Jump to content
Annons

Lexicon-rea...


D200

Recommended Posts

Annons
pme (oregistrerad)

Ja, det verkar ju inte helt fel. 2100:- sek för PCM Revreb bundlen. Men hur bra är de egentligen? Visst PCM har ju en historia och var kanske störst bäst och vackrast en gång i tiden. Vilka är alternativen i pro världen idag? Briscati verkar vara poppis, men det är hårdvara och en prislapp som behöver en liten font för att få plats. TC gjorde pluggins tidigare. Jag tror de har något kvar men som bara är för protools.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så ofta dom det är 50% på såna här grejer så vill man ha dem så är det ju ett bra tillfälle...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Inte så ofta dom det är 50% på såna här grejer så vill man ha dem så är det ju ett bra tillfälle...

Frågan är om de inte något nytt på gång. Det brukar vara så...
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Valhalla låter bättre å är billigare!

Smaksak vilket man föredrar men om pengar är ett skäl så är svaret givet. Valhalla skulle ha kunnat ta mycket mera för sina pluggar och ändå vara klart prisvärda. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Går in på kvr så spyr de flesta galla på ilok och tycker att c/r är så mycket bättre.fattar inte alls allt gnäll om ilok då det är smidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om de inte något nytt på gång. Det brukar vara så...

Med tanke på att alla PCM algoritmer är baserade men förfinande från 30 år gamla algoritmer så tror jag inte Lexicon kommer släppa något nytt, Jag är tveksam till att företaget kommer släppa någon ny hårdvaru box och tveksam till om dom kommer släppa någon ny mjukvara de kommande åren. Uppenbarligen har piratkopieringen av deras PCM bundle gjort att dom förlorat alla intänker dom fick från hårdvaru reverben, men som jag Lexicon är ett företag som drivs av deras historia, och algoritmer är baserade på samma algoritmer som skrevs på 70 talet men har efter hand då berkäningskraften ökat blivit förfinade...Men vad jag vet så är det inte många kvar från Gammla Lexicon tiden, det är däför dom anvädner gammla legendariska algoritmer att skriva helt nya magiska algoritmer är inte det lättaste speciellt inte om man ska toppa Lexicon.. Dom har försökt med surround men det är ju samma algoritmer det med fast man kör flera samtidigt. Så nej jag tror inte Lexicon har något nytt på gång, varken vad det gäller hårdvara eller mjukvara, Lexicon har fullföljt sitt uppdrag att erbjuda Lexicons arv till världen och det har dom lyckats bra med.

Det samma kan jag säga om Eventide, jag tvekar att dom kommer släppa en uppföljare till H8000FW inom de 10 kommande åren. På dreas forum har dom bland annat uttryck att det inte är ekonomiskt lönsamt och att dom därför satsar på konsument marknaden med deras stomp boxar och H9. Verkar som dom stora gammla effekt bjässarna blöder ekonomiskt är väl svårt nu när det finns så mkt mer att välja på och folk kanske inte alltid betalar 10 gånger mer för att få det absolut bästa, men för mig är Eventide och Lexicon bäst samt Bricasti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det verkar ju inte helt fel. 2100:- sek för PCM Revreb bundlen. Men hur bra är de egentligen? Visst PCM har ju en historia och var kanske störst bäst och vackrast en gång i tiden. Vilka är alternativen i pro världen idag? Briscati verkar vara poppis, men det är hårdvara och en prislapp som behöver en liten font för att få plats. TC gjorde pluggins tidigare. Jag tror de har något kvar men som bara är för protools.

Lexicon, eventide och Bricasti och TC electronic är fortfarande de primära alternativen som proffs använder, att utse ett ultimat reverb finns inte utan de kompletterar varandra.

Så jag skulle i allra högsta grad vilja ha ett lexicon reverb i min studio för att få en bredare palett om jag vore dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag accepterar ilok men föredrar call and response eftersom det gör det möjligt att ha pluggarna installerade på olika datorer och slippa vara så förutseende att man har med sig donglen när inspirationen slår till.

Har inte testat Lexicons pluggar, men trivs bra med Valhalla Vintage Verb.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

ilok stör mig inte speciellt mycket. Det är trist att man behöver både ilok och elicenser. Och att hw utvecklingen inte tycks gälla för dessa. De borde idag inte behöva vara så stora.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Med tanke på att alla PCM algoritmer är baserade men förfinande från 30 år gamla algoritmer så tror jag inte Lexicon kommer släppa något nytt, Jag är tveksam till att företaget kommer släppa någon ny hårdvaru box och tveksam till om dom kommer släppa någon ny mjukvara de kommande åren. Uppenbarligen har piratkopieringen av deras PCM bundle gjort att dom förlorat alla intänker dom fick från hårdvaru reverben, men som jag Lexicon är ett företag som drivs av deras historia, och algoritmer är baserade på samma algoritmer som skrevs på 70 talet men har efter hand då berkäningskraften ökat blivit förfinade...Men vad jag vet så är det inte många kvar från Gammla Lexicon tiden, det är däför dom anvädner gammla legendariska algoritmer att skriva helt nya magiska algoritmer är inte det lättaste speciellt inte om man ska toppa Lexicon.. Dom har försökt med surround men det är ju samma algoritmer det med fast man kör flera samtidigt. Så nej jag tror inte Lexicon har något nytt på gång, varken vad det gäller hårdvara eller mjukvara, Lexicon har fullföljt sitt uppdrag att erbjuda Lexicons arv till världen och det har dom lyckats bra med.

