Jump to content
Annons

Köpa sångmick utan att chansa?


Thomas A

Recommended Posts

Visst, man kan läsa om och ibland hitta ljudexempel på olika mickar. Men för att kunna välja en som passar ens egen röst bäst så måste man ju prova att spela in med den. Men jag undrar hur musikaffärer ställer sig till att låna ut kanske 5 mickar för hemlån? (Och sedan lämnar man tillbaka alla och köpa den billigare på Thomann) 😉 Jag har inte frågat i någon affär än, men känner mig skeptiskt till att de gör så till alla som vill prova ut en mick. Eller hur tänker ni? Är det bara att chansa och hoppas på det bästa när man köper sångmick? Det är ju ändå en rätt stor investering om man kanske tänkt lägga 5-10k (eller mer) på en mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Jag tror inte de lånar ut 5 mickar a 10 papp om man inte redan är en välkänd kund. Hyra kan kanske vara

en försäkring. JAM hade i alla fall tidigare ljuddämpat rum för utprovning, men jag tror det var mest för gitarr utrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först å främst så kan i princip alla svenska musikaffärer matcha Thomann's priser idag, och ibland till och med vara billigare. Men åter till frågan..

Har man inte pengar till att köpa en dyr kondensator mick dvs 15k+ så skulle jag rekommendera sm7b vilket är en mikrofon man kan få professionella resultat med. Den ställer även väldigt låga krav på akustiken, det enda den kräver är mycket gain från mikrofonförstärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leta rätt på en etablerad studio med mycket välfyllt mick-skåp. Hyr studion några dagar. Visst, en stor studio kanske tycker det känns som en petitess att hyra deras studio för, men det finns alltid några mellandagar här och där då ingen bokat upp studion.

Ta med material i olika genres och spela in "slasksång" typ. Testa alla mickar ni hinner, ta med ljudfilerna hem. Vid sång är ljudkällan normalt så nära mikrofonen, så rummet spelar ingen avgörande roll. Mer betydelsefullt är att alla mickar spelas in i exakt samma ljudmiljö.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Leta rätt på en etablerad studio med mycket välfyllt mick-skåp. Hyr studion några dagar. Visst, en stor studio kanske tycker det känns som en petitess att hyra deras studio för, men det finns alltid några mellandagar här och där då ingen bokat upp studion.

Ta med material i olika genres och spela in "slasksång" typ. Testa alla mickar ni hinner, ta med ljudfilerna hem. Vid sång är ljudkällan normalt så nära mikrofonen, så rummet spelar ingen avgörande roll. Mer betydelsefullt är att alla mickar spelas in i exakt samma ljudmiljö.

Jag tycker nog att du underdriver akustikens betydelse. Jag tror man blir ganska besviken om man spelar in med en bra mik i en studio och sedan provar samma mik hemma i köket. Förvisso kan man åstadkomma hyffsad hemma akustik och kanske är det så att det är troligt att man kommer fram till "rätt" mik i studion i alla fall. Det låter i alla fall som en dyr men bra metod om man har erfarenheten. Men har man den så vet man förmodligen redan ändå vilken mik man ska ha. Vad kostar en studio med

stort mikskåp att hyra per dag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar en studio med stort mikskåp att hyra per dag?

Mellan 5 000 å 10 000 kr skulle jag tippa.

Kan kanske fås billigare om du tar The night watch med studio pryon eller andra dö timmar

dom kanske kan få för runt 500-700 kr/timmen.

Men är du förberedd och vet vad du ska sjunga bör du kunna avverka minst 5 mickar i timmen.

m.a.o 4 timmar = 20 mickar , hittar du ingen där som passar så är det troligtvis mer fel på sångtekniken än på mickvalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar! (Ja det där med Thomann var mest ett skämt f.ö)

Ja att hyra in sig i en studio kanske kan vara en idé förstås. Men där ryker ju också en del av mick-budgeten. Men vill man hitta rätt så är det väl så man får göra kanske.

Men jag undrar också om de verkligen har de "billiga" mickar som jag siktar in mig på? Ca 5-7k. •Neumann TLM 102 (men betalar man mest för märket?),

•Shure SM7B,

•AKG C414 XLS (denna har de flesta studior säkerligen)

och nu på senaste tiden även •Brauner Phantom Classic (dyr dock).

