Jump to content
Annons

Värme och våra datorer


Signia

Recommended Posts

Grymt varm dag idag. Själv har man 32 grader inomhus just nu. Kylskåp och frys har surrat nonstop hela dagen. Halva Sverige är under SMHIs klass 1 varning för extrem värme. Imorgon blir det troligen ännu varmare. För omväxlings skulle måste man stänga fönstren för att hålla värme ute, snarare än att släppa in svalka och frisk luft.

Men våra datorer gillar inte värme.

Min huvudburk visar idag hela 20 grader högre CPU-temp än normalt temp (vid lite belastning). Hårddiskarna är värst, ligger på 50 grader. Ingen bra temp för dom. Brukar ligga under 40 annars. Har inte mycket att svalka dom med heller.

Så det är inte utan att man tänker att ... man kanske inte ska jobba på just det där mastodont-projektet idag, det som belastar rejält med RAM, disk och CPU kraft.

Hur hanterar era burkar värmen?

Har du koll på termometrarna i din burk?

Råkat ut för att datorn eller komponenter fått värme-slag nån gång?

Brukar du avstå från att göra något med din dator pga temperaturer?

Hur kyler du din utrustning i allmänhet?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inga bekymmer här. 100% CPU-belastning och ändå inte värre än 53 grader (har haft någon maskin tidigare, där CPU låg på ca 70 grader vid 100% belastning, trots stort vattenkylningssystem och utan överklockning - så jag är inte orolig. 🙂

Moderkortet 42 grader och grafikkortet 54 grader.

Hårddiskarna har jag två som ligger på 40 grader och två på 31 grader.

Det beror nog i hög grad på att jag har ett bra chassi (Antec P180), där hårddiskar och nätdel ligger i en separat avdelning, så att diskarna inte värmer upp övriga komponenter och därmed också har en egen kanal för den kylande luften. 🙂

CPU kyls med en kylare från Scythe, med heatpipes och rejäla flänsar.

Tempen (och diverse annat) kan man lätt kolla med Speccy: http://www.piriform.com/speccy - om man kör PC alltså...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ingen aning om att man måste tänka på sin studio utrustning när det är extra varmt ute... är nog aningen självisk och skaffade mig en

http://www.luftmiljobutiken.se/product_details.php?products_id=382&utm_source=Prisjakt&medium=Price+Feed&utm_campaign=Honeywell+CL30XC+luftkylare

portabel vattenkyld AC... som fungerar otroligt fint dessa varma dagar. Och med lite kalla öl så är det bara att producera ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ingen aning om att man måste tänka på sin studio utrustning när det är extra varmt ute... är nog aningen självisk och skaffade mig en

http://www.luftmiljo...30XC luftkylare

portabel vattenkyld AC... som fungerar otroligt fint dessa varma dagar. Och med lite kalla öl så är det bara att producera ☺️

Undrar hur ofta man får fylla på vatten och mängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

@Martin! Chassit är en väsentlig del av kylningen.. Ta inte av chassit/sidplåtarna om datorn i övrigt är välbyggd!

Nu är min dator byggd av mitt chassi som jag köpte 2003 typ... och har inga utblåsfläktar så 🙂 men som du säger så har chassit många fläktar kan det vara fördelaktigt att faktiskt ha på chassit. man märker med handen på baksidan eller ser på temperaturen vad som är mest fördelaktigt

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

till ts: ta av chassit på sidan + öppna dörrar

Såvitt jag förstår så är chassit en väsentlig del för att skapa den luftkanal som kyler. Fläktar på framsidan suger in luft, PSU-fläkten blåser ut. Utan chassit får man inget genomdrag. Blir nog mindre kylning då.

Inga bekymmer här. 100% CPU-belastning och ändå inte värre än 53 grader (har haft någon maskin tidigare, där CPU låg på ca 70 grader vid 100% belastning, trots stort vattenkylningssystem och utan överklockning - så jag är inte orolig. 🙂

Tempen (och diverse annat) kan man lätt kolla med Speccy: http://www.piriform.com/speccy - om man kör PC alltså...

Coolt system det där 🙂 Hämtade Speccy, det verkade riktigt bra. Nice tips! Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur ofta man får fylla på vatten och mängd.

Oj..svårt att säga exakt..då jag inte har testat den till 100% men den rymmer totalt 30 liter och jag brukar "tanka" 10-15 liter på grund av lathet (vikt)...och det räcker ganska länge eftersom jag bara kör den ett par timmar mitt på dagen. Men om man skulle tanka den full (30 liter) och låta den gå dygnet runt, så är min gissning ca 20 dygn totalt....men aningen jobbigt att lyssna på när man sover ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

* Hur hanterar era burkar värmen?

