Jump to content
Annons

fusionsdisk bra?


leopard

Recommended Posts

Annons

Hade aldrig hört benÀmningen Fusion Drive tidigare, sÄ jag fick leta... Namnet har Apple tydligen hittat pÄ för de hybrid-diskar som de sÀljer.

Det Àr en mekanisk hÄrddisk dÀr en SSD i princip funkar som ett stort (och i vissa fall ocksÄ smart) cacheminne - sÄ det blir snabbare i vissa lÀgen, men inte i andra. Skulle hellre köra med en ren SSD, eftersom den alltid Àr snabb (och SSD börjar sjunka i pris, sÄ att de blir överkomliga i allt större storlekar) - men det beror kanske pÄ vad den Àr tÀnkt att anvÀndas till...

Jag skulle inte rÀkna med att den blir bÀttre Àn en mekanisk disk nÀr det gÀller audioinspelning. Om man anvÀnder den till ljudbibliotek dÀr man ofta anvÀnder samma samplingar, sÄ att de kan ligga kvar cache:ade i SSD:n, sÄ blir det förstÄs snabbare och man kan pressa fram fler samtidiga toner - men om SSD:n fylls, sÄ gÄr det ner till den mekaniska diskens hastighet eftersom data mÄste lÀsas dÀrifrÄn för att fylla pÄ SSD:n...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fusion Drive Àr inte att rekommendera. Den funkar till vanliga svenssonsdatorer som inte vet bÀttre.

Anledningen att dom finns Àr att stora SSD's Àr rÀtt dyra och det hÀr Àr ett kasst försök att sÀlja "stora" diskar i tron att det skulle vara SSD-prestanda. SmÀck i mina ögon. Kör dÄ hellre pÄ en vanlig HDD eller SSD. Absolut ingen hybrid. Men det gÄr ju naturligtvis att byta ut den.

Men vi har ju tur för att inom ett par Är sÄ kommer det en ny generation SSD's (3d nand) som har 10 TB lagring eller mer pÄ en 2.5" disk. Kommer att kosta skjortan, men det finns. Sen slÀpps vÀl inte 10 TB pÄ en gÄng. Gissningsvis sÄ kommer sata bytas ut till PCI och köra med flash-diskar framöver.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hade aldrig hört benÀmningen Fusion Drive tidigare, sÄ jag fick leta... Namnet har Apple tydligen hittat pÄ för de hybrid-diskar som de sÀljer.

Nej, en hybriddisk kombinerar SSD och HDD i en enhet. Fusion Drive Àr en virtuell lagringsvolym som anvÀnder tvÄ lösa enheter, dels PCIe-flashlagring som sitter pÄ moderkortet och en HDD pÄ SATA.

NÀr man sÀtter ihop tvÄ enheter med RAID/JBOD finns ingen kontroll över vad som ligger var.

Med en hybriddisk fungerar flashdelen som cache/buffert.

Med Fusion Drive vÀljer filsystemet automatiskt ut de filer du ofta anvÀnder pÄ lÀngre sikt och flyttar dessa till flashdelen.

Jag hÄller inte med om att de utger sig för att vara SSD-prestanda eller att det skulle vara kasst försök. Deras PCIe-flash ger snabbare överföring Àn SATA-SSD och vill du inte anvÀnda Fusion Drive finns fortfarande möjligheten att skrota Fusion-volymen och anvÀnda enheterna som en separat flashlagring och en HDD.

Jag kör Fusion Drive pÄ iMacen i jobbstudion. Inget fel med det, men vill du anvÀnda tvÄ enheter kan du styra manuellt vad som ska ligga pÄ en SSD eller HDD.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej, en hybriddisk kombinerar SSD och HDD i en enhet. Fusion Drive Àr en virtuell lagringsvolym som anvÀnder tvÄ lösa enheter, dels PCIe-flashlagring som sitter pÄ moderkortet och en HDD pÄ SATA.

Ok - dÄ Àr det alltsÄ en mekanisk eller SSD kombinerad med det som heter SSD M.2 pÄ PC-sprÄk?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En hybriddisk Àr en vanlig hÄrddisk med ett litet flashminne (ofta ca 8Gb) dÀr de mest anvÀnda filerna sparas automatiskt. Man fÄr dÄ i teorin SSD lik prestanda pÄ de mest anvÀnda filerna. Detta Àr bra för den genomsnittlige anvÀndaren dÄ det ger en liten prestanda boost för en billig peng. Vill man ha bra prestanda i alla lÀgen krÀvs det en riktig SSD.

En SSD M.2 Àr en SSD disk inkopplad via M.2 grÀnssnittet. Det Àr ett nytt snabbare grÀnssnitt(interface) Àn det vanliga SATA grÀnssnittet.

Redigerat av FNG
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok - dÄ Àr det alltsÄ en mekanisk eller SSD kombinerad med det som heter SSD M.2 pÄ PC-sprÄk?

Teknik och prestanda Àr fullt jÀmförbart med M.2 fast det Àr byggt i moderkortet istÀllet för ett separat kort. Dvs. pajar flashminnet byter du moderkort. Billig att reparera har aldrig varit Apples grej, tyvÀrr.

Om du kör OS X pÄ en PC med SSD M.2 och HDD kan du baka ihop en Fusion Drive-volym.

I hemstudion kör jag OS:et installerat pÄ en stor SSD och en HDD som extradisk för OS:et. Sedan symlinkar jag mappar frÄn SSD:n till HDD:n, t ex stora mappar som inte behöver SSD-hastighet.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fusion Drive fungerar hyfsat bra tycker jag, tack vare att flashdelen Àr sÄ pass stor som den Àr.

Men som nÀmnts tidigare kan du ju Àven dela pÄ fusion-enheten sÄ du fÄr en SSD och en mekanisk disk.

Det har jag gjort pÄ min. Inte sÄ mycket pga prestandaskÀl faktiskt utan för att jag vill slippa höra den mekaniska disken snurra nÀr det Àr tyst i rummet. Kör den interna SSDn som systemdisk och har utökat med en extern SSD via Thunderbolt.

Hade jag inte fÄtt sÄ bra deal pÄ en iMac med Fusion Drive sÄ hade jag definitivt valt större intern SSD istÀllet dÄ den har superbra prestanda. Synd att de tar överpriser för det bara.

Men om du gör det och funderar pÄ att öppna upp datorn och stoppa i en disk till sÄ tÀnk pÄ att fÀstet för 3,5" diskar inte finns i de datorer som enbart levereras med SSD. De gÄr att köpa pÄ ebay men kostade en bra slant sist jag kollade.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...