Jump to content
Annons

Tips på bra hörlursförstärkare för backingtracks live?


EricFoxx

Recommended Posts

Jag spelar trummor i ett band som kör med backingtracks live, tidigare har vi kört med Macbook och ljudkort och det har funkat bra. Men nu har jag skaffat iPad och tänkte börja använda den samt appen Backtrax och en vanlig audiokabel med vanliga telepluggar.

Behöver bara inhandla en hörlursförstärkare att koppla via iPad:en för att komma igång! Kan man få något schysst för max 500:-? Jag behöver enbart lyssna till klicktracket genom mina in-ear, så det jag behöver är en enhet med ordentlig utgångsvolym som är liten, smidig och enkel att få med i en datorväska.

Kikade på Behhringer Micromon MA400, men vissa recensioner gör gällande att den har klen utgångsvolym.

Tips, råd och förslag önskas. Shoot!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej.

iPad:en spelar upp ett stereospår. I höger kanal hörs piano och stråkar. I vänster hörs bara klicket.

Från iPad:en kopplar jag en audiokabel med en 3,5mm plugg i ena änden och två telepluggar i andra änden. En höger och en vänster. Den högra skickar backigtracket med piano och stråkar som skall höras ut i PA:t. Ansluts med hjälp av linebox in i mixerbordet.

Den vänstra skickar ut klicket som bara jag ska höra i mina in-ear. Den kopplar jag in i en hörslursförstärkare så jag kan boosta och/eller reglera volymen i mina lurar efter behag.

Tydligt nog?

Link to comment
Dela på andra sajter

Samson S-phone. Med den routar jag mitt panorerade click till mig själv och de panorerade backing tracksen routas ut till PA-t som mono till bägge, samt en inject till mig där jag styr balansen mellan de båda. Dock större än fickstorlek, men prisvärt.

Men om du bara ska ha clicket så räcker det kanske med Samson S-amp. Liten - ca 500 SEK.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag blir galen. Skickade efter en Samson S-mix, fick hem den idag. Packade upp och testade. Naturligtvis för klen utgångsvolym. Jag testade att köra klicket genom mitt plastiga Lexicon Alpha-ljudkort, och där fick jag både ordentligt med styrka i volymen och klart ljud utan att det distade.

Jävla skit, får försöka skicka tillbaka den helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att svara på den uppenbara frågan: Nej, jag vill inte använda datorn på nästa spelning. Visserligen enklare då det funkar bättre volymmässigt, men jag vill inte utsätta den för fler svajiga och bullriga trumpodier och riskera att den mekaniska hårddisken kraschar.

Skaffade iPad av en anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer Powerplay PRO XL har en enorm volym om man vill. Den har fyra kanaler som kan ta två par lurar var max åtta lurar. Varje kanal har en aux ingång så man kan blanda mainljudet med en aux. Bas o diskant på varje kanal

http://www.thomann.d...verstaerker.htm

svinbillig svinbra

EDIT Tål väldigt låg impedans på lurarna

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror också på vilken impedans det är på lurarna. Har lurarna hög impedans, så behöver man kunna skruva upp högre på hörlursförstärkaren för att få starkt ljud. Har lurarna låg impedans, så får man starkare ljud på lägre volym, men då finns risken att man får dist vid högre volym om inte hörlursförstärkaren är gjord för att klara tillräckligt låg impedans...

Kolla alltså att den tilltänkta hörlursförstärkaren är specad för lägre impedans än vad lurarna har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...