Jump to content
Annons

Säljning av musik


ewroL

Recommended Posts

Ja, självklart. Som sagt så var andemeningen nog uppenbar för de flesta; Spotify, iTunes m fl ger småsmulor för varje spelning/köp, medan radio/tv-spelningar ger mycket mer, men betydligt färre gånger. I slutänden handlar det om att det ska ganska mycket till för att få in de där 10000:- på en låt, som TS är ute efter. En halv miljon spelningar på Spotify eller ca 23 minuter på SVT1. Det är nog mer sannolikt att det går att få in pengarna på Spotify, än att en och samma låt av en okänd artist spelas så mycket på SVT1 - men det tar tid och kräver mycket jobb med att göra reklam för sig...

Vad får du siffran 2.3 öre per stream ifrån? Går man in som egen via t ex Ubetoo så är ersättningen runt det dubbla. Översätter man det i t ex inkomster från skivförsäljning (ca 10 kr/skiva som vi själva fått i a f) så är det väl fullt rimligt (i a f om man ansett att skivor givit en rimlig ersättning till artisterna).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du läste inte artikeln, eller hur?

Jo, och du var ironisk. Men likväl, du hänvisade till en annans åsikt för att poängtera en "egen" sanning (som inte nödvändigtvis var den att Spotify inte ger dåligt betalt).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad får du siffran 2.3 öre per stream ifrån? Går man in som egen via t ex Ubetoo så är ersättningen runt det dubbla. Översätter man det i t ex inkomster från skivförsäljning (ca 10 kr/skiva som vi själva fått i a f) så är det väl fullt rimligt (i a f om man ansett att skivor givit en rimlig ersättning till artisterna).

Det verkar lite tvångsmässigt, att du alltid måste försöka hitta "fel" i andras kommentarer...?

Om du själv läser artikeln som du länkade till, så hittar du den siffran... 😉

Där stod det att skivbolagen får från 2.3 öre per stream - och jag räknar därför med den lägsta uppgiften för att inte riskera att se det överdrivet optimistiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar lite tvångsmässigt, att du alltid måste försöka hitta "fel" i andras kommentarer...?

Det är väl bra om informationen som finns här på forumet är så korrekt som möjlig? 🙂

Om du själv läser artikeln som du länkade till, så hittar du den siffran... 😉

Där stod det att skivbolagen får från 2.3 öre per stream - och jag räknar därför med den lägsta uppgiften för att inte riskera att se det överdrivet optimistiskt.

Nej, det står att dom får "mellan 2,3 och sju öre per spelning". Det är ju ingen fast ersättning, den varierar. Så man ska nog snarare se det där som högst och lägsta, och att då snittet (vilket ju rimligen är det man ska räkna på) ligger någonstans däremellan.

Kan för övrigt tillägga att på min egen avräkning senast (Spotify via Ubetoo.com) så var ersättning ca 4.7 öre per stream.

Jo, och du var ironisk. Men likväl, du hänvisade till en annans åsikt för att poängtera en "egen" sanning (som inte nödvändigtvis var den att Spotify inte ger dåligt betalt).

Tycker du att Spotify's ersättningsnivåer är rimliga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att Spotify's ersättningsnivåer är rimliga?

Jag tycker gott att de kunde varit en aning bättre. Men det är vare sig min, din eller någon (bolagssignad) artists ensak att blanda sig i hur andra personer driver sin business.

Du är fri att starta en Spotify-konkurrerande verksamhet när du vill. Det är det som är så himla underbart med business.

Det är min åsikt. Vilken är din? Haha ... bara skoja!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker gott att de kunde varit en aning bättre. Men det är vare sig min, din eller någon (bolagssignad) artists ensak att blanda sig i hur andra personer driver sin business.

Du vill alltså tillbaka till 1800-talet, före fackföreningar och dylikt som skapade drägliga villkor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker gott att de kunde varit en aning bättre.

Hur mycket bättre då? Och framför allt, vad baserar du den siffran på?

