Jump to content
Annons

Shure SM7b, sång och avstånd


Jayway

Recommended Posts

Hej!

Jag har testat att spela in sång några gånger med den legendariska Shure SM7b, men jag blir inte riktigt klok på hur långt från micken jag ska vara när jag spelar in.

Grundregeln med en dynamisk mick brukar väl vara att man ska sjunga supernära mikrofonen (några cm?) men det är två saker som stör mig när jag sjunger riktigt nära:

1) Jag upplever att micken har en väldigt (väldigt!) stark proximity-effekt, dvs att ljudet blir extremt mycket basigare när man sjunger nära. Jag tycker det är stor skillnad mot att sjunga t.ex. i en SM57. Man kan i och för sig högpassfiltrera sången, men jag tar basigheten som en signal att jag är "för" nära, rätt eller fel...

2) Jag tycker också att micken är väldigt känslig för avstånd och riktning jämfört med andra mickar, när man sjunger nära. Alltså att både ljudvolym och proximity-effekt varierar orimligt mycket när man råkar vingla iväg ett par centimeter hit eller dit från micken - och det känns som att det blir onödigt svårmixat eftersom man får justera gain och ev EQ eller tok-komprimera av helt fel anledning.

Jag vet att jag egentligen har för dåliga micpreamps för att göra micken rättvisa (en extern Art Tube MP, eller mina inbyggda i ljudkortet PreSonus AudioBox som egentligen har för lite kräm för micken...), men jag tycker inte att det här med avståndet borde ha något med det att göra.

Jag har läst det mesta på nätet om SM7b och avstånd tror jag 😉 men det vore toppen om någon hade lite klokskap att bjuda på här. Hur nära micken står ni eller sångaren om ni spelar in med en SM7b? Det är väl någon slags pop, R&B eller möjligen modern country som står på menyn här stilmässigt, dvs ingen riktig screamer-musik. 🙂

Tack och ha det bra!

/ jayway

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

SM7B är väl i grund och botten en broadcast dynamisk mick. Alltså har den ett väldigt riktat ljud och en väldig proximity effekt. Vet många radios som använder dem, då med en jäkla massa komprimering på för att slippa problemet du beskriver.

Vill du ha en bra sångmick för inspelning får du nog rikta dina ögon mot en stormembrans kondensator mikrofon. Det är ju standard i studiovärlden för musikgenrena du nämner. Beroende på din budget så skulle jag rekommendera 3st olika mikrofoner.

Neumann TLM102 = Ca 5,000kr

Neumann TLM49 = Ca 13,000kr

Neumann U87AI = Ca 23,000kr

Gärna en bra preamp till det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever också precis det ni beskriver. Jag tror det är så den mikrofonen funkar. Man behöver ha den mer eller mindre i munnen, och sedan basskära ganska brutalt.

Jag har bara jobbat med den ett par gånger, men jag upplever att den funkar jättebra till lite ruffare saker. Typ rock, hårdrock, rapp. Men ska man ha något mer nyanserat så är det nog läge att kolla på en annan mikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Jay Bee och johanvegna! 🙂

Ok...ja, det kanske är så den är helt enkelt. Jag får fundera på hur jag hanterar det.

Anledningen att jag skaffade en dynamisk var att jag oftast spelar in i lite halvdåliga rum, jag tänkte att en dynamisk tar upp mindre av rumsakustiken. Just SM7b är ju rätt uppskriven som sångmick på olika håll, i och för sig ofta för stark sång (som Johan är inne på) men inte bara.

Tack för mickförslagen Jay Bee, och tack för dina erfarenheter johanvegna. Fler idéer mottages tacksamt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen att jag skaffade en dynamisk var att jag oftast spelar in i lite halvdåliga rum, jag tänkte att en dynamisk tar upp mindre av rumsakustiken.

Det är inte så dyrt att dämpa åtminstonde lite i rummet för att få ljudet lite torrare. Behandla bas och mellanregister kostar ju en hel del om det ska göras korrekt men att behandla reverbsvansen och lite HF absortion gör sånginspelningarna mycket mycket bättre och går bara på någon tusenlapp. Sen så fungerar reflektionsfilter ganska bra också. T.ex detta:

http://www.thomann.de/se/vicoustic_flexi_screen_ultra.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, mjo, jag har lite halvkoll på det här med akustikbehandling, men det vore toppen att ha en bra sångmick som går att använda i icke-perfekta miljöer.