Finns säkert massa fler som kan vara alternativ också. Någon SE-electronics kanske, AudioTechnica, Blue...ja det finns mycket. Men som sagt, problemet är fortfarande att jag inte vet hur just min röst funkar med olika mickar.

Idag har jag en gammal ADK 51s och jag skulle vilja komma ett kliv uppåt från den. Men man kanske måste lägga mer än 5-7k för att komma dit?

Link to comment
Dela på andra sajter

men betalar man mest för märket?

Nej. Det går mycket myter om sånt här eftersom det i hemelektronik-kretsar inte sällan kan vara så, men för prylar gjorda för professionell marknad, även i det lägre skiktet, så får märkena slåss för sin överlevnad då yrkesmän och -kvinnoe inte köper märken - vi köper modeller, och i vissa fall till och med årgångar/batchar. Det betyder att ett märke som en gång i tiden, och här kan vi snacka om så lite som förra genereationens prylar, var störst på marknaden, kan försvinna helt då de försökt maximera vinsterna på kundernas bekostnad. Har hänt många gånger, och kommer hända igen. Vad man betalar för är inte sällan inte enbart själva prylen, även om den givetvis är det viktigaste, utan även servicen.

Bästa exemplet jag kan ge är K-Tek, som gär marknadens bästa, och dyraste, boomar för film-ljud. En inte helt billig detalj gick sönder på min boom. Inget allvarligt som så, och boomen ifråga är den hållbaraste pryl jag någonsin ögt per se, men lite irriterande. Jag mailade min kontakt på K-Tek i USA, som direkt sa "Vafalls!? Så kan vi inte ha det." & skickade över reservdelen fullständigt on the house. Trots att den inte ens var viktig.

Det här är iof fullprofessionella prylar vi snackar om, men även billiga prylar slåss under samma förutsättningar. Då de inte kan hålla samma service, så måste dom se till att ge kunderna valuta för det dom köper, annars kommer de byta märka samma sekund nåt bättre finns på marknaden.

Det är det fina med en branch utan standard på utrustningen och med prylar som kan överleva kackerlackorna - vi är fria att byta när fan vi vill och riskerar inte skit för det så länge de nya prylarna följer väldigt enkla principer :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har fel så ber jag verkligen om ursäkt, men av inlägget tolkar jag det som att du inte har så stor erfarenhet av sånt här, och det brukar betyda väldigt dåliga akustiska förutsättningar. Gudarna ska veta att stället jag startade upp i innan jag lärde mig var vidrigt...

I så fall faller även min rekommendation på antingen Shure SM7 eller SM-58.

Det fina med båda är att du lätt kan testa att spela in nåt litet direkt i affären och testa med, men skulle jag tvingas välja en rakt av, så skulle valet falla på SM7:an. Rikare ljud, inte så middigt (vilket iof är vad som gör SM-58:an så förbannat bra till många röster - rösten går igenom mixen utan större ansträngning), och lätthanterlig.

Alla Neumann-mickar jag haft den orgastiska glädjen att leka med har varit väldigt väldigt känsliga för akustik. Perfekt för mig som använder mickarna så, ofta mindre bra för folk som bara vill ha en ren röst och inte har riktig studio, även om jag har hört några sovrumsinspelningar som blivit riktigt riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer ett säkert kort - Sennheiser MD441-U

Enligt mig är det världens bästa dynamiska mick oavsett pris.

Då den är dynamisk är den mindre känslig för akustikproblem än kondingar.

Den har jämförts med Neumann U47.

Har du inte möjlighet att testa mikrofoner så tycker jag du ska välja en 441.

Eller.... så väljer han sm7b en av de billigaste mikrofonen man kan få professionella resultat med. Kolla in b.la JD Miller på min hemsida, det är sm7b inspelat hemma i sångarens källare, i princip 0 akustikibehandling.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Den här artikeln tycker jag är kanon. Flera olika typer av sångare (inklusive rap) provar alla möjliga mickar. Dyrast mick passar inte alltid bäst för alla röster. Sätter fingret på mikrofonvalet på ett bra sätt tycker jag.

http://www.soundonsound.com/sos/jul10/articles/vocalmics.htm

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog att du underdriver akustikens betydelse. Jag tror man blir ganska besviken om man spelar in med en bra mik i en studio och sedan provar samma mik hemma i köket. Förvisso kan man åstadkomma hyffsad hemma akustik och kanske är det så att det är troligt att man kommer fram till "rätt" mik i studion i alla fall. Det låter i alla fall som en dyr men bra metod om man har erfarenheten. Men har man den så vet man förmodligen redan ändå vilken mik man ska ha. Vad kostar en studio med

stort mikskåp att hyra per dag?

