Jump to content
Annons

Bort med musiken i studioforum!


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Här i forumet är det ju inte många kommentarer på låtar som laddas upp. De flesta hatar nog det andra gör. Eller?

Jag tog mig tid o la in lite korta oproffsiga kommentarer på fem låtar som kallades "månadens bästa låtar" eller vad det stod.

Sen när jag kom tillbaka till storforumets mestadels stillastående huvudsida så var inte varken låtarna eller kommentarerna med, jag hade glömt att det är så det fungerar. Varför? Är det ett medvetet val av de som lägger upp sajten?;

"Hata inlagda låtar, stoppa undan skiten nånstans där vi slipper den! Musik, vad är det för jävla skit här i detta forum?" 🤪

Jag tycker det är roligt att lyssna o kommentera sånt jag inte håller på med själv, modernt elcectro osv, men det går ju inge vidare att göra det här. Många skiter nog helt i att ladda upp några låtar när ingen kommenterar.

Dessutom, när jag försökt ladda in MP3or så har det inte funkat öht

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nä det största problemet är väl att forumet inte är utformat för att främja den typen av aktiviteter.

Jag får erkänna att jag nästan aldrig ser när det laddas upp låtar här. Misstänker att det är likadant för många andra.

Ju enklare det är att se nya låtar och lyssna på dem, desto fler kommentarer kommer de få. Och ju mer aktivitet desto fler lägger upp låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om möjligheten att själv utses som "månadens" begränsades på nåt sätt om man själv inte bidrar med betyg eller kommentarer, så skulle kanske viljan att bidra ökar om man annars inte kan hamna i topp.

...Sedan får jag väl öppna för möjligheten att just mina, ej betygssatta (utom ett), ej särskilt avlyssnade, och sällan kommenterade bidrag är helt ointressanta för andra än mig själv. Jag blir säkert upptäckt efter min död. ...Missade dock medlemsskapet i Club 27.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä det största problemet är väl att forumet inte är utformat för att främja den typen av aktiviteter.

Jag får erkänna att jag nästan aldrig ser när det laddas upp låtar här. Misstänker att det är likadant för många andra.

Ju enklare det är att se nya låtar och lyssna på dem, desto fler kommentarer kommer de få. Och ju mer aktivitet desto fler lägger upp låtar.

Förr dök ju låten upp i det andra flödet. Då var det väl lite större chans på kommentarer. Borde gå att ha så igen.

Det borde även var många fler inlägg man ser när man går in i forumet. Så var det också förr.

Allt var bättre förr. Hästdragna spårvagnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr dök ju låten upp i det andra flödet. Då var det väl lite större chans på kommentarer. Borde gå att ha så igen.

Det borde även var många fler inlägg man ser när man går in i forumet. Så var det också förr.

Ja det verkar inte varit mycket tanke på användandet av forumet när det byggdes om. Det känns mer som det handlade om "hur ska vi få plats med så mycket reklam som möjligt" och "hur ska vi lura in folk till M3-sajten".

Skulle verkligen önska att musiken fick ta mer plats här. Studiofestivalen är något man borde blåsa mer liv i. Är man inte här varje dag har man ingen aning om att den pågår ens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

För länge sedan kom alla nya låtar som folk laddade upp på första sidan. Men det försvann och sen försvann allt tror jag, det här har blivit ett ställe man passar på att lägga upp en låt på när man ändå håller på och talar om för världen att man gjort en låt. Men vem bryr sig det är ju jag jag jag jag och jag ska bli stor och såga guld med motorsåg så varför lyssna på nån annans musik annat än om det kan löna sig så dom lyssnar på min.

Ja lite så kanske men så är det över allt. På tuben tex finns det en mängd grupper man kan gå med i när det gäller musik men aktiviteten är ofta på noll överlag med några få aktiva och så en massa som slinker igenom och postar sitt eget sensationella förstås som man ska beundra.

Det kanske har blivit för lätt, tillgängligt och billigt att skapa musik. Kanske tidningen studio inte var så bra egentligen om man ser det ur det perspektivet. Och dom har väl dragit vidare föresten innan skeppet sjönk och nu kramar affärsfolket det sista som går ur konceptet.

