Jump to content
Annons

Behöver hjälp att hitta en prisvärd all-around mic ca 2000kr


gurraljung

Recommended Posts

Hej alla!

Heter Gustav och är relativt ny i studiomiljö. Hårdvara är ett stort landskap som jag inte är vidare bevandrad i tyvärr.

Ska läsa en distansutbildning på Mittuniversitetet, Musik och Ljuddesign 120hp. De rekommenderar att man har två mikrofoner. Jag saknar 1 och har en medelmåtta till mikrofon hemma.

Den jag har hemma är en Rode NT1-A. Så jag behöver nu en bra all-around mic och ett usb ljudinterface (Hade tänkt mig ett Focusrite)

Så för att få lite av mina preferenser för inspelning. Till våren nu ska jag införskaffa mig en Furch gitarr, underbart ljud som jag gärna vill kunna fånga i alla frekvenser. Micen måste alltså kunna göra den gitarren rätta. Värt att nämna är att jag är sångare och är lite överallt i registret (hah), jag är bas, men mikrofonen måste funka bra för falsett och ibland för lite kraft. Jag tänker mig något kring 2000kr, men tar absolut tips i andra prisklasser med, för framtid eller spontant påslag på tänkt budget.

Hoppas att hitta inspiration bland alla medlemmar här på forumet och att jag i framtiden kommer kunna ge inspiration och konstruktiv kritik och ge smakprov på olika reslutat!

Tack så mycket

Mvh Gustav

Redigerat av gurraljung
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle nog säga att den mic du har är en hyffsad allroundmic för runt 2000kr. 🙂

Men ett par Line Audio CM3 är ju aldrig fel som komplement, och de passar ju väl in i din budget.

Jag tycker en prisvärd allroundmic som visserligen ligger en bra bit över din budget är Neumann TLM102. Funkar på det mesta, är lättplacerad och tål högt ljudtryck. Du borde kunna hitta den begagnad utan shockmount hyfsat nära din budget.

Shure KSM32 är också en bra allroundmic i samma prisklass. Likaså har Audio-Technica några mellan 3-6000kr som är riktigt bra så som AT4040 och AT4050.

Link to comment
Dela på andra sajter

Runt 2000:- skulle jag föreslå exempelvis ADK Odin, Blue Spark och Avantone CK-7.

Röde-micken är väl ganska ok annars och ligger omkring samma prisläge. Frågan är då om det rentav kan vara smartare att sikta högre - och vänta tills budgeten räcker...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Inga förslag på några dynamiska mickar? Vet inte vem det var som skrev det här på forumet, men jag tyckte det lät vettigt; Om en spelar in hemma där akustikbehandling kanske inte alltid är den bästa, så kan det ibland funkar bättre med dynamiska mickar, eftersom de spelar in mer av instrumentet/rösten och mindre av rummet. Vilket då är en fördel om rummet inte låter bra 🙂

Fast det är inget jag provat själv än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för de snabba svaren!

Jag har kollat lite på det olika mikrofonerna som ni har föreslagit och jag fastnade faktiskt ganska mycket för just Blue Spak. Det verkar som en väldigt prisvärd mic och kommer nu komplettera den jag redan har på ett bra sätt. De andra mikrofonerna ska jag ha i baktanken inför senare inköp, speciellt de lite mer exklusiva, kanske Shure KSM32. Nu gäller de som sagt att bara komma igång med inspelningarna och realisera allt material man har. Utöver mikrofoner så ska jag också köpa ett Focusrite, 2i2 eller 6i6, lutar åt 6i6 pga av piano och dylikt som man senare kan kunna behöva pluga in.

Tack! Ni har lärt mig lite nyttigheter:)

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

En röde NT-4 tror jag skulle vara ett bra alternativ för just gitarren. En billig stereomick som jag själv saknar trots att jag köpt mycket dyrare mickar när jag nu börjat bygga upp min studio och mitt "mickstall" igen. Den kostar runt 3000 ny just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spar dina pengar å köp en sm7b senare. Eller försök hitta en begagnad. Funkar bra på det mesta!

sm7b är en bra mic, men någon bra allroundmic skulle jag inte kalla det. Låter inte så himla kul på akustisk gitarr tex. vilket var ett av kriterierna.