Alltså, att slippa oroa sig för fläktljud mm som kan dyka upp där man minst anar det. Jag tycker även att dynamiska mickar är lite mer "förlåtande" när det gäller sång.

Och som knuff skriver finns det en massa exempel på folk som har gjort briljanta inspelningar med SM7b. Så...hur hanterar dom micken? Alla förslag mottages tacksamt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

SM7B är väl i grund och botten en broadcast dynamisk mick. Alltså har den ett väldigt riktat ljud och en väldig proximity effekt. Vet många radios som använder dem, då med en jäkla massa komprimering på för att slippa problemet du beskriver.

Vill du ha en bra sångmick för inspelning får du nog rikta dina ögon mot en stormembrans kondensator mikrofon. Det är ju standard i studiovärlden för musikgenrena du nämner. Beroende på din budget så skulle jag rekommendera 3st olika mikrofoner.

Neumann TLM102 = Ca 5,000kr

Neumann TLM49 = Ca 13,000kr

Neumann U87AI = Ca 23,000kr

Gärna en bra preamp till det!

Sm7b är ju en skitbra mikrofon till sång. En Tlm102 är ju en nergradering...

Till OP. Är du osäker på avståndet så använd sm7an som när du använder en stormembransmikrofon. Dvs, med popfilter för att få ett jämnt avstånd. Med en bra preamp är sm7an en guldmikrofon och den ställer väldigt låga krav på övrig rumsakustik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sm7b är ju en skitbra mikrofon till sång. En Tlm102 är ju en nergradering...

Till OP. Är du osäker på avståndet så använd sm7an som när du använder en stormembransmikrofon. Dvs, med popfilter för att få ett jämnt avstånd. Med en bra preamp är sm7an en guldmikrofon och den ställer väldigt låga krav på övrig rumsakustik.

En tlm 102 har bra mycket mer detalj än vad en sm7b har. Jag tog med tlm102 som ett budget förslag, för några tusenlappar får man inte mycket mikrofon för pengarna. Sen att en tlm 102 skulle vara en nedgradering från en Sm7b håller jag inte alls med om. Vem använder en dynamisk mikrofon till vocals i studiosammanhang idag? Spela in instrument och trummor visst, men att en tlm 102 skulle vara en nedgradering från en sm7b? Knappast. Inte till syftet han beskriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

En tlm 102 har bra mycket mer detalj än vad en sm7b har. Jag tog med tlm102 som ett budget förslag, för några tusenlappar får man inte mycket mikrofon för pengarna. Sen att en tlm 102 skulle vara en nedgradering från en Sm7b håller jag inte alls med om. Vem använder en dynamisk mikrofon till vocals i studiosammanhang idag? Spela in instrument och trummor visst, men att en tlm 102 skulle vara en nedgradering från en sm7b? Knappast. Inte till syftet han beskriver.

Ja väldigt många studios använder sm7b idag på sång. Jag skulle säga att det är standard inom rock och metal genren. Metallica's senaste plattar var trackad med den b.la.

Jag tycker sm7an är den bästa micken man kan få under 15k på sång. Fungerar hur bra som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att det är standard inom rock och metal genren. Metallica's senaste plattar var trackad med den b.la.

Knappast. Inte till syftet han beskriver.

Det är väl någon slags pop, R&B eller möjligen modern country som står på menyn här stilmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för synpunkterna båda två. Vi behöver inte bestämma idag vilken mick som är världens bästa 😉 och för mig finns det som sagt parametrar i mickvalet som inte bara handlar om krispigaste soundet.

Meen...om någon har erfarenhet av att spela in på ett visst avstånd från SM7b så är tråden fortfarande öppen. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är det ute och cyklas rejält. sm7b är en grym mick med många fördelar. Väljer lätt den framför skroten tlm.

Men inte till syftet han beskriver!!

