Jump to content
Annons

Andwuu

Medlem
  • Antal inlägg

    163
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

1 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man

Senaste profilbesökare

7 215 profilvisningar
  1. Halloj! Jag har fått ett erbjudande att köpa ett komplett PA-system (18-kanals mixer à la Yorkville Ap818 samt två Peavey-högtalare) till ett lägre pris än vad det skulle kosta annars. Planen är främst att ordna någon form av bättre medhörning i replokalen, men samtidigt ge möjligheten till att anordna egna spelningar. Det som är begränsningen med den här mixern är att det endast finns en monitor-send per kanal, vilket ju försvårar medhörning då alla i bandet måste dela på samma monitormix. I replokalen går det ju dock på sätt och vis att få tre separata kanaler ut då main-högtalarna går att panorera också, samt monitorbussen, men det fungerar ju bara i replokalen. Då den eventuellt kan komma att användas för livebruk och vi vill ha möjlighet till individuella monitormixar, är det då bättre att lägga pengarna på något som redan har fler monitorsends eller går det att jobba runt det här problemet på något sätt?
  2. Intressant nog kan jag inte minnas att jag la mycket fokus på hur låtar var mixade förrän jag själv började hålla på med ljudteknik, nu lägger jag omedelbart märke till sådant. Det kommer ändå från mig som haft musikintresse så länge jag kan minnas. Jag tror absolut att ljudet spelar större roll nu än förr i och med att det är så enkelt för vem som helst nu är producera musik hemma, det är väl ofta det som utmärker en hemproducerad låt mot något professionellt alster.
  3. Schysst! Vi ska absolut se till att det blir bättre produktionskvalitet på nästa släpp vi gör, det har vi varit ense om ett tag nu. Är det några speciella stilar/partier du hade i åtanke sångmässigt som du tyckte kunde bättras?
  4. Nog för att albumet rent ljudmässigt inte kan mäta sig med de standarder som finns idag, vilket vi alla är medvetna om, men jag förstår inte riktigt hur du anser att det inte skulle vara värt att släppa det. Våra förutsättningar har inte tillåtit oss att spendera multum på studioinspelningar, vilket är vad som krävs såtillvida att ingen skulle råka ha rätt utrustning och erfarenhet från början, vilket har gjort att resultatet blivit just vad det blivit. Som ett relativt nytt, litet och aspirerande band är det otroligt svårt att göra sig hörd utan något material som går att lyssna på, vilket var luckan detta album var tänkt att fylla. Demokvalitet eller inte, med tanke på omständigheterna slutade detta projekt bättre än vi väntat oss och åtminstone i mina ögon borde inte ens förväntningar på ett litet bands första platta rent ljudmässigt vara likvärdiga med de större banden som jobbar på professionell nivå. Har absolut inget problem med kritik eller att alla gillar olika och att detta inte faller alla i smaken, jag bara reagerade på att det inte skulle finnas något syfte med att över huvud taget göra allt detta. 🙂
  5. Tack så mycket! Allt som allt är jag nöjd med hur slutresultatet blev, speciellt med tanke på att budgeten för detta album var nästintill obefintlig. Jag mixade ensam och jag är varken erfaren nog eller har rätt förutsättningar gällande utrustning och rum för att få det att låta som kommersiell standard gör nu för tiden, men med tanke på att detta var det första projektet jag mixat från början till slut känns det inte så illa. Jag tycker personligen att det saknas botten i vissa partier jag också, speciellt i början på låten Big Brother när trumkompet kommer in, men just basen har jag alltid haft svårt att få till och särskilt med tanke på att mitt rum är långt ifrån optimalt utformat för att mixa i och inte är akustikbehandlat. Att det nu låter öppnare beror på att vi betalade för professionell mastering av albumet, vilket förstärkte vissa missar jag gjort i mixen men i det stora hela öppnade upp mixarna i helhet. Kul att du gillar det!
