Jump to content
Annons

Åt vilket håll mixar ni trummor?


Jayway

Recommended Posts

Hej!

Det är väl några här som spelar in "riktiga" trummor. 🙂

Hur lägger ni ut trumsetets stereobild i mixen? Kör ni med "player's perspective", alltså så att stereobilden blir som trummisen uppfattar den, med hihaten till vänster - eller med "listener's perspective", så att stereobilden blir som om man satt framför trumsetet och lyssnade (hihaten hamnar till höger)?

Jag är själv trummis och blir smått psykad när trummorna är mixade från publikperspektivet. 🙂 Samtidigt verkar det rätt vanligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag mixar i och för sig "bara" VSTi-.trummor - men jag mixar alltid enligt hur publiken ser trummorna på scenen. Annars känns det fel för mig, som har mixat en hel del live...

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

"player's perspective"

får hjärnsläpp om hihaten är till höger, fast jag brukar ha som att man mickar i en diagonal linje: virvel, kick, hihat och ride i mitten, toms lite åt sidorna, crasharna längst ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

alltid audience view. Annars blir det helt efterblivet om bandet gör en musikvideo. Jag mixar alltid som om jag står framför bandet i en arena, det vore sjukt konstigt om trummorna då var flipped till drummers view. Fattar fan inte varför folk gör det.

Redigerat av Terror
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med lite olika uppfattningar, och rätt starka sådana. 🙂

Själv är jag nog lite skadad av att vara trummis...

Lite halvt off-topic: Piano brukar väl i princip alltid mixas från pianistens vy - dvs med diskanten till höger? För mig blir det helskumt annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixar i och för sig "bara" VSTi-.trummor - men jag mixar alltid enligt hur publiken ser trummorna på scenen. Annars känns det fel för mig, som har mixat en hel del live...

alltid audience view. Annars blir det helt efterblivet om bandet gör en musikvideo. Jag mixar alltid som om jag står framför bandet i en arena, det vore sjukt konstigt om trummorna då var flipped till drummers view. Fattar fan inte varför folk gör det.

Audience view här oxå.

Annars blir det fel i huvet på mig.. 😳

Audience view här också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

GothenburgerDressing (oregistrerad)

Audience view är det allt här. Annars känns det märkligt i min lilla skalle.

En annan grej jag kom att tänka på är att jag ett bra tag har haft en stooor bild av en hel symfoniorkester som skrivbordsbakgrund för att lite i smyg lära mig var olika instrument finns när jag leker symfoniker, och det verkar som det funkade för nu ser jag hela orkestern innanför ögonlocken nästan haha! Nu är jag hjärteknipande trött på den bilden så nu har jag Cubase Atari över hela skrivbordet, men nerdragen till nästan svart, fast det räcker och så syns ikonerna på skrivbordet fint. Geekigt? Ya betcha! 😆😛

Jag ser nog generellt små och stora orkestrar från publiken när jag mixar även in-the-box. Känns rimligast så.

Redigerat av GothenburgerDressing
Link to comment
Dela på andra sajter

Riden SKA vara till vänster och hihat SKA vara till höger.(i vanlig uppsättning)

Och minsta pukan börjar i höger och går i stigande storleksårdning mot vänster.

Dvs fammifrån oavsätt uppsättning.

Edit: SKA... nja, du kan göra som du vill så länge det passar musikstilen... att hålla sig till regler och samma sound som alla andra inom samma musikstil är ganska tråkigt i längden.

på 60-talet var det ju(i stereons barndom) vanligt med trummor åt vänster och trum-reverb åt höger, det känns ändå inte helt skummt att lyssna på. Exempelvis Caravans första skiva har sådan trum-mix.

https://www.youtube.com/watch?v=Zwsb5kaLh00

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det rätt mycket sak samma, då det hänger lite på vad målet är med ljudbilden är. Men om "larger than life" är målet (vilket är majoriteten av det jag gör) så lägger jag det i 90 fall av hundra efter instrumentalistens perspektiv. Vilket ofta är fallet med andra instrument som är stereo av naturen. t.ex Piano.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixar från publiken, vet inte varför, har alltid gjort så, dvs hi-hat till höger, om det nu inte är vänstertrummis 😉. Antar att det har att göra med att jag alltid hört trummor på det viset. Likadant är det så det blir på en konsert, rent visuellt alltså, stereobilden är knappast något en upplever där.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Genrellt mixar jag från publikens håll. Har mixat från trummisens håll om en producent spelat in OH på det sättet och det inte är jag själv som är tekniker. Kan dock hända att jag frågar om det gör något om jag vänder trummorna, även om de valt vid inspelning att ha på annat sätt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...