Jump to content
Annons

Balanserad mono TRS --> obalanserad stereo TRS


mimla

Recommended Posts

Hej allihopa!

Här kommer jag med en dum fråga igen.

Det är så att jag skulle vilja använda AUX-utgångarna på ett bord för att få lite hemmagjord in ear-lyssning live. Då bordet bara har 4 tappningar vill jag köra in ear-lyssningarna i mono, för att kunna ha fler separata mixar.

AUX-utgångarna är balanserade TRS, och in i hörlursförstärkaren jag tänkt använda är det TRS i stereo.

Min fråga är då hur jag lättast kopplar ihop detta på bästa och enklaste sätt. Antar att en TS-TRS-kabel skulle funka? Men vad ska lödas ihop med vad, och vad händer med signalstyrka och impedans osv osv?

Vore mycket tacksam för lite goda råd!

Puss & Kram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Balancerad och Stereo är samma sak. Likaså Obalancerad och Mono.

Jag brukar alltid använda mig av balancerade sladdar vare sig in/utgången är det eller inte.. Kan ta bort lite av eventuellt jordbrum eftersom den balancerade kabeln innehåller just en jord också.

En vanlig telekabel kostar inte så mkt. Ska du göra en själv så finns det ganska mkt info om vilken sladd ska sitta var på Google.

Link to comment
Dela på andra sajter

Balancerad och Stereo är samma sak. Likaså Obalancerad och Mono.

Jag brukar alltid använda mig av balancerade sladdar vare sig in/utgången är det eller inte.. Kan ta bort lite av eventuellt jordbrum eftersom den balancerade kabeln innehåller just en jord också.

En vanlig telekabel kostar inte så mkt. Ska du göra en själv så finns det ganska mkt info om vilken sladd ska sitta var på Google.

Det är ju inte alls samma sak även om det råkar vara samma kabel. En balanserad TRS-utgång skickar en monosignal på två poler. En stereo-TRS tar emot en obalanserad stereo-signal. Om jag kopplar in en vanlig telekabel i scenariot jag frågade om så får jag ju bara ljud i ena luren.

En intressant grej någon skulle kunna få förklara för mig är dock varför jag fortfarande bara får ljud i ena luren om jag kopplar in en TRS-kabel i båda ändarna. Borde jag inte få ljud i båda, men den ena fasvänd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Balancerad signal är alltid MONO fast den använder 3 kablar.. Nollan=skärmen.. Sen är signalkablarna hårt och jämt tvistade runt varandra.. Hela idén är att om en störning träffar signalen så ska den träffa båda poler lika mycket (därav den hårt och jämt tvistade kabeln).. Förhoppningsvis träffar störningen båda par lika mycket eftersom dom är perfekt tvistade.. Sen när signalen går in i en balanserad ingång så fasvänds ena signalen. Då dupliceras ordinarie signal.. Störningen däremot som borde träffat båda paren i samma fas elimineras efter som den fasvänds mot sig själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick svar på annat håll nu, och min vana trogen tänkte jag att jag ska ta och posta det här så att folk hittar det om de skulle vara på jakt efter svar på samma fråga! (Tack, Henrik Alsér!)

"Du vill koppla ihop tippen på utgången med tippen och ringen på den obalanserade trs-stereoingången. Beroende på hur utgångssteget är konstruerat så kan det hända olika saker med nivån om du även kopplar ihop ringen och sleeven på utgångssidan. I vissa billiga fall kan detta även orsaka dist, så säkrast är att lämna ringen ifred. Du får som vanligt vid en obalanserad ingång ingen differentiell förstärkning som vid en helt balanserad anslutning (+6dB). Ingångsimpedanserna för resp kanal i hörlursförstärkaren hamnar parallellt från aux-utgången sett, så den totala inimpedansen halveras. Men anta att den är minst 10kohm per kanal, vilket blir 5kohm (som kan drivas av även de klenast tänkbara opamparna någon skulle kunna få för sig att välja i ett utgångssteg). Om utimpedansen från aux-utgången är 50 ohm så får du därtill en signalförlust på -0.05dB jämfört med om du inte hade splittat den... "

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...