Du är fri att starta en Spotify-konkurrerande verksamhet när du vill. Det är det som är så himla underbart med business.

Det vet jag. Men det är nog många andra, t ex Claes och Magnus Uggla, som kanske har större anledning att ta åt sig av den uppmaningen. Själv gillar jag ju Spotify i stort (visst har dom en del teknikstrul ibland), både som artist och lyssnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket bättre då?

Lite bättre.

Och framför allt, vad baserar du den siffran på?

Min egen åsikt. Vilken är din? Haha ... bara skoja!

Själv gillar jag ju Spotify i stort (visst har dom en del teknikstrul ibland), både som artist och lyssnare.

Så, varför bölar du då för?

Du vill alltså tillbaka till 1800-talet, före fackföreningar och dylikt som skapade drägliga villkor?

Ännu en som inte greppar branschen.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite bättre.

Precis som jag misstänkte 🙂 Jag kan ställa frågan igen, så kan du få bevisa för övriga forumet ytterligare en gång att du inte har någonting konkret alls att komma med.

Så.

Hur mycket bättre borde Spotify-ersättningen bli, jämfört med idag, för att du ska tycka att den är bra?

Det blir nog bara ytterligare troll-inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det står att dom får "mellan 2,3 och sju öre per spelning". Det är ju ingen fast ersättning, den varierar. Så man ska nog snarare se det där som högst och lägsta, och att då snittet (vilket ju rimligen är det man ska räkna på) ligger någonstans däremellan.

Du tycker alltså att min uträkning, där jag använder "från 2.3 öre per stream" som exempel, är fel, trots att du själv säger att det är "mellan 2.3 och 7 öre per stream"...? Jag föredrar att använda den lägsta ersättningen i sådana exempel, eftersom det ju enligt artikeln kan bli det som gäller. Det står ju klart och tydligt att det är så. Varför ska du tvunget dra ner diskussionen på sandlådenivå om en sådan sak - och påstå att jag har fel när det är så uppenbart att jag har rätt?

Kan för övrigt tillägga att på min egen avräkning senast (Spotify via Ubetoo.com) så var ersättning ca 4.7 öre per stream.

I ditt fall denna gången. Det innebär inte per automatik att det gäller alla eller ens att det blir samma för dig nästa gång. Som sagt, så föredrar jag att använda "worst case" i sådana uträkningar, för att inte få fram överdrivet optimistiska kalkyler. Blir det mer så blir det i så fall en glad överraskning.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Du tycker alltså att min uträkning, där jag använder "från 2.3 öre per stream" som exempel, är fel, trots att du själv säger att det är "mellan 2.3 och 7 öre per stream"...? Jag föredrar att använda den lägsta ersättningen i sådana exempel, eftersom det ju enligt artikeln kan bli det som gäller. Det står ju klart och tydligt att det är så. Varför ska du tvunget dra ner diskussionen på sandlådenivå om en sådan sak - och påstå att jag har fel när det är så uppenbart att jag har rätt?

Om du faktiskt läste hela artikeln skulle vi slippa sådana där löjliga påhopp.

"I mejlet ligger en PDF med ett standardavtal från Spotify, daterat 2012.

Här blir det tydligt varför Musiksverige saknar ett entydigt svar på hur mycket en lyssning är värd. Kontraktet löper på årsbasis och är uppdelat efter länder. Det finns en fast grundtariff, som reglerar den lägsta betalningen skivbolaget ska få för en låt som har spelats i minst 30 sekunder. I  Sverige är siffran 0,0027 euro, cirka 2,3 öre."

Men det finns också en rörlig tariff. Den är betydligt mer komplicerad och baseras på det totala antalet lyssningar i ett land samt vilka intäkter Spotify har haft i samma land under en månad. (...) Den rörliga delens värde för en spelad låt ska gälla om det blir högre än den fasta tariffen.

(...)

De fyra ören som Per Sundin nämnde är den uppskattning som skivbolagens branschorganisation Ifpi använder sig av. Maskinens fem öre är också ett snitt. Många i branschen menar att sex, sju öre är en mer korrekt snittsiffra i dag."