Ja ja en tanke så här i oförstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske har blivit för lätt, tillgängligt och billigt att skapa musik. Kanske tidningen studio inte var så bra egentligen om man ser det ur det perspektivet. Och dom har väl dragit vidare föresten innan skeppet sjönk och nu kramar affärsfolket det sista som går ur konceptet.

Nu tycker jag du är lite väl dyster Sven. 🙂 Jag tror att det är en kultur som går att förändra.

Jag kan inte se något negativt i att musikskapande blir mer lättillgängligt mer än att bruset blir högre. Fast jag tror att det är styrkan i mindre communities som detta. Det blir aldrig överväldigande mycket. Men det måste göras lättare och roligare.

Men ja, med risk för att låta lite elitistisk så har jag varit inne bland låtarna ett par gånger och jag tycker det är svårt att hitta något vettigt. Antingen är det sidechainpumpande ibizahits 14 eller låter det som en karaokekväll på finlandsbåten. Och det är ju kul att de håller på, men jag känner inte riktigt att jag har något att tillföra till något av det. Saker som "Dethär förstår jag mig inte på" och "Testa att ändra allt i denhär så skulle det nog låta riktigt schysst" tror jag inte hjälper någon.

Det verkar inte heller vara sällan folk som bara reggar sig för att "sprida sin musik" och vissa känns det oklart varför de lägger upp sina låtar.

Men sen finns det ju några guldkorn där också om man letar ordentligt. Problemet är väl att jag inte riktigt känner för att leta ordentligt, som sagt bruset är lite högre idag. Och sen hjälper det inte direkt att den delen av sajten är så väl gömd att jag ständigt glömmer bort den.

Men jag vet inte. Kanske den typen av aktivitet inte ens lämpar sig för ett forum som detta.

Jag tror definitivt på att försöka få mer intresse för tävlingar som Studiofestivalen. Jag känner att det är ett format som uppmuntrar utveckling och kreativitet. Dessutom blir folk mer engagerade i att lyssna på andras låtar också.

Tycker det hade varit kul med en mixcirkel också. Där man mixar en låt i månaden och sedan går igenom vad man stötte på för utmaningar och hur man löste dem, tanken bakom sin mix osv. Jag vet inte, kanske finns det en ovilja att dela med sig av sina hemliga vapen. Men det skulle kunna få oss att växa och utvecklas kollektivt.

Jag vet inte riktigt varför folk är här. Om det bara är för att koppla av och slänga tangenter en stund eller om det önskas mer aktivitet av det slaget.

Jag vet inte ens vem det är som håller i forumet nuförtiden och vad det finns för planer för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att få ordning på musikkritiken har jag också sett som något som måste göras på studio forum och har meddelat detta och jag kommer fortsätta jobba för att det ska utvecklas. Att månadens låt ska bli bättre upplagt, att trådarna syns i nyhetsflödet på första sidan osv. Så ha lite tålamod så jobbar jag på från min sida med låtkritiken.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Att få ordning på musikkritiken har jag också sett som något som måste göras på studio forum och har meddelat detta och jag kommer fortsätta jobba för att det ska utvecklas. Att månadens låt ska bli bättre upplagt, att trådarna syns i nyhetsflödet på första sidan osv. Så ha lite tålamod så jobbar jag på från min sida med låtkritiken.

MVH

Anders

Det är bra att överheten visar flaggan och meddelar att Studio forum ångar på. Tack för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan funderar jag på om POP/ROCK/...mm skulle delas upp på ett annat sätt som passar/speglar intresset här på forumet.

(Inte BRA LÅTAR/DÅLIGA LÅTAR.)