PC (stationära) brukar klara värmen bra, såtillvida man inte slarvat med kabeldragning, damm m.m. Men på PC kör jag mjukvaru-fläktkontrollers för CPU (om luftkyld) och på grafikkort - Medföljande mjukvarukontroller för CPU och MSI Afterburner på grafikkort. Ställer så tempen sällan kommer över 50 grader på CPU och 70 grader på GPU. (Sen börjar det låta lite väl mycket. 🙂 )

Macar är lite knepigare då deras max-tröskelvärde på CPU ligger på 80 grader (!!). M.a.o. mår Mac'ar inge vidare av 100% processorbelastning och/eller hög rumstemperatur - OM man inte gör något åt saken. 🙂

På Mac kör jag

* Fan Control finns på: http://www.macupdate.com/app/mac/23137/fan-control

* Temperature Monitor: http://www.macupdate.com/app/mac/12381/temperature-monitor

Både på servrar, och min egen jobb-mac. Där ställer jag tröskelvärdet i Fan Control (som lägger sig under "Preferences", och med Temperature Monitor Lite, ser jag hela tiden CPU-tempen i menyraden överst. På så sätt kommer CPU-användningen sällan över 50 grader på servrar, och ligger längre ner på min bärbara.

Väldigt bra när vi kör applikations-servrar som konstant belastar processorn, eller om jag kör en tung import lokalt. På så sätt behöver man inte ha minusgrader i serverrummet 😉 , och förlänger livslängden på komponenterna.

* Har du koll på termometrarna i din burk?

Ja, där det behövs. Speciellt på de viktiga maskinerna. Både hemma och på jobbet. Min studiodator är så pass bra ventilerad att jag faktiskt inte kör någon fläktkontroller. Har passivt grafikkort och stor fin CPU-fläkt på proppen. 🙂

* Råkat ut för att datorn eller komponenter fått värme-slag nån gång?

Många gånger. Servrar på jobbet, och datorer hemma. Speciellt i min server-garderob (hemma) som stått på i veckor, där CPU-fläkten gav upp p.g.a. damm. Har även monterat CPU-kylare fel, och upptäckt att den bara ligger mot en del av processorn...

* Brukar du avstå från att göra något med din dator pga temperaturer?

Nej aldrig. Ser till att kyla där det behövs, och ha koll på temperaturer. 🙂

* Hur kyler du din utrustning i allmänhet?

Hemma - endast med fläktar och vattenkylning (på speldator). Kör stationär egen-byggd PC med minutiöst buntade kablar och stora fläktar - så jag kommer nog svimma av värmeslag före datorn min. 🙂 (Har dock en USB-fläkt på flänsarna till nätdelen till mixerbordet, för den blir JÄÄTTEVARM annars, speciellt på sommaren. 🙂

Jobbet (Jobbar som IT tekniker) - Har vi luftkonditionering draget in till serverrummet separat. Men p.g.a. att jag satt tröskelvärdena lågt på de datorer som behöver det, har vi endast något under rumstemperatur där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Varit med om att en CPU-fläkt blev lite väl dammig, utan att man själv märkte det. Datorn bara tvärslocknade några gånger, och jag fattade inte varför, tills jag läste av CPU-tempen. Kan va bra att veta för dom som inte vet, att när processorn blir för varm så släcks datorn oftast ner. Såvitt jag förstår är det inte en hårdvaru-funktion utan snarare en rent elektrisk effekt. Processorn är centrum i allt och när den slutar leda ström så bara *tjopp* slocknar hela maskinen.

Men jag har inte hört talas om nåt fall där processorn blir så varm, tack vare nåt sånt, att den sen inte längre fungerar. Men det gäller nog att man fixar kylningen så snart man kan, för med många upprepade gånger av sånt så .. kommer kanske processorn kasta in handduken till slut.

En hårddisk gick åt h-e tack vare värme med. Var i 'office-datorn', en fujitsu-siemens som jag tagit över från nånstans. Den hade en HD-plats i chassit för 2 diskar, som skulle placeras rygg mot rygg i en gummi-hållare, som sen skjöts in på HD-platsen i chassit. Enda fläktarna var PSU och CPU i den datorn. Hårddiskar blir ganska varma, och när dom ligger så nära varandra så värmer dom varandra rejält. Mycket bättre att ha avstånd mellan dom.

