Jump to content
Annons

Final i Studiofestival # 5


djonas

Recommended Posts

post-1-1243343008.png

Sådärja då var det dags för den rafflande finalen i studiofestival # 5. 😄

De 4 bidragen som tagit sig till final är;

Bidrag 2

Bidrag 5

Bidrag 7

Bidrag 12

Bidragen ligger i en zipfil som du hittar här; Studiofestival (final).zip

Röstning; Även denna gång kommer vi att använda oss av melodifestivalsröstning. Du ska ge 1, 2, 4 och 6 poäng till bidragen. 1p lägst och 6p högst såklart. Motivera gärna!

Röstning kommer att pågå fram till den 18 april kl 22:00 då vinnaren koras.

Så sätt igång nu och se till att det bidrag du tyckte var bäst får den plats det förtjänar. 😮

Även om reglerna onekligen töjts en aning i semifinalen så uppmanar jag alla att rösta med ursprungsreglerna i åtanke...dvs rösta på det bidrag du tycker har lyckats bäst med att göra en hybridlåt innehållande de tre genrerna, med ett genomgående tema. 🙂

Mvh / djonas

Glömde ju att tillägga en viktig sak. 😮

De fyra som är med i finalen får inte rösta. Detta för att man själv inte ska kunna taktikrösta. 🙁

Ställningen efter att Olsberg lagt sina röster.....18 april, 21:36

02 - 97p

05 - 84p

12 - 81p

07 - 76p

Spännande eller hur....🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1p --> 7

Slå mig inte nu! 🙂 Men den låter som en jam-session från Rolands mässmonter. Dvs. halvanonym musik som demonstrerar instrument och användningsområde i stilar. Tycker mig höra Timbuktus "Alla vill till himmelen..." ibland. 😛

Men den går tyvärr in genom örat och ut genom det andra.

2p --> 5

Precis som trumkompet spretar åt olika håll spretar resten av låten också. Jazzgitarr, soul-sångerska med wail och vibraton (ibland för mycket), disco-clavinet, rock-riff-gitarr. Medvetet eller omedvetet, kul och svängig produktion!

4p --> 2

Låten skulle ha ett återkommande tema i alla delar. Den här använder samban mest som ett långt intro, och jag hör inte mycket tema i samban som även återkommer i funk- och dansbandsdelarna. 😎

Skön kontrast mellan samplade trummor, metallgitarrer, grungerappare och en popsångerska. 🙂

6p --> 12

En doft av Vangelis. Hela kompet passar verkligen till alla trumstilarna!

Hybrid. 😄 Därför får låten solklart mina 6 poäng! Att det är en avslappnande och bra melodier är en bonus...

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Glömde ju att tillägga en viktig sak. 🙂

De fyra som är med i finalen får inte rösta. Detta för att man själv inte ska kunna taktikrösta. 😎

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok..då skjuter vi igen... rippar Vectro's poängsättningstabell..

Här ska taktikröstas 😲

1p -> 5

Detta är i grunden en mycket bra mix, bra bredd på ljudbilden..gillar fortfarande klavinetten.

Som jag sade i förra röstningen tycker jag inte att tjej-sången passar till detta.. det borde vara en mer amerika-funky-snubbe för att falla mig på ögonlocket

2p --> 7

Tycker att instrumenteringen och framförandet - stundtals -är klockrent d.v.s introdel + dansbandsdel.. det som sänker betyget är discodelen som inte övertygar med sitt spretiga och plastiga syntbrass.. framförandet känns mer tvekande... Låter som genren 'Disco' inte har passerat vederbörandes medvetande förut 🙂

Bra försök åtminstone

4p --> 2

Clashen mellan plockad, clean strata och morrande, elak heavygura är fortfarande fräckt som bara den.. gillar det syradoftande fräsande soundet.

Rap-sången kunde vara lite mer framträdande och ha lite mer kropp..nu låter den väldigt 'liten' jämfört med övrigt arr.

Tjejsången känns inte riktigt övertygande på sina ställen, även om den passar väldigt bra till just denna låtens gitarrdominerade sound

6p --> 12

Vangelis? jodå..får mycket sköna vibbar av det här , visst några små detaljer som skulle kunna bli bättre finns det, men 'overall' hittar jag inte så mycket att anmärka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellyeahhh. Skönt att man i alla fall får behålla RöSTRÄTTEN... vad vore en plats i finalen om man inte fick säga sin mening 😮

***

Här följer min poängfördelning åtföljt av subjektiv motivering:

6 p till låt nr 2. Det är fortfarande så att man tappar fokus i svensktoppspartiet, där trumkompsvalet mest känns i vägen. Dock: Öppningssamban är bland det musikaliskt smartaste som hänt i år. Alla kategorier. Ja jävlar. Övriga låtingredienser håller sig väl inom ramen som avgränsas nedåt av skitbra och uppåt av kanon.

4 p till låt 7. Mäkt och vemod. extramumma vid 1.45. Om jag fritt får citera/påminna mig någon annans omdöme fån grundomggången; så slår det an nån urfinsk (visst är vi alla egentligen finnar?) vemodssträng hos mig.

