Jump to content
Annons

Yosemite och Logic


Drake

Recommended Posts

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Om du inte absolut måste så stanna på det du kör om det funkar bra. Jag har alltid uppgraderat ända sedan Tiger och efter snow leopard har jag aldrig upplevt måon förbättring utan de gånger jag ändå uppgraderat OSet är när jag varit tvungen för att programtillverkare på olika sätt gjort mig tvungen till det. Apple till exempel gjorde det till ett måste för att kunna få fatt på viss programvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Inga direkta problem med Yosemite och Logic X, men som vanligt kontrollera drivrutiner för dina ljudkort och kolla så de pluggar du är beroende av fungerar.

Håller med ang. drivrutiner.

Även Logic 9.1 rullar på Yosemite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Vad exakt har man för fördelar med att gå upp till yosemite. Jag har bara sett kosmetiska skillnader mellan osen som att utifall man kör med flera skärmar så får man docken på alla vilket några tycker är bra men andra inte.

På min gamla Asus P6 T SE rig med en 6 core xeon processor som kör på mountainlion kan jag köra logic davinci resolve samt alla program som krävs för att sända live på nätet samtidigt och det funkar bra. Det enda problemet jag hittils upplevt är att safari slår ifrån okontrollerat ibland men det beror på alla dessa uppdateringar. Största anledningen till dom verkar vara att få oss/tvinga oss att även uppgradera hårdvaran. Vilket då när det tex gäller mac minin blir ett rejält nerköp då den inte längre är så kraftfull som förr vilket man inte marknadsför direkt. Jag kan ge mig sjutton på att min Asusrig skulle klara yosemite galant men inte min 3.1mac pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja, då jag kör tre iOS-enheter och fyra-fem Macar så är iCloud Drive rätt bekvämt för att flytta dokument mellan OS X och iOS.

Jag kan börja skriva ett långt sms på telefonen men slutföra det på Macen. Jag kan svara telefonsamtalen i datorn, och eftersom ljudet passerar där kan jag banda samtal med datorn.

Det har aldrig gått lika snabbt att använda en av mina iPhones som Wi-Fi hotspot som nu.

Nya Spotlight har fått mig att avinstallera Alfred. Nu startar jag alltid program genom att knappa in snabbkommandot för Spotlight och skriva in vad jag vill.

Familjedelning gör att nästintill alla appar jag köpt i App Store kan jag dela med mig till frugan och hon installerar genom sitt eget Apple-konto på sin Mac. Inget behov av att jag installerar eller behov att mitt lösenord för att uppdatera programmen.

Stöd för SMB 3 gör överföringar mot filservrar både säkrare och snabbare.

Jag har säkert glömt någon annan bra finess, men det är det här jag kan säga på rak arm.

Redigerat av Linus
Felstavning.
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Kort sagt så för den som inte behöver eller har nån användning av sånt där men ändå har ett gäng macar och hackmacar så kan man lika bra stanna på det som funkar så slipper man strul. Det vill säga till dom gör något så man bara måste.

Link to comment
Dela på andra sajter

En personlig reflektion är att utvecklingen går framåt. Det är var och ens val att antingen följa med utvecklingen eller att stanna kvar. Jag har uppdaterat var gång en ny version av OS X har kommit och är det något som krånglar är det sällan Apples produkter. De gånger jag fått problem beror problemen på 3:e partstillverkare som inte hänger med i utvecklingen men efter någon månad eller två brukar de flesta 3:e partstillverkare uppdaterat sin mjukvara och allt är frid och fröjd igen.

Burnin Sven har en mycket god poäng i att det kan vara klokt att vänta med att uppdatera från OS X 10.9.x till OS X 10.10.x direkt när OS X 10.10.01 görs offentligt men i dagsläget hade jag inte tvekat en sekund att uppdatera till OS X 10.10.x.

Problemet är på intet sätt unikt för Apple utan finns i alla operativsystem när de görs om eller kommer i en ny större version 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag är ingen rabiat uppdateringsmotståndare i grunden men har nog blivit det med åren. Det beror nog till viss del på hur dåligt min ipad och iphone funkar nu för tiden det är kastrof alltså. Jag minns när min första iphone4 kunde parkera telesamtal eller skype samtal när det ena eller andra ringde under pågående samtal. Det bytte galant mellan wifi och 3g också men det var då det. Jag gick på att uppdatera och sen var det utförsbacke och har varit så sedan dess. Däremot om jag ska vara ärlig så har logic alltid funkat bra för mig oavsett om det kört på mac eller hackmac och jag körde logic 8 länge på mountainlion även fast det oficiellt inte går.