Så en varm dag så började ena disken hacka och klicka högljutt. Systemet hängde sig och höll på med. Enligt en amerikan som jag samarbetade med då, över nätet (han lyssnade på ljudet via Teamspeak) så var det själva mekaniken i HDn som hade påverkats av mycket hög värme, och därför inte funkade längre. Han sa det var bara kasta disken. Jag visste inte vad jag skulle tro, så jag slängde inte disken. Men den började inte fungera när temperaturen senare föll heller. Tror jag har disken kvar än idag 😛

Tänkte jag behövde motivera min egen tråd lite, att värme kan påverka datorer. Men som nämnts ovan så tycker även jag det verkar som att en väl skött och någorlunda modern maskin inte behöver så mycket uppsikt alla gånger.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Varit med om att en CPU-fläkt blev lite väl dammig, utan att man själv märkte det. Datorn bara tvärslocknade några gånger, och jag fattade inte varför, [...] Processorn är centrum i allt och när den slutar leda ström så bara *tjopp* slocknar hela maskinen.

Ja. Det är helt sant. Det är en inbyggd funktion i processorn/BIOS som gör att den kapar strömmen när det blir lite väl hett om öronen. 🙂 Tidigare processormodeller hade inte det (för ca. 15år sedan), varför de brann upp när CPU-fläkten pajjade. 🙂 Men det är m.a.o. en helt medveten inbyggd funktion i (någorlunda) moderna CPUer.

Men jag har inte hört talas om nåt fall där processorn blir så varm, tack vare nåt sånt, att den sen inte längre fungerar. Men det gäller nog att man fixar kylningen så snart man kan, för med många upprepade gånger av sånt så .. kommer kanske processorn kasta in handduken till slut.

Rätt även här. Även om sakerna inte pajjar vid första överhettningen, eller går utmärkt över sin rekommenderade temperatur, så förkortar man livslängden. Lägg därtill på att tillverkare ofta är väääldigt generösa med sina temperatur-rekommendationer, så de inte får så mycket klagomål på att man måste köra fläktarna på högvarv. De räknar ofta kallt med att man byter dator om ett par år.

En hårddisk gick åt h-e tack vare värme med. [...] Mycket bättre att ha avstånd mellan dom.

Så en varm dag så började ena disken hacka och klicka högljutt. [...]

Stämmer det med. 🙂 I hårddiskar med läshuvuden som svävar en tusendels milimeter ovanför kopparplattan är kullagren i stegmotorerna tillverkade med extreeeeemt hög precision. Det gör att om en hårddisk blir för varm, kommer metallen i kullagren att expandera, och det gör att sakerna slits mycket snabbare. Därför viktigt att köra med t.ex. front-fläktar som blåser PÅ hårddiskvaggan. Det behöver inte vara någon stormvind, men bara så luften inte står stilla gör jätteskillnad. 🙂

Tänkte jag behövde motivera min egen tråd lite, att värme kan påverka datorer. Men som nämnts ovan så tycker även jag det verkar som att en väl skött och någorlunda modern maskin inte behöver så mycket uppsikt alla gånger.

Absolut! Två till saker som jag själv är väldigt noga med angående kylning:

1. Dammfilter (moderna datorchassin t.ex. Corsair och Fractal Design - har ofta det)

2. Ha inte datorn direkt på golvet. (Skaffa datorhållare. Ikea har inbyggda hållare för det i sina Galant-skrivbord.)

Det gör att den inte damma igen alls lika fort, och sakerna blir inte överhettade i samma utsträckning. Gör extreeemt stor skillnad. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj..svårt att säga exakt..då jag inte har testat den till 100% men den rymmer totalt 30 liter och jag brukar "tanka" 10-15 liter på grund av lathet (vikt)...och det räcker ganska länge eftersom jag bara kör den ett par timmar mitt på dagen. Men om man skulle tanka den full (30 liter) och låta den gå dygnet runt, så är min gissning ca 20 dygn totalt....men aningen jobbigt att lyssna på när man sover ☺️

Enligt hemsidan du länkade till räcker en tank till 18h.. Verkar inte så bra att öka luftfuktigheten i ett rum med mycket elektronik dock..?

Använder du en vattenslang för att fylla på tanken eller bär du bort den till kökskranen och fyller på?

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem med min dator, främst tack vare mitt chassi: http://www.corsair.com/se-fi/graphite-series-600t

Jag kan köra med bara en chassifläkt på framsidan, och de direkta fläktarna på processor, nätagg och grafikkort. Även i den här hettan (~30 grader inne kvällstid) håller den sig tyst och sval. Jag kör även bara med SSD och har inte klockat eller något sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...