Jump to content
Annons

Motivationen sviktar


Dutycalls

Recommended Posts

Hej, jag bor egentligen i Oslo och jobbar även där. Allt är frid o fröjd där men jag hade aldrig tid att göra musik då jag bara jobbade kväll. Fanns liksom ingen tid och den tiden som fanns så kändes det stressigt o krystat men ändå var det nästan lite effektivt men jag ville verkligen sitta på heltid istället. Så jag tog tjänstledigt, flyttade till Sverige nära mina vänner o familj i en lägenhet jag betalar väldigt lite hyra i. Köpte och utrustade min studio för att kunna sitta o göra musik på heltid, och nu har jag bott här en månad och knappt suttit. Jag jobbar inte heller så har all tid men istället så sitter jag mindre. Får panik nu, sitter typ en timme om dagen och har ingen lust att öppna programmet ens fast jag vill satsa. Har skaffat hörlurar så jag kan ut o gå o lyssna på musik o även börja träna, det kanske boostar men har ni varit med om det här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Var i ungefär samma sits som du för ett tag sedan. Kom mig liksom aldrig för att sätta mig och skapa.

Men så läste jag en intervju med någon från KISS, kommer inte ihåg vem.

Där han fick frågan hur han bar sig åt för att kunna skriva så mycket musik. Hade han så mycket inspiration?

Hans svar var att han hade vissa timmar på dagen som han satte sig och gjorde musik vare sig han var inspirerad eller inte.

Detta fungerade utmärkt sa han, han skapade lika mycket och lika bra musik varesig han hade inspiration eller inte.

Jag provade detta tillvägagångssätt och jag måste säga att det fungerar alldeles utmärkt.

Ibland när man sätter sig så har man ingen lust alls egentligen, men efter några minuter så lyssnar det.

Prova du med. Sätt upp det schema, och följ det slaviskt.

Är det enligt schemat dax att göra musik. Då är det ta mig rackarn dax att göra musik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter man bara en timme, eller nåt sånt, per dag så jobbar ändå hjärnan i bakgrunden när man gör annat. Jag har skrivit låtar medan jag klipper gräset, mm.

Men jag är inte obekant med vad du skriver. Under studietiden sköt jag upp musiken. Tänkte att när jag får tid så... När jag fick det var det inte lika intressant av nån anledning. Sedan gled jag ifrån det och gjorde annat.

Det är bara de senaste åren jag skrivit musik på egen hand. Jag började med ett nyårslöfte att skriva en låt per dag och spela in den - text och musik. Sedan verkade det som hjärnan började skapa musik av sig själv efter ett par månader. En låt som jag "tajmat" är "Moments on the run" som tog ca en och en halv timme att skriva färdigt. Sedan spelade jag in den samma helg. Nåt liknande tidsmässigt med mitt Melodistudiofestival-bidrag "Your Comfort Lie" där jag dock justerat lyriken från det att jag först skrev den.

Så sätt igång och träna hjärnan.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Om lusten sviktar:

Kanske handlar det om att det blir ett jobb ett tvång, om man har mycket tid?

Kanke handlar det om att sakna deadlines som klippet nedan pratar om,

tyvärr känner jag lite igen mig i detta..

http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_1080656053&feature=iv&src_vid=hCOd0CkzKos&v=WXnDTgANML4

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är nog ganska vanligt. Brukar hända på semestrar och sånt 🙂

Tror inte att det finns några magiska trick för att lösa det. En måste helt enkelt bestämma sig för att sätta sig ner och göra det. Kan säkert vara motigt första timmen eller så, men kämpa lite till, sen kommer det förmodligen/förhoppningsvis lossna.

För mig hjälper det ofta att ha tydliga mål och uppgifter att göra. Börja med något stort mål, t ex "skriv och spela in en skiva". Bryt sen ner det där i mindre och mindre delar tills du har massor av saker som tar ca 0.5-1 dag per styck att göra. Prioritera dessa uppgifter, du lär ju t ex behöva skriva och spela in en låt innan du kan mixa den. Sen är det bara att börja beta av och ta allt i tur och ordning.

Sen tänker jag att en inte heller ska oroas för mycket över vilken kvalitét det en gör har. I alla fall inte initialt. Du kan helt enkelt inte förvänta dig att du ska komma på en fantastisk idé direkt för alla delar i en låt. Gör istället något som är ok, eller kanske t o m dåligt. Sen försöker du förbättra det tills du är nöjd. De flesta människor har mycket lättare att förbättra något befintligt, än att försöka göra allt rätt från början innan det finns något konkret.