Är det rimligt att en os version uppdateras ungefär 10 gånger? Så har det varit sedan leopard när jag kom ombord på appleskutan.

Sen i övrigt så ändras det om och blir mera svårtillgängligt på nätet hela tiden, även sånt och sidor med upplägg som har fungerat helt enormt bra ska dom in och kladda på av nån anledning. Summa summarum allt det har gjort att jag kan man säga är tveksam till nyttan av uppdateringar överhuvudtaget nuförtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen rabiat uppdateringsmotståndare i grunden men har nog blivit det med åren. Det beror nog till viss del på hur dåligt min ipad och iphone funkar nu för tiden det är kastrof alltså. Jag minns när min första iphone4 kunde parkera telesamtal eller skype samtal när det ena eller andra ringde under pågående samtal. Det bytte galant mellan wifi och 3g också men det var då det. Jag gick på att uppdatera och sen var det utförsbacke och har varit så sedan dess. Däremot om jag ska vara ärlig så har logic alltid funkat bra för mig oavsett om det kört på mac eller hackmac och jag körde logic 8 länge på mountainlion även fast det oficiellt inte går.

Är det rimligt att en os version uppdateras ungefär 10 gånger? Så har det varit sedan leopard när jag kom ombord på appleskutan.

Sen i övrigt så ändras det om och blir mera svårtillgängligt på nätet hela tiden, även sånt och sidor med upplägg som har fungerat helt enormt bra ska dom in och kladda på av nån anledning. Summa summarum allt det har gjort att jag kan man säga är tveksam till nyttan av uppdateringar överhuvudtaget nuförtiden.

Nu har jag ingen aning om vad för hårdvara du använder Burnin Sven men jag misstänker att en tänkbar orsak till att dina prylar inte fungerar optimalt är att du har olika OS versioner på dina prylar?

I min värld är det alltid bra med uppdateringar för att utvecklingen av OS skall fortgå. Det är inte alltid det blir som varken Apple eller vi tänkt oss men jag har svårt att se att Apple, eller någon annan tillverkare, släpper mjukvara full av buggar för att jävlas då det är extremt dålig marknadsföring och kunder blir missnöjda. Båda är stora orsaker till att kunder flyr till konkurrenter.

Jag tycker att det är rimligt att program/OS uppdateras när behov finns men det är klart att man helst inte vill lägga energi på att uppdatera var och varannan dag. Automatisk uppdatering är väldigt skönt men kan också vara en risk om man faktiskt inte vill uppdatera. I min värld blir man förr eller senare tvungen att uppdatera om man vill ta del av vad nutiden har att erbjuda 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nej jag kör samma på alla grejor även mobila enheter och när det gäller mobila så startar jag om tömmer cashen stänger program i bakgrunden och så vidare. Skype funkar extremt kasst nu för tiden oavsett mobilt eller dator samt mellan dom båda systemen. Skype funkade skitbra innan microsoft köpte det även på apple plattformarna och mellan alla system och plattformar världen över. Ett bra exempel på skype är att japå tok för ofta år strul och svårt att ringa min morsa två minuter bort men jag kan ringa Toledo i staterna elker var som helst är utan strul men inte tvärs över gatan som sagt. Alla fel ord och stavningar som kom i förra meningen är också väldigt irriterande att ipaden envisas med vilket beror på för kass preciion kolla igen den kan helt enkelt inte göra rätt ibland. Det är ett skräp alltså.

Sökfunktionen för bostad på blocket är ett bra exempel på något som fungerade väldigt bra men som numera inte ens går att förstå sig på om det ens funkar längre överhuvudtaget. Men den typen av uppgraderingar görs nog mest för att folk i den branchen helt enkelt jobbar med sånt inte för att det behövs. Uppdaterings branchen alltså.

Nåja dom ska väl ha mjölk på bordet dom också men suger att det fungerar så kasst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixningskonsulten (oregistrerad)

Det fungerar! Varken bättre eller sämre enligt min erfarenhet. Kanske något bättre t o m.

Om det är så att det inte fungerar så kan det vara andra faktorer i systemet som spökar.

Redigerat av Mixningskonsulten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...