Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej.

Jag undrar om det är någon som testat Apple Music och vad era spontana tankar är om denna streamingtjänst? För egen del har jag inte testat än eftersom jag i skrivande stund inte har internet i hemmet (fiber väntas vara igång till hösten).

Hittade ett test, kanske något nyanserat av dess ursprungskälla, men ändock en jämförelse mellan fem olika streamingtjänster: http://macworld.idg.se/2.1038/1.632664/apple-music-vs-spotify-tidal-deezer-google-play-music

För oss som älskar musik och skapar vår egen musik i någon form finns det en frågeställning kring hur Spotify, Google, Apple, Tidal, Deezer och hur ersättningen till låtskrivare/textförfattare ser ut från de olika företagen. Har för egen del lite svårt att förstå nyttan med alla dessa mellanhänder som kräver sin del av kakan och jag tror att musikbranchen fortfarande har en hel del att lära och tyvärr kommer att lära sig i form av stålbad, precis som övrig mediaindustri gjort och gör (tidningar, böcker, film, TV).

Jag hoppas och tror att Apple kommer att vara ett företag som både har möjligheter och förmåga att förändra musikbranchen till det bättre för upphovshen och textförfattare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har det sen det släpptes och har även Spotify Premium sen det släpptes.

Det som förvånar mig är att Apple Musik låter mkt klarare än Spotify. Och det märks en rejäl skillnad.

Utbudet är större hos Spotify än Apple Music. Tror Apple har 30 miljoner låtar samt Spotify närmre 40 miljoner. Men så täcker Apple bortåt 100 länder medan Spotify inte ens har hälften i dagsläget.

Vad det gäller Tidal så testade jag det och det är helt klart bäst ljud. Men det är lite sukigt snott från Spotify. Tror den är rätt stor i staterna.

Google tar jag inte i med tång och Deezer har jag aldrig hört talas om.

Vad det gäller ersättningen för artister så är det bara att gilla läget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att Apple kommer att klara det bra. De har ingen gratis tjänst, Alla med Iphone kommer nog att ha båda ett tag och sedan gå till Apple music.

Utbudet tyckar jag är samma, dock med klarare ljud och mycket bättre utseende.

Kommer nog att gå över till Apple när mina tre månader gratis är slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå det så var det ju några stridigheter mellan artister och Apple redan från början när de inte ville ersätta artisterna under deras två månaders gratis introduktionstid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apple låter lite klarare men oxå lite fräsigt i toppen (dålig mp3) samt att det är lite mer botten i Spotify men oxå lite luddigare.

Det märks i min subba på golvet.

Har inte lyssnat än, men två orsaker kan det vara, dels att Apple antagligen använder sin egna komprimeringsalgoritm, vilken kan bete sig annorlunda än Ogg, som Spotify använder. Sen kanske Appleprogrammet använder någon sorts enhancer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså trodde Apple music hade mera musik än Spotify. För ofta kan det sakans album på musik jag lyssnar på ibland. Sen finns det ju Google music också tex.

Väntar nog tills den kommer till Android också, även om jag lyssnar en på datorn också.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett par saker att ta upp.

1) ni vet att ni kan ställa in kvalitén på streamen på Spotify?

Jag tror default är "normal" sen finns det två högre alternativ högre.

2)spotify och alla andra tjänster betalar bra. När folk klagar så är det för att det är skivbolagen som får det mesta pengarna. Det glömmer folk. Om du vill ha mer, skippa bolagen eller skaffa en bättre deal där du får mer procent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt i att det är skivbolagen som tar den största delen av kakan från Spotify. Men STIM-ersättningen känns ju kass. Jag har minst 70 000 spelningar på Spotify. Jag inser att detär skit och ingenting i dessa sammanhang men tycker ändå att jag borde ha fått nåt lite från STIM. Men det har jag alltså inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller Apple-Music så tycker jag att det både är jävligt snyggt och låter bra. Jag har ett stort I-tunes bibliotek (18427 låtar) dit jag importerat alla mina cd (som jag bytte till mig för alla mina Lp på 90-talet. Jag har också köpt en del från Itunes under åren och laddat ner från Pirate Bay. Jag har jobbat en hel del med smarta spellistor och gjort sådana för varje år från sextiotalet och fram och från alla möjliga genrer. Jag sorterar dom efter mest spelade (En statistik som jag behållt och fört över från dator till dator sedan slutet av 90-talet) så det blir en slags topplistor. Därför har jag alltid lyssnat mer i Itunes än i röriga och oöverskådliga Spotify. Jag uppskattar verkligen att man kan ladda hem musiken från Apple-music till sitt eget bibliotek. Itunes-inköpen och piratnedladdningens tid är därmed definitivt över också för mig. Apples spellistor, personliga rekommendationer, "liknande artister# och "influenser" är också helt överlägsna.

Däremot är jag nu återigen jävligt grinig på Apple (som jag trots allt älskat i tjufem år) då statistik, spellistor, omslag och annat blivit en salig röra sedan jag gick med i Apple-Music. Det är tur att det är sommarlov för jag har en hel del jobb framför mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] 2)spotify och alla andra tjänster betalar bra. När folk klagar så är det för att det är skivbolagen som får det mesta pengarna. Det glömmer folk. Om du vill ha mer, skippa bolagen eller skaffa en bättre deal där du får mer procent.

Streamingtjänsterna betalar efter en pro-rata modell vilken innebär att värdet på varje stream är kvoten utan tjänstens totala intäkter under månaden delat på antalet streams under samma månad.

