrån det. Ha ett visst instrument där virveln ska vara och varva 4- eller 8-dels klick med trioler beroende på vilken rytm som trummisen ska spela på baskaggen.

T.ex. kan ju låten gå från att virveln spelar på 3:an till att spela på 2:an och 4:an och då hjälper det trummisen att hitta rätt om virvel-klicket följer med.

Slutligen, om ni ska ha ett "slask"-spår så får det inte vara slarvigt spelat. Om bandet har med sig en slask så ska det vara så tajt som en "riktig" tagning hade varit. Det är riktigt irriterande som trummis att ha ett slarvigt spår som "hjälp" i lurarna när man ska spela in.

Redigerat av Wonko
Link to comment
Dela på andra sajter

Att låta en gitarrist och basist spela samtidigt tycker jag är en sämre idé eftersom de dels kan spela fel och dels svaja i tempo. Har mött många gitarrister som har svårt med tajmingen.

Gitarr och bas får givetvis metronom i sin lyssning också.

Men visst har du en poäng, och det beror helt på vem/vilka man spelar in. Med duktiga musiker som kan sitt material utan och innan är det inga problem dock, i alla fall enligt min erfarenhet. Spelar man däremot in ett band där det blir mycket "klippa & klistra" så fungerar inte den metoden särskilt bra, eftersom man då har 3 musiker (som antagligen inte kommer vilja klippa samtidigt 😄)

Link to comment
Dela på andra sajter

Några riktlinjer jag går efter när jag spelar in:

Det underlättar enormt om man har en kompositio/slask (d.v.s. en lös produktion som bandet satt ihop i DAW efter bästa förmåga), eller replokalsinspelning som är inspelad med klick. Viktigt, som många redan säger att den måste vara rätt taktmässigt.

Lägg komposition i separat audiospår i projektet, och se till att den lirar med klicket i DAW - Detta blir mallen för hela låten, och att du vet var i låten du befinner dig. (Markörer är dina bästa vänner. 🙂 )

Därefter kan varje bandmedlem spela till kompositionen - efter klicket i DAW. Klicket ska ha högre volym än kompositionen, då det är det som är den "rätta" takten.

Börja med trummor. De. Måste. Sitta. Klockrent. Vi kör med digitaltrummor och därmed MIDI, vilket underlättar kolossalt. Både val av trumljud, eventuell triggning och viktigast av allt - Kvantisering och efterbearbetning. Helt ovärdeligt.

Basen sen, och de måste sitta till trummor och klick. Därefter gitarrer, stråkar, syntar och sist sång.

Innan sången spelas in rå-mixar jag materialet (volym och ev. lätt EQ) samt kvantiserar all MIDI. så sångaren har så mycket som möjligt att sjunga till.

Viktigt att vara noggrann genom hela processen, så man inte har några halvbra tagningar, vilket blir helt hopplöst vid mixning.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Att låta en gitarrist och basist spela samtidigt tycker jag är en sämre idé eftersom de dels kan spela fel och dels svaja i tempo. Har mött många gitarrister som har svårt med tajmingen.

Jag brukar utse en av de övriga som får spela tillsammans med trummisen, enbart för att ha som guide så trummisen vet var i låten han är och inte ska sitta och räkna takter. All musik bygger ju inte på förinspelade backtracks o dyl. Jag poängterar då att guiden bara är till som guide genom låten och att den som spelar det ska hålla det enkelt och tydligt. Finurligheterna får komma i den riktiga tagningen sen. Trummisen ska fokusera mer mot klicket istället.

Om man tycker ett traditionellt klick är svårt att följa kan man istället lägga ett basic trumkomp på maskin. Det kan vara svårt att höra om man ligger i takt eller baktakt om man bara har klick.

Ordningsföljden är som sagt mest lämplig att börja med trummor och sen fylla på, men jag har även kört på trummor efter att alla kompgitarrer varit lagda. Det här är svårare och kräver mycket mer av trummisen att lyssna både till klicket och svänget och försöka anpassa sig till vad man för tillfället ska följa.

När trummor väl är lagda bra kan man ofta skippa klicket annat än till inräkning och tysta partier, när övriga ska göra sitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett hett tips är att kunna spela efter klick. Vet inte hur många trummisar som envisas med att tjata om att de minsann ska ha klick när de spelar in och sedan går det käpprätt...

Ska man spela in med klick så är en förutsättning att trummisen lärt sig att följa en dylik. Som trummis bör man repat efter klick istället för att timme efter timme strula runt med detta för första gången i studio.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...