Det samma kan jag säga om Eventide, jag tvekar att dom kommer släppa en uppföljare till H8000FW inom de 10 kommande åren. På dreas forum har dom bland annat uttryck att det inte är ekonomiskt lönsamt och att dom därför satsar på konsument marknaden med deras stomp boxar och H9. Verkar som dom stora gammla effekt bjässarna blöder ekonomiskt är väl svårt nu när det finns så mkt mer att välja på och folk kanske inte alltid betalar 10 gånger mer för att få det absolut bästa, men för mig är Eventide och Lexicon bäst samt Bricasti.

Något nytt behöver inte vara mer än PCM 2.0, tex att alla är ihopslagna till en och ett nytt gui med lite små features som är mer hur man använder den än hur den låter. Mjölka kunderna helt enkelt. Fungerar inte ilok som piratskydd menar du?
Link to comment
Dela på andra sajter

Något nytt behöver inte vara mer än PCM 2.0, tex att alla är ihopslagna till en och ett nytt gui med lite små features som är mer hur man använder den än hur den låter. Mjölka kunderna helt enkelt. Fungerar inte ilok som piratskydd menar du?

Ja GUIet kan väl förbättras.. tex får dom gärna integrera effects och pcm bundle så man kan köra färdiga presets med både reverb och effect bundle med pitch shifting etc.. Men när det kommer till algoritmer så har lexicon gjort sitt på marknaden, som jag sa finns inget av "genierna" kvar på lexicon som ligger bakom deras algoritmer. Jag vet att en av lexicon gubbarna som låg bakom PCM reverben nu arbetar för Exponential Audio, vilket också låter väldigt bra..hurvida han tagit med sig företagshemligheter i från Lexicon har jag ingen aning om..förmodligen är det helt nya algoritmer.

http://www.exponentialaudio.com/

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hade aldrig hört talas om exponentialaudio och ändå brukar jag ha brukar koll på saker. Får kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade aldrig hört talas om exponentialaudio och ändå brukar jag ha brukar koll på saker. Får kolla upp.

"Exponential Audio is the creation of Michael Carnes, a long-time software developer and musician. I was the creator of many of Lexicon’s most popular products, including the 960L, the PCM96 and the Lexicon plug-ins. Before that, I worked in the fields of medical imaging and speech recognition, among others. Before that, I worked as a musician and received an advanced degree in classical composition. Here are a couple of interviews you might enjoy: Pro Tools Expert and Real Home Recording."

Link to comment
Dela på andra sajter

Exponentials Phoenix och R2 har börjat hyllas fett av jänkar-maffian. Har inte provat själv - än.

Den största skillnad mot Lexicon ska ju vara att det är true stereo, alltså att det inte sumeras internt till mono när ljudet processas.. har själv inte provat pluggarna..men är sugen på att göra det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Trenden överlag går mot super-cleana reverb, typ Valhallas reverb, Sonnox osv, som skapar en ren efterklang. Lexicon tillhör inte den kategorin. Lexicon har massa personlighet, fett och modernt. Reverben blir som 'instrument tail design' reverb, än ren transparent efterklang. Av demosarna att döma låter som Phoenix och R2 enligt den förstnämnda rena skolan med. Gjord för att skapa en efterklang snarare än en avrundning som hör ihop med instrument-ljudet. Fast inte så kallt transparent ljud, utan aningens smörigt och varmt, lättkranat liksom. Typiskt jänkare. 😛

Lexicon tycker jag har utvecklats rätt mycket. Lyssnar man på 224an och framåt så .. har det hänt en del. Men det har alltid varit rock/poppiga, dyr-klingande feta klanger. 96an och 960n är mest en 480 v2, eller v3 rentav. Vet inte heller om vi kommer få se Lexicon lägga ut några nya inventioner som mjukvaruform. Men var dom ska ta vägen härifrån, ja .. det kan man fråga sig. Dom måste ju göra nåt nytt i alla fall.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

"Exponential Audio is the creation of Michael Carnes, a long-time software developer and musician. I was the creator of many of Lexicon’s most popular products, including the 960L, the PCM96 and the Lexicon plug-ins. Before that, I worked in the fields of medical imaging and speech recognition, among others. Before that, I worked as a musician and received an advanced degree in classical composition. Here are a couple of interviews you might enjoy: Pro Tools Expert and Real Home Recording."

Han är också amerikan.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...