Jump to content
Annons

Exciter?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Används excitereffekt fortfarande? Varför och hur då isåfall?

Jag kan kanske byta åt mig en Aphex Aural Exciter 250 type lll mot nån av de burkar jag inte använder. Och utan dator o daw kan jag ju inte få till såna där ljud... Kanske är snyggt om man använder det very måttligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar använda det på sång. Fungerar fint för att få in sången i mixen lite bättre, och att få det låta lite "dyrare".

Vad säger de erfarna om just en Aphex Aural Exciter 250 type lll då? Jag saknar ibland att kunna få den här lite onaturliga diskantkrispen en del låtmixar har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske min egen murriga röst skulle bli lite roligare med lite exciter... o lite crisp på helheten...

Måste ta ett beslut om jag ska byta bort DynaMaxxkompressorn. Och om jag ev ska begära nån slant emellan. Han begär 2000 för excitern, DynaMaxxar har jag sett för 3000 och 4000 typ...

Edit: Ser att det verkar vara nåt som fortfarande säljs för 899 dollar!

http://www.djparts.net/ap250auextyi.html

Då är väl två loppor, eller att byta jämt mot kompressorn en bra affär? Om jag bara kan göra nåt vettigt med den... Jag har haft excitereffekt i andra burkar jag haft, tex i en channellstrip jag hade på peov men inte gillade... Det kanske tom var en Aphex limpa om jag kommer ihåg rätt....

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Används excitereffekt fortfarande? Varför och hur då isåfall?

Jag kan kanske byta åt mig en Aphex Aural Exciter 250 type lll mot nån av de burkar jag inte använder. Och utan dator o daw kan jag ju inte få till såna där ljud... Kanske är snyggt om man använder det very måttligt?

Används inte alls lika mycket som förr. Aphex Aural har ett stort namn men deras Exciters är inte så bra i konkurrensen som deras namn är. Excitern dubblar övertonerna, skapar syntetiska övertoner, som sen blandas med originalsignalen. Det låter som en krispig diskant, typ. Aphexen går ganska långt ner i registret, medan andra ligger rätt högt upp i frekvens.
Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat på den här demon. Tyckte inte den var så värst imponerande. Konstig låt han valde på slutet...

http://www.youtube.com/watch?v=oRqd44bOddY...

Go botten tror jag mig kunna få fram utan bigbottomeffekten excitern har. Det här var det första jag fick fram genom nya Aphex eq-n igår. Använde bara den parametriska delen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Maskrosfr%C3%B6n%20131116.wav

Kanske vore det snyggt med aningen exciter på det hela...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bryderi är om den nyaste excitern

http://www.thomann.de/se/aphex_204_aural_exciter.htm

är sämre eller bättre än den gamla Aphex Aural Exciter 250 Type III. Det kan väl vara så att man nu i pluggarnas tidevarv tvingas pruta på komponentkvaliten när man bygger outbordburkar som nästan ingen köper? Då kanske en äldre burk är att föredra framför en ny?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat på den här demon. Tyckte inte den var så värst imponerande. Konstig låt han valde på slutet...

http://www.youtube.c...=oRqd44bOddY...

Go botten tror jag mig kunna få fram utan bigbottomeffekten excitern har. Det här var det första jag fick fram genom nya Aphex eq-n igår. Använde bara den parametriska delen.

https://dl.dropboxus...frön 131116.wav

Kanske vore det snyggt med aningen exciter på det hela...

Tycker låten i slutet var ganska bra val, gitarren blev bra mkt krämigare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

SPL vitilizer finns också som plugg du kan ju prova demo versionen.

Och du har hängt med tillräckligt länge för att veta att Nilsson bara kör hårdvara

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jo men du vet att Nilsson vägrar installera mjukvaruskit på sin dator och att han inte vet ens hur man gör och absolut inte har något som helst tålamod med det och skulle skriva här och svära vilket skit datorer och pluggar är i ren frustration. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men du vet att Nilsson vägrar installera mjukvaruskit på sin dator och att han inte vet ens hur man gör och absolut inte har något som helst tålamod med det och skulle skriva här och svära vilket skit datorer och pluggar är i ren frustration. ☺️

haha okej.

Vi får se hur man själv blir när man blir gammal, jag kan kommer nog hålla kar vid hårdvara så länge jag lever iallafall medans alla yngre tycker man är gammal och gubbig som kör hårdvara istället för mjukvara.

Vi får se, man kanske håller kvar vid det pga av känslan även då jag vet i framtiden med framtidens berkäningskraft i cpuer förmodligen utan problem kan emulera analogt 100%

Man kommer ju nära idag, problemet är ju att alla dessa pluggar som låter i närheten av bra äter cpu som helvete. Då är det najs att ha hårdvara som avlastar cpun..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju faktiskt EZ drums i datorn. Men det gjorde mig riktigt deprimerad, jag fattade aldrig det där fast jag försökte, fy fan....

Har sett några som påstår att burken låter bättre än pluggen. De vill väl hellre sälja en burk kan jag tro?

Nu känns det lite plojty över effekten ändå, jag tycker jag får all krispdiskant jag vill ha ändå, lyssna på Flying Saucers Stomp jag skruvade ihop idag, den blir väl knappast bättre med exciter?. Jag byter i alla fall inte bort DynaMaxxkompressorn mot en sån där. Bättre o sälja för pengar... O nu har även Finalizern blivit över. Det kan bli några tusenlappar tillsammans så jag kan köpa en dyr analog cymbal i stället. Vill hellre en tunn 18" crash/ride än en exciter. Som det känns idag. 🙂

I morrn vet man inte...

post-8284-0-56640600-1384716512_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är skillnad på exciter å höja lite i diskanten på EQ? jag fattar ingenting

Här är en bra videoförklaring... Han säger bla att man först kan ta fram lite extra diskant med excitern, o sen försöka göra samma sak med eq, o det är visst helt omöjligt.

Använder man det på vissa spår, som trum-OH och kanske sång eller gitarr kan det nog vara snyggt. På hela mixen kanske det blir för mycket av det goda.

På Gearslusk skrev någon varnade att stay away from all those, unless you want all your mixes sound like 80´s jingles". 😆

Man skriver även att de nog var mer befogade på rullbandstiden för att få lite bett i ljudet, nu när det är digitalt finns det hur mycket krisp som helst redan.

Jag tror en SPL Vitalizer med stereobreddare kanske vore en bättre grej för mig, men jag avstår nog från att köpa även nåt sånt nu. Aphez-eq´n tycker jag tar fram den topp jag saknat så det räcker.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo skillnaden är ofta inte så stor. Med vissa exciters låter det lite som att höja diskanten bara, medan andra agerar mer på transienter och får det att låta lite krispigare o vassare.

SPL Vitalizer skulle nog passa Mäster Nilsson. En annan Exciter som jag gillat är BBE 882. Fast SPL låter mer slick o dyr.

Använder inte exciters själv så mycket längre. Den enda som fortfarande hänger med är Steinbergs gamla Spectralizer. I övrigt kör man mest saturation, eller kombinationen saturation o kompression.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...