Spotify:s (och flera andras) fördelning av värdet per stream brukar vara snarlik följande mall: 30% behåller tjänsten för att driva sin verksamhet, 60% går till fonogramproducenter (som då artister är med att dela på efter gällande artistavtal) och resterande 10% är upphovsrättsliga intäkter. Sen får man tycka vad man vill om den fördelningen.

Till ämnet, så håller jag på att prova Apple music och överväger starkt att lämna Spotify som användare. Att ha videor, streaming och försäljning av á la carte downloads i en stilig, välfungerande och snabb plattform är guld värt för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå det så var det ju några stridigheter mellan artister och Apple redan från början när de inte ville ersätta artisterna under deras två månaders gratis introduktionstid.

Hur blev det med detta? Apple lär ju ha en del pengar på lager.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt i att det är skivbolagen som tar den största delen av kakan från Spotify. Men STIM-ersättningen känns ju kass. Jag har minst 70 000 spelningar på Spotify. Jag inser att detär skit och ingenting i dessa sammanhang men tycker ändå att jag borde ha fått nåt lite från STIM. Men det har jag alltså inte.

Fast tyvärr är 70.000 som du säger ingenting idag. Folk blir förvånade över ett Youtube klipps som har 1 miljon visningar inte tjänar några pengar. Men det är rimligt. Kolla på alla hits idag. Dem har över 100 miljoner allihop. Så du måste alltså upp i den nivån nu för att det ska börja trilla in stora pengar. Tider ändras, men folk verkar inte riktigt hänga med. Man måste helt enkelt acceptera att marknaden ser ut som den gör. Streaming är kanon! Och artisterna tjänar bra pengar, kanske inte så mycket som storband gjorde back in the days när det endast var skivsläpp som gällde. Men artister måste kunna acceptera att världen är annorlunda nu. Det är okej att tjäna mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hur blev det med detta? Apple lär ju ha en del pengar på lager.

Apple backade från att inte betala under de tre första gratismånaderna.

http://www.macrumors...sts-free-trial/

http://www.macrumors.com/2015/06/24/apple-music-signs-beggars-group-merlin/

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket för era inspel om hur ni upplever Apple Music 🙂

Jag hoppas att det hinner komma en uppdatering som tar hand om barnsjukdomarna innan min fiber är på plats.

Läste att Dr. Dre kommer att få en egen show och nu är kanske inte likheterna mellan Apple Music och Sommarpratarna i P1 är klockrena men jag hoppas att få lyssna på ett två timmar avsnitt med Peter Gabriel, Alan Wilder och Brian Eno bakom spakarna 🥰

Någon som lyssnat på beats1 radio? Om så är fallet, vad är er upplevelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provkört det sedan det lanserades här i Sverige och är förvånad hur ofärdig produkten känns.

Jag har stora problem med att både skapa spellistor och att lägga till låtar i mina spellistor som jag lyckats skapa.

Man klickar på add to playlist och sen kommer det upp en stor checkruta som visar att den ska vara tillagd. Men listan är tom.

Har provat på både olika iOS enheter och PC med iTunes. Brukar fungera om man lägger till låtarna en 5-6 gånger.

ITunes-versionen tycker jag är extremt seg och dålig. Går inte att använda i princip. Tar lång tid att spela upp en låt och allmänt segt.

Största deal breakern för mig är dock att jag inte kan få över mina spellistor från Spotify på något vettigt sett.

Ljudmässigt hör jag ingen skillnad då jag oftast lyssnar på resande fot då det är för mycket ljud runtomkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provkört det sedan det lanserades här i Sverige och är förvånad hur ofärdig produkten känns.

Jag har stora problem med att både skapa spellistor och att lägga till låtar i mina spellistor som jag lyckats skapa.

Man klickar på add to playlist och sen kommer det upp en stor checkruta som visar att den ska vara tillagd. Men listan är tom.

Har provat på både olika iOS enheter och PC med iTunes. Brukar fungera om man lägger till låtarna en 5-6 gånger.

ITunes-versionen tycker jag är extremt seg och dålig. Går inte att använda i princip. Tar lång tid att spela upp en låt och allmänt segt.

Största deal breakern för mig är dock att jag inte kan få över mina spellistor från Spotify på något vettigt sett.

Ljudmässigt hör jag ingen skillnad då jag oftast lyssnar på resande fot då det är för mycket ljud runtomkring.

Kul, jag har liknande erfarenheter. Fast med Spotify! 🙂 Det tar evigheter att bli inloggad och ibland måste man söka 3-4 gånger innan man ens ser ett resultat.

Testade precis göra spellistor i iTunes-versionen, det fungerar felfritt. På alla mina prylar är Apple Music ljusår rappare än vad Spotify är.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provkört det sedan det lanserades här i Sverige och är förvånad hur ofärdig produkten känns.

Jag har stora problem med att både skapa spellistor och att lägga till låtar i mina spellistor som jag lyckats skapa.

Man klickar på add to playlist och sen kommer det upp en stor checkruta som visar att den ska vara tillagd. Men listan är tom.

Har provat på både olika iOS enheter och PC med iTunes. Brukar fungera om man lägger till låtarna en 5-6 gånger.

ITunes-versionen tycker jag är extremt seg och dålig. Går inte att använda i princip. Tar lång tid att spela upp en låt och allmänt segt.

Största deal breakern för mig är dock att jag inte kan få över mina spellistor från Spotify på något vettigt sett.

Ljudmässigt hör jag ingen skillnad då jag oftast lyssnar på resande fot då det är för mycket ljud runtomkring.

http://stamp.hern.as/?ref=producthunt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...