Jump to content
Annons

Svagt asymmetrisk hörsel


Andwuu

Recommended Posts

God eftermiddag!

Jag har på senaste tiden lagt märke till att det ibland känns som att min stereohörsel är väldigt svagt förskjuten åt vänster, dvs jag hör inte riktigt lika mycket på höger öra. Jag gjorde ett hörseltest hos en audionom i januari detta år och hörseln såg helt perfekt ut på båda öronen, så det har inte alltid varit såhär. Jag vet inte om det är så att det är först nu jag tänkt på detta eller om det är något normalt att hörseln inte är helt identisk på båda öronen.

Jag har ganska ofta på sistone fått spontana tinnitusljud och nedsatt hörsel som varat i allt från några sekunder till upp till en timme om jag haft otur, senaste gången var idag då jag fick ett tjut i höger öra och en ganska kraftig hörselnedsättning som gick ned ganska fort, men som inte försvann helt och hållet på en gång, det är även möjligt att det inte släppt helt 100 än heller. I skrivande stund känns det lite tjockt i höger öra, om det beror på att jag är fokuserad på det eller att det beror på något annat vet jag inte, men stereohörseln känns lite förskjuten åt vänster om jag lyssnar på saker i lurar i mono. Kör jag en tongenerator i Studio One verkar det inte som att det är jämnt över alla frekvenser utan vid vissa frekvenser känns det mer centrerat än vid andra.

Till vardags märker jag inte av detta över huvud taget, det är först när jag börjar tänka på det eller gör dessa panoreringstester som jag tycker mig märka av det, kanske även litegrann om jag håller på med mixning av musik eller liknande, men å andra sidan verkar det nästan som att det varierar från dag till dag, för ibland tänker jag inte på det alls och ibland lägger jag märke till det. Jag är i övrigt väldigt försiktig med min hörsel och bär jämt hörselskydd (formgjutna Bellman med -25 dB filter) när volymerna stiger. Jag lyssnar mycket på musik, men jag brukar hålla det på en väldigt låg nivå i lurar, nästan till den gräns då jag knappt hör ibland.

Är det normalt att hörseln inte är helt symmetrisk eller borde jag kolla upp det hos en audionom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det är vanligt, precis som man brukar se lite bättre med ena ögat. Detta är alltså inget att oroa sig för.

/Jon

Okej. På vissa frekvenser blir det dock som att jag måste panorera 15-20 åt höger för att det ska upplevas som mitten, vilket känns som ett stort tal när jag ser på det, men den upplevda skillnaden i panorering är inte så stor. Nu vet jag inte om Studio Ones panoreringsfader är helt linjär heller å andra sidan.

Kan denna plötsliga tinnitus/hörselnedsättning på höger öra ha någon inverkan nu också månntro? Jag har en lite tjock känsla i örat fortfarande, när det började kändes det som bomull i örat. Kanske vax kan ha någon effekt också i och med att jag ofta använder öronproppar (både skumproppar samt de formgjutna)? Över/undertryck i örat?

Link to comment
Dela på andra sajter

...65db sämre på mitt vänstra öra jmfrt med högra. Hörapparat!

Oj, är du med andra ord praktiskt taget döv på ena örat? Bellmanpropparna med -25 dB dämpning gör ju en väldig skillnad, kan tänka mig att -65 dB är i princip total tystnad i de allra flesta fallen? För min del rör det väl sig som högst om någon enstaka dB skillnad, jag kan inte avgöra detta då jag inte kollat hörseln hos audionom sedan jag började tänka på detta, men med tanke på att jag inte lägger märke till det till vardags och i många fall inte ens när jag arbetar med musik kan det inte röra sig om särskilt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt vänstra öra är ljudkänsligare än det andra, vilket gör att jag är känsligare för diskant på vänsterörat. Blir mest påtagligt när jag jobbar långa perioder i studion. Jäkligt jobbigt men inget man kan göra åt direkt.

Dock upplever jag ingen "förskjutning" i stereobilden när jag lyssnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt vänstra öra är ljudkänsligare än det andra, vilket gör att jag är känsligare för diskant på vänsterörat. Blir mest påtagligt när jag jobbar långa perioder i studion. Jäkligt jobbigt men inget man kan göra åt direkt.

