Jump to content
Annons

Dither


Pazo

Recommended Posts

Annons

Förmodligen har du redan kollat upp det, men i alla fall:

Dither är till för att kompensera den ljudkvalitetsbrist som uppstår när

du t ex konverterar en 24-bitarsfil till en 16-bitarsfil (ska du bränna filen till

en ljud-cd så funkar det inte med en 24-bitarsfil). Det är lite som pixlar på en bildskärm, fast på ljud, men ändå inte. Det är vad man behöver veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dither appliceras på en signal för att kompensera för den distorsion som uppstår vid svaga signalnivåer. Brus läggs då till för att minska hörbarheten av distorsionen. Så dither skall givetvis användas men som sista anhalt, dvs när allt är bounce:at o klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. för 16 bit är ju så jäkla dålig upplösning! Funkar ju inte!! 😏

Haha.. jag skulle vilja se en Pepsi challenge med dither on/off och få mig ett gott skratt...

Det ligger väl nåt i det kan jag tänka mig.

Jag har aldrig jämfört egentligen.

Men det är ju som det mesta. Ändrar man

5 ms i attacken, vem fan hör det? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

En fråga:

Jag brukar av vana överföra grundmusik från Reason till Sonar i 24-bitars wavefilar. Dock brukar jag inte kolla upp ifall sample-ljuden som jag har (rytm etc) också är i 24. Att det blir brus "neråt" kan jag förstå, men blir det "uppåt" också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar av vana överföra grundmusik från Reason till Sonar i 24-bitars wavefilar. Dock brukar jag inte kolla upp ifall sample-ljuden som jag har (rytm etc) också är i 24. Att det blir brus "neråt" kan jag förstå, men blir det "uppåt" också?

Du kan vara lugn, det är en bra vana att föra över i 24.

Och även om dina samplade ljud är i 16 bitar (eller för den delen 12 eller 8) så använder man inte dithering vid importen.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Trombonisten:

skönt att höra. Det jag tänkte på var att vid sparandet av wave-filen så står det "dithering" och sen barinformation. SåÅ jag har utgått ifårn att Reason gör det automatiskt.

Redigerat av Solfeggio
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...