Jump to content
Annons

Recommended Posts

Det är en helgdag i mitten av januari och jag sitter ner i soffan hos päronen med datorn, ett kopp kaffe och hörlurarna pluggade. Jag leker i min DAW med ett oseriöst projekt för att testa några nya saker jag lärt mig via tutorials men känner att datorn börjar bli varm och att en bensträcka vore bra. Jag stänger datorn och tar en liten promenad (i huset).

Jag sätter mig vid köksbordet där min kära mor sitter och hon, som i övrigt också är personen jag fått min musikaliska sida ifrån, frågar hur jag kommer på melodier till mina låtar. Jag får fundera ett tag, för det är väldigt olika. Ibland drar jag några ackord på gitarren, ibland visslar jag och någon enstaka gång har jag knäppt nog vaknat med melodin i skallen. Jag slår mig ner vid pianot för att demonstrera (fast egentligen visste jag inte vad jag höll på med) och börjar vissla något random. Medan jag visslar klinkar jag på pianot och helt plötsligt möter jag den melodin. Den magiska melodin. På bråkdelen av en sekund visualiserar jag en hel låt av denna ton och lämnar brådskande min mor för att gå tillbaka till datorn.

Jag öppnar min DAW och börjar arbeta.

Mmm... ohh.... yeah....

Allt känns rätt.

Boom! Det här blir succé!

Efter några timmars intensivt sittande har jag gjort något jag verkligen var nöjd med. En grund till låten jag äntligen skulle slå igenom med. Bara midi-piano-stycken men jag hade i alla fall tonerna/noterna och en struktur.

Sen kom vändpunkten....

Det var dags att göra något seriöst av det.

Testade göra låten ungefär så som jag tänker att den ska vara, blev nöjd, insåg sedan att den var torr och hemsk (inte alls så som jag tänkte att den skulle bli), gjorde om och gjorde rätt, blev sämre, sedan bättre, två steg fram och ett steg tillbaka, gjorde om igen, insåg [...]

Och nu har jag fastnat - jag kommer inte vidare! Jag orkar inte ens öppna min DAW för att se projektet jag nu drömmer mardrömmar om. Vi har gått från förälskade till värsta fiender.

Hur gör ni när (om) ni fastnar med en låt?

Jag hittade den här bloggposten jag tyckte var bra, men vill gärna höra hur ni handskas med detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör ja fast så är det ofta för att jag avvikit ut i väggrenen och kommit ner i diket. Har omärkt lämnat mitt-filen, glidit ifrån den idé jag började bygga upp. Blivit närsynt och tappat överblicken, helhetsbilden.

Så ja behöver bara återta överblicken om var ja är och var ja är på väg vs vart jag var på väg; återkoppla, radera allt urspårat material, gå tillbaka några steg i utvecklingen.

Det kräver förstås att man har gjort sig en ganska klar i bild i skallen redan från början, och det är väl inte alla som jobbar så.

Det där du skrev - "Låten jag äntligen skulle slå igenom med /../ Det var dags att göra nåt seriöst av det" - låter som nåt som bara ställer till det för dig. Gör en låt för vad den är, och undvik att låta andra förhoppningar diktera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är fortfarande inte riktigt säker på vilken del det är du har problem med; Är det produktionen som inte låter som du tänkt, eller är själva kompositionen inte riktigt där än?

Lyssna på lite musik som du tror du kan få inspiration av. Alternativt, försök överraska dig själv med någon helt annan musik. Det är oftast lättare att "låna" om du gör det från en helt annan genre än den du själv verkar i 🙂

Sen kan det så klart vara så att låten behöver vila lite. Ge det några dagar, en vecka och försök igen.

Ett alternativ kan förstås också vara att ge sig på låten igen. Tror egentligen ganska lite på att gå omkring och vänta på inspiration. Gör om och gör om, och försöka hela tiden tvinga dig själv att göra något nytt eller annorlunda. Analysera vad du hör, och försöka sätt ord på det. Ju bättre en problembeskrivning är, desto enklare blir det att lösa problemet.

