Jump to content
Annons

Bort med musiken i studioforum!


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

När Studioforum gjordes om och reklam kom in var det många som blev missnöjda med just den biten om uppladdade låtar. Ett nytt musikforum startades http://www.kontrollr...forum/index.php

där det är stor spelgläje. Det kommenteras upplagda alster flitigt och medlemmarna själva har sen många år tillbaks startat en sorts festival där man skickar in egen låt, ofta där andra medlemmar hjälpt till i någon form och sen röstas en vinnare fram. Vinnaren får då bestämma tema vad nästa festivals låtar ska vara. Nu är det uppe i Festival nr 41. Teman har varit allt ifrån kärleksballad, Beatleslåten som inte kom med i Sgt Pepperalbumet, låt på begränsat antal ackord, filmmusiktema, barnprogramsmusik, Bob Dylaninspirerat, duettsång, låt gjord med favoritinstrumentet osv.

Det är ingen större skillnad faktiskt mellan kontrollrummet och här inte för mig i alla fall. Men det är väl som vanligt man måste underordna sig och gud nåde om man kommer med nåt nytt och trär som till exempel nya sätt att marknadsföra sina musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons
GothenburgerDressing (oregistrerad)

Jahaja! Det var ju en kul början att läsa detta ämne som nyregistrerad och förhoppningsfull gubbjävel haha.

Finns det något alternativ till Studio forum musikuppladdningar med respons från någonstans i geografin i det gamla fäderneslandet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det skall vara lättare att lyssna på låtarna. Tycker att spelaren är för långsam. Det kan vara att filerna är stora om det är wav och att det tar lång tid att ladda upp dem i spelaren men då skulle jag vilja se om det buffrar och hur många procent det är kvar. Nu trycker jag på play och så händer det ingenting. Buffrar den nu? Eller har den crashat?

En annan grej jag skulle vilja se är att de senaste låtarna kommer upp på startsidan och att man då med ett enkelt klick kan spela upp dom direkt. Kanske att det öppnas en spelare i ett nytt fönster där låten spelas upp i. Ett litet, som inte tar så stor plats. Det skulle också vara gött om man kommer till tråden i fråga, kanske att den öppnas i en ny flik.

Link to comment
Dela på andra sajter

GothenburgerDressing (oregistrerad)

Jag tycker att det skall vara lättare att lyssna på låtarna. Tycker att spelaren är för långsam. Det kan vara att filerna är stora om det är wav och att det tar lång tid att ladda upp dem i spelaren men då skulle jag vilja se om det buffrar och hur många procent det är kvar. Nu trycker jag på play och så händer det ingenting. Buffrar den nu? Eller har den crashat?

En annan grej jag skulle vilja se är att de senaste låtarna kommer upp på startsidan och att man då med ett enkelt klick kan spela upp dom direkt. Kanske att det öppnas en spelare i ett nytt fönster där låten spelas upp i. Ett litet, som inte tar så stor plats. Det skulle också vara gött om man kommer till tråden i fråga, kanske att den öppnas i en ny flik.

Är det DET som är felet? 😳

Ladda upp WAV? Gör man det? Jag gjorde en lyssningstest för ett tag sedan och bland annat ingick några mp3 filer med olika grad av data-kompression. Jag fick ta i allt vad jag orkade för att höra skillnader kan jag villigt erkänna, detta trots studio-monitorer. Är det inte bättre att man begränsar till bara mp3 filer och så kan man om man vill använda 320 kbps eller lägre om man vill. Full CD är väl 1440 om jag minns rätt. Den som vill prova kan ju göra några mp3-filer med olika grad av kompression och sätta sin ljudspelare av valfri sort på shuffle och göra en konstgjord dubbelblind test och se hur mycket skillnad man hör egentligen.

Den springade punkten är väl om det är värt att ha en fil som är så stor att browsern inte kan spela upp den och folk slutar lyssna??? Men börjar inte låtarna spela när de buffrat tillräckligt med 0011 0101 0101 0111?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det DET som är felet? 😳

Ladda upp WAV? Gör man det? Jag gjorde en lyssningstest för ett tag sedan och bland annat ingick några mp3 filer med olika grad av data-kompression. Jag fick ta i allt vad jag orkade för att höra skillnader kan jag villigt erkänna, detta trots studio-monitorer. Är det inte bättre att man begränsar till bara mp3 filer och så kan man om man vill använda 320 kbps eller lägre om man vill. Full CD är väl 1440 om jag minns rätt. Den som vill prova kan ju göra några mp3-filer med olika grad av kompression och sätta sin ljudspelare av valfri sort på shuffle och göra en konstgjord dubbelblind test och se hur mycket skillnad man hör egentligen.

Den springade punkten är väl om det är värt att ha en fil som är så stor att browsern inte kan spela upp den och folk slutar lyssna??? Men börjar inte låtarna spela när de buffrat tillräckligt med 0011 0101 0101 0111?

Jag vet inte om det är det som är felet men jag gissar på det. Jag har inte provat genom att sätta på spelaren och vänta länge. Det var en gång som någon postade ett kortare ljudklipp som jag lyssnade på i spelaren och då gick det bra. Då antog jag att det var pga att filen var så liten. Men jag kan ha fel.

Hur som helst så vore det gött med en spelare som visar hur mycket den buffrat så man vet om den är på gång att spela upp eller om den har crashat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

En avdelning där man kan lägga upp låtar som antingen Soundcloud, Youtube. Dropbox eller vad man vill vore fint. Forumets egna spelare har ju aldrig funkat o kommer knappast att nånsin göra det heller. O eftersom Dropbox finns med WAV eller Soundcloud med sitt MP3 så är det väl ingen ide att använda nåt annat?

Att filerna kanske tas bort efter ett var ju skit det samma…

Nyinsenat:

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

...eller tillåta länkar/inlägg till spotify eller soundcloud (på låtlistan). Kanske inte kan bedöma mixning och ljudkvalité, men väl låtar. Då skulle iaf jag posta låtar här. 😊

Det gäller att sortera kritiken efter smaksak och ren fakta. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...