Om det är saklig kritik man är ute efter borde sorteringen kanske vara: MIXNING/LÅTTEXT/RIFF/HOOK/MELODI/INSTRUMENTKOMPOSITION/ARR eller nåt liknande, där man kan få "rätt" kritik/diskussioner. Färdiga låtar som inte behöver annan kritik än "bra jobbat" kanske borde ligga i en annan del av forumet (tex i anslutning till forumfestivaler).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske är lite så att iom internet så är man helt j-a dränkt i gratis musik dygnet runt så man nästan inte ens orkar lyssna på sin egen favoritmusik längre? Man lyssnar en minut på en låt, sen klickar man på nåt annat, sen stänger man av helt… Lite så har det blivit för mig, o jag undrar om det beror på att jag är ganska gammal (59) o har lyssnat mig less på det mesta i många år, eller om det är likadant även för yngre lyssnare, (så tror jag det är). Man får ju tag i all musik hur pissenkelt gratis som helst, då försvinner värdet. En annan grej med musik tror jag är att den på ett sätt blev förstörd iom MTV o alla musikvideosar. Förr, på LP-tiden lärde man sig att lyssna på musiken, när det sen blev video var det minst lika viktigt att sångerskorna såg ut som porrstjärnor. Musiken blev mindre viktig, o en halvful sångerska var chanslös. O det är ju helt klart roligare att se tex ett rockband spela live i datorn än att enbart höra på samma inspelning. Men ändå så tror jag att vi, både unga o gamla, mer eller mindre tappat förmågan att enbart lyssna.

Nu har det blivit så jäkla mycket av allting att man tycker att allt bara är ett jobbigt brus, även sån musik man verkligen skulle gilla om man nu bara tog sig tid att lyssna på den.

Så det är nog inte enbart forumupplägget som gör det här, det är ett oundvikligt fenomen i internettiden.

Har ni föresten sett alla köp-o-sälj-grupper på Facebook? Hur många varianter som helst; Sälj med 24-timmarsbud, köp o sälj, köp o sälj utan regler, tigg o skänk, köp o köp o köp… Här i Söderhamn o Gävleborg vete fan hur många säljgrupper det finns. Det finns tom två olika grupper med exakt samma namn: köp o sälj söderhamn… Att sälja nåt verkar vara omöjligt, bruset av säljannonser är lika stort som musikbruset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Musik är ännu mer en konsumtionsvara än nånsin så jag förmodar att det pekar på att det bara är ett jobb som alla andra. Det man således borde göra det är att se till att lobba för ett helst flera ställen i sitt närområde där man kan konsumera den och där utförarna kan lira.

Internet har spelat ut sin roll när det gäller marknadsföring då flödet inom allt är massivt så att inte ens det mest fantastiska lyckas slå sig fram så att folk tittar i nån större utsträckning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så man måste lira först och sen sälja skivan inte tvärt om.

Menar du att vi är lite tillbaka på typ 60 o 70-talet när många band först spelade på ungdomsgårdar, sen större o större ställen för att sedan ev få göra en singel som såldes?

Ligger nog mycket i det i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja nåt åt det hållet, det är bara det att nu kan vi ju göra skivan själva och riktigt billigt jämfört med förr. Jag tror att man måste få igång live musiken i närområdet fixa spelställen och få folk att komma. Det närmaste man kommer nu det är en trubamoll på nån krog dit alla egentligen gått för att ta en bärs så det kunde lika gärna stå en radio i ett hörn och skråla. Det här måste ju gå att kombinera jag menar så att folk kan ta en pils och verkligen få lyssna på bra musik på riktigt. Inget ont sagt om trubadurerna dom är coola så det har också sin plats.

Det måste till lite realism och insikt att det här handlar om ett jobb så man måste göra det och då blir det svårt att börja på toppen. Det är väldigt få som har tur som han avinchi eller vad han heter och det finns många riktigt bra inom alla gengre ska man veta. Fan när jag gick på Liljeholmen det fanns hur många svinbra unga musiker som helst bara i dom årskullarna som jag gick. Och det var 1995-96 tror jag så hur många har bara den skolan släppt ut genom åren. Kort sagt konkurrensen är hård och då blir det ju extra svårt att slå igenom hemifrån garderobstudion genom att lägga upp låtar på internet och hålla tummarna tror jag i alla fall.

Själv duger jag inte riktigt till att uppträda ens om jag tränade som en idiot, ja kanske nån låt eller två då men sen är det nog kört. Men jag har inte tid heller att driva nåt pga min familjesituation annars skulle jag börjat försöka dra igång nåt här där jag bor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar en hel del, både som enmansband o med GUITAR 66 på fyra man. Det finns en hel del spelningar, bla har intresset för gamla jänkebilar o hela raggarkulturen med 50-talsmusik ökat som fan, så där blir det en del speltillfällen. Och raggarna är skitbra publik, de är i alla åldrar dessutom, från 2 år till 80. Eller mer. 80-åringarna är värst på att hålla igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Internet har spelat ut sin roll när det gäller marknadsföring då flödet inom allt är massivt så att inte ens det mest fantastiska lyckas slå sig fram så att folk tittar i nån större utsträckning.