2 p till låt 5. Hög kvalitet i framförandet. Dock; efter en veckas lyssning har jag insett att jag inte gillar rösten. Den tar liksom inte. Sådan är smaken.

1 p till låt 12. nja.. njää... nja.. nä.

Link to comment
Dela på andra sajter

Poäng från mig:

6p - låt # 5

Den av mina favoriter som klarade sig till final. Snyggt utnyttjande av trumrytmerna och jag är svag för clavinet för fan 😆

4 p - låt # 2

Kul innehållsrik låt med knäppa cross-overs. Bra hybrid med oväntade grepp. Refrängen (på funkkompet) drar ner betyget lite, aningen traditionellt, låter som en E-type chorusbrud som härjar.

2p - låt # 12

Som sagt skön, sval filmmusik men så mycket samba, funk eller dansband eller stilbyten öht är det ju inte och det var väl lite av själva tanken med tävlingen?

1p - låt # 7

Lite för mycket hissmusik för att hamna i toppen, även om det är kompetent och bra lirat.

Link to comment
Dela på andra sajter

6p - 12: Skön bakgrundsbreezer. Man blir lugn av att lyssna till ljudet och beaten.

4p - 05: Coolt intro! Tycker tjejen sjunger jobbigt. Den enformiga melodin hade kunnats göras mer intressant.

2p - 02: Låten börjar väldigt roligt. Kunde fortsatt så hela tiden🙂Refrängen är bra - hade varit maffigt med körer till den.

1p - 07: sambariktig inledning, skön slapbas. Tramsig lead. Minus för att det inte finns en konsistent melodi.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 p : Bidrag 07 -Den som lyckas klara uppgiften bäst.

4 p : Bidrag 12 -Har växt. Underbar motorvägskänsla.

2 p : Bidrag 02 -Det närmaste den här kommer reglerna är guraplocket i sambadelen, men det är snyggt och bra drag.

1 p : Bidrag 05 -Hmmm...för mycket modulerade ljud. Låter som en uttrycksfull röst, men det går inte att säga säkert eftersom fokus försvinner bland wah-wah, talkbox (eller är det wah-wah och vocoder?) och clavinet.

Link to comment
Dela på andra sajter

6p 02 Låter bäst. Smart musikaliskt tänkt mot trummorna.

4p 05 Dålig mix.. Hade hamnat 1a annars.

2p 07 Discodelen är hemsk.

1p 12 Ljuden/mixen funkar inte med trummorna. Sen är det ju synthsax med. Var inte alla överens om att man inte får använda synthsaxofon!??! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

6p. Bidrag nr 5. Riktigt snyggt och bra. Sången e skön

4p. Bidrag nr 2. Gillar inte riktigt själva produktionen men ideen och själva framförandet e topp.

2p. Bidrag nr 12. Lite väl slätstruken musik men ett stort plus för den vida stereobilden.

1p. Bidrag nr 7. För mycket ålandsfärja över den här låten. Outrot tilltalar mig dock.

(Av alla är nr. 1 min favorit för sina kenny håkansson-gitarrslingor)

Redigerat av Torre
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer jag in på ett bananskal, för jag har missat det här tidigare.

Men...

Ingen av låtarna fixar uppgiften! Låt nr 7 är den enda som ens försöker härma de stilar som nämns i grundreglerna, men den faller på att det inte finns ett tydligt återkommande tema i de olika delarna. Låt nr 12 har en mysig stil, känns som om kompositören har ett förflutet inom demo/tracker-scenen. Resten är i princip bara en massa elgitarrer!

0 p till samtliga bidrag!

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, jag håller i viss mån med diwic men det var ingen lätt uppgift att dömma av låtarna som var med. Det var inte många som lyckades med alla delarna (inklusive edert eggiga huvud). Så röstningen kommer från min sida att präglas mer av vad jag tycker om själva hybridiseringen.

6 poäng bidrag 2

4 poäng bidrag 7

2 poäng bidrag 5

1 poäng bidrag 12

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen av låtarna fixar uppgiften! Låt nr 7 är den enda som ens försöker härma de stilar som nämns i grundreglerna, men den faller på att det inte finns ett tydligt återkommande tema i de olika delarna. Låt nr 12 har en mysig stil, känns som om kompositören har ett förflutet inom demo/tracker-scenen. Resten är i princip bara en massa elgitarrer!

0 p till samtliga bidrag!

Hej Mr Besserwisser,

Du har precis vunnit en fribiljett till nästa omgång av vår omåttligt populära förnedringsprogram PopIdol. Du skall få medverka som jury vid uttagningen av kandidater i själva audition skedet.

Välkommen in i gänget!

PS. Ta med dig din skyddsutrustning och ett par lätta joggingskor. DS.

😕

Redigerat av moOd
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hej Mr Besserwisser,

Du har precis vunnit en fribiljett till nästa omgång av vår omåttligt populära förnedringsprogram PopIdol. Du skall få medverka som jury vid uttagningen av kandidater i själva audition skedet.

Välkommen in i gänget!

PS. Ta med dig din skyddsutrustning och ett par lätta joggingskor. DS.

😉

All pajkastning hänvisas till forumet "off-topic" för det hör inte hemma här. 😕

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...