Dock upplever jag ingen "förskjutning" i stereobilden när jag lyssnar.

lustigt är exakt lika för mig!

Det är pga av mitt vänstra öra jag inte pallar så höga ljudnivåer under längre tid..då jag hör bättre med det.. Jag gillar dock hög volym får bäst upplevelse då men vet vad som händer om jag spelar högt..då försvinner känsligheten och förmåga att upptäcka detaljer i ljudet några dagar efter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märker till vardags inte av hörselnedsättningen då hörapparaten kompenserar. Men dess kompressorer/limiterare gör att den skapar lock för örat då den inte förstärker hög musik. Man vänjer sig. Jag antar att vanan gör att många som skulle behöva hörapparat inte skaffar en/två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att dessa spontana hörselnedsättningar med tinnitus kommer? Är de något att bry sig om så länge de går över inom rimlig tid? När jag får dem tenderar det att inte kännas helt på några timmar, men det brukar alltid gå över. Jag har sudden deafness (tror jag, hade kraftig hörselnedsättning/tjock bomullskänsla i höger öra i kombination med ett brummande ljud om jag hörde saker) precis i början av detta år, det höll i sig flera dagar men gick över även det, vilket jag var väldigt orolig över att det inte skulle göra.

Edit : är mycket stressad nu för tiden också vilket enligt vad jag förstått kan öka mängden problem med hörseln.

Redigerat av Andwuu
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har jag fortsatt en lätt tjock känsla i höger öra där det hände (tinnitusen och hörselnedsättningen) igår, men jag känner mig å andra sidan lite lätt förkyld idag och var väldigt täppt i näsan på höger sida tidigare i morse, det sitter fortfarande i. Hörseln känns fortfarande svagt förskjuten åt vänster, vet inte om det ökat mer sedan det som hände igår eller om jag bara är extremt uppmärksam nu och märker av det på en gång.

Jag har också haft en del spontana tinnitusljud i höger öra då och då sedan igår efteråt, men utan hörselnedsättningen. Ljuden varar enbart i några sekunder, men det känns lite lagom obehagligt att få allt det nu när örat inte känns helt 100. Skall också tilläggas att jag inte fick hörselnedsättningen/tinnitusljudet i samband med någon form av hög volym, utan det kom helt plötsligt bara.

För drygt en eller två veckor sedan å andra sidan råkade jag ut för rundgång i ett PA-system i bråkdelen av en sekund och hade ett tjut i höger öra någon minut efteråt. Det var inte brutalt högt och jag hann vrida ner volymen på en gång, men det gjorde ont i örat. Jag stod väl sisådär fyra meter ifrån högtalaren. Kan detta ha satt ett spår?

Redigerat av Andwuu
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att dessa spontana hörselnedsättningar med tinnitus kommer? Är de något att bry sig om så länge de går över inom rimlig tid? När jag får dem tenderar det att inte kännas helt på några timmar, men det brukar alltid gå över. Jag har sudden deafness (tror jag, hade kraftig hörselnedsättning/tjock bomullskänsla i höger öra i kombination med ett brummande ljud om jag hörde saker) precis i början av detta år, det höll i sig flera dagar men gick över även det, vilket jag var väldigt orolig över att det inte skulle göra.

Edit : är mycket stressad nu för tiden också vilket enligt vad jag förstått kan öka mängden problem med hörseln.

Tinnitusljuden kan bero på många olika saker och sker även ibland spontant utan att det betyder att det är något fel på din hörsel. Men jag tycker det vore värt att du dyker in hos en audionom och kollar så att det inte är så att vax ligger an mot trumhinnan/blockerar hörselgången. Då kan du ju även göra ett nytt audiogram och få på papper om din hörsel förändrats.

Det låter som att du drabbades av sudden deafness. Fick du balansproblem också? Det tråkiga med SD är att man inte riktigt vet vad som ligger bakom det eller hur man behandlar det. I viss forskning har man sett att steroidbehandling i tidigt skede gett resultat men det är inte allmänt accepterat.

Upplevd asymetri i hörsel förekommer och jag själv tycker generellt att vissa ljud kommer lite mer från höger.