  6. Vet att flera här önskade att höra albumet i sitt färdiga stadie, det finns nu ute på bland annat Spotify, Google Play Music, iTunes osv om det fortfarande är av intresse! https://open.spotify.com/album/1H2F2kv8Oe9Whp9RzhCcGS Om den här sortens inlägg inte är tillåtna ber jag så mycket om ursäkt och någon mod får ta bort det.
  7. Schysst! Jag försökte ändå jobba en del på att få inspelningarna bra den här gången (bevisligen fortfarande inte tillräckligt bra) då jag läst och sett en del videor och har tidigare erfarenheter då det gått mindre bra, men för varje gång känner jag att jag utvecklas. Till nästa inspelning vet jag ju mer hur det bör låta för att bli bra i slutändan. Tanken är sedan att låtarna ska mastras av någon som kan sin grej och även om jag självklart inte förväntar mig att det blir som en helt ny låt när det är klart så kanske det åtminstone i viss mån kan ytterligare finputsa det som är just nu? Inga drastiska förändringar alltså då det görs i mixningsprocessen, men mer som finjusteringar.
  8. Har nu efter att ha tagit åt mig en del av era råd lagt upp ytterligare en ny version och jag tycker det börjar låta rätt hyfsat nu. Tyvärr utsattes jag för en del höga ljudsmällar på jobbet (lager) i förrgår och har sedan dess upplevt att hörseln inte varit helt på topp. Det är inte så mycket att jag hör sämre, jag hör fortfarande i stort sett likadant vad jag märkt, men jag lade märke till att då jag mixade kändes öronen ansträngda och det var svårare att göra motiverade mixningsval för det blev som en börda att lyssna efter specifika detaljer, ljudkänsligheten jag tidigare hade har blivit sämre. Hoppas på att det förbättras om jag är försiktig med öronen ett par dagar. Här är den senaste versionen, börjar det närma sig färdig mix? Version 3
  9. Tack för respons! Har de senaste dagarna jobbat fram ytterligare en ny version som jag kan lägga upp imorgon om du har lust att lyssna och se om det bättrats något. Ska absolut också ta åt mig av och prova det du just föreslog. När det kommer till kompression (eller ja, mixing i sin allmänhet) verkar det finnas en uppsjö olika tänk och definitionen av "kraftig/hård kompression" verkar varierar beroende på vem man frågar. Vissa anser att upp till 6 dB reduktion är rimligt för stark effekt, medan andra verkar kunna gå upp till så långt som 12 dB reduktion och kalla det "hård kompression". Finns det någon generell riktlinje här eller är det i princip bara att ratta tills man är nöjd med resultatet och referenslyssna? Som relativ nybörjare inom mixing är det alltid skönt att ha vissa riktlinjer att utgå ifrån tills jag lärt mig vad som generellt fungerar för att få vissa resultat, även om jag inte följer riktlinjer till punkt och pricka utan experimenterar mig fram. Sångaren som sjungit in alla spår är väldigt dynamisk och det är ofta väldigt stora skillnader i volym över samma tagning, så bara där krävs det en del kompression/klippning av spåren och volymjustering för att få en någorlunda jämn volym. Var brukar reverb kunna läggas in i en mix för att få bukt med den torra känslan? I nuläget ligger det reverb på virvel, pukor, lite lätt på rumsmickarna samt sången om jag inte minns fel. Försöker dock lösa problemet att reverbet inte märks av så värst mycket så länge det inte vrids upp en del, men vid det laget blir mixen istället för blöt.
  10. Bra att det går åt rätt håll iaf! Jag tror det finns en multibandskompressor inbyggd i Studio One som jag kan experimentera med. Sången har för tillfället en send till en distplugin för att få lite övertoner, men kan absolut se över sången då jag håller med om att den inte slår igenom riktigt. Det du hör är overheads, två kraftigt komprimerade rumsmickar (hjälpte till att få fram transienterna på cymbalslagen i refrängerna på ett annat sätt) samt reverb som ligger på virveln, pukorna och lite smått på rumsmickarna.