Ja det kanske var lite att ta i. Kanske tolkade den där beskrivningen 'tänker inte chansa' lite väl bokstavligt.

Speciellt om man vill använda sångmicken i alla möjliga miljöer, eller inte vara så kliniskt noggrann alla gånger. Men med parollen "vill inte chansa", då blir det ju att man måste testa hands on o jämföra, och det kostar ju, antingen i tid eller pengar. Hyra studio går ju fort i alla fall 😛

Akustiken har ju betydelse, men vill man inte chansa där heller måste man prova alla aktuella mickar i säg 3-4 olika miljöer med. Med 10 mickar blir det 30-40 tester. Kände att det blir lite väl det med.

Näst bästa alternativet torde vara att testa dom i miljö där omgivningen påverkar så lite som möjligt (torrt). Fast ja .. den mick som låter bäst i en torr miljö kan teoretiskt vara den mick som låter nästan sämst i en 'levande' miljö. Det är sant. Blir så jäkla abstrakt sätt att tänka på :/ Så ja, jag tolkade "att inte chansa" lite väl bokstavligt kanske.

--

@TS: De flesta sångare testar nog 3-4 stycken, på plats, och tar den som känns bäst och så kör dom på den. Sen nånstans på vägen träffar man på andra som sjunger och inspireras av att använda nån annan mikrofonmodell eller sort på vägen och ändrar mick nån gång då o då. Skulle tro att livet ser ut så för de flesta.

Ska man ta det till en noggrannare nivå så blir det ju att prova ut specifikt o metodiskt. Får efterforska vilka mickar man ska avgränsa sig till, och sen få tag i dom alla, och utsätta alla för samma sångtest. Bäst blir ju att prova side-by-side, men det går även att ta det i etapper liksom. Låna av andra o så. Celine Dion berättade att hon och producenten Mutt Lange ägnade 3 dagar åt att enbart prova fram rätt mikrofon för henne, ur tjogvis med mickar, när dom skulle göra låten "If walls could talk". Och nog låter sångljudet alldeles groteskt bra där.

Ett steg mitt emellan, är kanske att kolla in sångare som låter någorlunda likt din röst, sjunger på samma sätt som du gör, samma stuk, och försöka snoka reda på vad dom gillar för mickar. Man kan maila kändisar t.o.m. och fråga. Ibland får man svar.

Tester och artiklar som den dr Loop länkade till ovan är väldigt hjälpsamma, men det är extremt ont om dom tyvärr.

När jag var ung så körde jag en rövare, att jag köpte en produkt i musikaffären och var den inte bra så lämnade jag igen den som reklamation till grossist. Så tog jag en annan av liknande modell, och var den inte bra så gjorde jag samma sak igen, o sådär höll jag på tills jag var nöjd eller tyckte mig ha provat alla jag kunde få tag i 😛 Fast jag hade väldigt bra kontakt med den musikaffären, annars hade dom nog sagt ifrån rätt fort.

Musikaffär som hyr ut en ny mick .. misstänker att dom tycker dom måste sälja micken som demo-ex eller rentav begagnad efter det. Osäker, kan va olika för olika butiker med. En del kan se det som en hälsofråga; en utlånad mick kommer ju tillbaka med lite spår av saliv o shit på sig liksom. Går ju liksom inte att hjälpas.

En mick som jag fått intryck av som trygg generell arbetshäst på senare tid är SE Electronics SE2200. Finns både som rör- och transistorvariant och priset är lågt. Tillverkaren har just slutat tillverka dom men man hittar dom i butiker än.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Stort TACK till alla som har tagit sig tid att svara! Det uppskattas verkligen. 🙂 Tack för tips om bra artikel också. Ja nu har jag en del att fundera på. Ska kolla med en kompis som ev har tillgång till studio, så kanske man kan göra något hands-on test. Annars får jag köra en "chansning" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Den är fin den! Har en kompis som har en 441 men har bor långt bort så jag kan tyvärr inte testa den.