Mvh//audionomstudent

Link to comment
Dela på andra sajter

Tinnitusljuden kan bero på många olika saker och sker även ibland spontant utan att det betyder att det är något fel på din hörsel. Men jag tycker det vore värt att du dyker in hos en audionom och kollar så att det inte är så att vax ligger an mot trumhinnan/blockerar hörselgången. Då kan du ju även göra ett nytt audiogram och få på papper om din hörsel förändrats.

Det låter som att du drabbades av sudden deafness. Fick du balansproblem också? Det tråkiga med SD är att man inte riktigt vet vad som ligger bakom det eller hur man behandlar det. I viss forskning har man sett att steroidbehandling i tidigt skede gett resultat men det är inte allmänt accepterat.

Upplevd asymetri i hörsel förekommer och jag själv tycker generellt att vissa ljud kommer lite mer från höger.

Mvh//audionomstudent

Jag är lite lätt förkyld för tillfället och tycker det känns lite tjockt i örat och är rätt täppt i näsan också om det kan påverka. Grejen är den att jag tror jag upplevde sudden deafness i januari detta år då jag vakande och var i princip halvdöv på höger öra, men efter några dagar minskade besvären och jag blev till slut bra igen och tyckte mig höra normalt. Vore extremt tråkigt om jag råkat ut för samma sak igen, speciellt eftersom att jag är oerhört rädd om min hörsel. Jag spelar i band och enbart jag och basisten använder hörselskydd under repen, vore extremt orättvist om jag som värnar om min hörsel skulle då problem med den medan de som inte ens skyddar den inte får det.

Jag har haft plötsliga tinnitusljud med hörselnedsättning förut, men det har alltid försvunnit inom några sekunder. Det som hände i måndags försvann hyfsat fort men gick inte tillbaka helt och hållet känns det som. Jag kan inte minnas att jag fick balansproblem när detta hände, men jag har känt av yrsel under en längre period av andra anledningar så jag kanske bara misstog eventuella balansproblem för det jag redan hade. Är det för tidigt att få panik över att det inte känns helt 100 i örat eller har jag fått bestående men av detta?

Edit: läste just lite om sudden deafness och tycker det stämmer in på mig angående att det kom plötsligt, att det är en lätt fyllnadskänsla osv. Det anses vara bäst prognos om hörselnedsättningen är liten och om det inte finns andra symtom vid sidan av, vilket verkar vara fallet för min del.

Redigerat av Andwuu
Link to comment
Dela på andra sajter

Förkylning kan absolut påverka hörseln, man får lockkänsla osv i öronen pga undertryck i mellanörat.

Det vore jättetråkigt och jag förstår att det känns orättvist, speciellt eftersom du aktivt skyddar din hörsel, vilket såklart är väldigt bra. Jag är inte helt säker men jag tror faktiskt inte att det är vanligt att sudden deafness återkommer frekvent. Oftast så blir det en nedsättning/tinnitus som går över efter några dagar/veckor och man upplever det aldrig igen.

Panik behöver du inte få, däremot tycker jag att det låter som att du bör boka tid med audionom så man kan undersöka att det inte är vax elller liknande, du får på papper hur din hörsel ligger till och kan dessutom passa på att tjöta lite så du får veta lite mer om din hörseln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förkylning kan absolut påverka hörseln, man får lockkänsla osv i öronen pga undertryck i mellanörat.

Det vore jättetråkigt och jag förstår att det känns orättvist, speciellt eftersom du aktivt skyddar din hörsel, vilket såklart är väldigt bra. Jag är inte helt säker men jag tror faktiskt inte att det är vanligt att sudden deafness återkommer frekvent. Oftast så blir det en nedsättning/tinnitus som går över efter några dagar/veckor och man upplever det aldrig igen.

Panik behöver du inte få, däremot tycker jag att det låter som att du bör boka tid med audionom så man kan undersöka att det inte är vax elller liknande, du får på papper hur din hörsel ligger till och kan dessutom passa på att tjöta lite så du får veta lite mer om din hörseln.

Anledningen till att jag är så orolig är för att jag hade en hemsk upplevelse i början av året när hörseln försvann betydligt mer och tog mycket längre tid på sig att komma tillbaka (i måndags gick det mesta ner på någon minut, men upplever en svag tjock känsla i örat fortfarande och jag hör en liten aning lägre där). Jag är väldigt beroende av att min hörsel är så bra som vara möjligt då jag sysslar mycket mer musik, bland annat mixing och liknande där det vore hopplöst att missa ordentligt om hörseln inte var riktigt okej.