Eriks tips tycker jag är jättebra. Att t ex bestämma sig för att skriva klart minst en låt om dagen i kanske två veckor kommer nästan helt säkert få igång din kreativa process. Kreativitet främjas ofta av begränsningar. Sen, med "klart" menar jag inte att det ska vara den slutgiltiga versionen. Men gör låten såpass färdig att det skulle kunna vara den slutgiltiga versionen, även om du inte är helt nöjd. Kommer du inte på något bra upplägg för låten, utan t ex hamnar i standardmallen intro-vers-ref-vers-ref-brygga-dubbelref, kör på det. O s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med i mycket av vad du skriver 🙂 Däremot:

Kommer du inte på något bra upplägg för låten, utan t ex hamnar i standardmallen intro-vers-ref-vers-ref-brygga-dubbelref, kör på det. O s v.

Med detta underkänner du bortåt eller över 90% av all pop och rock etc som gjorts. Skilj mellan form och innehåll. Det är ungefär som att säga att - kommer du inte på något bra upplägg för din tavla kan du ju alltid måla den på en duk som du spänt upp på en ram.

eller

Kommer du inte på ett bra upplägg på din pjäs kan du pröva med 3 akter.

eller

Kommer du inte på ett bra upplägg på ditt hus kan du ju pröva med 4 väggar.

eller

....

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

"När man har all tid i världen, så blir inget gjort". Stämmer för mig i alla fall. Jag hittar bra hjälp i deadlines. Då skär man bort allt flum o dökött automatiskt.

Försök hitta minnet igen, minnet av vad du drömde om, vad du ville så mycket. Känslan, scenarion, ofta från när man var yngre .. vilken känsla ville du hamna i, vad var det som drog så mycket? Grymt olika för olika folk, men så jäkla viktigt.

Att syssla med/göra musik är ibland som att försöka somna: Ju mer man 'försöker' desto sämre går det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med i mycket av vad du skriver 🙂 Däremot:

Med detta underkänner du bortåt eller över 90% av all pop och rock etc som gjorts. Skilj mellan form och innehåll.

Det är mycket möjligt, men jag tycker nog inte ens att 10% av all pop och rock som gjorts är något vidare att lyssna på. Förmodligen väldigt långt ifrån. Och jag tycker att formen är en mycket viktigt del av innehållet. Och det finns säkert massvis med bra låtar som verkligen kör rätt av enligt standardmallen. Men om en tittar på det riktigt minnesvärda låtarna genom historien är det sällan så.

Det är ungefär som att säga att - kommer du inte på något bra upplägg för din tavla kan du ju alltid måla den på en duk som du spänt upp på en ram.

eller

Kommer du inte på ett bra upplägg på din pjäs kan du pröva med 3 akter.

eller

Kommer du inte på ett bra upplägg på ditt hus kan du ju pröva med 4 väggar.

eller

....

Det har du helt rätt i. Men frågan är då, om en får välja helt fritt, vill du helst bo i en standardtrea i en betongklump, eller en arkitektritad villa med egna vinklar och vrår?

Edit: Men det här väl ganska personligt antar jag 🙂 Skulle dock tro att resonemanget kan användas på andra saker, t ex att en inte tycker att bryggan en gjort är det minsta bra, eller låter som något annat. Kör bara på ändå.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Tack för alla svar! Läst genom alla och jag får väl helt enkelt lugna ner mig och börja sätta deadlines kanske 🙂

Det är egentigen bara en sak jag har problem med, jag kan nog göra en låg rakt igenom ganska fort , hur den ska gå, vilka delar den ska innehålla osv men det är lixom att jag sitter och nöter på samma slinga hela tiden för den ska låta så bra som möjligt ljudmässigt. Jag försöker nästan mastra/mixa under tiden och det vet jag att man inte ska göra men har svårt att bara lämna delar ofärdiga, även om jag vet att de ska justeras på slutet. Någon som känner igen sig i det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det finns säkert massvis med bra låtar som verkligen kör rätt av enligt standardmallen. Men om en tittar på det riktigt minnesvärda låtarna genom historien är det sällan så.

Det har du helt rätt i. Men frågan är då, om en får välja helt fritt, vill du helst bo i en standardtrea i en betongklump, eller en arkitektritad villa med egna vinklar och vrår?