Men är den verkligen det bästa valet för sång i studio? (svårt att säga såklart)

Jag har börjat kolla på dessa två mickar lite (som egentligen är över budget).

Neumann TLM 49 och nya TLM 107. Väldigt nyfiken på 107:an. Någon som äger en 107:a? Kanske jämför med en 49:a? Hur är den på sång isf? Antar att den är ganska mycket mångsidigare än 49:an. Någon test på Youtube beskrev den som en blandning av en småmembrans och en stormembrans mick. Låter ju intressant. Men jäkla dyr är den.

Redigerat av Thomas A
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har jag sjungit i TLM49. Även basen är inspelad med TLM49 o en liten 10" Ampeg bascombo, ingen linesignal alls.

https://soundcloud.com/user7908154/var-ar-du-min-van-140928

Lite brötigare här. Som trum OH sitter det mina två sE4400a

https://soundcloud.com/user7908154/i-cant-get-no-satisfaction-140915-uppdaterat

Btw, har du nån bra channelstrip?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

TLM49 finns ibland på Vend för ca 8000 kr, det jag gav jag för min där. TLM49 kommer i en skitbra kartong som skyddar den superbra mot stötar, så den är tacksam att skicka på posten. I dag hittade jag ingen varken där eller på Blocket, men här finns en U87 för 15000 ifall du vann på lotto igår.

http://vend.se/252112-ratt-epostneumann-u87ai-api-512c-chandler-germanium-mkii

Men man kan ju fråga sig om det öht går att få fram bättre ljud än med en TLM49 hur dyr mick man än köper. Den är svinbra på ak gitarr, den här låten har jag knappt komprimerat eller gjort nåt med sången. Ingen eq. Har mycket dist i halsen så det kanske är svårt att säga hur den låter på en renare o ljusare röst, men ändå. Den röst man har låter som den gör o skulle du jämföra en tagning med TLM49 vs en beg sE4400a för 2000 kr vete f-n om du skulle höra skillnaden. I alla fall inte sen man processat med ganska mkt kompressor osv.

https://soundcloud.com/user7908154/blott-en-dag

Annan grym mick billigt

http://vend.se/25236...phantom-classic

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer ett säkert kort - Sennheiser MD441-U

Enligt mig är det världens bästa dynamiska mick oavsett pris.

Då den är dynamisk är den mindre känslig för akustikproblem än kondingar.

Den har jämförts med Neumann U47.

Har du inte möjlighet att testa mikrofoner så tycker jag du ska välja en 441.

En sån blir man ju vrålsugen på. Som en SM57 fast många ggr bättre.

http://www.sweetwater.com/store/detail/MD441U/reviews

http://www.recording-microphones.co.uk/Sennheiser-441-microphone.shtml

https://www.gearslutz.com/board/reviews/703621-sennheiser-md-441-dynamic-mic.html

I Tyskland kan man hitta dem för 300 euro skriver en här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för engagemang Nilsson! 🙂 Ja sången låter riktigt bra med 49:an, helt klart. Det är som du säger, frågan är hur mycket skillnad man egentligen hör mellan mickar efter div eq och kompressor. Men det är klart, det är ju ingen nackdel att ha så bra utgångsläge som möjligt. 🙂 Nej, jag har ingen channel strip, utan kör med en Apollo Twin. Den har bra preamps och (om man vill) en fin UA 610-B emulering på ingången.

Tusan, det är svårt detta. En ny favorit har seglat upp hos mig- Audio-Technica AT4050 SM. Ljudklippen på Thomann låter ruggigt bra tycker jag, bättre än TLM 49 i mina öron faktiskt. Ganska mycket billigare mick också.

Redigerat av Thomas A
Link to comment
Dela på andra sajter

Tusan, det är svårt detta. En ny favorit har seglat upp hos mig- Audio-Technica AT4050 SM. Ljudklippen på Thomann låter ruggigt bra tycker jag, bättre än TLM 49 i mina öron faktiskt. Ganska mycket billigare mick också.

Jag har en misstanke att du inte kommer att bli så nöjd som du verkar hoppas bli genom att vara så selektiv. Mikrofoner plus omgivning, plus instrumentsound, plus genre .. allt spelar in. Mikrofonens ljud är bara en liten del.