Jag håller nog inte riktigt med dig där. Visst, för 10 år sedan fanns det inte alls lika mycket innehåll på nätet. Då kunde man med lite tur och talang nå framgångar bara genom att lägga upp sin musik, inte minst om man hade en video också. Jag tror tex. inte Jake Shimabukuro hade fått lika mycket uppmärksamhet idag som han fick då.

Samtidigt har verktygen och möjligheterna för att marknadsföra sig själv på nätet blivit enormt mycket bättre sedan dess. Men nä, det är inte bara att ladda upp sitt mästerverk och hålla tummarna. Man får vara beredd på att spendera en hel del tid och även lite pengar för att marknadsföra sig.

Jag vågar nog säga att det fanns mer fantastisk musik som inte blev lyssnad på förr eftersom de stora skivbolagen mer eller mindre dikterade vad folk skulle lyssna på.

Tack vare internet så är det nu möjligt att livnära sig som oberoende arbetarklassmusiker i Sverige. Det var något som var nästan otänkbart för 20 år sedan om man inte spelade i dansband eller trubadurade. Men ja, det är hårt jobb. Det har alltid varit hårt jobb, även för de få som blivit rika och berömda.

Jag tror inte alltid att det är en jättebra idé att försöka jobba sig upp från den lokala livescenen om det inte är där ens publik finns. Visst, gör man det för att det är kul att spela live eller få scenvana är det en sak, men i marknadsföringssyfte kan det vara bättre att ge sig ut på nätet och söka sin publik. Det beror på vad man gör. Det gäller att analysera marknaden och anpassa sin strategi därefter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det jag pratar om är att skapa en levande kultur där vi bor. Det finns flera olika fördelar med det en är till exempel att man inte behöver åka så in i norden för att jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

En overklig idé jag fick var att Studio forum skulle utveckla ett program och en smartphoneapp som påminner om Spotify där man lätt kunde organisera, ladda ner, lyssna och kommentera låtar. Då kan man lättare lyssna samtidigt som man gör annat..

Redigerat av D Vibe
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker studio forum kan öppna ett soundcloud konto så kan användare här ladda upp sin musik på det kontot och själva få välja om den musiken skall kunna laddas ner eller inte. Och så har man en tråd här där man skriver när man laddat upp en låt. Fördelen med detta är att låtarna kommer till en bredare publik direkt

Samma sak kan gälla för studio forums musik tävlingar. Då döper man kontot efter tävlingens namn.

Det blir mindre krångel för alla parter.

Link to comment
Dela på andra sajter

När Studioforum gjordes om och reklam kom in var det många som blev missnöjda med just den biten om uppladdade låtar. Ett nytt musikforum startades http://www.kontrollr...forum/index.php

där det är stor spelgläje. Det kommenteras upplagda alster flitigt och medlemmarna själva har sen många år tillbaks startat en sorts festival där man skickar in egen låt, ofta där andra medlemmar hjälpt till i någon form och sen röstas en vinnare fram. Vinnaren får då bestämma tema vad nästa festivals låtar ska vara. Nu är det uppe i Festival nr 41. Teman har varit allt ifrån kärleksballad, Beatleslåten som inte kom med i Sgt Pepperalbumet, låt på begränsat antal ackord, filmmusiktema, barnprogramsmusik, Bob Dylaninspirerat, duettsång, låt gjord med favoritinstrumentet osv.

Redigerat av 91:an
Link to comment
Dela på andra sajter

Uppladdningsfunktionen för låtar här är lite omständlig. Själv tycker jag det lättaste är att lägga låten på sitt Dropbox-konto och sen posta en länk dit. Då tycker det ju dessutom automatiskt upp en liten webspelare som går att köra direkt i inlägget.

En overklig idé jag fick var att Studio forum skulle utveckla ett program och en smartphoneapp som påminner om Spotify där man lätt kunde organisera, ladda ner, lyssna och kommentera låtar. Då kan man lättare lyssna samtidigt som man gör annat..

Kanonidé!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...