  11. Har nu lagt upp en uppdaterad version där jag försökt ta åt mig av råden jag fått så gott jag kan. Den är ännu inte färdig, men åsikter om huruvida det rör sig i rätt riktning eller inte tas gladeligen emot.
  12. Tyvärr har vi ingen möjlighet att göra om trummorna i detta skede så vi får helt enkelt försöka göra det bästa av det vi har. Trigga trummorna är väl ett alternativ då, vilket jag redan gjort med bastrumman men är inte helt nöjd med den än heller, dock har jag åtminstone full kontroll över den i och med att den är triggad. Har däremot provat att spela in gitarrerna på nytt med bättre mickplacering och fick betydligt mer botten och kött i ljudet (slopade även JCM2000 den här gången då den lät för bröligt i mixen). Vi försöker vara realistiska med att det troligtvis inte någonsin kommer låta professionellt om de låtar vi spelat in i och med omständigheterna, men eftersom vi gjort allt på egen hand utifrån vad vi kan med den utrustningen vi haft tillgång till så räknade vi aldrig riktigt med det heller. Till framtida inspelningar blir det antagligen "riktig" studio.
  13. Har letat fasfel flera gånger i trummorna, har del provat att fasvända saker helt och sedan också provat att bara förflytta inspelningarna smått, ingen av dessa metoder gjorde någon egentlig bra skillnad för ljudet. Det enda jag vet att jag var tvungen att fasvända var underskinnet för virveln, men det räknade jag med redan från början.
  14. Trummorna är inspelade med tio mickar totalt, en bastrumma, virvel över och under (med underskinnet fasvänd), tre pukor med en mick var, två overheads samt två rumsmickar. Samtliga basspår är mixade i mitten, alltså allt i mono. Kan prova att experimentera lite med eq på gitarrerna. Grejen är också den att främst den högra gitarren tycker jag har ett snyggt grundljud som jag inte vill påverka allt för mycket, men å andra sidan måste ju allt samspela bra i mixen också.
  15. Tack så mycket! 🙂 Vi spelade in med rumsmickar, ja, däremot märkte jag att de tydligen var muteade av okänd anledning i det ljudklippet jag laddade upp vilket säkert påverkade en del. Å andra sidan var det inget jättefantastiskt rum som användes till inspelningarna, men vi tänkte att det är väl antagligen bättre än inget, det fyllde åtminstone ut ljudbilden mer ansåg vi. Vi är knappast experter på mickning av trumset heller så det har säkert påverkat inspelningskvaliteten, hela inspelningssteget är något vi gjort helt på egen hand på grund av ekonomiska skäl så inga tekniker har kunnat vägleda gällande placering av mickar och dylikt. Tyvärr kan det nog bli lite svårt att spela in ytterligare gitarrer (vilket jag antar att det är vad du främst menade) för att feta till produktionen, men är det vad som krävs för att få liv i det hela så får vi nog försöka få till det på något sätt ändå. Något jag reagerade på under inspelningsprocessen dock var att gitarrljudet tycktes bli aningen tunt (det spelades i regel in med två SM57:or på samma 4*12:a med en Greenback/Vintage 30-kombination). Förstärkaren låter verkligen inte tunt när den spelas på, men 57:orna verkade inte riktigt fånga upp botten lika bra som jag önskat och hade inte så mycket annat att välja på i mikrofonväg som skulle vara lämpligt. Jag är osäker själv på precis vilket sound jag är ute efter då jag som jag skrev i tidigare inlägg gillar flera olika sound, men jag tänker mig något kraftfullt och mäktigt som är ganska rakt i ansiktet. Återigen, att trigga andra delar av trumkitet känns som det kommer bli väldigt knepigt då trummisen spelar väldigt mycket spökslag. Pukorna har ofta snabba fills som troligen blir väldigt svårt att konvertera till triggers för sampleljud, använde Melodyne för att trigga bastrumman men även där var jag tvungen att göra väldigt mycket manuellt för många slag uteblev, trots att transienterna är rätt tydliga. Transienterna för pukorna å andra sidan är betydligt mindre tydliga så jag tvivlar starkt på att Melodyne kommer hänga med där.
×
×
  • Skapa ny...