Men AudioTechnicas 40-serie håller jag med om är väldigt mångsidiga mikrofoner, till ett rimligt pris med. Dom är lite känd för det. Mindre ljud- eller instrument-specifika (om man kan säga så) och istället mer allround. Särskilt 4047,4049 och 4050 är omtyckta, vanliga val för de som vill ha mångsidighet som låter bra på det mesta.

Jämfört med Neumanns U- och TLM serier - du nämnde TLM49 - så tycker jag AT40xx är mindre hypade i toppen och har bättre o balanserat lågt mellanregister. Neumann brukar vara något låg i mellanregistret och ha en nästan glas-liknande ren diskant.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Audio Technica mickarna är nog bland de som ger mest för pengarna. Jag har en AE3000 som är bara bäst på gitarrförstärkare…

Men att TLM49 skulle vara hypad i toppen? Tycker jag inte alls. Och det låga mellanregistret tycker jag låter avgjort bättre i TLM49 än i de TLM102 jag hade förut. Den där hypningen kan nog vara nåt man "ser" om man tittar på frekvenskurvan, men den låter inte så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har fel så ber jag verkligen om ursäkt, men av inlägget tolkar jag det som att du inte har så stor erfarenhet av sånt här, och det brukar betyda väldigt dåliga akustiska förutsättningar. Gudarna ska veta att stället jag startade upp i innan jag lärde mig var vidrigt...

I så fall faller även min rekommendation på antingen Shure SM7 eller SM-58.

Det fina med båda är att du lätt kan testa att spela in nåt litet direkt i affären och testa med, men skulle jag tvingas välja en rakt av, så skulle valet falla på SM7:an. Rikare ljud, inte så middigt (vilket iof är vad som gör SM-58:an så förbannat bra till många röster - rösten går igenom mixen utan större ansträngning), och lätthanterlig.

Alla Neumann-mickar jag haft den orgastiska glädjen att leka med har varit väldigt väldigt känsliga för akustik. Perfekt för mig som använder mickarna så, ofta mindre bra för folk som bara vill ha en ren röst och inte har riktig studio, även om jag har hört några sovrumsinspelningar som blivit riktigt riktigt bra.

Måste bara peeka in här lite snabbt med ännu ett bevis på hur svårt det är att hitta den "rätta" sångmicken. Ingen som nämn Beta 58:an, gjorde ett test för några veckor sedan med Sm58, beta58, sm57 och Sm7b. Tjej som sjöng den gången dock men jag blev lite förvånad då jag tyckte beta58:an lät klart bäst. Har tidigare vart en sucker för just Sm7b, både till sång och gitarr. Men kommer troligtvis börja testa beta58an mer och mer.

En annan favorit jag har i denna prisklass är helt klart Oktava MK 319. Tror jag överanvänder den för tillfället. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan favorit jag har i denna prisklass är helt klart Oktava MK 319. Tror jag överanvänder den för tillfället.

Intressant. Det påminde mig lite varför jag startade tråden. Det var nämligen så att för några år sedan så köpte jag en Oktava mk319 - (Michel Joly mod dessutom) för närmare 6k. Förhoppningen var att den skulle ersätta min ADK 51s. Men jag måste säga att jag blev mycket besviken då jag tycker att ADKn låter bättre på allt jag provat, framförallt min sång då. Vem vet, kanske passar 51:an min röst bra. Så jag är lite rädd att göra samma sak igen. Kanske blir det samma visa om jag köper en AT4050 eller någon annan mick, att den inte heller låter bättre. Det kanske är 51:an som är en sjukt bra mick helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju finnas skitbra ex av ADK51, och sämre, de är nog ganska ojämna i kvalitet. Jag hahde också en ADK51, den lät riktigt illa, när jag bytte till en Röde NT2A blev det en jäkla skillnad.

Behåll den om du gillar den. Bono i U2 sjunger alltid i en SM58 fast han råd att sjunga i de dyraste prylar som existerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Neumann TLM49, upplever ni den som "tunn"?

Om man tittar på frekvenskurvan till den så sjunker den gradvis från 1k ner till 50Hz med ca -3dB. Tex vid 200 Hz (där mycket av fylligheten i en röst sitter) så har kurvan sjunkit till ca -2dB.

https://www.neumann.com/zoom.php?zoomimg=./assets/diagrams/tlm49_diagrams.htm&zoomlabel=Diagram&w=878&h=295

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...