Apropå mallen: Kolla på några vanliga hits säg 20st som alla känner till och analysera dem, det finns i huvudsak få undantag till denna regel. Nu menar jag huvudstrukturen inte smärre varianter. Posta gärna vilka som du tycker eller inte tycker passar mallen. 🙂

Apropå metaforer: Om du tittat på t ex Simpsons så ska du se att i stort sett alla avsnitt har samma uppbyggnad. Är alla lika bra eller lika dåliga? Är du med på poängen? ☺️

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Pomodoro är en sak man kan till när man hamnar problem med prokastrinering (föhalning? Hittar inget vardagligt svenskt ord som är bra. )

Pomodoro funkar så att man ställer en klocka på 25 min. Arbetar sednan fokuserat till klockan ringer, sedan 5 minuter vila. Sedan kör man 4 sådanan pomodoros och sedan längre vila. Låter kanske absurt, men fungerar väldigt bra.

Har man riktig blockering för arbetet kan man ta ned siffrorna och jobba 10 min fokuserat, sedan paus. Man kommer in i en vana att hålla åtagandet man ger sig själv att fokusera på något. Du blir trygg med att du arbetar och att du får vila.

Finns mycket skrivet på nätet om pomodoro. Använder det titt o tätt för olika saker, men har inte prövat det för musikskapande men det borde funka. Ibland kan det tyvärr kännas som att man hellre skulle hugga själv med en gaffel i armen än att göra det man egentligen har bestämt sig för är meningsfullt att göra. Typ en rapport som ska skrivas eller whatever. Men sedan när 25 minuter har gått då vill man inte sluta, men då ska man vara sadist mot sig själv och tvinga sig att ta en paus iallafall. Svårt att förklara hur men det funkar bra! För mig som är amatör så måste det vara kul men musik, men pomodoro kan vara ett sätt att bryta om man känner sig blockerad.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pomodoro är en sak man kan till när man hamnar problem med prokastrinering (föhalning? Hittar inget vardagligt svenskt ord som är bra. )

Pomodoro funkar så att man ställer en klocka på 25 min. Arbetar sednan fokuserat till klockan ringer, sedan 5 minuter vila. Sedan kör man 4 sådanan pomodoros och sedan längre vila. Låter kanske absurt, men fungerar väldigt bra.

Har man riktig blockering för arbetet kan man ta ned siffrorna och jobba 10 min fokuserat, sedan paus. Man kommer in i en vana att hålla åtagandet man ger sig själv att fokusera på något. Du blir trygg med att du arbetar och att du får vila.

Finns mycket skrivet på nätet om pomodoro. Använder det titt o tätt för olika saker, men har inte prövat det för musikskapande men det borde funka. Ibland kan det tyvärr kännas som att man hellre skulle hugga själv med en gaffel i armen än att göra det man egentligen har bestämt sig för är meningsfullt att göra. Typ en rapport som ska skrivas eller whatever. Men sedan när 25 minuter har gått då vill man inte sluta, men då ska man vara sadist mot sig själv och tvinga sig att ta en paus iallafall. Svårt att förklara hur men det funkar bra! För mig som är amatör så måste det vara kul men musik, men pomodoro kan vara ett sätt att bryta om man känner sig blockerad.

Lycka till!

Tack. Detta inlägget var värt mer än allt annat jag upplevt denna dagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Börja skissa låtar med mobilappar. På så sätt kan du plita ner något snabbt utan att behöva någon startsträcka. Fördelen är också att du kan skriva musik lite var som helst och under hur kort tid som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Börja skissa låtar med mobilappar. På så sätt kan du plita ner något snabbt utan att behöva någon startsträcka. Fördelen är också att du kan skriva musik lite var som helst och under hur kort tid som helst.

Man kan oxå försöka göra musik i andra genrer än dom man brukar ägna sej åt. Kör man house vanligtvis kan testa lite heavy metal t ex. Man slipper prestationsångest eftersom det inte är på allvar, och har man tur kanske man åstadkommer något användbart. Hur som helst så kan man lära sej nåt på kuppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå mallen: Kolla på några vanliga hits säg 20st som alla känner till och analysera dem, det finns i huvudsak få undantag till denna regel. Nu menar jag huvudstrukturen inte smärre varianter. Posta gärna vilka som du tycker eller inte tycker passar mallen. 🙂

Det var ju just min poäng. Att en vad det lider försöker hitta "smärre varianter" som gör att låten får en mer unik prägel, men att inte låta det ta fokus när en är i startup-fasen av låtskrivandet.