Förr eller senare lossnar det, viktigt att inte ge upp!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner igen mig mycket väl. Jag kom fram till att efter den där känslan "BOOM, detta kommer bli grymt" så kunde jag lyssna sönder det materialet innan jag han komma särskilt mycket längre.

Det jag insett, efter många år, så gäller det, i vilket fall för mig, att arbeta systematiskt och lita på den känslan man hade och samtidigt undvika så gott det går att lyssna sönder. I vilket fall, efter jag kommit ner lite efter den känslan försöker jag få mixen att sitta någorlunda. Efter det sätter jag allt arrangemang för att sedan återgå till mixningen och finslipning. Lyssna igenom hela materialet och skriv upp alla punkter du kan komma på som behöver fixas. Fixa dem. Lyssna igen. Fråga andra personer du känner som producerar. Fixa de punkterna. Repeat, repeat och repeat. Vid det här laget har man antagligen lyssnat sönder materialet. Det är nu man verkligen måste lita på den känslan man hade från början och de man delat materialet med.

Det är inte utan anledning att t.ex. DJs testar sina nya låtar i sina gig i månader innan dem bestämmer för att släppa dem. Givetvis handlar dem självklart om att skapa en hype men det kan vara svårt att lita på den känslan man hade och det är det man måste försöka göra.

Så mitt tips är att du eventuellt tar en paus. Alternativt så kör du pang på rödbetan och börjar brainstorma med punkter gällande upplägget, vilka element som kan läggas till/är överflödiga och vad som exempelvis kan göras på mixningssidan. Någonstans där mellan kanske du hittar tillbaka till "fan detta känns ju faktiskt bra". Det handlar om att hitta sin egen systematik när det gäller arbetsflödet och det var galet svårt och frustrerande innan jag hittade min väg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips som funkar för mig är att rendera ut det man gjort hittills och lyssna på i exempelvis bilen till och från jobbet osv.

Kan ta en åktur eller en månad innan man helt plötsligt vet hur man ska gå vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Släppa materialet och låta det ligga är ett bra tips.. men svårt om man blir kär i en del av en låt, typ "BOOM det här blir grymt".. man sitter o snöar in på och fixar den där lilla snutten tills det gnistrar o sprakar om den.. sen går det för alla förbannad tid i världen inte att hitta på en fortsättning för att glappet till allt man lägger till efter det bara låter bara blekt, tråkigt, för simpelt e.t.c..

Så..polera inte en liten del av låten utan försök att metodiskt bygga HELA låten först.. sen polera.. Tappar man helheten pg.a någon liten del, som typ att man blir kär i en liten 8 takters runda, får man helt enkelt släppa materialet och göra något annat.. om man nu inte har den insikten och karaktären att bryta sig ur situationen och åstadkomma detta direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Jag satt mig ner med papper och penna och försökte få ner mina tankar - försökte hitta känslan jag vill förmedla från början. Sen lyssnade jag på musik av samma karaktär för att få inspiration och analyserade låtarna ordentligt. Sen, som någon skrev ovanför, bestämde jag mig för att lita på den känslan jag fick från början - och nu är jag on track igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du är på banan igen! Lycka till.

Ibland kan det vara så att man får känna sig besegrad. Jag har en sån låt som jag skrev för... 8 år sedan nu (jäklar vad tiden går snabbt!) och jag fick aldrig till den. Det var i grunden en pianoballad och jag hade en vision med soundet som aldrig hittade hem. Jag tror jag gjorde 5 versioner innan den till slut hamnade i byrålådan. Ibland hittar jag den på en gammal hårddisk och tänker "Fan, det ÄR ju en rätt bra låt alltså". Och sen åker den tillbaka in i byrålådan...

Det är som du säger en förälskelse. Man har det jävligt bra en stund, man börjar bråka, gör slut... Sen ses man på staden, man är på olika ställen i livet, kallpratar lite och när man går därifrån minns man sentimentalt de goda stunderna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...