Jump to content
Annons

Någon som är riktigt duktig på mastering EQ sidechain osv.


Johan Brynte

Recommended Posts

SÅ här går det för tillfällät skit i rösterna nu dom e tillfälligt.

http://www74.zippyshare.com/v/16163448/file.html

Försöker få fram unegär detta resultat.

Trumpeterna som kommer igång. när beatet går igång behövs dte lowpass eller highpass mer? dom e riktigt dålig kvalite. Eller behöver jag höja ljudet rejält.

Och sen Behövs det möjligtvis mer sidechain för att få samma gung? Har ungefär samma basgång och allt. Vad kan behövas göra för att få mer tryck i det. Måste ju va sidechain eller compressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Om det är så att du vill komma närmare Jason Derulos version så är min input följande:

*Trycket kommer att komma fram mer om du sänker låtens tonart från G# till F# (Jasons går i F#).

*Trumpeterna ska spelas en oktav högre.

Börja där om du vill.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Alltså om du tror att mastring ska förvandla något mediokert till proffsigt så har du fått allt om mastring om bakfoten. Gå tillbaka till mixen om det inte är tillräckligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan en duktig mastrare piffa till vilken inspelning som helst, men ju bättre det är från början desto bättre blir helt klart resultatet 🙂

Mitt standardtips brukar vara att beställa Studios specialnummer som innehåller "Mixologi" i 10 delar, så att en får med sig grunderna rätt från början. Sen är det bara att öva, precis som med vilket instrument som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Visst kan en duktig mastrare piffa till vilken inspelning som helst, men ju bättre det är från början desto bättre blir helt klart resultatet 🙂

Likaväl låter skit skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

ah ok fattar. tack detta är grejen jag missar?

Hej!

Ja, om du vill närmare Jason version så gör du nog bäst i att gå tillbaka till produktions- och inspelningsstadiet och göra de två ändringarna jag föreslog. Att åstadkomma dessa stora förändringar är omöjligt i ett masteringsskede.

Börja där, om du vill, som sagt.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Visst kan en duktig mastrare piffa till vilken inspelning som helst, men ju bättre det är från början desto bättre blir helt klart resultatet 🙂

Inte ens den bästa mastrare kan skapa nåt bra ur en pissig mix. Ju sämre grundmaterialet är, desto mer kommer masteringen gå ut på att välja vad man vill förbättra och acceptera att resten kommer bli värre än vad det var från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Största problemet med den här låten, enligt min åsikt, är att ljudkällorna är väldigt dåliga. Vad har du använt för ljud & loopar? Det här låter som jag vill dissa, men tvärt om så är det menat som ett uppriktigt förslag på vad du kan göra mycket bättre - byt till något med acceptabel ljudkvalitet. Nu låter det karaktärsmässigt som något från Free Sounds, och...jag använder aldrig dem ens när de har ljud jag desperat behöver igår för att de inte går att arbeta med.

Felet med ljuden är att de saknar nästan allt över typ 2KHz, och det ger ett ljud som låter som det ligger två mil yllekofta över det. Mixen som så tycker jag inte det är nåt fel på, nivåerna (ej rösten inräknat, men den har du redan kommenterat) ligger helt okey vad jag kan avgöra just nu, men det finns inget bett. Bettet ligger som bäst mellan ungefär 3-8KHz, med 8KHz som en bra diskant-platå. Tyvärr innehåller det här inget sånt, och du kan inte ta fram det om det inte finns nåt.

Å andra sidan undrade du om det skulle till mer lowpass. Är det så att du helt enkelt dränkt allt i lowpass så ska det fimpas omedelbums, för det dödar allt vad tryck heter. Både HiPass och LowPass är filter som måste användas med extrem försiktighet. Ett misstag kan döda en hel mix om man har otur. Var VÄLDIGT kritisk till när det börjar skära i frequenser du faktiskt vill ha när du jobbar med sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker generellt att din grej har ett intressant sound i sig pga att du använder dessa ljuden.. tycker egentligen inte du behöver ändra något då det får sin karaktär av just detta.. ändrar du något för att "polera skiten" kanske det blir trist istället...

Sen tycker jag inte att "de dåliga" ljuden spelar ett dugg roll. Bredda upp stereobilden och dämpa av kickens sub ett hårstrå eller mixa upp allt annat för den delen om det inte redan är sönderkomprimerat.. ( har inte analyserat i detalj..)

Kör på det du har och ge det en sväng till i mixen.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker generellt att din grej har ett intressant sound i sig pga att du använder dessa ljuden.. tycker egentligen inte du behöver ändra något då det får sin karaktär av just detta.. ändrar du något för att "polera skiten" kanske det blir trist istället...

Sen tycker jag inte att "de dåliga" ljuden spelar ett dugg roll. Bredda upp stereobilden och dämpa av kickens sub ett hårstrå eller mixa upp allt annat för den delen om det inte redan är sönderkomprimerat.. ( har inte analyserat i detalj..)

Kör på det du har och ge det en sväng till i mixen.

Lycka till

Ja för lo-fi är absolut inte tråkigt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...