Men välj du ut 20 hits som du tycker är likadana, så förstår jag kanske lättare vad du menar 🙂

Apropå metaforer: Om du tittat på t ex Simpsons så ska du se att i stort sett alla avsnitt har samma uppbyggnad. Är alla lika bra eller lika dåliga? Är du med på poängen? ☺️

Det går inte att plocka ut ett enskilt element ur vare sig musik-eller TV-produktioner och diskutera på det sättet. Du kan ju säga precis likadant om vad som helst i musik. Bra eller dåligt att ha med piano? Am-ackord? Sångstämmor i refrängen? Tonartshöjningar? Det är det sammanlagda slutresultatet som räknas. Och då gäller det nog allra oftast att ha något lätt identifierbart, en viss personlig prägel, även om det förmodligen till minst 95% måste låta som något som redan finns om folk ska orka lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan oxå försöka göra musik i andra genrer än dom man brukar ägna sej åt. Kör man house vanligtvis kan testa lite heavy metal t ex. Man slipper prestationsångest eftersom det inte är på allvar, och har man tur kanske man åstadkommer något användbart. Hur som helst så kan man lära sej nåt på kuppen.

En variant på det är även att ge sig på instrument en inte behärskar. Är en t ex van att klinka fram sina alster på piano, plocka upp en gitarr. Eller en bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i deadlines och schemalägga att skapa musik lol.

Värsta man kan göra för sin kreativitet.

Whatever floats your boat.

Men TS har ju uppenbarligen problem med sin kreativitet, och det verkar funka sådär att gå och vänta på den. Dessutom är det du skriver helt enkelt inte sant. Det finns massvis med exempel på folk som driver på sin kreativitet m h a disciplin och fasta rutiner. Jan Guillou har t ex sagt att när han skriver han tio sidor om dagen. Exakt. Slutar tioende sidan mitt i en mening så stoppar han ändå och fortsätter nästa dag. Det kanske inte funkar för alla, men hans böcker är ju hyfsat populära i a f 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En variant på det är även att ge sig på instrument en inte behärskar. Är en t ex van att klinka fram sina alster på piano, plocka upp en gitarr. Eller en bas.

Tom Waits gick över från att skriva sina låtar med gitarr istället för piano under en period. Han tyckte att han hamnade i gamla hjulspår vid pianot som är hans första instrument, och händerna hamnade i samma gamla positioner hela tiden. Det blev bättre när han använde en gitarr, ett instrument som han inte alls var lika bra på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt, stod precis och borstade tänderna och lyssnade på Filip&Fredriks podcast #177. Där pratade dom om någon artikel Filip läst som handlade om disciplin och kreativitet, och hur dessa betraktas av omvärlden. Slutsatsen blev att när vi t ex hyllar Zlatan för ett mål från halva planen, så tänker nog de flesta på hans talang. Men talangen är ändå bara en relativit liten del av honom som fotbollsspelare, och hade inte varit någonting om det inte varit för den enorma disciplin han haft på sig själv när det gäller att träna under alla år.

Jag skulle tro att det är likadant med musik. Det går garanterat att hjälpa kreativiteten på traven m h a disciplin och hårt och strukturerat arbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tom Waits gick över från att skriva sina låtar med gitarr istället för piano under en period. Han tyckte att han hamnade i gamla hjulspår vid pianot som är hans första instrument, och händerna hamnade i samma gamla positioner hela tiden. Det blev bättre när han använde en gitarr, ett instrument som han inte alls var lika bra på.

Har märkt precis samma sak. Plockar jag upp en gitarr så blir mitt spel om jag inte tänker mig för mer eller mindre automatiskt. På piano däremot (som jag sannerligen inte behärskar på något sätt 🙂) brukar jag t ex hitta lite mer spännande harmonier och ackordföljder, eftersom jag får leta mig fram på ett annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör det som inspirerar dig! Nytt instrument låter som en spännande idé! Ibland brukar jag sätta mig och gå igenom olika mjukvarupluggar som jag inte har så bra koll på! Ofta hittar man något nytt ljud som inspirerar till nya idéer!

Sen... Faktum är att när man tagit steget och vill göra detta som jobb, så får man snällt sitta sina timmar och gnugga! Inspiration är inget man får, det skapar man! ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att plocka ut ett enskilt element ur vare sig musik-eller TV-produktioner och diskutera på det sättet.

Vill du inte förstå poängen med SImpsons exemplet så är det förstås upp till dig.. Vill eller kan man inte göra skillnad på form och innehåll så får man. 😎 Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...