Jump to content
Annons

Ute efter ny humbucker till Fender (punk/rock)


NutCase

Recommended Posts

Har köpt en Fender. Dess twang och tunnare ljud passar inte riktigt till det jag vill göra och vill byta ut micken i bridgen. Jag har tittat både på single coil humbuckers som Little 59, men även full size som SH-13. Jag är ute efter något som passar främst pop-punk, punk och rock. Är nog ute efter att komma så nära P90-soundet utan att installera en soap P90 (vilket jag antar blir både konstigt och svårt med en Fender).

Vad tror ni om Little 59? Har hört mycket gott om den.

Förslag?

Redigerat av NutCase
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På min Strat har jag Lil '59 både i stall- och halsläge. Har suttit där sen 2002 och jag har aldrig upplevt dem som jättespännande samtidigt som jag aldrig varit missnöjd med dem så att de har åkt ut.

Min bakgrund är också i punk(rock) och har väl egentligen därför gärna sneglat på rejälare humbuckers, framför allt Custom Custom. Men i slutändan kommer det alltid ner till att humbuckers låter så j-vla tråkigt. Har även bytt ut humbuckerna i min Les Paul DC mot P-Rails för några år sen och sedan dess låter den betydligt roligare (mer åt P90-hållet som du vill ha det).

För att äntligen komma till poängen så skaffade jag nyligen en Tele och satte en betydligt starkare humbucker i singlecoilformat i stallposition och en stratmic i halsposition och tänkte att det skulle låta fantastiskt. Efter bara någon vecka tyckte jag att det inte lät så där värst bra och jag testade lite andra micar. Sedan dess sitter det *ähem* Lil '59 i stallpositionen och gitarren låter precis som jag vill att den ska göra.

Poängen är att Lil '59 inte är speciellt speciell, men att den låter bra i de flesta situationer och från rent till hyggligt med dist. Sen får man inte glömma att förstärkaren gör mer av ljudet (min uppfattning i alla fall).

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen är ju att jag vill pimpa den här Fendern, klart jag skulle skaffa en annan gitarr annars.

Det är sant att förstärkaren gör mycket av ljudet. Jag har ett par andra guror med humbuckers och karaktärerna är inte så överdrivet skilda. Jag tycker det är lite kul med single coilen som kommer med Fendern. Lite roligt twang och även om ljudet är tunnare så är det ju ändå maffigt. Kanske skulle börja köra lite mer originellt sound med en single coil. Alla andra har ju humbuckers. Nåväl...

Lil' 59 duger alltså? Låter den ganska likt en "riktig" full size humbucker eller är den betydligt tunnare i ljudet?

SH-13 har jag kikat på, dimebuckern. Kan det vara något? Vill inte att det ska låta bara en massa fuzz. Gillar chunk och crunch.

Finns det någon specifik humbucker (seymour duncan) som är utformad att låta så likt P90 som möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

På en strata satte jag dit en Seymor Duncan Hotarail vid stallet. Den har typ enorm outpot. Men i stället för att bara ha en brytare för att kunna växla mellan humbucker o split så tog jag o kopplade splitsladdarna till ena tonkontrollen. Med tonkontrollen på noll blir det singelcoil, gasar man på blir det gradvis mer o mer himbucker o starkare utsignal. Otroligt användbart på vilken humbucker som helst. Ville jag få max max dist med pedaler o full gain vrålade det mer med tonen på ung 7, på fullt liksom storknade ljudet o tappade bett.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som påverkar ljudet mycket i en strata är att mickarna bara hänger i plasten på plektrumskyddet. På en telecaster är bägge mickarna fastsatta i trät, det ger mer tryck o attack… Men det borde ju gå att skruva fast nåt göttigt i trät även på en strata om du nu ändå ska göra den icke orginal. Den här ljudmässiga skillnaden mellan de olika sätten mickarna är monterade är nåt jag aldrig sett nån annan än jag ta upp märklit nog. Men en jäkla skillnad är det. Byt till en telecaster, sen är du såld. Telen är punk den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag nämnde ju något åt P90-hållet.

Då tycker jag att du köper en P90. Jag kan inte se faktiskt hur vi på något vis kan hjälpa dig så mycket. Det finns otroligt många pickups att köpa och att hjälpa dig enbart med tanke på att du vill ha en P90 är svårt. Det tycker jag iaf. Om du kan nämna en platta, t.ex. London Calling, Punk In Drublic, Descendents - All, Hoss, etc, då kan jag och troligtvis fler vara mer säkra på ljudet du är efter.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hatade minkarna i min LP studio. tror det va gibson 490 och 498 spelade punkrock jag med. Jag har provat ett par olika p90 i HB format. Det slutade med att jag slängde i ett par hyfsat billiga Tonerider mickar. en HB size p90 i halsläget och en alnico II HB i stallet.

Frågan är ju alltid vad man vill ha för ljud. jag spelade på vintage fender stärkare och vill åt rörstärkar spräcket. Och jag spelade mycket öppna ackord så det var en balansgång då jag vill ha lite gain men ändå tydlig strängdefinition. Och i det läget kan jag varmt rekommendera mickar med svagare magneter. Alnico II passade perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En P90 soapbar blir ju inte snyggt alls att installera i en Fender annars hade jag ju så klart köpt det. 😲

Så du är alltså inte bara ute efter hur ljudet ska vara utan den ska vara snygg också? Då blir det svårt att hjälpa dig för vad som är snyggt är väldigt personligt precis som vad som låter punk.

Jag uppfattas kanske som att jag vill bråka med dig men det är inte därför jag upprepande ställer motfrågor. Jag klagar för trådar med så vaga beskrivningar som denna gör att vi kommer vara en hel drös med folk som kommer slänga ur oss vad vi gillar och/eller tror kommer passa dig och i slutändan kommer du inte ha något mer att gå på jämfört än innan du startade tråden. Om du skapar en sådan här tråd så får du gärna, enligt min åsikt, ge oss exempel på låt/låtar som du strävar efter att efterlikna och hur din resterande signalkedja ser ut så att vi vet precis vad du vill ha.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Tittat lite på P94 tror jag den heter. Den ska vara i humbuckerstorlek och passa bra på en Fender? Finns det någon Seymour Duncan dubbelcoilhumbucker (den klassiska designen) som liknar P90 i karaktär förutom Phat cat (som dock inte ser ut som en traditionell humbucker).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...