Jump to content
Annons

Ny studiodator (Mac mini)


Bloeas

Recommended Posts

Tjenare!

Är i akut behov av en ny studiodator och funderar på att köpa en Mac mini.

https://www.apple.co...mac-mini/specs/

Den jag funderar på är mittenalternativet för 7695kr utan några extra grejer då min maxgräns ligger där ungefär just nu.

Kommer köra Cubase 8 + bla Omnisphere2 och NI Komplete Ultimate.

Det kan bli ganska stora projekt men jag brukar exporterar det mesta för att spara på datorkraft.

Vad tror ni, klarar jag mig med den?

//Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det ska definitivt gå. Men det är ju relativt hur mycket kraft som behövs, är du van att bounca ned så bör det inte vara något problem, tycker jag.

Har själv gjort produktioner med betydligt sämre datorprestamda.

Får väl tillägga att jag inte testat nån Mac Mini (även om funderat på den som exempelvis sample slave).

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det tråkiga med mini förutom att de har tagit bort 4 core är att den har bara två minnes slottar och det gör att prestandan inte blir så bra och kanske en bra anledning till att inte ha 4 core. Det är i princip en laptop utan skärm och tangentbord. Det är hima synd att apple inte kan bygga vettiga musikdatorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte exakt den du länkade till för 1,5 vecka sen, och jag ska åka och lämna tillbaka den så fort jag har tid! Inte nöjd alls med prestandan, system overloads vid småsaker som kontakt 5 eller t.ex. Antares Auto-Tune på ett audiospår, sprakar och knastrar och CPU-mätaren i LPX går i taket direkt. Ska istället titta på begagnade iMacs eller liknande, med minst 16gb ram och mer kraft i processorn!

Men det är bara jag! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ja, jag tror du klarar dig på den.

Som jämförelse har jag Mac Mini för 5.495 kr, med 4 GB RAM, och den klarar inte de projekt jag gjort på min MacBook Pro (i7, 8GB RAM), men din borde funka bättre.

Mvh Daniel

Edit: De datorer jag gör musik på är:

MacBook Pro (Late 2011) med 8GB RAM, 120 GB SSD och Logic Pro X.

iMac 27" (Late 2013) med 8GB RAM, 256 GB SSD och Logic Pro X.

Redigerat av Gromit
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Du får väl en ganska ok hackmac för samma pengar som en mini. Instruktioner finns ju på nätet. Jag har i och för sig både en mini och en mac pro 3.1 men har alltid kört på hackmacar med video och ljud/musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, blir lite osäker nu. Kanske ska vänta lite och köra en i7processor istället.

Har kollat på begagnat oxå, men tycker det känns grymt osäkert.

Tack för svar!!

Lägg en bevakning på Mac mini i7 på blocket. De modeller du bör köpa är från late 2012 med i7 CPU på 2.3 eller 2.6 GHz. Det är ett stort plus om datorn också har fusiondrive. Om datorn saknar RAM kan du köpa mer hos t.ex. dustin och använda deras minneskonfigurator. Här är en guide hur man byter RAM-minnet. Mac mini Late 2012 klarar som mest 2 x 8 GB RAM. Har sett priser från 6000 kr upp till 10 000 kr för Mac mini i7 Late 2012 på blocket.

Jag avråder dig från att köpa den senaste modellen av Mac mini. Enbart för att den saknar quad-core och därmed har sämre CPU-prestanda jämfört med tidigare modell. Om du köper en Mac råder dig att köpa en som får mer än 8500 poäng i 64-bitar multicore hos Geekbench. Min iMac mid 2011 med i5 CPU 3.1 GHz får 8757 poäng och den klarar av det mesta jag vill göra men inte allt utan att börja frysa spår.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det handlar också rätt mycket om man behöver hänga med framåt när det gäller kompabilitet med os och övrig programvara man behöver kunna använda med datorn. Tex min gamla ångmaskin mac pro 3.1 klarar och går förträffligt bra med senaste os x yosemite men så vitt jag vet sätter apple ibland en gräns för hur gamla grejorna får vara för att klara uppdateringarna.

Känner man sig bekväm med det man kör på och inte behöver köra det senaste oset och pogram/plugins så har man rimligtvis ett större urval när det gäller hårdvaran.

Som jag sa i mitt förra inlägg så anser jag att det kan vara smart att i alla fall snegla lite på hackmac alternativet då det blir en helt annan prislapp och ofta väl under halva priset mot jämförbar mac. Nackdelen med hackmac är att man bör läsa på och sätta sig in i det så man klarar av det helt enkelt. Det är oftast ganska lätt men grundläget måste nog vara att man är lite bekväm i alla fall med att mecka med datorer.

När det gäller Imacarna så man ju komma ihåg att där följer skärmen som då ofta är väldigt bra. Motsvarande kvalitet på skärm "lös" kostar en slant.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Eh?

Jag tolkar ditt svar mer som att du inte håller med mer än att du inte förstod dess innehåll. Du kan lätt visa att jag har fel genom att peka på en dator som du tycker visar på att jag har fel.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tolkar ditt svar mer som att du inte håller med mer än att du inte förstod dess innehåll. Du kan lätt visa att jag har fel genom att peka på en dator som du tycker visar på att jag har fel.

Frågan är inte ställd till mig men jag tar mig friheten att svara ändå, förhoppningsvis bringar mitt svar någon nyans av perspektiv 🙂

För mig är MacBook pro 15", iMac och Mac Pro vettiga musikmaskiner för mer krävande uppgifter. Vill man bara använda Garageband funkar vilken mac som helst som har stöd för garageband.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för input!! =)

Jag hoppar Mac mini. Köpte 2 nya diskar var av en ssd-disk och testar Windows 10 ett tag. får lägga ca 13000 på en mac mini om jag ska komma upp till den standarden jag har just nu. Så det får bli att avvakta ett tag och köpa senare i höst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för input!! =)

Jag hoppar Mac mini. Köpte 2 nya diskar var av en ssd-disk och testar Windows 10 ett tag. får lägga ca 13000 på en mac mini om jag ska komma upp till den standarden jag har just nu. Så det får bli att avvakta ett tag och köpa senare i höst.

Det gör du rätt i... Det kan ju hända att 4-kärniga kommer tillbaka till Mac Mini. Intel Skylake har precis släppts. Jag tror det blir mkt nya revisioner på alla macarna nu.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

För att mac pron köpte jag för 800 spänn i trasigt skick och lagade. Innan dess har riktiga macar varit för dyra för mig och mac minin på tok för klen. Sen är mina hackmacar lite nyare och snabbare än min mac pro.

Jag har bland annat en sixcore xeon hack pro.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...