Jag får kontakta någon och göra en liten undersökning utav detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag kan bara föreställa mig hur läskigt det är. Hoppas undersökandet går bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag kan bara föreställa mig hur läskigt det är. Hoppas undersökandet går bra!

Var till vårdcentralen idag och gjorde en snabb koll. Trumhinnan såg tydligen lite lätt inåtbuktad ut när jag tryckutjämnade och håll för näsan och blåste och sådant, men det såg inte rött ut eller något. Jag fick göra test med stämgaffel och jag hörde i princip likadant på bägge öronen, inget anmärkningsvärt egentligen (det är möjligt att det lät liiiiiiite förskjutet åt vänster när den var mitt på huvudet, men det kändes symmestriskt). Han pratade lite om att det kan höra ihop med att jag har varit täppt i näsan på sistone och jag fick råd om att använda nässpray och blåsa upp luft i öronen så det ploppar (tror det heter valsalvamanöver..?) flera gånger om dagen och avvakta någon/några veckor. Han nämnde även något om att det kan finnas vätska bakom trumhinnan, men jag förstår inte hur det skulle komma helt plötsligt i samband med en plötslig hörselnedsättning/tinnitusljud. Blir det inte bättre skulle jag återkomma. Han ansåg inte att ett hörseltest var nödvändigt när jag var där.

Jag har tryckutjämnat utan dess like och gjort en massa saker idag och till och från känns det som att det hjälper. Jag hör mig själv en aning mindre på höger sida när jag pratar och ironiskt nog känns det som att tinnitusen jag hade på höger öra sedan några år tidigare har minskat/försvunnit, jag tycker inte jag hör det längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckades tryckutjämna så den tjocka känslan i höger öra försvann mer eller mindre helt, men även när jag gjorde det kändes det som jag hörde mig själv mindre på höger och det känns som att frekvenskurvan på höger öra är annorlunda än på vänster och ljuden låter lite konstiga. Har läst att sån här spontan tinnitus och dämpad hörsel medan det tjuter är något som alla upplever då och då, är dock rätt otäckt att mitt öra känts så konstigt efter det hände.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han nämnde även något om att det kan finnas vätska bakom trumhinnan, men jag förstår inte hur det skulle komma helt plötsligt i samband med en plötslig hörselnedsättning/tinnitusljud.

Hej!

Är kanske så att vätskan har kommit innan hörselnedsättningen och tinnitusen? Läs på andra sidan, sista två styckena:

http://horsel.fi/Site/Data/173/Files/Tidskriften/artiklar/1_12_Laekaren_Foervaerrande_orsaker_till_tinnitus_Sida_11.pdf

Nässpray och valsalva brukar i de flesta fall fungera bra, så fortsätt med det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Är kanske så att vätskan har kommit innan hörselnedsättningen och tinnitusen? Läs på andra sidan, sista två styckena:

http://horsel.fi/Site/Data/173/Files/Tidskriften/artiklar/1_12_Laekaren_Foervaerrande_orsaker_till_tinnitus_Sida_11.pdf

Nässpray och valsalva brukar i de flesta fall fungera bra, så fortsätt med det. 🙂

Det är fullt möjligt att något hände efter hörselnedsättningen och tinnitusen, för jag gick med hörselskydd efter det hände för att skydda då det fungerat förut. Sedan började jag bråka med valsalvamanöver och grejer så det är möjligt att det jag känt av nu efteråt egentligen är något annat. Trumhinnan såg som sagt bra ut när den undersöktes, en aning buktad bara tydligen (höll dock på med valsalvamanövern enligt instruktion då han kollade, vet inte när i proceduren han kollade, om det var när jag gjorde det eller efter jag tryckutjämnat).

Det jag tycker är lite skumt är dock att jag hör mig själv mindre på höger öra när jag pratar och tinnitusen har snarare avtagit (den som fanns sedan tidigare alltså), om det vore vätska i örat känns det väl snarare som det borde mullra mer i huvudet när jag pratar? Eller?

Redigerat av Andwuu
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...