D v s. När man skriver att ersättningen är mellan 2.3 och 7 öre betyder det inte att snittet kan vara 2.3 öre för någon. Men visst, vill du räkna på sämsta tänkbara sätt så kan man så klart göra det. Men var tydlig med det i sådana fall. Och igen. Läs artikeln. Lägsta ersättningen som nämns är inte 2.3 öre 😉

"Eftersom värdet på en spelad låt i varje land främst styrs av vilka intäkter Spotify har i just det landet är värdet på en lyssning som högst i Sverige – kontraktet visar till exempel att den fasta tariffen i USA bara är 1,7 öre. "

I ditt fall denna gången. Det innebär inte per automatik att det gäller alla eller ens att det blir samma för dig nästa gång. Som sagt, så föredrar jag att använda "worst case" i sådana uträkningar, för att inte få fram överdrivet optimistiska kalkyler. Blir det mer så blir det i så fall en glad överraskning.

Eftersom Spotify-lyssnarna (och förmodligen även reklamintäkterna) såvitt vi vet inte minskar, så finns det ingen anledning att vara så pessimistisk. Jag har haft den där tjänsten några år nu, och ersättningen har bara ökat och ökat.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen har jag varit "längre" i branschen än en annan.

Då har vi två alternativ.

Antingen har du tidigare haft samma åsikt som Laban men genom din erfarenhet kommit till andra insikter. I sådana fall skulle du förklara för Laban, på ett ödmjukt sätt, vad han missat.

Eller så är du helt enkelt mer tröglärd än Laban 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden kanske har spårat ur en aning.... 😑

Knappast! Säger du att du vill sälja morötter i en bilaffär så så styr vi det rätt tillslut! 😉 Snubben ville sälja musik till en restaurang! Tror vi styrt upp det en aning nu! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om du faktiskt läste hela artikeln skulle vi slippa sådana där löjliga påhopp.

Det är precis vad du ägnar dig åt. Inget av det klippt ur från artikeln har inte redan sagts. Snacka om att du är tröttsam. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är väl bra om informationen som finns här på forumet är så korrekt som möjlig? 🙂

https://www.studio.se/index.php/topic/103515-saeljning-av-musik/#entry1513309

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis vad du ägnar dig åt. Inget av det klippt ur från artikeln har inte redan sagts. Snacka om att du är tröttsam. 😑

Vilken siffra tycker du man ska räkna på om man ska få ihop 10 000 kr på Spotify-spelningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan hellström har över 20 miljoner lyssningar på spotify. Det blir lite pengar av det.

Och till TS:

People who lack the clarity, courage, or determination to follow their own dreams will often find ways to discourage yours.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan hellström har över 20 miljoner lyssningar på spotify. Det blir lite pengar av det.

T o m ca 64 miljoner på de tio mest populära låtarna just nu 🙂 Eller, jag antar i a f att siffrorna under låtarna står för antalet lyssningar? Hur aktuella dom nu är...

Och till TS:

People who lack the clarity, courage, or determination to follow their own dreams will often find ways to discourage yours.

Väl funnet!

Link to comment
Dela på andra sajter

T o m ca 64 miljoner på de tio mest populära låtarna just nu 🙂 Eller, jag antar i a f att siffrorna under låtarna står för antalet lyssningar? Hur aktuella dom nu är...

Väl funnet!

Jag såg bara dom mest spelade genom spotify appen för ett tag sedan. Såg idag att det var över 30 miljoner nu. Men man ser bara dom 5 mest spelade i appen. Man kan lugnt konstatera att det går bra för håkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Är det någon här inne som kan leva på ersättningen från Epidemic Sound? Handlar det om 600 skattade kronor per verk? I så fall skulle det ju räcka med att skriva 1-2 "låtar" per dag (mån-fre) för att kunna leva på det, förutsatt att verken blir godkända. Det kanske är lättare sagt än gjort dock...

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...