Visst, till metal med en 610 pre och en 1176 comp och pultec EQ i kedjan kan du nog få ett schysst sound i den. Men inte till syftet i denna tråd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för synpunkterna båda två. Vi behöver inte bestämma idag vilken mick som är världens bästa 😉

Ska vi boka in ett datum lite längre fram kanske? Skulle gärna vilja att det avgjordes en gång för alla så att vi slipper fler diskussioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en SM7B i ett par år. Använde den främst till sång men även till akustisk gitarr.

För mig så lät den allra bäst när jag tog av det medföljande popfiltret så att bara metallgallret var kvar. Körde sen med ett klassiskt popfilter framför och sjöng en 2 dec från micken. Funkade kanon för mig.

Om jag får göra ett inlägg i debatten "vilken är den bästa mikrofonen" som lätt uppstår i sådana här trådar. Tycker ofta, utifrån hur folk pratar, att man letar efter den "bästa mikrofonen" men där kanske man tänker lite fel. Tror det är viktigt att börja med att fundera över vad man behöver och sedan leta efter en mikrofon som har de egenskaperna. T ex, min röst kan bli väldigt vass och sticker ofta iväg på lite obekväma frekvenser. SM7b var väldigt snäll i dessa register och passade därför mina ändamål utmärkt. Så utifrån mina behov så var SM7b en kanon mick. För någon annans ändamål och/eller smak så kanske den suger...

Link to comment
Dela på andra sajter

SM7B är en mick som alltid funkar, det innebär inte att det alltid är det bästa valet men att det i stort sett alltid är ett bra val. Tack vare det är den standard som just sångmikrofon i de flesta studios. Det är ingen vidare allroundmikrofon även om den fungerar på annat också.

Att TLM102 skulle vara ett nedköp håller jag inte med om, snarare en rörelse i sidled kanske. Det är ju en helt annat sorts ljud, i och med att det är en storkondis så är den öppnare och mer detaljerad. Tycker det är en kanonmik i prisklassen, och funkar betydligt bättre som allroundmik än vad SM7B gör. Dock passar den inte så bra på alla röster.

Jayway, vilket av puffskydden använder du? Har du testat båda? har du testat utan?

Har även märkt att vissa sångare ofta får en resonans runt 250Hz när de sjunger i SM7B. Är det den frekvensen som spökar mest? Ofta brukar det funka att bara skära lite där.

Det kan ju vara så att en annan mikrofon skulle passa din röst bättre. Ofta brukar lite basfattigare röster funka bättre med SM7B när det gäller lite mer lågmäld sång, men det brukar ju gå att få till hyfsat med EQ ändå.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för två riktigt bra och användbara svar, lonewind och rainydays - kanon!

Jag har kört med det "lilla" puffskyddet + ett popfilter framför på olika avstånd. Här har jag visst några varianter kvar att testa. 🙂

Har även märkt att vissa sångare ofta får en resonans runt 250Hz när de sjunger i SM7B. Är det den frekvensen som spökar mest? Ofta brukar det funka att bara skära lite där.

Ja jäklar...det skulle det faktiskt kunna vara... Stort tack, ska testa det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stoppa in din SM7B till denna sen in i preampen din.

Info: http://cloudmicropho...d12/?page_id=21

...eller kör med en Triton Audio FetHead, som gör samma sak betydligt billigare... 😉

En sådan inline-förstärkare gör att du slipper skruva upp gain så högt på preampen, att den ger förhållandevis mer brus, som de flesta gör när man kommer upp över 75-80% av max gain. Mycket bra till bandmickar och andra dynamiska, som ju saknar förstärkningen som kondensatormickarna har inbyggd.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, otroligt smarta prylar!

Faktum är att jag har en Triton FetHead (glömde att skriva det), som jag köpte i ren desperation när jag skyllde allt på min preamp. 🙂

Den gör precis det som den lovar. Riktigt bra grej som sagt, och Cloudlifter verkar också ha bra rykte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enl min erfarenhet...Den största fördelen med stormembran (NT2a) jfrt med småmembran (tex sm57) är att alla tagningar låter identiska. Det går relativt snabbt att klippa ihop några tagningar sång utan att man behöver justera relativa nivåer för spåren. Det har väl med, precis som skrivs här, riktningskänslighet och avstånd att göra. Minsta vinkelfel med en mer riktningskänslig mick kräver en del eq-ande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...