Link to comment
Dela på andra sajter

det låter inte dåligt och det kommer låta 100x bättre en någon billig kondensator mikrofon.

Så dåliga billiga kondensatormickar går det knappast att hitta numera. Det var sant för kanske 15 år sedan eller något ditåt, men inte idag.

Största problemet med de billiga kondensatormickarna, är enligt min mening att det kan vara relativt stor skillnad i ljud mellan individer, men inte att de låter illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Men när det kommer till hur bra en mick låter så handlar det ju mycket om tycke och smak med. Så när man frågar efter en bra allroundmick här på forumet så vill man nog ha flera alternativ att kolla upp, bara för att sedan själv kunna avgöra vilken mick man är mer eller mindre intresserad av.

Sure SM7B är ju en mick som är framtagen som en sångmick och marknadsförs ju som en bra mick vid livesändningar med, men den kanske duger till mera än man tror då den marknadsförs på just det sättet. Jag tycker att den verkar färja ljudet på ett sätt som låter bra på många röster i de demon jag lyssnat på där den förekommer. Men jag skulle nog inte se den som en allround-mick jag heller.

Men jag är lite sugen på den nu för att jag tycker den verkar intressant när man spelar in rap eller lite rockigare röster. För i just dessa typer av inspelningar så har den egenskaper som jag uppskattar.

(Kan ju tillägga att jag faktiskt använde min Röde NT-4 tillsammans med en Furch gura. Brukade göra olika EQ på de olika membranen i micken för att få aningen mera bas och tyngd i ena högtalaren och lite mera diskant och klarhet i den andra. Tyckte själv att gitarren när mycket snyggare och större genom att göra så. Så om du är sugen så kanske har ett gammalt demo där jag använt just denna kombo.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det en smaksak och det är igen tvekan om att SM7B är en bra mick (den användes bl a till det mesta av Michael Jacksons sång på Thriller-albumet) - men jag tycker inte att man kan se den som den sortens allround-mick som efterfrågas. En sak att tänka på, är att SM7B kräver en bra preamp som kan ge mycket gain utan att brusa överdrivet, så totalt sett kan en sådan bli en dyrare historia än man kanske tänker från början...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min poäng var att om du lägger till lite så kan du köpa dig en mikrofon som du kan behålla livet ut. Som sagt med en sm7b kan du få till professionella resultat. Jag har mixat sm7b på både sång och acke och det låter jätte bra. Köpa billiga kondingar är slöseri med pengar!

Link to comment
Dela på andra sajter

När du redan har en stormembranare så tycker jag det vore smartast att köpa en småmembranare. Kalas till gitarr o mycket annat.

Röde NT5 eller Oktava

Claes här i forumet brukar matcha Thomannpriserna, o kan säkert sälja en ensam Oktava oxå. De finns med olika kapslar också om man även vill ha omni.

http://webshop.holme...mk012-msp2.html

http://www.thomann.d...rode_nt_5_s.htm

Eller oxå köper du nåt beg.

http://vend.se/27032...ereomik-oanvand

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Hej! På en ljudutbildning vill de kanske (troligen?) att du har två likadana mickar för att kunna spela in i stereo, med olika stereotekniker.

Kolla det med skolan innan du köper - för isåfall vill du nog köpa ett matchat stereopar (kit med 2 st mikrofoner). Det finns flera kit med 2 småmembrans kondensatormickar i och under din budget.

Jag håller annars med rainydays om att du redan har en vettig mick för sång och akustisk gitarr. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gått den utbildningen och anledningen till att man ska ha två mikrofoner har varit för stereoinspelning. I så fall är det ju bäst att köpa en till lika dan som du har. Men jag skulle nog ta ett par line audio cm3 som någon annan sa. Så får du lite komplement också.

Om du eller papercut undrar något om utbildningen kan jag svara på PM!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...