Jump to content
Annons

Analog channelstrip på inspelat sångspår i efterhand


Minja

Recommended Posts

Hej!

Nu har jag äntligen lyckats köpa mig en Universal Audio LA 610 Mk ll channelstrip, som jag trånat efter i 1 år.. Tjohooo!! 🙂

Har precis kopplat upp men lyckas tyvärr inte få till det jag önskar.. Please Help!

Det jag försöker göra, som jag fått förklarat för mig i musikaffären, är att använda mig av channelstripen i efterhand på redan inspelade spår. Har flera låtar som i princip är helt färdiga, men som behöver det där lilla extra från UA 610...

Jag har kopplat Output 1 på channelstripen till motsvarande input 1 på ljudkortet och Input 1 med en annan kapel på ljudkortet till output 1 på channelstripen.

Har sedan öppnat ett nytt spår i Logic Express 9,0 där jag öppnat med input 1 och output 1 mono. Trycker på rec. ..... och inte ett ljud!

Snälla ni som har testat det här - Tacksam för råd! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vet inte om den finns i express men när man insertar outboard i logic så ska man använda pluggen "I/O" där man väljer in och utgång,

då kan man inserta analoga burkar som vanliga pungar i logic.

Dock finns det risk för latenzy men det finns latenzy kompensering i pluggen.

om inte den pluggen finns så får du välja en annan utgång än "main out"på kanalen och koppla en utgång till analog burken och sedan ut från burken till in på kortet. sedan skapa en ny kanel i logic med den ingång du kopplat till och klicka i monitoring, alltså kicka i "i" på knallen. "i" knappen är "input monitoring".

om inte "i" finns på kanalen så får man gå in i "track header configuration" och lägga till "i".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar. Det finns "l/O" i Logic Express. Som jag skrev innan, så är det så jag öppnat Input/Output.. Har kopplat Input 1 i Channelstripen till input 2 i ljudkortetet (skrev tidigare att det är 1:an jag kopplat den i men upptäckte att två portar är trasiga, därav inget ljud alls tidigare i monitorerna). Har kopplat output 4 i ljudkortet till output 1 i ljudkortet. Öppnade sedan en ny kanal "Audio" med knappen "input monitoring" inne. Valde Input 2 output 4.. På sångspåret input 2 och output 4.. Och trycker på rec. knappen på nya spåret men channelstrippen slår inte in.. Har fått förklarat för mig i affären att det var så här jag skulle göra. Först sa han att det inte alls gick att få till det med Logic Express utan uppgradering till studioversionen, men så ändrade han sig när jag var nära att backa ur köpet och sa att jag kunde göra så här, pust! 🤪

Snälla fler ideer & tips TACK!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker beskrivningen av vad du försöker göra är svår att förstå. Kanske prova att skriva mer detaljerat, eller kontakta butiken som påstod att du ska kunna använda den på det sätt du hoppas, och säg att det inte funkar på det sätt som sagts. Har dom sagt A får dom väl säga B med 🙂

Generellt sett, är 610an en mono-enhet. Du kan alltså skicka 1 spår ut från Logic, ut via 1 output på ljudkortet, in i 610ans line input, och ta tillbaka signalen via 610ans line output, in via 1 input på ljudkortet, och antingen spela in signalen från 610an på nytt spår i Logic eller använda signalen från 610an som extern effekt i real-tid. Så brukar det funka.

Företrädesvis använder du 1 egen output/input på ljudkortet för samarbetet med 610an, inte huvudutgångens L eller R output.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska göra som Adrumdrum säger och slänga in pluggen I/O men du ska inte trycka rec du ska bara bounca ner det "realtid" klicka bort bounce "offline" när du ställt in hur du vill att analoga burken ska låta. Den analoga burken blir alltså en plugin på kanalen.

Redigerat av Kecke
Link to comment
Dela på andra sajter

Säg att du vill skicka ut sångspår 1. Då får du gå in och skapa en INSERT , (ialla fall om du har Protools) i deras in/out-setup meny, men logic borde ha något liknande.

Där skapar du en insert på t.ex output 1 på ditt ljudkort. Då borde den dyka upp som en analogue insert i din plugin meny, där du väljar att lägga in nya pluggar på ditt wav/midi spår.

Mellan hårdvaran kopplar du såhär:

Ljudkort kanal 1 out --> Preamp/Kompressor : in

Preamp/Kompressor out --> Ljudkort kanal 1 in

Lite svårt att få till det i början men igentligen är det logiskt (logic??) när man väl förstått det 🙂 Lyckat till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg att du vill skicka ut sångspår 1. Då får du gå in och skapa en INSERT , (ialla fall om du har Protools) i deras in/out-setup meny, men logic borde ha något liknande.

Där skapar du en insert på t.ex output 1 på ditt ljudkort. Då borde den dyka upp som en analogue insert i din plugin meny, där du väljar att lägga in nya pluggar på ditt wav/midi spår.

Mellan hårdvaran kopplar du såhär:

Ljudkort kanal 1 out --> Preamp/Kompressor : in

Preamp/Kompressor out --> Ljudkort kanal 1 in

Lite svårt att få till det i början men igentligen är det logiskt (logic??) när man väl förstått det 🙂 Lyckat till!

problemet är väl att out 1+2 används som main out(oftast iaf)

men som sagt i "I/O" pluggen väljer du exempelvis out 3 som kopplas till in på analogburken sedan kopplas ut från analogburken till in 1 på ljudkortet, och du väljer 1 som ingång i "I/O".

Eventuellt måsta man ha software monitoring igång vilket du får aktivera om du inte har det ingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd I/O-pluggen i Logic för att skicka och ta emot ljud från ljudkortets in- och utgångar.

Om du vill sola spåret vill jag minnas att du inte ska använda dig av mixerns solofunktion utan istället trycka s och markera den region du vill lyssna på.

Koppla från den utgång på ljudkortet du angivit i I/O-pluggen till line-ingången på LA 610. OCh från utgången av LA 610 tillbaka till den ingång på ljudkortet du angivit i I/O-pluggen.

På framsidan av LA 610, se till att ratten längst ned till vänster är ställd på Line.

Minns inte om både Gain och Level är aktiv när man använder line-ingången, men för säkerhets skull, ställ Gain på 0 och Level någonstans kring 3-5.

Och för att göra det så enkelt som möjligt att felsöka, börja med kompressorn i bypassläge (MODE-ratten på BYP).

Metern kan visa Output så att du kan bekräfta att signal går ut från LA 610.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jättetack för alla svar!! Har varit bortrest ett tag, så det är därför det blev tyst från mig.. Följde rådet att höra med musikaffären igen och nu funkar det 🙂 . Monitorknappen skulle inte vara inne på nya spåret som jag skulle spela in och låta gå genom channelstripen. Inte heller "s"-knappen vara inne. Tänk vad små förändringar kan göra i musikens värld 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...